Google Tag Manager

Kaisa Huttunen

Google Tag Manager on ilmainen digimarkkinoinnin työkalu, joka voi helpottaa erilaisten kotisivujen ja verkkokauppojen tagien asentamista. Käymme tässä kirjoituksessa läpi, mitä kaikkea Tag Manager -työkalulla voi tehdä ja miten sen käyttöönotto onnistuu.

Mikä on Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) on vuonna 2012 julkaistu työkalu, jonka on tarkoitus helpottaa sivustolla käytettävien tagien hallintaa. Sen avulla voidaan esimerkiksi asentaa sivustolle erilaisia tageja (käytetään myös termiä script), kuten esimerkiksi Google Analytics -kävijäseurannan tai Google Ads -mainonnan osalta.

Kuinka Tag Manager otetaan käyttöön?

Kun ohjelma otetaan käyttöön, täytyy sivuston lähdekoodiin lisätä Google Tag Manager -tagi, mutta sen jälkeen kaikki muut muutokset voidaan tehdä suoraan omalta GTM-tililtä, koskematta enää sivuston lähdekoodiin. Ilman työkalua kaikki tagit täytyisi asentaa erikseen jokaisella kerralla sivuston lähdekoodiin.

Mitä tagit ovat?

Tagit (englanniksi tag) ovat lyhyitä koodinpätkiä, jotka asennetaan sivuston lähdekoodiin. Ne eivät näy suoraan sivuston kävijälle mitenkään, mutta ovat tärkeitä digimarkkinoinnin kannalta.

Tageja voidaan käyttää moneen tarkoitukseen, mutta yleensä ne joko lähettävät jotain tietoa eteenpäin tai tallentavat tietoja kävijän selaimeen. Tageja hyödynnetään esimerkiksi kävijä- ja konversioseurantaa sekä uudelleenmarkkinointiin.

Tag Manager sisältää paljon valmiita malleja lukuisten eri palveluntarjoajien tageista, joukossa muun muassa eri sosiaalisen median palveluiden tageja. Valmiiden lisäksi käyttäjä voi myös luoda niitä itse, esimerkiksi vapaasti muokattavan HTML-tagin avulla.

Muita Google Tag Manager -termejä:

Säilö (container) = Tarkoittaa sitä perustagia, joka asennetaan verkkosivuston lähdekoodiin. Sen kautta jatkossa toimivat kaikki muut Google Tag Manager -työkalulla luodut tagit.

Triggeri (trigger) = Sen tehtävänä on kertoa, milloin tagin kuuluu lähettää tietoa eteenpäin tai tallentaa ne. Triggeri voi olla esimerkiksi klikkaus tai lomakkeen täyttäminen. GTM tarjoaa monia valmiita triggereitä, mutta myös mahdollisuuden luoda omia.

Muuttuja (variable) = Muuttujan avulla voidaan täsmentää tagin laukeamista tai sen lähettämiä tietoja. Käytännössä se on muuttuva arvo, kuten tuotenimi tai päivämäärä. Tag Manager tarjoaa useita valmiita pohjia muuttujille ja tietenkin myös mahdollisuuden luoda kokonaan omia.

Tapahtumat (events) = Verkkosivuilla tapahtuva interaktio eli toiminto tai tapahtuma, jota Tag Manager -työkalun avulla voidaan seurata. Tällaisia voivat olla esimerkiksi tietyn painikkeen klikkaus tai videon katselu.

Miksi kannattaa käyttää Google Tag Manager -työkalua?

Google Tag Manager tarjoaa monia hyviä puolia, jonka takia se kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön. Ohessa on muutama poiminta.

Helpompi ja monipuolisempi analytiikka

Tag Manager helpottaa ja tarjoaa monipuolisempia työkaluja analytiikan toteutukseen. Varsinkin erilaisten tapahtumien tarkkailu on helppoa toteuttaa events-seurannalla.

Toiminto voi olla verkkokaupoissa vaikkapa tuotteiden lisääminen ostoskoriin tai jonkin muun yrityksen kohdalla puhelinnumeron tai sähköpostiosoitteen klikkaus. Toki voidaan myös seurata vaikkapa sivuston vieritystä tai sitä, miten kauan sivustolla olevaa videota katsotaan.

Helpottaa tagien asentamista

Erilaisia tageja täytyy usein muokata tai uudelleenasentaa, ja jos Tag Manager ei ole käytössä, se täytyy tehdä käsin muuttamalla sivuston lähdekoodia. Tällöin tarvitaan tietenkin myös tunnukset itse verkkosivustolle ja osaamista, jotta tagit osataan lisätä oikeaan paikkaan.

Google Tag Manager helpottaa tagien asentamista merkittävästi, koska riittää, että sen säiliö asennetaan kerran kaikille sivuston sivuille. Osa julkaisujärjestelmistä tarjoaa tähän tarkoitukseen myös valmiita lisäosia. Jatkossa säiliön sisältöä voidaan muokata suoraan GTM-hallintapaneelista.

GTM:n haasteet

Tag Manager vaatii jonkin verran teknistä osaamista, vaikka helpottaakin tagien asentamista. Toisaalta tarvitaan myös ymmärrystä erilaisten tagien toiminnasta. Käyttö edellyttääkin jonkin verran opettelua ennen kuin siitä saa täyden hyödyn irti.

Google Tag Manager -käyttöönotto

1. Luo tili menemällä osoitteeseen: https://tagmanager.google.com/

Google Tag Manager -käyttöönotto

2. Seuraavaksi on aika luoda yritykselle tili. Aloita valitsemalla seuraavaksi: Luo tili. Voit joko käyttää olemassa olevaa Google-tiliä kirjautumalla sisään tai luoda kokonaan uuden.

3. Täytä tilin tiedot mahdollisimman huolellisesti ja hyväksy myös palvelun käyttöehdot.

Google Tag Manager -tilin luominen on helppoa

4. Sen jälkeen saat säiliön tiedot koodinpätkänä, joka tulee lisätä sivustollesi kaikille alasivuille. Palvelu antaa ohjeet, mihin kohtaa, mikäkin koodin pätkä tulee. Jos sinulla on esimerkiksi useampi sivusto, kannattaa jokaiselle luoda oma säiliö. Niitä voidaan kuitenkin hallinnoida saman tilin kautta.

Google Tag Manager lisätään sivusstolle yleensä koodin avulla.

5. Kun olet lisännyt säiliön kaikille sivustosi sivuille, voit lisätä sinne tarvittavat tagit suoraan hallintapaneelin kautta.

6. Muista aina lopuksi painaa Lähetä-nappia, jotta muutokset tulevat voimaan.

7. Voit halutessasi vielä tarkistaa sivustosi lähdekoodista, että tarvittavat tagit löytyvät.