Asiakastarina: Billebeino – kavereiden sisäpiirijutusta suosituksi verkkokaupaksi

Tässä asiakastarinassa tutustumme Billebeino-vaatemerkin tarinaan ja vasta uudistettuun verkkosivustoon, joka pyörii Zonerin WP-Cloud-palvelussa.

Billebeinosta kertomassa yrityksen toinen perustaja ja toimitusjohtaja Juhani Putkonen. Verkkosivuston ja -kaupan uudistamisesta kertoo ne toteuttanut Janne Kankkunen.

Mikä on Billebeino?

Billebeino on suomalainen vaatemerkki, joka sai alkunsa, kun Juhani Putkonen auttoi ystäväänsä Ville Leinoa luomaan Instagram-tilin. NHL-pelaajana Ville Leino ei halunnut käyttää omaa nimeään, joten hän keksi tunnuksensa ulkomaalaisten hänelle antaman kutsumanimen Bille pohjalta. Instagram-tilin nimeksi tulikin Billebeino. Aluksi sitä seurasivat lähinnä Leinon kaverit, mutta nyt tilillä on jo yli 40 600 seuraajaa.

Billebeinon logo oli puolestaan alun perin vain Leinon tapa merkitä omia maalauksiaan, mutta siitä tuli pieni juttu kaksikon välillä. He keksivät printata logoja tarroiksi ja liimata niitä eri paikkoihin. Kaverukset ottivat tarroista myös kuvia ja julkaisivat niitä sosiaalisessa mediassa Billebeino-aihetunnisteella. Tarroja liimattiin myös vaatteisiin ja siitä tulikin idea, että miksi niitä ei suoraan vain painaisi vaatteisiin.

Billebeino: Ville Leino ja Juhani Putkonen
Kuvassa Ville Leino (vas.) ja Juhani Putkonen (oik.).

Putkonen ja Leino eivät koskaan varsinaisesti päättäneet perustaa vaatebrändiä, vaan siihen päädyttiin useamman sattuman kautta. Aluksi brändin vaatteita käyttivät vain kaverit ja pieni sisäpiiri, johon kuuluivat esimerkiksi Kimi Räikkönen ja Teemu Selänne. Suosio sosiaalisessa mediassa kasvoi ja verkkokauppa avattiin viimein 2014.

Nykyään Billebeinon tuotteita nähdään paljon niin urheilijoiden, julkisuuden henkilöiden kuin tavallisten ihmistenkin päällä. Billebeino kiinnittää huomiota myös vaatteiden eettiseen valmistukseen ja tuotteissa hyödynnetäänkin kierrätettyjä materiaaleja aina, kun se on mahdollista.

Billebeinolla on valtavat seuraajamäärät sosiaalisessa mediassa ja ihmiset myös jakavat aktiivisesti kuvia tuotteistanne. Miten tällainen somehype on saatu aikaan?

Juhani: Yksi syy on varmasti se, että ihmiset haluavat tunnustaa merkkiä ja tuntea kuuluvansa Billebeino ”heimoon” jakamalla kuvia somessa. Toi on musta älyttömän siistiä ja nostankin aika ajoin meidän IG storyyn ihmisten jakamia kuvia #billebeino-tunnisteen alta.

Totta kai myös meidän tuntemat henkilöt, joilla on paljon seuraajia somessa ja käyttävät Billebeinoa vaikuttaa paljon (NHL-pelaajat jne.), myös NHLWAM-sarja on tuonut erittäin hyvää näkyvyyttä Billebeinolle somessa.

Vastaan itse myös päivittäin IG inboxissa ja Snapchatissa ihmisten kysymyksiin tuotteista, täydennyksistä, mikä koko kannattaisi ottaa jne. En tiedä kuinka monen firman toimari tekee noin, mutta mulle se on luonnollinen tapa vaikuttaa meidän asiakkaiden kanssa. Uskon, että he arvostavat sitä.

Olette tehneet useita erilaisia yhteistyömallistoja, esimerkiksi Original Long Drinkin kanssa. Millainen merkitys yhteistyömallistoilla on?

Juhani: Yhteistyömallistot vahvistavat brändiä ja helpottavat tiettyjen tuotteiden tekemistä. Esim. New Balance X Billebeino -mallisto, jonka suosituin tuote oli sneakerit, ei meillä olisi ollu saumaa lähteä tekemään omia lenkkareita, mutta tämän collabon kautta se onnistui hienosti. Original Long Drink -mallisto on ollut taas hitti alusta lähtien ja ollaan siitä erittäin fiiliksissä edelleen! Muutama uusi collabo on tulossa vielä tämän vuoden puolella, mutta ei niistä sen enempää.

Original Billebeino, Original Long Drinkin ja Billebeinon yhteistyömallisto

Billebeinolla on tavoitteena kansainvälistyä, miten asia on edennyt?

Juhani: Kansainvälistyminen on edennyt, mutta ei vielä mitään konkreettista. Ensi vuoden alussa mennään messuille Berliiniin ja Köpikseen, sekä Jenkit on kartoitusvaiheessa.

Mikä on verkkosivujen merkitys Billebeinolle?

Juhani: SUURI! Valtaosa meidän myynneistä tulee nettikaupan kautta ja sen vuoksi on tärkeää, että sivut on näyttävät, mutta samalla myös nopeat ja helpot asiakkaalle suorittaa ostoksia. Saatiin juuri tehtyä facelift meidän sivuille ja vaikka itse sanonkin, niin niistä tuli meidän näköiset ja tosi fressit. Käykää tsekkaa!

Miten sivuston uudistaminen onnistui, kun sivu on aktiivisessa käytössä ja kävijämäärät ovat isot?

Janne: Rakensimme sivut käytännössä tässä yhteydessä täysin uusiksi Zonerin ympäristöön ja siirsimme tuotteet ja verkkokauppakäyttäjät aiemmasta verkkokaupasta uuteen sitten, kun toteutus oli muuten valmiina.

Billebeinon aiempi verkkokauppa oli toisella palveluntarjoajalla, ja nyt julkaisun yhteydessä Zoner hoiti domainin siirron omalle palvelimelleen. Tässä yhteydessä pidimme verkkokaupan kiinni, jottei pääsisi syntymään päällekkäisiä tilauksia tai käyttäjien rekisteröitymisiä niin, että aiemmassa ympäristössä tehty ostos tai rekisteröityminen ei siirtyisi uusille sivuille (eikä varastonhallintaan), koska siirto on jo käynnissä.

Käytännössä verkkokauppa oli kiinni reilut puoli päivää (uuden ympäristön testausajan huomioiden). Koska sivuilla on paljon käyttäjiä, niin oli tosi tärkeää huomioida, että kaikki tehtiin hallitusti niin, ettei sivuille päässyt syntymään mitään hetkellistäkään virhetilannetta.

Billebeinon uudet verkkosivut

Mikä sai teidät valitsemaan Zonerin WP-Cloudin uuden sivuston alustaksi?

Janne: Olimme kuulleet WP-Cloudista hyvää palautetta ja lisäksi oma aiempi kokemukseni Zonerin palveluista ja asiakaspalvelusta on ollut pelkästään positiivista.

Lisäksi mahdollisuus boostata palvelimen tehokkuutta moninkertaiseksi mahdollisten kävijäpiikkien aikaan (kuten uuden malliston julkaisu tai Black Friday Billebeinon tapauksessa) on todella tarpeellinen ominaisuus meille.

Itse olen aiemmin vakuuttunut etenkin Zonerin asiakaschatin kautta tarjoaman tuen ammattitaidosta ja tehokkuudesta, mitä kautta olen aina saanut tukea saman tien kysymyksen lähetettyäni.

Kuinka WP-Cloud on toiminut tähän mennessä?

Janne: Todella hyvin! Katkoksia verkkokaupan toiminnassa ei ole ollut ja sivut toimivat ylipäätään nopeammin kuin aikaisemmalla palvelimella.

Kiitos Juhani ja Janne! Billebeinon uudistettuun sivustoon ja verkkokauppaan voi tutustua osoitteessa: billebeino.com ja Janne Kankkusen palveluihin osoitteessa: jkankkunen.com

Kuvat: Billebeino

Oliko kirjoitus hyödyllinen? Jaa se eteenpäin: