5 vinkkiä Twitterin käyttöön yrityksen liiketoiminnassa | Zoner.fi

Katso myös

5 vinkkiä Twitterin käyttöön yrityksen liiketoiminnassa

Twitter on suosittu lyhytviestipalvelu sisältöjen julkaisemiseen, jakamiseen ja kommentointiin. Twitter-viestinnällä yritys voi kertoa itsestään tai alastaan, tutustua sidosryhmiinsä ja seurata, mitä toimintaympäristössä tapahtuu. Tiiviit twiitit ja nopea uutisvirta voivat saada aloittelijan pään pyörälle, mutta näillä vinkeillä otat Twitterin nopeasti haltuun.

Twitter käyttöön yritykselle

1. Panosta profiiliintwitter

Tee Twitter-profiilistasi liiketoimintaasi tukeva. Kirjoita profiilin houkutteleva kuvaus yrityksestäsi ja lisää aihetunnisteita eli #-alkuisia hashtageja, joilla haluat yrityksesi löytyvän. Muista liittää myös verkkosivuosoite. Valitse yritysilmeen mukaiset profiili- ja otsakekuvat, jotka auttavat erottautumaan.

2. Tuota sisältöä säännöllisesti

Mieti, mitä hyötyä Twitteristä on yrityksellesi. Sopiiko Twitter yrityksen tunnettuuden lisäämiseen tai brändin vahvistamiseen? Voitko Twitterin avulla palvella asiakkaita, vaikuttaa yrityksen toimintaympäristöön, osallistua oman alan keskusteluun? Kannattaako omien sisältöjen ohella jakaa muiden tuottamaa kiinnostavaa materiaalia kuten tekstejä, videoita ja kuvia? Valitse strategiasi ja toimi.

Mikäli haluat saada seuraajia Twitterissä, twiittaa usein. Twitterin uutissyöte on nopea, ja vanhat viestit uppoavat uusien viestien alle hetkessä. Ellet pysty roikkumaan linjoilla pitkin päivää, käytä twiittien ajastamiseen siihen tarkoitettua työkalua kuten Tweetdeck. Tärkeää on myös twiitata oikeaan aikaan, jotta viestisi ei kaiu uinuville korville. Mikäli et tiedä, milloin yleisösi on läsnä, selvitä se esimerkiksi Tweriod-työkalulla.

Tweet3. Hyödynnä kaikkia ominaisuuksia

Voit sijoittaa twiitteihin tekstin lisäksi myös #-alkuisia hashtageja, linkkejä ja kuvia. Oman liiketoiminnan kannalta olennaisten hashtagien määrittäminen on tärkeää, sillä kohderyhmäsi saattaa löytää yrityksesi juuri niiden kautta. Kuvat herättävät mielenkiinnon huomattavasti tehokkaammin kuin pelkkä teksti, joten käytä niitä. Linkkejä sisältävät twiitit puolestaan uudelleentwiitataan todennäköisemmin kuin linkittömät. Turhan pitkät linkit kannattaa lyhentää Bitly-palvelussa. Twitterissä voit myös kohdistaa viestisi @-alkuisella käyttäjänimellä. Suosi sitä, jos haluat osoittaa viestisi jollekulle.

4. Ole aktiivinen

Twitter perustuu seuraajien ja seurattavien vuorovaikutukseen, joten ole aktiivinen. Seuraaminen on hyvä tapa saada omia seuraajia, sillä monesti seurattavat haluavat seurata takaisin. Osallistu keskusteluihin, vaikka niitä ei olisi kohdistettu suoraan yrityksellesi. Uudelleentwiittaa muiden tuottamaa tai jakamaa sisältöä ja tykkää muiden twiiteistä.

5. Kokoa listoja

Twitterin käyttöä helpottavat listat, jotka voivat olla yksityisiä tai julkisia. Listojen avulla näet yhtenä uutissyötteenä vain kyseisellä listalla olevien Twitter-tilien twiitit. Voit koota listoja vaikkapa nykyisistä asiakkaista ja potentiaalisista asiakkaista, jotta näet, mikä heitä kiinnostaa, kilpailijoista, jotta saat selville, millaista sisältöä he julkaisevat ja sidosryhmistä, jotta voit ylläpitää suhteita. Muista vuorovaikutus: kommentoi, uudelleentwiittaa ja tykkää.

 

Vieraskirjoittaja

Anni Laitinen

 

Anni Laitinen

Kirjoittaja on Viestintätoimisto Konttuurin yrittäjä, joka suunnittelee viestintää ja tuottaa sisältöjä. Hän viihtyy sosiaalisessa mediassa melkein yhtä hyvin kuin kotonaan.

 

 

 

 

 

,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.