10 tutkitusti toimivaa tapaa saada lisää linkkejä ohjautumaan sivustollesi

Sivustolle ohjautuvien linkkien merkitystä hakukoneoptimoinnissa ei voida liikaa korostaa. Se on yksi tärkeimmistä kriteereistä, kun Google määrittää hakukonetulostensa sijoituksia.

Omalle sivustollesi ohjautuvien linkkien (backlink) hankkiminen onkin yksi tärkeimpiä asioita hakukoneoptimoinnissa. Tässä kirjoituksessa käymme läpi kymmenen toimivaksi testattua tapaa, joilla saat ohjattua linkkejä ulkoisilta sivuilta omille kotisivuillesi.

Linkkien hankinta on tärkeä osa hakukoneoptimointia

Tämän kirjoituksen tarkoituksena on antaa vinkkejä oikeasti toimivista tavoista, joilla linkkejä on mahdollista saada hankittua.
backlink
Miksi linkit ovat sitten niin arvokkaita?

Linkit kannattaa nähdä eräänlaisina suosituksina. Kun yksi sivusto linkittää ulos toiselle sivustolle, tulkitsee Google tämän suosituksena, että linkin kohteena oleva sivu on hyödyllistä sisältöä alkuperäisen sivuston mielestä.
On kuitenkin tärkeää myös muistaa, että kaikki linkit eivät suinkaan ole samanarvoisia ja osa linkeistä voi myös aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia hakukonetuloksiin.

Mitkä linkit ovat sitten hyödyllisimpiä?

Parhaimmat linkit tulevat aina niiltä sivustoilta, jotka Google on jo itse tulkinnut arvostetuiksi ja hyödyllisiksi sivustoiksi. Tähän luonnollisesti vaikuttaa niin sivuston ikä, kuin sen itsensä keräämät ulkopuoliset linkit.

Mitä enemmän linkittävä sivusto liittyy myös linkitetyn sivuston aihealueeseen sen parempi. Myös sillä on merkitystä, kuinka moniin sivustoihin linkittävä sivu linkittää. Tästä johtuen erilaiset linkkilistat eivät anna samanlaista hyötyä, kuin esimerkiksi lähdelinkki laajassa blogikirjoituksessa.

Lisää linkki itse

Linkkien pyytäminen ja saaminen voi olla joskus todella haastavaa. On kuitenkin monia tapoja sekä sivustoja, joihin voit itse päästä lisäämään arvokkaan linkin. Ohessa muutamia tähän soveltuvia keinoja:

1. Tee vieraskirjoitus

Idea on hyvin yksinkertainen. Etsitään sopivia sivustoja, kuten esimerkiksi blogeja, joissa julkaistaan sellaista sisältöä, jonka aihepiiristä tiedät paljon. Annetaan omaa osaamista vieraskirjoituksen muodossa, vastikkeeksi näkyvyydestä ja arvokkaasta linkistä.

Parhaassa tapauksessa molemmat osapuolet myös hyötyvät järjestelystä. Sivusto saa sisältöä hyödynnettäväksi ja kirjoittaja saa linkin, joka auttaa oman sivuston nousemista hakukoneissa. Vieraskirjoitus onkin yksi parhaimmista tavoista saada linkki omille sivuilleen. Linkit ovat myös usein aidosti hyödyllisiä, koska ne tulevat sivulta, joka sisältää paljon merkitsevää sisältöä sekä vähän muita ulkopuolelle ohjautuvia linkkejä. Pystyt usein myös itse vaikuttamaan linkin ankkuritekstiin.

Haasteena onkin löytää omaan aihealueeseen liittyviä sivustoja ja tuottaa sellaista sisältöä, joka sopii kyseiselle sivustolle julkaistavaksi.

Toimi näin:

  • Löydä omaan aihealueeseesi liittyviä sivustoja, jotka julkaisevat vieraskirjoituksia.
  • Lähesty sivuston ylläpitäjää aiheesta sähköpostilla. Muista esitellä myös aikaisemmin julkaisemiasi kirjoituksia.

2. Referenssinä toimiminen

Kaikki tietävät referenssien merkityksen omilla sivuillaan, mutta oletko koskaan vapaaehtoisesti tarjoutunut toimimaan referenssinä?

Jokainen meistä käyttää omassa toiminnassaan paljon erilaisia palveluita. Monilla näistä yrityksistä on myös sivuillaan referenssitarinoita, joten mukaan pääseminen ei pitäisi olla mahdotonta. Parhaimmassa tapauksessa kyseinen yritys hoitaa myös varsinaisen sisällöntuotannon puolestasi.

Vinkiksi myös, että esimerkiksi Zoner julkaisee mielellään asiakastarinoita blogissaan:
https://www.zoner.fi/category/referensseja/

Toimi näin:

  • Kartoita kaikki eri palvelut joita käytät ja selvitä onko heidän nettisivuilla esillä referenssiasiakkaita.
  • Lähesty kohteliaasti sähköpostilla ja tarjoa omaa yritystäsi referenssiksi. Mieti samalla myös miksi juuri oma yrityksesi olisi erinomainen referenssikohde ja kiteytä se viestiin.

3. Julkaise lehdistötiedote

Lehdistötiedotteen laatiminen ja julkaiseminen on myös yksi keino saada näkyvyyttä sekä arvokkaita linkkejä sivustolleen.

Mikäli toiminnassa tapahtuu jotain merkittävää, on siitä hyvä laatia myös lehdistötiedote ja jakaa se potentiaalisille julkaisijoille. Tiedotteen loppuun kannattaa sijoittaa myös oma kotisivujen osoite, jonka moni julkaisija voi myös lisätä linkkinä julkaisuun.

Haasteena on tietysti keksiä riittävän merkittäviä tapahtumia ja löytää aiheesta kiinnostuneita julkaisijoita. Yrityskaupat, uudet innovaatiot ja mahdolliset palkinnot voisivat hyvin olla tämänkaltaisia tapahtumia. Hyvin pienilläkin paikallislehdillä on nykypäivänä myös verkkojulkaisu, joten tiedotteita kannattaa tarjota rohkeasti.

Toimi näin:

  • Aina kun toiminnassa tapahtuu jotain merkittävää, laadi asiasta myös lehdistötiedote.
  • Panosta tiedotteen laatuun. Voit myös palkata ulkopuolisen tahon laatimaan tiedotteen tai tarjota jutun aihetta esimerkiksi tietylle medialle, jolloin he saatavat tehdä varsinaisen sisällön tuottamisen, esimerkiksi haastattelemalla sinua.
  • Lisää tiedotteen loppuun myös linkki sivustollesi.

4. Yrityshakemistot ja -listaukset

Netti on pullollaan erilaisia yrityshakemistoja ja -listauksia, joihin on helppo saada oma yritys listattua linkin kera. Hakemistot vaihtelevat aina maailmanlaajuisista hakemistoista hyvin paikallisiin, jopa kaupunkikohtaisiin tai yritysalakohtaisiin hakemistoihin.

Nettihakemistot ovat käytännössä sisällöltään vain suuria linkkiluetteloja, joten Googlen silmissä niiden hyöty on kyseenalainen. Aikaisemmin hakemistolistauksia pidettiin suuremmassa arvossa, ja esimerkiksi DMOZ -hakemistoon pääsy oli tärkeää hakusijoitusten kannalta.

Parhaimmat hakemistot ovat usein sellaisia, joihin yritys saa itse oman profiilisivun sekä tuottaa haluamansa sisältötekstin. Osa hakemistoista voi vaatia listauksesta myös maksun, johon kannattaa suhtautua hyvin varauksellisesti.

Toimi näin:

  • Kartoita kaikki alueelliset ja toimialaan sidotut hakemistot ja selvitä saatko oman sivustosi niihin listattua linkin kera.
  • Jos pystyt itse kirjoittamaan kuvauksen toiminnasta, kirjoita sivulle yksilöllinen teksti, jota ei ole kopioitu muualta, kuten esimerkiksi suorana kotisivuilta.
  • Ulkomaiset ja maksulliset hakemistoluettelot on usein parempi jättää väliin.

5. Nettiprofiilit

Monilla nettisivustoilla, kuten keskustelufoorumeilla, vaaditaan käyttäjää rekisteröitymään palveluun. Rekisteröidyillä käyttäjillä on sivustolla usein myös julkinen profiilisivu, josta erinäisten yhteystietojen lisäksi löytyy myös usein paikka kotisivujen linkille.

Tämänkaltaisten linkkien keruu on suhteellisen helppoa, mutta niiden vaikutus hakukonetuloksissa on todennäköisesti jossain hyvin pienen ja olemattoman välimaastossa. Osa sivustoista saattaa myös sivuston koodissa merkitä nämä linkit nofollow -merkinnällä, joka ohjeistaa Googlea olemaan huomioimatta tätä linkkiä suosituksena. Tästäkin huolimatta, näitä linkkejä kannattaa myös napata hyötykäyttöön.

Toimi näin:

  • Kartoita vähintään kaikki ne nettipalvelut, joita muutenkin käytät, ja tarkista saako niiden profiilinäkymään lisättyä linkin kotisivuille.

Linkeistä maksaminen

linkkien ostaminen
Linkkejä saa tietysti myös rahalla. Tämän kategorian alle menevät samalla myös erilaiset tuotelahjat ja muut annetut etuudet.

Kannattaa myös huomioida, että Googlen sääntöjen mukaan, linkkien ostaminen on yksiselitteisesti kiellettyä. Kiinnijääminen voi siis aiheuttaa isoja rangaistuksia oman sivuston hakukonetuloksiin.

Googlen sääntöjen mukaan, linkkien ostaminen on yksiselitteisesti kiellettyä.

6. Linkkien ostaminen

Raha on tunnetusti iso motivaatio mihin tahansa. Rahaa tarjoamalla saa varmasti linkkejä erilaisille sivustoille ja moni sivusto myös myy aktiivisesti linkkitilaa.

Netissä on myös paljon palveluita, jotka lupaavat sinulle tiettyä summaa varten tietty suurta määrää linkkejä. Näihin tarjouksiin ei kannata tarttua. Useimmiten kyseessä on erilaisista blogeja ja yhteydenottolomakkeita spämmäävistä bottipalveluita, joiden kautta hankitut linkit helposti tunnistetaan -> saaden pahimmillaan aikaiseksi Googlelta sijoitusten laskuun vaikuttavia rangaistuksia.

Mikäli ostat linkkejä rahalla, osta niitä aina vain suoraan sivuston omistajalta, linkki kerrallaan.

Toimi näin:

  • Kontaktoi sivuston omistaja aina suoraan.
  • Varmista, että linkki on dofollow -muotoa (oletus) ja että linkki säilyy pysyvästi sivustolla.
  • Vältä aina palveluita, jotka lupaavat sinulle paljon linkkejä kiinteään hintaan.

7. Hyväntekeväisyys

Erilaisista yleishyödyllisistä järjestöistä ja hyväntekeväisyyskohteista ei liene koskaan pulaa. Monet järjestöt lisäävät mielellään lahjoittajien tietoja sekä linkkejä kotisivuilleen. Samaa lahjoitusta voi käyttää hyödyksi myös muualla omassa markkinointiviestinnässään.

Mikään ei kuitenkaan takaa, että lahjoittajat saavat haluamaansa näkyvyyttä ja linkkiä. Jos samalla sivulla listataan paljon eri linkkejä, vähenee myös linkin tuoma hyöty Googlesijoitusten suhteen.

Toimi näin:

  • Kartoita tahoja, jotka ottavat lahjoituksia vastaan ja listaavat lahjoittajia sivustollaan.
  • Lähesty järjestöjä suoraan, kerro harkitsevasi lahjoituksen tekemistä ja tiedustele kohteliaasti, minkälaisella summalla saisi myös maininnan ja linkin lahjoittajien joukkoon.

8. Anna tuote tai palvelu maksutta

Suoraa rahakorvausta yleisempi muoto, on antaa yrityksen fyysisiä tuotteita tai palveluita veloituksetta. Erityisesti monet bloggaajat kirjoittavat näistä annetuista tuotteista vastikkeeksi arvosteluita omilla sivuillaan linkin kera.

Haasteena on löytää sopivat blogit mukaan yhteistyöhön. Seuratuimmat bloggaajat saavatkin valtavasti tämän kaltaisia yhteistyöpyyntöjä, joten varaudu myös siihen, että moni bloggaajista joko kieltäytyy tai pyytää lisäksi myös rahallista korvausta kirjoitusta vastaan.

Toimi näin:

  • Kartoita mahdollisimman lähelle omaa aihealuettasi käsitteleviä bloggaajia ja sivustoja.
  • Tiedustele, olisivatko he valmiita tekemään tuotteestasi arvostelun tai lisäämään maininnan ja linkin jo mahdollisesti vastaavan olemassa olevan kirjoituksen yhteyteen.

Etsi muiden tuottamia sisältöjä, joita täydentää omalla linkillä

Seuraavat keinot ovat hieman haastavampia toteuttaa, mutta usein sitäkin arvokkaampia toimiessaan. Tarkoituksena on siis löytää sellaisia ulkopuolisia sisältöjä, kuten nettisivustoja sekä blogikirjoituksia, joita voi suoraan täydentää linkillä omalle sivustollesi.

Nämä vinkit edellyttävät usein myös erilaisten maksullisten työkalujen käyttöä, joiden avulla saadaan tietoa siitä, miten ja missä toiminnasta jo kirjoitetaan sekä millä sivustoilla haetun sivuston linkkejä jo löytyy.

9. Etsi toiminnastasi jo löytyviä kirjoituksia

On hyvin mahdollista, että joku kertoo jo palveluistasi, mutta ei vielä linkitä sivustollesi. Esimerkiksi jokin sivusto voi hyvin olla kirjoittanut jostain tuotteestasi tai palvelustasi, mutta ei ole syystä tai toisesta lisännyt kirjoituksen yhteyteen linkkiä, joka johtaisi kävijät suoraan halutulle sivustolle ja auttaisi näin hakukoneoptimoinnissa.

Olisi siis hyvä etsiä, kirjoittaako joku jo toiminnastasi ja pyytää heitä myös lisäämään linkki kirjoituksen yhteyteen.

Toimi näin:

  • Etsi toiminnastasi tai tuotteistasi kertovia kirjoituksia ja sivustoja, jotka eivät vielä linkitä sivuillesi.
  • Pyydä sivuston ylläpitäjää lisäämään myös linkki kirjoituksen yhteyteen.

10. Etsi kilpailijoistasi kertovia kirjoituksia

Toinen tehokas keino kerätä linkkejä, on vakoilla kilpailijoiden toimintaa. Linkkien seurantaan tarkoitettujen työkalujen avulla, voidaan nähdä, ketkä linkittävät kilpailijoidesi sivuille. Selvittämällä, mistä kilpailijasi saa linkkejä, voidaan itsekin hyödyntää samoja lähteitä.

Voit esimerkiksi löytää kirjoituksia sellaisista tuotteista ja palveluista, joita sinullakin on myynnissä, mutta jotka linkittävät vain kilpailijasi sivustolle. Mikään ei estä tämän jälkeen pyytämästä sivuston ylläpitäjää lisäämään linkin myös omaan sivustoosi. Tämä keino toimii parhaiten, mikäli sivustollasi on esimerkiksi hyödyllistä informaatiota, kuten ohjeita tai lisätietoja, jotka täydentävät olemassa olevaa kirjoitusta.

Toimi näin:

  • Tutki miltä sivustoilta kilpailijasi saavat linkkejä.
  • Selvitä mitkä kirjoitukset koskevat myös omia palveluitasi ja pyydä sivuston ylläpitäjää lisäämään linkki myös omaan sivustoosi.
Juuso Kataja

Webdesigner, sähköisen markkinoinnin ammattilainen, jonka intohimoihin kuuluvat mm. verkkokaupat, hakukoneoptimointi ja WordPress.

Share
Tweet
Share
Pin
+1