E-commerce messut, verkkokauppa 2017 | Zoner.fi

Katso myös

E-commerce messut – Miltä verkkokauppa näyttää vuonna 2017

Verkkokauppa on aina ollut henkilökohtainen intohimon kohteeni. Siksi kävin ilolla tutustumassa tänäkin vuonna Helsingin messukeskuksessa järjestettäviin Ecommerce 2017 messuihin. Tässä kirjoituksessa avaankin omakohtaisia kokemuksiani tämän vuoden messuilta.

Jos viime vuonna messujen keskeisimpinä aiheina olivat erityisesti datan käyttö ja monikanavaisuus, oli tänä vuonna painopisteenä hivenen enemmän asiakaskeskeisyys ja kansainvälisyys. Lue esimerkiksi kirjoitukseni, viime vuoden messuista:
https://www.zoner.fi/e-commerce-messut-2016-katsaus-verkkokaupan-tulevaisuuteen/

Seminaarit – Mitä asiantuntijat kertovat verkkokaupan tulevaisuudesta ja nykytilasta

Tänä vuonna, useammassakin puhujaesityksessä korostettiin asiakaskeskeisyyden tärkeyttä ja painotettiin myös suomalaisten verkkokauppojen suuntautuvan huonosti ulkomaisille markkinoille. Esimerkiksi ilmeni, että suomalainen verkkokauppa myy keskimäärin neljään eri maahan, kun ruotsalaiset verkkokaupat myyvät palveluitaan keskimäärin yhdeksään eri maahan.

Messualueelta löytyi tuttuun tapaan kolme erillistä esiintyjälavaa, jotka oli jaettu myymäläaiheisiin keskittyvään Shop -lavaan, verkkokauppaan keskittyvään E-Commerce lavaan sekä molempia aiheita yhdistelevään Marketing -lavaan.

Paikalla oli runsaasti mielenkiintoisia seminaareja, joskin esitysten ja puhujien laatu vaihteli laidasta laitaan. Ohessa on poimintoja itselleni mielenkiintoisimmista esiintyjistä.

Brändistä konversioon

Kati Riikonen, Isobar
”Brändistä konversioon, konversiosta tuloksiin – verkossa, mielissä ja euroissa” Kati Riikonen, Isobar

Kati Riikonen painotti omassa esitelmässään brändin ja henkilökohtaisen markkinointiviestinnän merkitystä kannattavien konversioiden saamiseksi.

Kati tiivisti hyvin esityksessään, että ”on turha huutaa, kun kuiskauskin riittää”. Toimivan brändin avulla päästään riittävän lähelle asiakasta, jolloin henkilökohtaisella viestinnällä, eli kuiskauksella, saadaan tuloksia aikaan.

Some, chatit ja botit

Sani Leino
”Some, chatit ja botit ja virtuaalitodellisuus – tulevaisuuden kauppapaikat” Sani Leino, Euroopan myyntijohtaja, ThingLink

Sani Leino hauskuutti yleisö räiskyvällä ja futuristisella luennollaan tulevaisuuden kauppapaikoista. Mielenkiintoista esityksessä oli, että nämä monet aiemmin sci-finä pidetyt tulevaisuuden kuvat, alkavat olla jo kaupallisessa tuotannossa tänä päivänä.

Esimerkiksi botit hoitavat jo nykyään monia asiakaspalvelun tehtäviä ja muun muassa KLF lentoyhtiö on saavuttanut huomattavaa jalansijaa rutiininomaisia askareita, kuten lentoselvityksiä hoitavilla boteillaan.

Myös virtuaalitodellisuuden yleistyminen tulee pian näkymään laajemmin myös verkkokaupoissa, ja Sani lupailikin, että jo nyt, kuka tahansa pystyy perustamaan virtuaalisen verkkokaupan ilman erillistä koodausosaamista kymmenissä minuuteissa.

Datan hyödyntäminen verkkokaupassa

Mira Mäkiranta
”How data can be utilised for ecommerce” Mira Mäkiranta, Senior Analytics Consultant, Quru

Mira Mäkiranta piti hyvän esityksen datan tärkeydestä ja hyödyntämisestä verkkokaupassa. Asiakasdatan hyödyntäminen onkin yksi tärkeimmistä aiheista, joihin verkkokauppiaiden kannattaa vahvasti panostaa.

Useissa konkreettisissa esimerkeissä käytiin läpi, kuinka datan avulla tunnistettiin korjausta vaativia kohtia sekä uusia mahdollisuuksia, joiden kautta tulokset kohentuivat mitattavasti.

Mieleen jäi erityisesti myös ajatus, että jos kerättyä dataa ei hyödynnetä, eli se ei johda konkreettisiin muutoksiin, on datan keruu, analysointi ja niihin käytetyt panostukset yhtä tyhjän kanssa.

Asiakkaan asemointi verkkokaupan keskiöön

Leevi Parsama
”Verkkokaupan tärkein menestystekijä: asiakas aidosti keskiöön” Leevi Parsama, eCommerce Specialist, Team Finland

Asiakaskeskeisyyden tärkeydestä oli luennoimassa Leevi Parsama, jonka esityksessä käytiin läpi muun muassa kansainvälisten verkkokauppamessujen antia. Leevin mielestä, meidänkin Suomessa tulisi enemmän, teknisen keskustelun sijaan, panostaa asiakaskeskeisyydestä ja sen mahdollisuuksista puhumiseen.

Kansainvälistymiseen ja asiakaslähtöiseen asetelmaan liittyy myös tosiasia, että verkkokauppiaan tulee kyetä jatkossa myös asemoitumaan normaalien virastoaikojen sijasta 24/7 ajatteluun. Aina joku jossain päin maailmaa on hereillä ja potentiaalinen asiakas verkkokaupalle.

Perusta verkkokauppa

Valtteri Lindholm, Varusteleka
”Perusta verkkokauppa, vaikka et haluaisikaan postimyydä” Valtteri Lindholm, kauppias, Varusteleka

Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm oli selkeästi yksi messujen suosituimmista puhujista. Esityksen aiheena oli verkkokaupan perustaminen ja erityisesti verkkokaupan ja kivijalkamyymälän synergiaedut. Risuja sai esityksessä mm. Stockmannin verkkokauppa, jonka sisältö markkinointiviesteineen poikkeaa liiaksi myymälöiden tilanteesta.

Seminaarin parasta antia olivat erityisesti Valtterin omakohtaiset kokemukset kauppiaana toimimisesta, vastauksina yleisöstä esitettyihin kysymyksiin. Selkeää kohahdusta ja ihailua yleisössä aiheuttivat myös Varustelekan Facebook -mainostilin luvut, joissa hyvin pienillä panostuksilla oltiin päästy hyvin suuriin tuloksiin kaupassa.

Näytteilleasettajat ja verkkokauppamessujen tarjooma

Klarna Checkout

Maksupalveluiden tarjoajat olivat vahvasti edustettuina messuilla


Tunnetusti verkkokauppamessujen parasta antia ovat aina olleet laadukkaat seminaarit ja mielenkiintoiset puhujat. Näiden lisäksi toki messuilla oli myös runsaasti osastoja, jotka tänäkin vuonna pystyi karkeasti jakamaan kolmeen kategoriaan: maksutapojen tarjoajat, logistiikkayritykset ja verkkokauppojen toteuttajat.

Erityisesti maksutapayritysten ja logistiikkayritysten silkka määrä jaksaa joka vuosi yllättää. Enemmän toivoisin näkeväni myös erilaisia verkkokauppojen toteuttajia, jossa paino sanalla erilainen. Nyt Magento -toimijat näyttivät olevan lähes yksinäisyydessä ylhäisyydessään paikalla.

Uusia mielenkiintoisia tuttavuuksiakin nähtiin, kuten vaikkapa Postin Prinetin korvaavaa Smartship -järjestelmää toteuttava Unifaun tai vaikkapa Tallinnasta käsin kansainvälistä verkkokauppalogistiikkaa pyörittävä Boomerang.

Muuta jännää messuilla

Verkkokauppojen ja myymälöiden lisäksi, valokeilassa olivat samaan aikaan myös kahvilat, ravintolat ja pikaruoka -genre. Ilmeisesti messujen järjestäjät ovat lukeneet viime vuoden kirjoitukseni, sillä tänä vuonna myös verkkokauppamessujen vierailla oli vapaa pääsy pikaruokaosastoille. Ehdin henkilökohtaisesti luentojen välissä testaamaan ainakin seitsemän eri jäätelökojua.

Fastfood & Cafe & Ravintolat 2017

Samaan aikaan järjestettiin myös vuosittaiset Fastfood & Cafe & Ravintolat 2017 -messut, joilla ilmaisista maistiaista ei ollut pulaa.

,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.