Asiakastarina: Ettonet – saumatonta erikoiskauppaa verkossa ja kivijalassa

Tämänkertaisessa asiakastarinassamme, tutustutaan Ettonet.fi verkkokauppaan, joka pyörii Zonerin WordPress-optimoidussa WP-Cloud -palvelussa.

Ettonetin toiminnasta ja verkkokaupasta ovat meille kertomassa Ettonetin toimitusjohtaja Sanna Lampinen, verkkokaupan suunnittelusta vastanneen digitoimisto Asema 10:n Jere Leinonen sekä verkkokaupan kassajärjestelmä Erplyyn yhdistävän integraatiototeutuksen osalta Flashnoden Tomi Räsänen.

Sanna, kerrotko meille alkuun mikä Ettonet on?

Sanna: Ettonet on erikoistunut terveyttä tukeviin tuotteisiin kätevistä apuvälineistä erikoishuonekaluihin. Valikoima painottuu senioreille suunniteltuihin tuotteisiin, mutta kuntoa ja hyvinvointia ylläpitäviä tuotteita löytyy kaikenikäisille. Helsingissä ja Lahdessa sijaitsevien myymälöiden tukena on selkeä verkkokauppa. Haluamme oikeasti tehdä työtä, jotta asiakas löytää tarvitsemansa ja on tyytyväinen. Yksilöllisen palvelun mahdollistaa pieni, joustava kotimainen yritys ilman isoa byrokratiaa. Annamme aikaa kysellä, kokeilla, miettiä. Tarkoittaahan nimemme Ettonet aterian jälkeistä ruokalepoa!

Sanna Lampinen, Maaret Peltola
Sanna Lampinen ja Maaret Parola testaavat seniorituoleja Ettonetin Munkkivuoren myymälässä.

Teillä on verkkokaupan lisäksi myös kaksi kivijalkamyymälää. Kuinka verkkokauppa ja myymälät auttavat toinen toistaan?

Sanna: Tuotteidemme luonteesta johtuen myymälät ja verkkokauppa tukevat saumattomasti toisiaan. Monet tuotteistamme ovat kuluttajille uusia ja ilman verkkonäkyvyyttä asiakkaat eivät osaisi meitä edes hakea. Asiakas tutustuu usein ensin valikoimaamme verkkokaupassa ja haluaa kuitenkin vielä varmistaa tuotteen sopivuuden myymälässä. Tätä myös suosittelemme etenkin isompien ostosten kuten seniorituolien osalta. Verkkokaupassa oleva toimitustapa ”nouto myymälästä” on osoittautunut myös erittäin käteväksi.

Brändin luomisen kannalta on tärkeää, että sama laadukas linja toteutuu niin verkkokaupassa kuin myymälöissäkin. Mielestämme tässä olemme onnistuneet hyvin niin uuden verkkokaupan kuin myymälöiden valikoiman ja ilmeen osalta.

Kuinka suuri merkitys ja osuus juuri verkkokaupalla on toiminnan kannalta?

Sanna: Uuden verkkokauppamme myötä merkitys on kasvanut. Kävijämäärät olivat ennen huhtikuun 2018 uudistusta alle 100 ja nyt noin 300 päivässä. Kävijä- ja tilausmäärät kasvavat selkeästi joka kuukausi, kuten pitääkin. Suunta on oikea, mutta työ jatkuu yhä. Parantunut tunnettuus näkyy varsinkin Helsingin myymälässä, jossa lähes joka toinen kävijä on uusi ja kertoo löytäneensä meidät nimenomaan verkkokauppamme ansioista. Ensivaikutelma ratkaisee ja hyvin toimiva verkkokauppa on meidän valttimme.

Kuinka yhteistyö on sujunut Zonerin kanssa?

Sanna: Yhteistyö on ollut erittäin sujuvaa. Kun kauppa siirrettiin Zonerille, kaikki on toiminut luvatusti. Liiketoimintamme ja brändimme kannalta businesskriittistä on verkkokaupan nopeus ja toimintavarmuus. Näissä ei ole kertaakaan ollut mitään huomautettavaa.

ettonet

Verkkokaupan toteutuksesta on vastannut Oululainen digimediatoimisto Asema 10. Minkälaisia asioita erityisesti Ettonet.fi verkkokaupan suhteen on otettu suunnittelussa huomioon?

Jere: Kaupan nopeus, käyttäjäystävällisyys (erityisesti mobiililaitteet), integroitavuus kassajärjestelmä Erplyyn sekä luottamusta herättävä graafinen ilme olivat ykkösprioriteetit projektia startatessa.

Toteutuksessa on myös panostettu tuotekategorioiden ja yksittäisten tuotesivujen hakukoneoptimointiin, jonka myötä sivusto nousee laajalla rintamalla Googlen luonnollisissa hakutuloksissa.

Verkkokauppa on toteutettu WooCommerce -verkkokauppa-alustalla. Miksi juuri WooCommerce?

Jere: Olemme nimenomaisesti WordPress-sivustojen toteutuksiin erikoistunut toimisto, jonka takia WooCommerce oli luonteva valinta.

Verkkokauppa-alustana WooCommerce tarjoaa täydet vapaudet kustomoida järjestelmää asiakkaan tarpeisiin sopivaksi ja lukuisten WordPress-lisäosien myötä useimmat verkkokauppojen perusominaisuudet saadaan toteutettua minimaalisella työmäärällä.

Kuinka verkkokaupan käyttämä WP-Cloud palvelin on toiminut sivustototeuttajan näkökulmasta?

Jere: Olemme olleet tyytyväisiä WP-Cloud palveluun. Erityisesti sivustojen latausaikojen huomattava nopeutuminen ja Staging, eli erillinen kehitysympäristö, ovat olleet tervetulleita parannuksia. Tulemme suosittelemaan kaikille tuleville asiakkaillemme WP-Cloudin käyttöönottoa, erityisesti verkkokauppiaille.

Verkkokaupan ja kivijalkamyynnin yhteensovittamisessa on usein haasteita, esimerkiksi varastosaldojen paikkansapitävyyksien osalta. Kuinka tämä on hoidettu Ettonetin osalta?

Jere: WooCommerce-verkkokauppa yhdistettiin Erplyyn Flashnoden tarjoaman integraatiopalvelun kautta. Tuotteet luodaan Erplyn puolella, jonka jälkeen ne viedään automatisoidusti verkkokauppaan viimeisteltäviksi. Tuotteen viimeistelyssä tuotteelle lisätään tuotekuvaukset, tuotekuvat, esittelyvideot, ladattavat tiedostot sekä metatiedot hakukoneille yms. Integraation myötä verkkokaupan myynnit päivittyvät automaattisesti kivijalan kassaan ja toisinpäin. Flashnoden palvelu on ollut ammattitaitoista ja asiakaspalvelu nopeaa sekä ystävällistä.

Miksi järjestelmäintegraatiot kannattaa toteuttaa juuri Flashnoden kaltaisen kumppanin kanssa?

Tomi: Flashnoden tavoite on helpottaa yrittäjän arkea – lisäämällä automaatiota turhaa käsityötä vaativiin asioihin. Yhdistämme yrityksen jo käytössä olevat ohjelmistot, jolloin tieto liikkuu ohjelmistosta toiseen reaaliaikaisesti. Kun verkkokauppiaan ei enää tarvitse näpytellä tilaustietoja tai päivitellä varastosaldoja itse, jää hänelle aikaa merkityksellisempiin asioihin, kuten liiketoiminnan kasvattamiseen. Palvelun kk-hinta (alkaen 79€/kk) skaalautuu yrityksen tarpeiden mukaisesti ja automatisointi maksaa itsensä takaisin todella nopeasti.

Tiedämme, että ohjelmistojen yhdistäminen voi tuntua pk-yrittäjälle alkuun vieraalta. Sen vuoksi olemme panostaneet talon sisäiseen asiakaspalveluun ja tukeen, joka ratkoo kaikki yrittäjää mietityttävät asiat. Ja puhuu asioista ihan ihmisten kielellä

Kiitokset Sanna, Jere ja Tomi!

Ettonetin verkkokauppaan voi tutustua tarkemmin osoitteessa: Ettonet.fi, Asema 10:n omat kotisivut löytyvät osoitteesta Asema10.fi ja Flashnoden palveluihin voit tutustua lisää osoitteessa: Flashnode.com/fi.

Oliko kirjoitus hyödyllinen? Jaa se eteenpäin: