Dropshipping verkkokaupassa

Dropshipping kiinnostaa monia verkkokauppiaita, sillä se voi tarjota kustannustehokkaan tavan uusien tuotteiden kokeiluun tai kokonaan uuden verkkokaupan perustamiseen. Tässä kirjoituksessa käydään läpi: mitä on dropshipping, mitkä ovat sen hyödyt ja haitat sekä kuullaan myös verkkokauppias Tomas Nordströmin kokemuksia dropshippingistä.

Mitä on dropshipping?

Dropshipping eli suoratoimitus, joskus näkee myös kirjoitusasuna drop shipping, tarkoittaa tilatun tuotteen lähettämistä suoraan valmistajalta tai tukkurilta asiakkaalle. Dropshippingissä tuote ei siis tule ennen toimitusvaihetta lainkaan verkkokauppiaan omaan varastoon. Perinteisestihän verkkokauppiaalla on joko oma tai ulkoistettu varasto, josta tuotteet lähetetään asiakkaalle.

Dropshippingiä voidaan tehdä monella eri tavalla, esimerkiksi tuotteiden valmistajia voi olla yksi tai useampia riippuen verkkokaupan tarpeesta. Joskus dropshippingiä saatetaan myös käyttää vain yhdessä tuotteessa tai tuotekategoriassa.

Dropshipping hyödyt

Dropshipping tarjoaa monia hyötyjä verkkokauppiaalle: varaston pitäminen ei sido pääomaa, tuotevalikoima voidaan pitää monipuolisena, verrkokaupan toimintaa on helppo skaalata tarpeen mukaan ja se vapauttaa myös verkkokauppiaan aikaa muille toiminnoille.

Varasto ei sido pääomaa

Dropshippingissä tuotteet menevät suoraan valmistajalta tai tukkurilta asiakkaalle, joten ne eivät myöskään sido pääomaa samalla tavalla kuin silloin, jos erilaisia tuotteita olisikin vaikkapa 100 kappaletta verkkokauppiaan omassa varastossa.

Tämä mahdollistaa verkkokaupan aloittamisen pienemmällä alkupääomalla, ja sitä kautta myös pienemmällä riskillä. Jos verkkokauppias investoi aluksi ison summan varastoon, eikä verkkokauppa lähdekään tuottamaan toivotulla tavalla, voi varastosaldoon sidottu pääoman menetys aiheuttaa isot tappiot.

Pääomaa on käytettävissä myös enemmän markkinointiin, kun varasto ei sitä sido. Alussa verkkokaupan markkinointi on tärkeää, jotta verkkokauppaan saadaan asiakkaita. Aloittavan verkkokauppiaan kannattaakin tehdä markkinointisuunnitelma, koska se auttaa myös markkinointiin menevien varojen budjetoinnissa.

Kattava tuotevalikoima

Dropshipping mahdollistaa kattavan tuotevalikoiman ylläpitämisen, koska jokaista valikoimassa olevaa tuotetta ei ole tarvetta tilata varastoon. Se sopii erityisen hyvin esimerkiksi paljon tilaa vieville tuotteille tai kokonaan asiakkaan toiveiden mukaan tehdyille kustomoitaville tuotteille.

Toisaalta dropshipping mahdollistaa myös uusien tuotteiden kokeilun helposti. Tuote voidaan vain lisätä verkkokauppaan ja katsoa lähteekö se tuottamaan myyntiä. Jos ei, se voidaan helposti poistaa valikoimasta.

Helppo skaalata

Dropshipping mahdollistaa verkkokaupan skaalaamisen helposti, koska omia toimitiloja ei ole välttämättä lainkaan tarpeen kasvattaa. Toki on aina mahdollista, ettei nykyinen tuotteen valmistaja pysty valmistamaan isompia määriä, mutta siinä tilanteessa voidaan myös harkita uusien valmistajien etsimistä.

Vapauttaa aikaa muuhun

Etenkin alkuun pienissä verkkokaupoissa tehdään paljon asioita itse, esimerkiksi tuotteiden postitukset saatetaan hoitaa kokonaan verkkokauppiaan toimesta. Dropshipping mahdollistaa sen, ettei verkkokauppias joudu itse huolehtimaan tuotteiden pakkauksesta ja postituksesta, mikä säästääkin aikaa. Säästynyt aika voidaan käyttää esimerkiksi myyntiä parantaviin toimenpiteisiin, kuten verkkokaupan konversioiden kehittämiseen tai tuotteiden markkinointiin.

Miksi huono?

Toki dropshippingissä on myös omat huonot puolensa: toimitusajat voivat venyä, laadunvalvonta voi olla haastavaa, myynnin kate voi jäädä matalaksi ja asiakkaalle saattaa tulla yllättäviäkin lisäkuluja.

Toimitusajat ja palautukset

Pitkät toimitusajat ovat dropshippingin tyypillisin haaste. Tuote ei ole välttämättä heti lähetettävissä asiakkaalle tai tuote tulee kaukaa, jolloin toimitus kestää pitkään. Pitkä toimitusaika voi haitata merkittävästi kaupantekoa, etenkin silloin, jos kilpailijasi pystyvät tarjoamaan samoille tuotteille nopeampia toimituksia.

Dropshippingissä myös tuotteiden palautus voi aiheuttaa verkkokauppiaalle haasteista, sillä palautusten tekeminen tuotteen toimittajalle tai valmistajalle ei ole välttämättä mahdollista. Voi siis olla, että verkkokauppias joutuu ottamaan itse palautettavat tuotteet vastaan ja järjestämään niille varastotilaa.

Laadunvalvonta vaikeaa

Tuotteiden laadunvalvonta voi olla vaikeaa, koska verkkokauppias ei välttämättä näe tuotteita lainkaan itse. Toki näytetuotteita voi ja kannattaakin pyytää ennen yhteistyösopimuksen tekemistä, mutta on silti mahdotonta varmistaa sitä, millaisia tuotteita asiakkaille päätyy.

Verkkokauppiaalla voi olla myös rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa tuotteen pakkaukseen ja esimerkiksi saatekirjeeseen. Toki näihin kannattaa pyrkiä vaikuttamaan yhteistyösopimuksen tekovaiheessa.

Tuotteiden kate voi jäädä pieneksi

Vaikka dropshipping on esimerkiksi verkkokaupan aloittamisen kannalta usein kustannustehokas ratkaisu, voi se pidemmän päälle käydä kannattamattomaksi. Etenkin kilpailluilla tuotteilla kate voi painua todella pieneksi, jolloin voi olla haasteita saada ihan verkkokaupan pitämisestä aiheutuvat kulut katettua. Jokainen verkkokauppias voi onneksi vaikuttaa tähän itse etsimällä sopivan markkinaraon, isoja toimittajia vastaan ei kannata lähteä kilpailemaan.

Asiakkaalle tulevat lisäkulut

Asiakkaalle voi tulla dropshippingistä lisäkuluja. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että tuote tulee Euroopan Unionin ulkopuolelta, jolloin siitä täytyy maksaa tullimaksut ja verot. Jos tuote tulisi puolestaan suoraan verkkokauppiaalta EU:n sisältä, ei asiakas joutuisi tällaisia lisäkuluja maksamaan. Mahdollisista lisäkuluista tulee kertoa asiakkaalle, jotta vältytään ikäviltä yllätyksiltä.

Dropshipping kokemuksia

Dropshippingistä kokemuksia kertomassa Tomas Nordström, joka on Made in Finland Shop -verkkokaupan perustaja ja toimitusjohtaja. Made in Finland Shop on ainutlaatuinen, vain ja ainoastaan kotimaisia huonekaluja, kodintuotteita ja sisustusta myyvä verkkokauppa.

Miksi päädyitte käyttämään dropshippingiä?

Tomas: ”Huonekalu- ja kodisisustusalalla tuotteet valmistetaan pääasiassa asiakkaiden toiveiden mukaan tilauksesta. Asiakas voi vaikuttaa tuotteen koosta aina sen pintakäsittelyyn ja kokoonpanoon. Juuri tämän muokattavuuden takia tuotteet valmistetaan tilauksesta ja varastointi hyvin hankalaa ellei mahdotonta. Dropshippingillä voin myös palvella asiakasta parhaiten laajalla valikoimalla ja monipuolisilla tuotteilla.”

Mitkä ovat mielestäsi olleet dropshippingin edut?

Tomas: ”Dropshipping palvelee asiakasta parhaiten. Asiakas saa suoraan valmistajalta kotiinsa ilman turhaa välitoimituksia varastoon juuri sellaisen huonekalun kuin haluaa. Verkkokauppias pystyy pitämään asiakkaalle todella laajaa valikoimaa eikä tarvitse olla isoa varastoa.”

Mitkä ovat olleet dropshippingin toimitusajat?

Tomas: ”Dropshipping haastavinta ovat toimitusajat. Juuri asiakkaan toiveiden mukaan valmistetussa huonekalussa toimitusaika voi olla jopa 8 viikkoa. Kuitenkin asiakkaat ovat valmiita odottamaan laadukasta kotimaista tuotetta, joka on valmistettu juuri hänen toiveiden mukaan ja meidän valikoiman tuotteet ovatkin ajattomia ja kestävyydeltä ikuisia.”

Mitä huomioida, kun aloittaa dropshippingin?

Dropshippingin aloittaminen ei periaatteessa ole tavallisen verkkokaupan aloittamista kummallisempaa, mutta muutamia asioita kannattaa siinä erityisesti huomioida.

Etsi hyvä yhteistyökumppani

Kannattaa panostaa hyvän droshipping-kumppanin etsimiseen, sillä siitä hyötyy sekä verkkokauppias itse että hänen asiakkaansa. Hyvän yhteistyökumppanin kanssa asiat hoituvat sujuvasti ja esimerkiksi tuotteiden laatu, toimitusajat sekä sovitut hinnat pitävät.

Yhteistyökumppaneita voi etsiä joko itsenäisesti tai hyödyntää jotain siihen tarkoitettua palvelua. On siis olemassa myös tahoja, jotka neuvottelevat dropshipping-sopimukset verkkokauppiaan puolesta.

Tuotteiden vaihto ja palautus

Ennen dropshippingin aloittamista tulee miettiä myös, miten tuotteiden vaihdot ja palautukset hoidetaan. EU:n sisällä verkkokauppias on velvollinen tarjoamaan vähintään 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeuden tuotteilleen.

Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/verkkokauppa-posti-ja-puhelinmyynti-etamyynti/peruuttamisilmoitus/

Verkkokauppiaan on tietenkin järkevää minimoida vaihdot jo ihan kustannussyistä, esimerkiksi tarjoamalla tuotteista mahdollisimman tarkat tiedot ja vaatteiden kohdalla myös kokotaulukot.

Kaikkia vaihtoja ja palautuksia ei voida kuitenkaan varmasti estää, joten on jo etukäteen mietittävä, minne palautuva tuote toimitetaan. Usein vaihdettavaa tai palautettavaa tuotetta ei voida enää palauttaa takaisin alkuperäiselle valmistajalle, joten niille voi joutua hankkimaan erillisen varastotilan ennen verkkokaupan aloittamista. Tämä tietenkin riippuu täysin palautuksien määrästä ja tuotteiden koosta.

Dropshipping verotus

Verotukseen vaikuttaa merkittävästi se tehdäänkö kauppaa EU:n rajojen sisällä vai rajojen yli. Dropshippingissä siihen vaikuttaa myös se, mistä itse tuote tulee.

Kannattaakin tutustua tarkkaan kaikkien mukana olevien maiden lainsäädäntöön ja verotukseen sekä pyytää tarvittaessa apua ulkopuoliselta osaajalta.

Löydät täältä Verohallinnon esimerkkejä EU-myyntien ja -ostojen ilmoittamisesta arvolisäveroilmoituksissa: https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48693/esimerkkeja_eumyyntien_ja_ostojen_ilmoi/?fbclid=IwAR2r25hY8KwhCYaoAvghYCdJU3Ft8C7Ab1KQGVsPIxXPl6pBuoGrZk7MSDw

Löydät täältä myös perustietoa ulkomaanmyynnin ja arvolisäveron laskemisesta verkkokaupassa.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest