Blogi

Zonerin blogi tarjoaa paljon vinkkejä oman sivuston kehitykseen ja markkinointiin. Blogissa käymme läpi myös tuoreimmat kuulumiset WordPressin osalta.

Kategoriat
Juuso Kataja

Asiakastarina: Ettonet – saumatonta erikoiskauppaa verkossa ja kivijalassa

Tämänkertaisessa asiakastarinassamme, tutustutaan Ettonet.fi verkkokauppaan, joka pyörii Zonerin WordPress-optimoidussa WP-Cloud -palvelussa.

Ettonetin toiminnasta ja verkkokaupasta ovat meille kertomassa Ettonetin toimitusjohtaja Sanna Lampinen, verkkokaupan suunnittelusta vastanneen digitoimisto Asema 10:n Jere Leinonen sekä verkkokaupan kassajärjestelmä Erplyyn yhdistävän integraatiototeutuksen osalta Flashnoden Tomi Räsänen.

Lue koko kirjoitus
Annika Pulkkinen

Parhaat WordPress lisäosat lomakkeiden tekoon

WordPressiin on tarjolla lukuisia erilaisia tapoja lisätä sivustolle lomake. Toiminnallisuus löytyy niin sivuston rakentamiseen tarkoitetuista lisäosista (page builder) kuin teemoistakin, mutta yleensä nämä vaihtoehdot ovat muokkausten suhteen jäykkiä ja oman kokemukseni mukaan niiden toimivuus on ajoittain epävarmaa. Lomakkeen voi myös luoda ulkopuoliseen palveluun kuten Google Forms ja upottaa sen sitten koodin avulla WordPress-sivulle. Suosituin tapa on kuitenkin lomakkeen lisääminen lisäosan avulla.

Tässä kirjoituksessa tutustumme kolmeen suosittuun WordPress-lisäosaan, joiden avulla lomakkeiden teko onnistuu.

Lue koko kirjoitus
Annika Pulkkinen

Gravatar – Luo oma maailmanlaajuinen profiilikuva

Termi Gravatar tulee sanoista Globally Recognized Avatars, eli maailmanlaajuisesti tunnettu avatar. Avatar taas on eräänlainen hahmo tai profiilikuva, joka voi olla piirros tai valokuva.

Tässä kirjoituksessa tutustumme tarkemmin Gravatariin ja ohjeistamme, kuinka sellaisen saa itselleen luotua.

Lue koko kirjoitus
Annika Pulkkinen

WordPress 5 ja Gutenberg – Selviytymisopas

WordPress-julkaisujärjestelmän odotettu, ja hieman pelättykin, 5 versio on juuri ilmoitettu julkaistavaksi itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta 2018.

Tässä kirjoituksessa tutustumme uuteen versioon ja ennen kaikkea sen sisältämään uuteen Gutenberg-sisältöeditoriin.

Lue koko kirjoitus
Juuso Kataja

Tutkimus: WordPressin suosio ja käyttö Zonerin webhotelleissa

Ei ole mikään salaisuus, että WordPress on jo pitkään ollut maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä. Halusimme kuitenkin selvittää, kuinka moni Zonerin webhotelliasiakas todellisuudessa käyttää WordPressiä sekä tutkia myös pintaa syvemmältä, minkälaisesta käytöstä oikein on kyse.

Tässä kirjoituksessa käymme läpi tutkimustuloksia kerätystä aineistosta. Katso esimerkiksi mitkä olivat suosituimmat ulkoasuteemat ja lisäosat ja kuinka monella on jäänyt WordPress päivittämättä!

Lue koko kirjoitus
Annika Pulkkinen

Kieliversiot WordPress-sivustolle Polylang lisäosalla

Jos haluat esimerkiksi houkutella WordPress-sivustollesi liikennettä myös Suomen ulkopuolelta, voit tehdä sivustosta monikielisen. Useimmiten tarjolla on suomen lisäksi myös englanti ja ruotsi, mutta kieliversioiden määrälle ja laadulle ei ole olemassa mitään rajoituksia.

Kieliversioiden tekemiseen on tarjolla muutama suosittu lisäosa ja tässä kirjoituksessa perehdytään ainakin oman kokemukseni mukaan selkeimpään ja vähiten yhteensopivuusongelmia aiheuttavaan Polylang-lisäosaan.

Lue koko kirjoitus
Juuso Kataja

Asiakastarina: Bonfire.fi – bisnessisältöjen nuotiopiiri

Tässä asiakastarinassamme tutustutaan Bonfire.fi -bisnesmediaan, joka toimii julkaisukanavana ja mediana bisnesvaikuttajien, yrittäjien sekä kaikkien niiden yksityishenkilöiden välillä, jotka ovat kiinnostuneita liike-elämään liittyvistä ajankohtaisista ilmiöistä ja sisällöistä.

Bonfiren toiminnasta on meille kertomassa päätoimittaja ja perustajaosakas Maria Sillanpää sekä WordPress-optimoidun ylläpitopalvelumme, WP-Cloudin osalta on meille kertomassa Zonerin WordPress liiketoimintojen vastaava Joonas Vanhatapio.

Lue koko kirjoitus
seo
Juuso Kataja

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi, eli SEO (Search Engine Optimization), on tärkeä osa verkkosivustojen kehitystä ja markkinointia. Koska hakutuloksissa 1. – 3. sijat saavat sivustot rohmuavat suurimman osan kävijäliikenteestä, kannattaa hakukoneoptimointiin panostaa.

Tässä kirjoituksessa perehdytään hakukoneoptimoinnin perusteisiin ja käydään läpi yksittäisiä tärkeitä kohtia, joilla tuloksiin voidaan vaikuttaa. Toivon, että kirjoituksesta olisi hyötyä mahdollisimman monelle ja se olisi hyvä opas hakukoneoptimointiin aloittelijan näkökulmasta. Listaan kirjoituksessa myös useita tehtäviä, jotka olisi syytä suorittaa jokaisella sivustolla.

Lue koko kirjoitus