5 yleisintä virhettä kotisivuilla | Zoner.fi

Katso myös

5 yleisintä virhettä kotisivuilla

Hyvät kotisivut koostuvat useista tekijöistä. Pitää olla toimiva ulkoasu ja käytettävyys sekä tietysti hyvää ja mielenkiintoista sisältöä. Menestys on usein pienistä asioista kiinni, ja jo kotisivujen yleisimpiä virheitä korjaamalla, saadaan usein hyviä tuloksia aikaan.

Listasimmekin muutamia perusvirheitä, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Kotisivusto näyttää kuolleelta

kuolleet kotisivut
Erittäin yleinen vika on, että kotisivuilla ei ole tehty näkyviä muutoksia pitkään aikaan. Tämä voi herättää kävijöissä kysymyksiä, onko toimintaa enää olemassa?

Pahimmissa tapauksessa sivustolla on vielä etusivulla maininta; ”sivustoa rakennetaan” tai sivuston uutisosiossa on viimeisin ilmoitus päivätty vuodelle 2012. Tämä ei hirveästi luottamusta herätä.

Säännölliset näkyvät muutokset ilmentävät, että sivustoa päivitetään ja toiminta on aktiivista. Suositeltavaa olisi tehdä pieniä uudistuksia muutaman kuukauden väliajoin.

Vinkki:
Helppo ratkaisu, on vaikkapa päivittää sivuston etusivulla pyörivää slideshowta sekä kirjoitella aktiivisesti blogia / uutisia. Verkkokaupoissa kannattaa myös aktiivisesti päivittää tarjouksia, sekä vaihdella etusivulla näytettäviä tuotteita.

Sivusto ei toimi mobiililaitteilla

Kotisivujen käyttö mobiililaitteilla on kasvanut rajusti viimevuosina. Muutamissa ikäryhmissä, kotisivuja selataan jo enemmän mobiililaitteilla, kuin varsinaisilla päätelaitteilla.
virheitä kotisivuilla
Kotisivujen mobiiliystävällisyys onkin erittäin tärkeä asia. Usein puhutaan niin sanotusta responsiivisuudesta, jonka avulla tehdyt kotisivut osaavat skaalautua fiksusti, käyttäjän laitteen näytön koosta riippuen.

Myös Google on ottanut mobiilikäytettävyyden yhdeksi hakukonekriteerikseen. Suomeksi, mobiiliystävälliset sivustot löytyvät korkeammalta Googlen hakutuloksista.

Valitettavasti useimmat kotisivut eivät vielä tue riittävästi mobiilikäyttöä.

Vanhemmilla kotisivuilla saattaa edelleen olla käytössä myös Flashilla, tai muilla tekniikoilla, toteutettuja elementtejä, jotka eivät toimi kunnolla mobiililaitteilla. Näiden käyttöä olisi nykyään hyvä välttää kokonaan.

Vinkki:
Testaa sivustosi: Googlen mobiililaitesoveltuvuustesti

Kotisivuilla on puutteellinen navigointi

navigointi kotisivuilla
Navigoinnilla on suuri merkitys sivustojen käytettävyyteen. Sen avulla tehdään myös tulosta, kun kävijöitä ohjataan selkeästi oikeisiin suuntiin.

Navigaation tärkein tehtävä on viedä ihmiset haluttuihin paikkoihin sivustolla. Oli kyseessä sitten jokin alasivu tai vaikkapa tilauslomake.

Tyypillisimpiä ongelmia onkin, että monet hyödylliset alasivut eivät löydy lainkaan päävalikosta, tai sisältösivuilta ei ohjata ja linkitetä riittävästi kävijöitä eteenpäin, aina tilauksen tai yhteydenoton jättämiseen asti. Tähän kannattaa hyödyntää myös isoja painikkeita ja muita visuaalisia elementtejä.

Vinkki:
Käy sivustosi aika ajoin läpi ja tarkista, että kaikki sivut löytyvät navigoinnista, linkit toimivat ja vievät oikeisiin paikkoihin.

Yhteystiedot puuttuvat

kotisivujen yhteystiedot
Erittäin yleinen virhe on myös yhteystietojen puute, tai ne ovat muuten vain piilotettu useamman linkin taakse.

Varsinkin kivijalkamyymälöiden kotisivuilla, on kävijän yleisin tarve puhelinnumeron, osoitteen tai aukioloaikojen hakeminen. On hyvin raivostuttavaa, jos esimerkiksi tien päällä ei, puhelimen kautta, saa tarvittavaa tietoa kaivettua esiin.

Vinkki:
Varmista, että tärkeimmät yhteystietosi löytyvät sivuston rakenteesta, eli ne näkyvät myös jokaisella alasivullasi.

Myös muiden yritysten toiminnassa, yhteystietojen selkeä esittäminen on aina tärkeää luotettavuuden kannalta.

Kotisivujen puutteellinen seuranta

kotisivujen seuranta
Erittäin yleinen puute kotisivuilla on myös niiden jatkuva seuranta.

Kotisivujen tuloksia ei mitata usein kävijäseurantaa pidemmälle, vaikka nykyaikaiset työkalut mahdollistavat monipuolisten tulostavoitteiden, kuten tilausten ja yhteydenottojen, seurannan täysin veloituksetta.

Puutteellinen tieto siitä, mistä ja miksi sivusto synnyttää tilauksia ja yhteydenottoja, estää myös sen kehittämistä tai kehitys saattaa tapahtua puhtaasti visuaalisen ilmeenkohotuksen ehdoilla.

Vinkki:
Kytke sivusto vähintään Google Analyticsiin ja mieti, minkälaisia tavoitteita haluat sivustolla seurata. Kun tavoitteet ovat mitattavissa, voit testailla minkälaiset muutokset muuttavat tuloksia haluttuun suuntaan.

Blogistamme löytyy lisätietoja:

, ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.