Google Analytics 4

Kaisa Huttunen

Google Analytics 4 on uusin versio suositusta maksuttomasta Googlen analytiikkatyökalusta, joka on tärkeä kaikille digimarkkinointia tekeville. Joko kyseinen työkalu on sivustollasi käytössä?

Tässä kirjoituksessa esitellään Google Analytics 4, sen keskeisimmät ominaisuudet ja käsitellään myös analytiikan käyttöönottoa. Tavoitteena on tarjota tärkeää tietoa Google Analyticsistä sivuston omistajille, jotka vielä pohtivat GA 4:sen käyttöönottoa. Toisaalta kirjoitus voi tarjota arvokasta tietoa myös heille, joilla GA 4:sen peruskoodi on jo asennettu sivustolle. Asiantuntijoina kirjoituksessa on mukana Johannes Raunio ja Mika Mäki.

Tässä kirjoituksessa ei kuitenkaan käydä Google Analyticsin asentamista yksityiskohtaisesti läpi, sillä parhaat asetukset riippuvat todella paljon itse sivustosta ja sen tavoitteista.

Johannes Raunio

Johannes Raunio on tapahtumapalveluiden markkinapaikka Venuulla työskentelevä tuotejohtamisen ja kehittämisen moniottelija. Hänen tavoitteenaan on löytää arvoa ja oivalluksia teknologian, liiketoiminnan ja designin rajapinnasta, sekä haastaa koko organisaatio tekemään parempia päätöksiä lean-menetelmien, analytiikan ja ihmisläheisen johtamisen avulla.

Mika Mäki

Mika Mäki on CO-Founder ja Head of Analytics Digiteam Oy:ssä. Mikalla on noin 20 vuoden kokemus erilaisista digimarkkinoinnin tehtävistä. Asiakkaita heillä on ollut niin yhden henkilön yksinyrittäjistä aina kymmeniä tuhansia henkilöitä työllistäviin organisaatioihin. Yhteensä erilaisia asiakkuuksia on kertynyt vuosien varrella reilusti yli 1 000 ”kaikilta kuviteltavissa olevilta” toimialoilta. Digiteamissa Mika vastaa asiakkaitten analytiikka-asioista ja on konfiguroinut yli 200 asiakkaan Analytics-tilit.

Mikä on Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (lyhennettynä GA 4) on uusin versio suositusta Google Analyticsista, jota käytetään sivuston kävijädatan keräämiseen ja analysointiin. Jopa 84,7 % sivustoista käyttää Google Analyticsiä (lähde: W3Techs), mitä varmasti selittää työkalun sen maksuttomuus, monipuolisuus ja hyvät integrointimahdollisuudet.

Google Analytics -logo.

GA 4 julkaistiin vuonna 2020 ja se on jo osittain korvannut aiemmin käytössä olleen Universal Analyticsin. Vuonna 2012 julkaistu Universal Analytics on käytössä vielä niillä asiakkailla, joilla on käytössä maksullinen Analytics 360 -palvelu.

Miksi GA4 on tärkeä verkkosivujen omistajille?

Google Analytics 4 auttaa sivuston tai mobiilisovelluksen omistajia ymmärtämään paremmin kävijöiden käyttäytymistä. GA4:sen avulla voidaan seurata esimerkiksi sitä, mistä kävijät sivustolle tulevat tai mille yksittäiselle sivulle he laskeutuvat.

Saadun tiedon perusteella voidaan kehittää sivustoa tai mobiilisovellusta entistä paremmaksi ja optimoida sitä kohti asetettua tavoitetta. GA 4:sesta saatua tietoa voidaan hyödyntää myös mainonnassa erilaisten yleisöjen luomiseen ja mainonnan kehittämiseen.

Mika: ”GA4 on erittäin yhteensopiva Googlen muitten tuotteitten kanssa ja tiedonsiirto esimerkiksi Google Ads -mainontaa on saumatonta. Verkkokaupassa Analytics on ”pakollinen”, jotta verkkokaupan tuotosta ja markkinoinnin tuloksista saadaan tietoa.

Kyllähän hyvänä puolena voi pitää tietenkin myös hintaa. Lisenssikuluja, kun ei GA 4:sta tule. GA4 on erittäin monipuolinen ja taitavissa käsissä Analytics-tiedon avulla voi saada huomattavasti enemmän irti verkkosivusta. Kääntäen Analyticsin avulla voi säästää pitkän pennin markkinoinnissa.”

Google Analytics 4 -ominaisuudet

Google Analytics 4 sisältää monia hyödyllisiä ominaisuuksia ja hyödyntää myös koneoppimista sekä tekoälyä.

Koneoppiminen ja tekoäly

Google Analytics 4 hyödyntää koneoppimista ja tekoälyä tarjotakseen arvokasta tietoa sivuston tai sovelluksen omistajalle. GA 4 osaa esimerkiksi tunnistaa käyttäjistä ne, jotka todennäköisesti tulevat tekemään oston seuraavan seitsemän päivän aikana. Tästä käyttäjäjoukosta voidaan myös luoda yleisö, jota hyödynnetään mainonnassa.

Toisaalta GA 4:n tarjoaa tekoälyn avulla arvion siitä paljonko voit odottaa liikevaihtoa seuraavan 28 päivän aikana. Tämä voi auttaa merkittävästi yrityksen toiminnan suunnittelussa. Tekoäly on mukana myös Google Analtycsin haussa ja hakukentälle voikin esittää suoria kysymyksiä. Voit esimerkiksi kysyä paljonko sivustolla oli vierailijoita viime kuussa.

Sovelluksen ja sivuston mittaus yhdessä

Aiempi Universal Analytics oli tarkoitettu ainoastaan sivuston mittaamiseen. Nykyinen Google Analytics 4 mahdollistaa kuitenkin myös sovelluksen analytiikan seuraamisen sivuston analytiikan rinnalla. Tämä on toki hyödyllinen ominaisuus vain niille yrityksille, joilla on sekä kotisivut että jokin sovellus.

Tapahtumat

Google Analytics 4 mittaa sivulla tapahtuvia tapahtumia, kuten sivulatauksia, skrollausta, klikkauksia ja videon katseluita. Tapahtumia on toki mitattu myös aiemmin Google Analyticsissä, mutta nykyisessä GA 4 -versiossa niiden painoarvo on kasvanut merkittävästi.

Google Analytics 4 -tapahtumaseuranta.

Mika: ”Normikäyttäjälle paras ominaisuus on se, että GA4sella voidaan seurata todella monipuolisesti erilaisia tapahtumia sivustolla. Esimerkkinä erilaiset sosiaalisen median toimenpiteet, chatit, PDF-lataukset ynnä muut vastaavat. Näitä asioita voidaan seurata siis tavallisten lomakelähetysten, ajanvarausten ja muiden konversioiden lisäksi.”

Muutamia perustapahtumia voi ottaa nykyisessä versiossa helposti käyttöön ilman koodaamista. Tällaisia ovat esimerkiksi skrollaus, klikkaukset, tiedostojen lataukset ja videoon liittyvä aktivoituminen, eli esimerkiksi videon katselut.

On hyvä huomata, että tapahtumien osalta dataa kerätään vasta, kun kyseinen tapahtuma on otettu käyttöön. Tärkeimmät tapahtumat voidaan määrittää konversioiksi, tällaisia ovat tyypillisesti ostot, lomakkeen täyttämiset tai uutiskirjeen tilaamiset.

Kustomoitavat tapahtumat

Valmiiden tapahtumien lisäksi tapahtumia voidaan lisätä myös itse. Tämä mahdollistaa juuri yritykselle tärkeiden tapahtumien seuraamisen.

Johannes: ”Custom event:ien avulla on mahdollista mallintaa juuri omalle liiketoiminnalle tärkeät tapahtumat. Meille Venuulla tämä oli erityisen tärkeää, koska emme ole tyypillinen verkkokauppa, joka olisi helppo mallintaa sisäänrakennetuilla e-commerce-tapahtumilla.”

Measurement API

Johannes: ”Tämä uusi rajapinta mahdollista analytiikkatapahtumien lähettämisen joustavasti palvelinpuolelta sekä käyttäjän session aikana, että sen jälkeen. Meidän tapauksessa se mahdollistaa esimerkiksi käyttäjäpolun jatkamisen sivustolle saapumisesta onnistuneeseen tapahtumaan asti, mikä ei aikaisemmin ollut mahdollista.”

Datan liittyvät rajoitukset

Google Analytics 4:ssä on käytössä joitakin rajoituksia esimerkiksi sen suhteen, kuinka pitkältä ajalta dataa on saatavilla. Vastaavia rajoituksia on toki ollut myös aiemmissa Google Analytics -versiossa. Alle on listattu keskeisimmät rajoitukset:

  • Data säilyy 14 kuukautta.
  • Erilaisia yleisöjä voi olla maksimissaan 100 kpl.
  • Kustomoituja raportteja voi olla maksimissaan 50 kpl.
  • Konversioiksi määriteltyjä tapahtumia voi olla maksimissaan 30.
  • Mainoslinkkejä voi olla maksimissaan 400 kpl.

Google Analytics 4 -raportit

Google Analytics kerää dataa sivustolta ja tarjoaa valmiita perusraportteja sekä mahdollisuuden rakentaa omia kustomoitavia raportteja. Niin sanottu kotinäkymä koostuu erilaisista korteista, jotka sisältävät pienen katsauksen sivuston tilanteeseen. Klikkaamalla kortin oikeasta alanurkasta, pääset tarkastelemaan koko raporttia.

Reaaliaikainen raportti

Reaaliaikainen raportti (engl. real-time) näyttää sivustolla viimeisen puolentunnin aikana olleet kävijät. Raporttisivulta selviää kyseisten kävijöiden sijainti, käyttämät laitteet, tapahtumat, liikenteen lähteet ja sivu, jolla käyttäjä juuri nyt on.

Johannes: ”Reaaliaikainen näkymä saapuviin analytiikkatapahtumiin on täysin välttämätön erityisesti työkalun käyttöönottovaiheessa, koska raportteihin päätyvä data näkyy vasta noin 24 tunnin viiveellä. Lisäksi palvelun oma debugger-työkalu osoittautui meidän tapauksessa lähes hyödyttömäksi, koska se ei näytä palvelinpuolen tapahtumia yhdessä selainpuolen tapahtumien kanssa.”

Reaaliaikainen raportti GA4.

Perusraportit

Goolge Analytics 4 tarjoaa reaaliaikaisen raportin lisäksi joukon käteviä perusraportteja, joilla iso osa peruskäyttäjistä varmasti pärjää. Kaikkia noita raportteja käyttäjät voivat halutessaan hieman kustomoida ja tarkastella vaikkapa eri tietoja raportin sarakkeissa. Valmiit perusraportit on jaettu elinkaari- ja käyttäjäraportteihin.

Elinkaariraportit

Elinkaaren (enlg. life cycle) alta löytyy hankinta, aktivointi, kaupallistaminen ja säilyttäminen.

Hankinta (engl. acquisition) sisältää tärkeää tietoa siitä, mistä käyttäjä on sivustolle tullut. Klikkasiko hän esimerkiksi mainosta vai tuliko sosiaalisen median kanavien kautta.

Aktivointi (engl. engagement) osiosta löytyy puolestaan arvokasta tietoa esimerkiksi siitä, mille sivulle kävijät tulivat ensimmäisenä, kuinka kauan he viettivät aikaa tietyllä sivulla ja kuinka monta konversiota kyseinen sivu on kerännyt.

Kaupallistaminen (engl. monetisation) osion raporteista näkee verkkokauppiaille tärkeitä tietoja, kuten mitä tuotetta on myyty eniten, miten ostopolku on edennyt ja jos käytössä on sovellus, täältä löytyy tieto myös sovelluksen sisäisistä ostoista.  

Säilyttäminen (engl. retention) sisältää yhden näkymän, josta löytyy tietoa esimerkiksi siitä, kuinka moni käyttäjä on uusi ja kuinka moni palaa. Raporteista löytyy tietoa myös muun muassa arvioidusta elinkaariarvosta.

Google Analytics 4 acquisition overview.

Käyttäjäraportit

Käyttäjä (engl. user) osiosta löytyy raportteja, jotka antavat lisätietoja sivuston tai sovelluksen käyttäjistä.

Käyttäjien ominaisuudet (engl. user attributes) raportit sisältävät tietoa esimerkiksi siitä, mistä sivuston kävijät tulevat, minkä ikäisiä he ovat ja millaisia mielenkiinnon kohteita heillä on.  

Teknologia (engl. tech) osio sisältää tietoa esimerkiksi vierailijan käyttämästä laitteesta, selaimesta ja näytön resoluutiosta.

GA4 user overview.

Raporttien muokkaaminen

Kaikkia edellä esiteltyjä perusraportteja voi muokata vastaamaan paremmin omaa tarvetta. Muokkaukset näkyvät vain käyttäjälle itselleen. Muokkaaminen onnistuu oikeassa yläkulmassa olevasta kynäpainikkeesta.

Jos haluat palata samaan raportointinäkymään vielä uudestaan, kannattaa muutokset tallentaa joko olemassa olevaan raporttiin tai kokonaan uudeksi raportiksi. Tallennetut raportit löytyvät jatkossa kirjastosta. Samasta paikasta voit myös muokata oletuksena näkyvissä olevia raportteja melko vapaasti.

Kartoitukset

Kartoitukset (engl. expolartions) ovat käyttäjien itse kokoamia raportteja. Ne löytyvät tutki-kohdan alta. Ne mahdollistavat monenlaisten raporttien rakentamisen ja raportteja voi visualisoida juuri itselle mieleisellä tavalla. Toki niiden rakentaminen vaatii myös osaamista tai vähintään kiinnostusta opetella.

Kartoituksilla voi tutkia esimerkiksi kävijäpolkuja ja erilaisia funneleita. Kartoituksiin voi joko käyttää valmiita pohjia tai aloittaa kokonaan alusta valitsemalla vapaamuotoinen kartoitus. Valmiita kartoituksia voi jakaa muiden samaa Google Analytics -tiliä käyttävien käyttäjien kanssa, mutta jos he haluavat muokata kartoitusta, heidän täytyy kopioida kartoitus ensin itselle.

Explorations eli kartoitukset.

Onnistuuko käyttöönotto keneltä tahansa?

Sivuston liittäminen Google Analytics 4 -työkaluun on melko helppoa, jolloin saa perusasiat seurantaa. Jos analytiikasta haluaa mahdollisimman paljon hyötyä tai jos kyseessä on yhtään monipuolisempi sivusto, kannattaa harkita kumppanin palkkaamista, jos itseltä ei löydy analytiikkaosaamista.

Yksinkertaisen seurannan toteutus onnistuu myös itse

Johannes: ”Selainpohjaisen käyttäjänseurannan toteutus GA4:lla yksinkertaiselle sivustolle, kuten blogille, pitäisi onnistua keneltä tahansa, jolla on yhtään kokemusta analytiikkatyökaluista. Käyttöönottoon löytyy valtavasti dokumentaatiota ja yksityiskohtaisia step-by-step ohjeita sekä Googlelta, että kolmansilta osapuolilta.”

Mika: ”Pelkän peruskoodin asentaminen onnistuu keneltä tahansa, jolla on pääsy sivustonhallintaan. Monessa sisällönhallintajärjestelmässä voi olla asetuksissa valmiina kohta, johon syötetään Analyticsin ID-numero ja tiedonkeräys alkaa. Jos tuollaista ei ole, niin Analytics-koodi kopioidaan sivupohjaan perinteisesti, kopioi-liitä-menetelmällä. ”

Kattavampi seuranta vaatii enemmän osaamista

Johannes: ”Hybridiseurannan (selain- ja palvelintapahtumat) käyttöönotto vaatiikiin sitten nykyisellään jo mielestäni ohjelmistokehitysosaamista ja runsaasti kärsivällisyyttä, sillä dokumentaatio on vielä erittäin puutteellista ja tietoa on hankalaa löytää. Meidän tapauksessa onnistunut toteutus vaatikin paljon testailua ja dokumentoimattomien ominaisuuksien hyödyntämistä.”

Mika: ”Asennuksessa on hyvä huomioida se, että vaikka pelkkä koodi kerää melko monipuolisesti tietoa, haluttujen tietojen esille kaivaminen on työlästä, eikä kaikkia tietoja kerätä kuitenkaan. Konkreettinen esimerkki tästä ovat vaikka sähköpostilinkit. Ne ovat periaatteessa seurannassa, mutta sekaisin kaikkien muitten linkinklikkausten kanssa. Vaatii tietämystä, että se saadaan kaivettua raporttiin.

Toinen iso kysymys ovat lomakelähetykset, jotka tuottavat päänvaivaa. Niitten seuranta perusasennuksella on täysin riippuvainen siitä, miten lomakkeet on sivulla toteutettu (tässä ei valitettavasti ole mitään standardia). Kolmas haaste ovat kaikki kolmannen osapuolen toiminnallisuudet. Paras esimerkki tästä ovat suositut Chat-toiminnot, jotka eivät perusasennuksella kuulu seurannan piiriin.”

Mitä kannattaa huomioida GA 4:sen käyttöönotossa?

Muutamia asioita kannattaa huomioida ennen kuin Google Analytics 4:sta lähdetään ottamaan käyttöön sivustolla tai sovelluksessa. Jos sivustolla on jo aiemmin ollut käytössä Google Analytics, kannattaa esimerkiksi huomioida erot aiempaan analytiikkaan verrattuna.

GA 4 eroaa merkittävästi Universal Analyticsistä

Mika: ”GA4 on aivan eri asia kuin vanha Universal Analytics. Tiedon ”keräysfilosofia” on erilainen. GA 4:ssa on vielä puutteita ja se kehittyy koko ajan. Lisäksi siinä esiintyy aika ajoin jäätymistä, ilman mitään näkyvää syytä.

Suomenkielisessä versiossa on käännöksistä johtuen varsin omaperäisiä ilmaisuja jopa niin, että sama termi voi tarkoittaa uudessa versiossa eri asiaa kuin vanhassa. Lisäksi Google saattaa tehdä omin päin asioita Analyticsissa. Se on voinut luoda GA 4:sen automaattisesti vanhan Analyticsin perusteella. Suhtaudu kuitenkin suurella varauksella kaikkeen automatiikkaan, koska Googlen arvaus valitettavan harvoin osuu oikeaan.”

Johannes: ”GA4:n merkittävin ero edeltäjäänsä Universal Analyticsiin verrattuna on tapahtumapohjaisuus: kaikki data lähetetään tapahtumina, joilla on nimi ja kokoelma datapisteitä. Maksuton versio sallii 50 tapahtumakohtaista ja 25 käyttäjäkohtaista kustomoitavaa datapistettä, joten käyttöönoton suunnittelussa kannattaa miettiä tarkkaan, mitkä datapisteet ovat oikeasti tarpeellisia.”

Mieti käyttötarkoitusta ennen analytiikan asentamista

Johannes: ”Tärkein asia Google Analytics 4:n käyttöönottoa suunniteltaessa on ymmärtää, mihin käyttötarkoituksiin se on oikea työkalu. GA4 ei ainakaan nykyisessä muodossaan ole mikään analytiikan linkkuveitsi, mutta sen avulla on helppo saada vastauksia ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä kanavia pitkin käyttäjät päätyvät sivustolleni?
  • Mitkä kanavat tuottavat eniten konversioita?
  • Miten sivuston sisällöt toimivat parhaiten Googlessa?

Näihin kysymyksiin vastaamiseen löytyy kokoelma valmiiksi koostettuja raportteja, joiden käyttö on helppoa ja suoraviivaista. GA4:n heikkoudet tulevat esiin siinä kohtaa, kun tulee tarve kysyä yksityiskohtaisempia kysymyksiä – kustomoitujen analyysien tekemiseen tarkoitettu työkalu on hidas ja käytettävyydeltään hiomaton. Lisäksi GA4:n rajoitettu tietomalli tekee hankalaksi vastata yksityiskohtaisiin kysymyksiin siitä, mitä käyttäjät oikeasti tekevät sivustolla.”

Google Analytics ja lainsäädäntö

Aina ennen sivuston analytiikan asentamista kannattaa tarkistaa, mitä vaatimuksia lainsäädäntö asettaa sille.

Johannes: ”Nykyinen lainsäädäntö asettaa omat vaatimuksena GA4:n käyttöönotolle. GA4 asettaa käyttäjän selaimeen ensimmäisen osapuolen evästeen, jolloin kaikki sen tarjoamat ominaisuudet tulevat käyttöön. Suomen evästelainsäädäntö vaatii, että käyttäjältä pyydetään lupa kaikkien ei-välttämättömien evästeiden asettamiseen. Lainsäädäntö ei suoraan ota kantaa siihen, voidaanko analytiikkaevästeitä pitää välttämättöminä, mutta me tapahtumapalveluiden markkinapaikka Venuulla päädyimme siihen, että kaikkiin Googlen asettamiin evästeisiin pyydetään lupa.

Google tarjoaa onneksi myös suostumustila-ominaisuuden joka mahdollistaa rajallisen seurannan myös käyttäjille, jotka eivät ole antaneet lupaa evästeille. Toinen mutkikas juridinen kysymys liittyy datan päätymiseen EU:n rajojen ulkopuolelle – Google ei toistaiseksi ole tarjonnut mahdollisuutta estää analytiikkadataa päätymästä USA:aan. Tämän hetkisten sopimusten perusteella vaikuttaisi siltä, että tavanomaisen yrityksen kannalta, joka ei käsittele arkaluonteista tietoa, suurimmat tähän liittyvät riskit on selätetty. Nopeatkin muutokset ovat kuitenkin edelleen mahdollisia, jopa todennäköisiä.”

Google Analytics on tehokas työkalu digimarkkinoinnin tekijälle.

Seuraa analytiikan kehitystä

Johannes: ”Myös muuttuva selainteknologia kannattaa ottaa huomioon uuden analytiikkatyökalun käyttöönotossa. Selainvalmistajat ovat jatkuvasti tiukentaneet evästerajoituksiaan uusien versioiden myötä ja käyttäjät hyödyntävät entistä enemmän ad-blocker työkaluja. GA4:n kannalta tämä tarkoittaa sitä, että selaimessa tapahtuva käyttäjänseuranta muuttuu kiihtyvällä tahdilla epäluotettavammaksi.

Osittainen ratkaisu tähän ongelmaan on palvelimen puolelta lähetettävät analytiikatapahtumat, jotka on GA4:n myötä mahdollista saada toimimaan yhdessä selaimesta lähtevien tapahtumien kanssa. Hybridiseurannan käyttöönotto on kuitenkin teknisesti huomattavasti monimutkaisempaa kuin selainpohjaisen mallin, eikä kaikissa tapauksissa edes mahdollista.

Kannattaa myös tutustua huolella Googlen omaan dokumentaation ja julkaisu-uutisin, koska GA4 kehittyy edelleen vauhdilla eteenpäin – osa meidänkin käyttöönottoprojektin aikana esiin tulleista haasteista voi olla jo ratkaistu!”

Konkarin vinkit Google Analytics 4:n käyttöön

Mika Mäki antoi vielä lopuksi viisi vinkkiään Google Analytics 4:sen käyttöön:

1) Jos sinulla ei ole aikaa/osaamista, ota asiantuntija avuksi GA4sen määrittelyyn. Tuo kertakorvaus on hintansa arvoinen.

2) Valitse muutama tärkein sivuston mittari ja seuraa niitä aktiivisesti.

3) Opettele löytämään omat mittarisi Analyticsista. Tarvittaessa hanki koulutus GA4:seen ja sen käyttöön.

4) Seuraa, miten valitsemasi mittarit käyttäytyvät tehtyjen markkinointitoimenpiteitten ja markkinatilanteen muutoksissa.

5) Muista, että GA 4 ei ole täydellinen, vaan se kehittyy koko ajan. Myös muilla on haasteita GA 4:sen käytön kanssa, et siis ole tyhmä.  (Lue: GA4 raportoinnin ihanuus ja kurjuus)

Google Analytics 4 -asennus

Kuten jo aiemmin kävi ilmi, yksinkertaiselle sivustolle Google Analytics 4:n asentaminen onnistuu todennäköisesti lähes keneltä tahansa. Kaikki alkaa Analytics-tilin luomisella. Löydät täältä Google-ohjeet GA 4:sen käyttöönottoa varten. Vaihtoehtoisesti voit etsiä vastaavia ohjeita muiden toteuttamana Googlesta ja YouTubesta.

Tarvitsetko apua?

Tuntuuko analytiikan käyttöönotto vaikealta tai haluatko itse keskittyä mieluummin muihin asioihin? Voit etsiä sopivaa analytiikkakumppania helposti kumppanihakemistomme kautta ja suodattaa vaihtoehtoja sivustollasi käytössä olevan julkaisujärjestelmän perusteella.

Etsi kumppani