Huolellinen avainsanatutkimus parantaa sivuston näkyvyyttä | Zoner.fi

Katso myös

Huolellinen avainsanatutkimus parantaa sivuston näkyvyyttä Googlessa!

Hakukoneoptimoinnin merkitys on viime vuosina korostunut entisestään. Kilpailu näkyvyydestä on kovaa, alalla kuin alalla, ja hyvä sijoitus hakukonetuloksissa voi ratkaista menestyykö yritys vai ei.

Mitkä sitten ovat niitä tärkeitä avainsanoja, joilla sivuston hakutuloksista pitäisi löytyä? Huolellinen avainsanatutkimus antaa vastaukset tähän kysymykseen.

Mitä tarkoittaa avainsanatutkimus?

avainsanatutkimus
Avainsanatutkimus tarkoittaa selvitystyötä, jossa tutkitaan millä avainsanoilla yrityksen tulisi näkyä Googlen hakukonetuloksissa. Avainsanatutkimuksella etsitään siis ensisijaisia sanoja, ja avainsanayhdistelmiä, joihin kannattaa panostaa.

Avainsanatutkimus mahdollistaa siis optimointitöiden priorisoinnin. Valitettava totuus on, ettei yksi sivusto pysty millään sijoittumaan kärkeen, kaikilla mahdollisilla sanoilla. Siksi meidän täytyy usein tehdä tärkeitä valintoja, joihin oma ajankäyttö keskitetään.

Avainsanatutkimus paljastaa myös usein vallitsevan kilpailutilanteen ja kärkisijojen hallitsijat yksittäisillä avainsanoilla. Esimerkiksi KWFinder, pisteyttää 1-100 asteikolla haetun avainsanan yleisen kilpailutilanteen, jonka pohjalta on helppo arvioida, kannattaako kyseisellä avainsanalla vielä yrittää mukaan, vai kannattaako ehkä valita jokin vähemmän kilpailtu avainsana sivuston tai kirjoituksen aiheeksi.

Avainsanatutkimus apuna verkkotunnuksen valinnassa

Verkkotunnuksen valinnalla on suuri merkitys hakukonesijoituksiin. Erityisesti siis, juuri sillä avainsanalla, jonka verkkotunnus sisältää.

Mikäli haluaisimme perustaa sivuston, jossa myydään vaikkapa käytettyjä astianpesukoneita, tutkisimme alkuun, millä sanalla ihmiset eniten etsivät tietoa aiheesta. Huomaamme nopeasti, että sanalla tiskikone, suoritetaan 1000 hakua kuukaudessa, kun taas sanalla astianpesukone, suoritetaan peräti 5400 hakua kuukaudessa. Näin ollen esimerkiksi astianpesukone.fi olisi lähtökohtaisesti huomattavasti parempi verkkotunnus, kuin tiskikone.fi

Avainsanatutkimus apuna sisältömarkkinoinnissa

Edellisessä blogikirjoituksessani käsittelin yritysblogin perustamisesta. Olin valmiiksi jo hahmotellut aiheen, eli halusin kirjoittaa yritysblogin hyödyistä. Ennen varsinaisen artikkelin kirjoittamista, tein pienen avainsanatutkimuksen, jonka avulla selvitin, millä avainsanoilla ihmiset oikeasti hakevat Googlesta tietoa aiheesta.

avainsana: hakua /kk
blogin perustaminen 1000
ilmainen blogi 720
blogin aloitus 320
blogin aloittaminen 260
oma blogi 260
blogin luominen 170
perusta blogi 110
yritysblogi 90
yritys blogi 30
yritysblogit 20

Huomasin heti, että kuukausittaiset haut sanoilla yritysblogi ja yritysblogit olivat huomattavasti pienempiä, kuin vaikkapa sanoilla blogin perustaminen ja oma blogi. Tämä luonnollisesti vaikutti myös kirjoituksen lopulliseen muotoon, otsikointiin ja käytettyihin sanamuotoihin tekstissä.

Päätin myös olla hyödyntämättä kaikkia aihealueen sanoja yhdessä kirjoituksessa, ja jätin esimerkiksi avainsanat ilmainen blogi ja perusta blogi mahdollista tulevaa käyttöä varten.

Suosittuja avainsanatyökaluja

Avainsanatutkimuksen teko vaatii kuitenkin erillisiä työkaluja, jotka antavat haluttua tietoa. Yleisimmin käytetty on Google Adwords -tiliin kytketty avainsanatyökalu, mutta myös muita hyviä vaihtoehtoja löytyy.

Ohessa on ainakin muutamia työkaluja, joilla pystyy tarkistamaan kuukausittaisia google-hakuja halutuilla termeillä:
https://adwords.google.fi/KeywordPlanner
http://keywordtool.io
https://kwfinder.com/

, ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.