Call to Action – Lisää tuloksia kotisivuilla selkein kehotuksin

Call to action auttaa saavuttamaan kotisivun tavoitteen. Kotisivuilla on yleensä jo perustettaessa jokin selkeä tavoite tai tarkoitus. Tavoitteena voi olla esimerkiksi verkkonäkyvyyden saaminen, lisäasiakkaat verkkokauppaan tai uudet jäsenet urheiluseuraan.

Call to action -kehotteen avulla on mahdollista ohjata asiakkaita näitä tavoitteita kohti. Tässä blogitekstissä käsitellään sitä, mikä call to action on ja annetaan vinkkejä toimivien kehotteiden luomiseen.

Mikä on Call to Action eli CTA?

Call to action (CTA) on markkinoinnin termi, joka suoraan käännettynä tarkoittaa kutsua toimintaan. Se kuvaakin käsitettä hyvin, sillä toimintakehotteen avulla halutaan saada sivuston kävijät toimimaan tietyllä tavalla, esimerkiksi ostamaan tuotteen, tilaamaan uutiskirjeen tai lataamaan maksuttoman oppaan. Painikkeita näkee usein etenkin laskeutumissivuilla eli landing page markkinoinnissa.

 

Call to Action – kehote toimintaan

Call to action -kehote voi olla hienovarainen teksti, kuten soita tai lähetä sähköpostia. Se voi olla myös selkeä iso painike, josta päästään yhteydenottolomakkeelle. Myös verkkokaupan lisää ostoskoriin -painike on hyvä esimerkki CTA-painikkeesta.

Tärkeintä on, että sivustolle tulleelle kävijälle kerrotaan selkeästi, mitä hänen tulisi tehdä seuraavaksi. Kehotteeseen kannattaa panostaa, koska parhaimmillaan hyvin toimiva CTA voi parantaa sivuston konversiota.

Viisi vinkkiä CTA-painikkeisiin

Millainen on hyvä toimintakehote? Jotta CTA-painikkeista saataisiin kaikki hyöty irti, kannattaa niiden luomiseen ja kehittämiseen panostaa. Alla muutamia vinkkejä, joiden avulla saat luotua itsellesi toimivat ja tulosta tekevät toimintakehotteet.

Isot erottuvat painikkeet

Call to action -kehotteet toimivat yleensä parhaiten painikkeen muodossa. Iso värikäs painike erottuu selkeästi tekstimassan seasta ja tuo sivuille myös lisää visuaalisuutta. Kannattaakin rohkeasti kokeilla myös sivuston tai yrityksen muusta värimaailmasta erottuvaa väriä.

Usein samalla sivulla voi olla myös lukuisia erilaisia CTA-kehotteita tai vähintäänkin toissijainen kehote. Tämä tilanne esiintyy usein verkkokauppojen tuotesivuilla, jossa kävijälle tarjotaan useita erilaisia toimintoja: vertaa, lue arvosteluja, katso tuotekuvat ja muita vastaavia. Tällöin on tärkeää, että kaikista keskeisin kehote, tässä tapauksessa lisää ostoskoriin -painike, erottuu selkeästi muusta massasta.

Sijoita call to action -kehote näkyvälle paikalle

Kehote tulee sijoittaa niin, että se näkyisi jo ennen sivun vieritystä alaspäin. Tämä siksi, että suurin osa kävijöistä katsoo vain silmien eteen aukeavan näkymän, eikä välttämättä jatka lainkaan alemmas. Mikäli samalla sivulla on huomattavasti sisältöä ja paljon alaspäin vierittämistä, kannattaa kehote lisätä vielä uudemman kerran loppuun, kaiken muun sisällön alapuolelle.

Toisaalta tästä on olemassa myös toisen suuntaista dataa ja esimerkiksi Content Verve paransi konversioprosenttiaan 304% siirtämällä painikkeen sivun loppuun. Tällainen toimii todennäköisesti parhaiten sellaisissa tilanteissa, joissa myytävä tuote tai palvelu vaatii enemmän selittämistä eli se ei ole itsessään välttämättä ihmisille tuttu tai selkeä. Tällaisissa tapauksissa CTA-nappi heti alussa voi tuntua liian myyvältä ja johtaa pahimmillaan myös sivulta poistumiseen.

Kannattaakin rohkeasti testata, kumpi tapa toimii omalla sivulla paremmin.

Imperatiivin käyttö – kehotus käskymuodossa

Call to action -kehotteen tehoon vaikuttaa suuresti myös käytetyt sanavalinnat. Sivuston kävijää tulee ohjata selkeästi eteenpäin kohti haluttua tavoitetta. Kävijän ei pitäisi siis joutua itse pähkäilemään asiaa lainkaan.

Usein parhaiten toimivat ytimekkäät käskymuodot, kuten siirry tilaamaan tai ota yhteyttä, sen sijaan, että sivuston painikkeissa lukisi tilauslomake tai yhteydenotto. Käskymuoto on usein myös selkeä, mikä auttaa tavoitteen saavuttamisessa. CTA-kehotteen ei kannata olla myöskään liian pitkä, usein lyhyempi ja yksinkertaisempi toimii pitkää paremmin.

Kiireen tunne

Kiireen tunnetta kannattaa hyödyntää CTA-kehotteissa aina, kun se on mahdollista. Ideana on, että asiakas siirtyisi kiireen tunteen takia mahdollisimman nopeasti eteenpäin, eikä ehtisi miettimään asiaa liian pitkään. Kiireen tunnetta voidaan luoda esimerkiksi seuraavanlaisilla ilmaisuilla: tarjous on voimassa vain hetken, tarjous päättyy pian tai toimi ennen kuin tuote loppuu.

Tavoitteiden seuranta ja testaus

Monelle edellä mainitut jutut CTA-kehotteiden osalta ovat hyvinkin tuttuja, mutta hyvin harva kotisivujen omistaja kuitenkaan kunnolla seuraa ja testaa kehotteiden tehoa. Kuten kaikkea muutakin sivustolla, myös erilaisten call to action -painikkeiden tehoa tulisi seurata analytiikkatietojen avulla.

On varsin fiksua kokeilla ja seurata erilaisten sijaintien, sanavalintojen sekä painikkeiden värien vaikutuksia saatuihin tuloksiin. Tähän tarkoitukseen soveltuu erinomaisesti vaikkapa A/B-testaus, jossa puolelle kävijöistä esitetään vihreää painiketta ja puolelle oranssia painiketta. Yllättävänkin isot erot pienillä muutoksilla ovat mahdollisia.

Kannattaa myös huomioida, että eri tavoitteilla voi olla erilaiset CTA-painikkeet eli kaikkia tuloksia ei tarvitse saavuttaa saman kehotteen avulla.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest