Blogi

Zonerin blogi tarjoaa paljon vinkkejä oman sivuston kehitykseen ja markkinointiin. Blogissa käymme läpi myös tuoreimmat kuulumiset WordPressin osalta.

Kategoriat
Juuso Kataja

Tutkimus: WordPressin suosio ja käyttö Zonerin webhotelleissa

Ei ole mikään salaisuus, että WordPress on jo pitkään ollut maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä. Halusimme kuitenkin selvittää, kuinka moni Zonerin webhotelliasiakas todellisuudessa käyttää WordPressiä sekä tutkia myös pintaa syvemmältä, minkälaisesta käytöstä oikein on kyse.

Tässä kirjoituksessa käymme läpi tutkimustuloksia kerätystä aineistosta. Katso esimerkiksi mitkä olivat suosituimmat ulkoasuteemat ja lisäosat ja kuinka monella on jäänyt WordPress päivittämättä!

Lue koko kirjoitus
Annika Pulkkinen

Kieliversiot WordPress-sivustolle Polylang lisäosalla

Jos haluat esimerkiksi houkutella WordPress-sivustollesi liikennettä myös Suomen ulkopuolelta, voit tehdä sivustosta monikielisen. Useimmiten tarjolla on suomen lisäksi myös englanti ja ruotsi, mutta kieliversioiden määrälle ja laadulle ei ole olemassa mitään rajoituksia.

Kieliversioiden tekemiseen on tarjolla muutama suosittu lisäosa ja tässä kirjoituksessa perehdytään ainakin oman kokemukseni mukaan selkeimpään ja vähiten yhteensopivuusongelmia aiheuttavaan Polylang-lisäosaan.

Lue koko kirjoitus
Juuso Kataja

Asiakastarina: Bonfire.fi – bisnessisältöjen nuotiopiiri

Tässä asiakastarinassamme tutustutaan Bonfire.fi -bisnesmediaan, joka toimii julkaisukanavana ja mediana bisnesvaikuttajien, yrittäjien sekä kaikkien niiden yksityishenkilöiden välillä, jotka ovat kiinnostuneita liike-elämään liittyvistä ajankohtaisista ilmiöistä ja sisällöistä.

Bonfiren toiminnasta on meille kertomassa päätoimittaja ja perustajaosakas Maria Sillanpää sekä WordPress-optimoidun ylläpitopalvelumme, WP-Cloudin osalta on meille kertomassa Zonerin WordPress liiketoimintojen vastaava Joonas Vanhatapio.

Lue koko kirjoitus
seo
Juuso Kataja

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi, eli SEO (Search Engine Optimization), on tärkeä osa verkkosivustojen kehitystä ja markkinointia. Koska hakutuloksissa 1. – 3. sijat saavat sivustot rohmuavat suurimman osan kävijäliikenteestä, kannattaa hakukoneoptimointiin panostaa.

Tässä kirjoituksessa perehdytään hakukoneoptimoinnin perusteisiin ja käydään läpi yksittäisiä tärkeitä kohtia, joilla tuloksiin voidaan vaikuttaa. Toivon, että kirjoituksesta olisi hyötyä mahdollisimman monelle ja se olisi hyvä opas hakukoneoptimointiin aloittelijan näkökulmasta. Listaan kirjoituksessa myös useita tehtäviä, jotka olisi syytä suorittaa jokaisella sivustolla.

Lue koko kirjoitus
Juuso Kataja

GDPR lyhyesti

GDPR (General Data Protection Regulation) on koko Euroopan Unionin laajuinen lakiasetus, joka astui voimaan 25.5.2018. Tämän asetuksen sisäistäminen on tärkeää kaikille toimijoille, jotka käsittelevät henkilötietoja sähköisesti, sillä GDPR on sellaisenaan voimassa olevaa lainsäädäntöä myös Suomessa.

Tämän kirjoituksen tarkoitus on avata GDPR lyhyesti.

Lue koko kirjoitus
Juuso Kataja

.APP domain – Kaikkien appien verkkotunnus

Uusia domainpäätteitä ilmestyy markkinoille jatkuvalla tahdilla. Yksi mielenkiintoisimmista uusista domaineista on .APP, joka on suunniteltu erityisesti erilaisten applikaatioiden verkkotunnuspäätteeksi.

Tässä kirjoituksessa tutustumme sen hintaan, saatavuuteen ja muutamaan yksityiskohtaan, jotka tekevät siitä hieman erikoisemman päätteen.

Lue koko kirjoitus
Annika Pulkkinen

WordPress Child Theme, eli lapsiteema selitettynä

Käyttäessäsi valmisteemaa voit muokata sivustosi ulkoasua ja toimintoja teeman mahdollistamissa rajoissa. Jos haluat kuitenkin tehdä muutoksia, jotka onnistuvat vain koodia muokkaamalla, kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön lapsiteema (child theme).

Tässä kirjoituksessa tutustumme siihen, mikä lapsiteema on ja kuinka se otetaan käyttöön WordPress-sivustolla.

Lue koko kirjoitus
Juuso Kataja

10 tutkitusti toimivaa tapaa saada lisää linkkejä ohjautumaan sivustollesi

Sivustolle ohjautuvien linkkien merkitystä hakukoneoptimoinnissa ei voida liikaa korostaa. Se on yksi tärkeimmistä kriteereistä, kun Google määrittää hakukonetulostensa sijoituksia.

Omalle sivustollesi ohjautuvien linkkien (backlink) hankkiminen onkin yksi tärkeimpiä asioita hakukoneoptimoinnissa. Tässä kirjoituksessa käymme läpi kymmenen toimivaksi testattua tapaa, joilla saat ohjattua linkkejä ulkoisilta sivuilta omille kotisivuillesi.

Lue koko kirjoitus
Annika Pulkkinen

Vaikuta Facebook-julkaisun ulkoasuun Open Graph -tiedoilla

Uudet viimeisen päälle hienot nettisivut ovat vihdoin valmiit ja olet valmis julkistamaan sen maailmalle. Kirjoitat tai liität osoitteen Facebookin tekstikenttään ja klikkaat Julkaise.

Kauhuksesi huomaat, että julkaisuun ilmestyy joku aivan kamala kuva sivustoltasi tai kuva, jota ei pitäisi siellä edes olla tai joissain tapauksissa ei kuvaa lainkaan. Kuvan alle ilmestyvät tekstitkin ovat mitä kummallisempia litanioita eikä niissä ole myynnillisyyden palaakaan. Uudet upeat nettisivusi näyttäytyvät Facebookin käyttäjille epämääräisenä sekasotkuna.

Lue koko kirjoitus