E-Commerce messut 2016 | Zoner.fi

Katso myös

E-Commerce messut 2016 – katsaus verkkokaupan tulevaisuuteen

Varma kevään merkki on jokavuotiset E-Commerce messut Helsingin Messukeskuksessa, joka kerää yhteen verkkokaupan ammattilaisia ja aktiivisia verkkokauppiaita.

Kävin tänäkin vuonna paikan päälle kuuntelemassa uusista verkkokaupan suuntauksista ja poimimassa muiden asiantuntijoiden vinkkejä.

E-Commerce ja Myymälä -messut

Varsinaisten E-Commerce messujen ohessa järjestettiin samanaikaisesti myös Myymälä 2016 tapahtuma, joka nivoutuu luontevasti yhteen. Onhan monella kivijalkamyymälällä verkkokauppa ja toisinpäin. Tämän vuoden tapahtumasta huomasi myös hyvin, että yhtenä isona aihealueena oli myös monikanavaisuus – Kuinka kaikkia yrityksen asiakaskanavia voidaan paremmin yhdistää kokonaisuudeksi. Toinen vahva teema oli asiakasdatan hyödyntäminen omassa liiketoiminnassa.

Sivumainintana samaan aikaan järjestettiin myös Gastro Helsinki -messut, jonka ilmaiset herkut olivat tänä vuonna, ainakin allekirjoittaneen suureksi harmiksi, rajattu Ecommerce-kävijöiden saavuttamattomiin – ilmeisesti Messukeskuksen omien ravintoloiden vaatimuksesta.

Mitä messuilla oli tarjota?

e-commerce messut 2016
Logistiikkapalveluiden tarjoajat olivat tänäkin vuonna hyvin edustettuina

Näytteilleasettajat

Näytteilleasettajat olivat suureksi osaksi jakaantuneet kolmeen osaan; verkkokauppatoteuttajiin, maksupalvelutarjoajiin sekä logistiikkayrityksiin, jotka omilla kojuillaan kertoivat auliisti palveluistaan.

Pieneksi pettymykseksi, suurin osa näytteilleasettajista oli hyvin pitkälti samoja kuin edellisenäkin vuotena, joskin varsinaiset tarpeet ja ratkaisuthan verkkokauppiailla eivät myöskään juuri vaihtele.

Seminaarit ja puhujat

Perinteisesti, suurin mielenkiinto kohdistui jälleen erilaisiin seminaareihin. Tänä vuonna esityksiä järjestettiin kolmen lavan voimin, joista yksi keskittyi myymäläaiheeseen, toinen puhtaasti verkkokauppaan ja kolmas tasapainoili näiden kahden välimaastossa.

Mutta mistä tänä vuonna sitten puhuttiin? Ohessa on ainakin muutamia poimintoja, itselleni mielenkiintoisista aiheista.

Juha Juhantalo Google

Juha Juhantalo, Googlen Industry Manager, oli kertomassa Googlen mainonta- ja analytiikkapalveluista, aiheenaan: Lisää kauppaa verkossa asiakastietoa hyödyntämällä.

Juhan ensimmäinen teesi: Analytiikka kuntoon, on tärkeä aihe, joka usein erottaa menestyvän ja kasvavan yrityksen pienimuotoisesti toimivista verkkokaupoista.

Myös meidän blogistamme löytyy aiempia kirjoituksia analytiikan ja tulostavoitteiden käyttöönotosta yksinkertaisimmillaan: Seurantatilin perustaminen ja Tavoiteseurannan luominen

Juhan vinkkejä edistyneempään seurantaan olivat myös mm. Googlen Tag Manager ja Enhanced Ecommerce -toimintojen käyttöönotto, sekä tietysti maksetun mainonnan, eli Adwords tilin kytkeminen yhteen Google Analytics -tilin kanssa.

Toinen tärkeä teesi oli myös, että analytiikan tietoa täytyy myös tutkia ja hyödyntää ahkerasti. Itse analysointi onkin usein työläin vaihe, ja oikeiden analyysien tekoa varten kannattaa käyttää myös ammattilaisten apua.

Esimerkkejä asiakasdatan hyödyntämiseen markkinoinnissa, satoi taas Adwords -mainonnan puolelle, jossa Juha kehoitti kohdistamaan mainostoimia erityisesti jo sivustolla vierailleisiin asiakkaisiin (Lue lisää Retargeting mainonnasta). Jotkin toimijat käyttävät jopa puolet kaikesta mainosbudjetistaan juuri retargeting -mainontaan. Laadi myös kampanjoita, jo olemassa olevaan asiakasrekisteriin ja sen eri segmentteihin, kuten esimerkiksi uusiin asiakkaisiin.

Raúl Alvarez Barrera

Raúl Álvarez Barrera antoi omassa 5 Key Success Factors Turning Your Traffic into Increased Revenue Opportunities (Traffic=Sales) – luennossaan viisi tärkeää pointtia kävijäliikenteen muuntamiseksi toteutuneiksi tavoitteiksi.

  1. Luo puitteet asiakkaan ostomatkan tutkimiseksi ja seuraamiseksi (Journey Lab)
  2. Testaa ja optimoi
  3. Hyödynnä työkaluja hylättyjen ostoskorien pelastamiseksi
  4. Tunnista asiakaskuntasi
  5. Tunnista sinulle kaikkein arvokkaimmat asiakkaat

Kuten Raúl osuvasti, ja useaan otteeseen, toisti: ”It’s not easy!”

Gerrit Heijkoop

Sosiaalisesta mediasta ja sen parhaista käytännöistä, oli puhumassa hollantilainen Gerrit Heijkoop, esityksellään Stop Killing Social Media!
Gerrit vertasi sosiaalista mediaa kotoisaan baariin, jossa on täysin turha mennä huutamaan mainosviestiään vieressä istuville, vaan enemmänkin osallistua keskusteluun ja myös kuunnella, mitä muilla on sanottavana.

Gerrit toi sosiaalisen median perinteiseen AIDA -malliin (Awareness, Interest, Desire, Action) viidentenä määritteenä – S, niin kuin Share. Sosiaalisessa mediassa kannattaakin siis ennemmin tähdätä tulokseen, jossa asiakkaat itse suosittelevat palveluita eteenpäin, kuin hakea nopeaa ja suoraa kauppaa mainonnan toistolla.

Tämän ensimmäisenä edellytyksenä on myös, että varsinainen tuote tai palvelu on viimeisen päälle kunnossa. Vain äärimmäisen hyviä ja äärimmäisen huonoja ostokokemuksia jaetaan sosiaalisen median verkostoissa.

Hyvänä mietelauseena kannattaakin ajatella, että: ”Kaikki toimi sosiaalisessa mediassa ei johda kauppaan, mutta moni kauppa on mahdollista jäljittää näihin toimiin.”

Mika Nikkola, Posti

Mika Nikkola Postista oli kertomassa, kuinka Posti käyttää asiakasdataa kasvattaakseen liiketoimintaansa ja oli jakamassa Postin pakettikuljetusten datasta kerättyä tietoa keskimääräisestä verkkokauppakuluttajasta seminaarissaan: Millainen on tyypillinen verkko-ostaja?

Mika demonstroi, kuinka esimerkiksi Posti kerää ja analysoi dataa postinumero- sekä karttasivualueittain, joiden perusteella tiedetään paljon tyypillisistä asiakkaista markkinoinnin hyödyntämiseksi. Posti myös tarjoaa verkkokauppiaille näihin liittyviä datapalveluita.

Aktiivisimpia verkkokauppatilaajia, asukaslukuun verrattuna, ovatkin muun muassa syrjäseuduilla asuvat kotitaloudet, joka johtunee puhtaasti pidemmistä kulkumatkoista kauppapaikoille. Myös palautusten lukumäärät nousivat selkeästi kauempana isoista kaupungeista. Aktiivisia verkkokaupan käyttäjiä löytyi myös isojen kasvukeskusten kehyskuntien asukkaista. Yllättävänä tilastona oli myös, että isojen kaupunkien keskustoissa asuvat olivat myös selvästi muita hitaampia hakemaan lähetyksiään postista.

Mads Bukholt

Tanskalainen Mads Bukholt, kertoi kokemuksistaan innovatiivisista markkinointikeinoista mm. Zalandon lanseerauksesta Australiassa esityksesään: Winning Ecommerce in 2016.

Madsin prinsiipejä olivat muun muassa:

  • Markkinointi on peliä ihmisten huomiosta ja fokuksesta – Marketing is a Game of Focus
  • Tylsäkin bisnes täytyy kääntää kiinnostavaksi tarinaksi
  • Tämäkin vuosi on jälleen tärkeä vuosi mobiilin kannalta ja kuinka monien yritykset satsaavat mobiilimarkkinointiin All-in periaatteella, jopa perinteisen konversion kustannuksella, ollakseen kilpailijoitaan edellä.

Madsin vinkit mielenkiintoisista markkinointialustoista olivat erityisesti Instagram, Snapchat sekä Whatsapp, joissa käyttäjän fokus on mahdollista vangita huomattavasti perinteistä mainontaa pienemmin kuluin. Perinteinen mediamainonta sai myös kovaa kyytiä. Miehen sanoin ”Jokainen Facebook-mainontaan upotettu euro on parempi sijoitus, kuin televisiomainonta.”

,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.