Perusta menestyvä Instagram-yritystili

Instagram on yksi suosituimmista sosiaalisen median verkostoista, eikä syyttä: sen sisältö on vahvasti visuaalista ja helposti selattavaa. Oman sisällön jakaminen onnistuu myös vaivattomasti oman älypuhelimen kautta.

Yrityksille Instagram on myös erinomainen kanava tavoittaa ihmisiä sekä luoda omaa brändiä. Käytätkö itse jo Instagramia omassa liiketoiminnassasi? Jos et, kannattaa viimeistään nyt perustaa Instagram-yritystili.

Instagram-yritysprofiili

Instagram on ollut viime vuosina yksi suosiotaan eniten kasvattavista sosiaalisen median kanavista. Suomalaisia käyttäjiä Instagramissa on tällä hetkellä noin 2 miljoonaa ja käyttäjämäärä on ollut toistaiseksi koko ajan kasvussa. Instagram tunnetaan erityisesti suosiotaan nuorten naisten keskuudessa, mutta käyttäjäkunta on koko ajan yhä monipuolisempaa.

Instagramiin voi luoda kahdenlaisia tilejä: tilit voivat olla joko yksityishenkilöiden tai yritysten. Henkilökohtaisen tilin saa helposti myös päivitettyä yritystiliksi. Yritystili eroaa henkilökohtaisesta tilistä yrityksille tarkoitettujen toiminnallisuuksien osalta. Yritystili mahdollistaa esimerkiksi mainostamisen ja monipuolisen statistiikan seuraajista.

Miksi kannattaa hyödyntää?

Yritysten kannattaa ehdottomasti hyödyntää Instagramia, sillä se mahdollistaa kokonaan uusien ihmisten tavoittamisen sekä vanhojen asiakkaiden sitouttamisen. Instagram tarjoaa myös mahdollisuuden erottautua muista saman alan brändeistä omalla persoonallisella tyylillä. Se tarjoaa myös asiakkaille matalankynnyksen yhteydenottokanavan.

Instagram voi toimia myös tehokkaana mainoskanavana sellaisille kohderyhmille, joita on haastava tavoittaa esimerkiksi Facebookin kautta. Instagramin käyttäjien keski-ikä on selvästi Facebookia alhaisempi, jos siis kohderyhmänä ovat nuoremmat sosiaalisen median käyttäjät, kannattaa ehdottomasti harkita mainostamista Instagramissa.

Ennen Instagram-yritystilin perustamista

Ennen perustamista kannattaa miettiä selkeä ja tunnistettava tyyli yrityksen profiilille, erityisesti kuville. On hyvä miettiä, esimerkiksi millaisia kuvia käytätte ja miten kuvia käsittelette: ovatko kuvat värikkäitä vai hillityn värisiä. Apuna tyylin määrittelyssä voidaan käyttää esimerkiksi yrityksen visuaalista ohjeistusta.

Kannattaa myös tutustua mahdollisten kilpailijoiden ja muiden yritysten tileihin, sillä niistä voi saada myös ideoita ja ajatuksia omaa tiliä varten. Niiden avulla voi myös hahmottaa sitä, millainen sisältö Instagramissa toimii tehokkaasti.

Ensimmäiset yhdeksän kuvaa tulisi myös julkaista melko nopeasti Instagramiin, jotta yrityksen profiili saadaan näyttämään visuaaliselta vierailijoita varten. Yhdeksän ensimmäistä kuvaa näkyvät heti profiilissa ilman alaspäin selaamista. Ensimmäiset julkaisut voisikin hyvin jo valmistella ennen varsinaisen tilin perustamista.

Suosittuja Instagram-yritystili
Suosittuja yritystilejä Instagramissa

Instagramin käyttö yrityksen toiminnassa

  1. Luo Instagram-yritystili.
  2. Julkaise säännöllisesti kiinnostavia kuvia, videoita ja tarinoita.
  3. Käytä oikeita hashtageja.
  4. Tykkää myös muiden kuvista.
  5. Kutsu ihmisiä seuraamaan Instagram-tiliäsi.

1. Luo Instagram-yritystili

Kaikki alkaa itse Instagram-tilin luonnista. Helpoiten tämä onnistuu, kun asennat älypuhelimeesi Instagram-sovelluksen. Ilmainen Instagram-appi löytyy niin Apple Storesta kuin Androidin Play -kaupasta. Löydät latauslinkin myös vieraillessasi älypuhelimellasi osoitteessa instagram.com.

Luo aluksi tili Instagramiin yrityksen nimellä. Voit luoda tilin halutessasi myös toiminnan tutummalla markkinointinimellä tai joissain tapauksissa myös verkkotunnuksesi nimellä.

Kaikkia verkkotunnuksia, kuten .com- ja .net-päätteisiä, ei kuitenkaan voi käyttää Instagram-tilin nimenä, mutta esimerkiksi .fi-päätteinen käyttäjätunnus pitäisi onnistua. Mikäli et saa tiliä luotua verkkotunnuksella, ei hätää, kotisivujen osoitteen ja linkin saa lisättyä Instagram-käyttäjäprofiiliin.

Päivitä tavallinen tili Instagram-yritysprofiiliksi

Luo alkuun tavallinen Instagram-tili, jonka pystyt päivittämään yritysprofiiliksi seuraavan ohjeen avulla: Oman profiilin oikean yläkulman valikko -> Asetukset -> Käyttäjätili -> Vaihda yritystiliksi.

Perusta Instagram-yritystili

Yritysprofiilin kytkemiseksi tarvitset myös Facebook-yritysprofiilin, joten luo se ensin, mikäli sinulla ei sellaista vielä ole.

Panosta Instagram-yritystili kuvaukseen

Kannattaa panostaa yrityksen kuvaukseen ja yhteystietojen täyttämiseen, jotta yhteydenotto onnistuu mahdollisimman helposti profiilissa vieraileville. Profiilikuvaukseen on käytettävissä 150 merkkiä, joten asia täytyy tiivistää tehokkaasti. Kannattaa hyödyntää mahdollisuuksien mukaan hakusanoja, joilla ihmiset sinua etsivät. Hakusanojen yhteydessä täytyy käyttää risuaitamerkkiä (#), jotta kyseinen hakusana löydetään myös hakutoiminnon avulla.

2. Julkaise säännöllisesti kiinnostavia kuvia ja videoita

Instagramin perusidea on luonnollisesti kuvien ja videoiden julkaiseminen. Kiinnostavat kuvat keräävät julkaisijalleen seuraajia ja näkyvyyttä. Yritykselle tämä tarkoittaa potentiaalisesti miljoonia ihmisiä, joille esitellä omia tuotteita ja palveluita.

Kannattaa panostaa yritystilin kuvien laatuun, koska Instagram perustuu täysin visuaalisuudelle. Hyvälaatuisia kuvia on mahdollista saada myös puhelimella, kun muistaa huolehtia valaistuksesta, tarkennuksesta ja kuvan jälkikäsittelystä.

Mitkä sitten ovat hyviä julkaisuja yrityksen toiminnan kannalta?

Kannattaa heti huomioida, että puhtaiden mainosten julkaiseminen ei ole pitkällä tähtäimellä järkevää, vaan Instagram-yritystili sisällön täytyy olla aidosti mielenkiintoista ja sisältörikasta. Paino on yleensä sanalla sisältö, sillä toimivia julkaisuja voisivat olla vaikkapa tuotteiden käyttöön liittyvät ehdotukset.

Tietysti julkaistavaa materiaalia ohjaa suurelta osin myös yrityksen toiminta-ala ja tarjoamat tuotteet. Mitä konkreettisempia ja visuaalisempia palveluita myyt, sen helpompi niistä on keksiä laadukkaita julkaisuja Instagramiin.

Instagramin algoritmi palkitsee seuraajien sitouttamisesta, joten julkaisuissa kannattaa hyödyntää myös erilaisia toimintakehotuksia, kuten tägää kaveri tai kommentoi oma suosikkiruokasi.

Muista myös aina analysoida, mitkä julkaisut toimivat kohderyhmällesi erityisen hyvin ja mitkä puolestaan eivät toimi. Instagram-yritystilien orgaaninen näkyvyys eli ilman mainostamista saatu näkyvyys on ollut heikkenemään päin ja siksi onkin tärkeää panostaa seuraajia sitouttaviin julkaisuihin. Jokainen laadultaan huono julkaisu vaikuttaa helposti heikentävästi tilin kokonaisnäkyvyyteen.

Hyvät Instagram julkaisut erottuvat persoonallisella tyylillä

Ei pelkästään kuvia, video kiinnittää huomion tehokkaasti

Voit hyödyntää Instagramissa kuvien sijasta myös lyhyitä videoita, joiden huomioarvo on lähtökohtaisesti suurempi kuin staattisilla kuvilla. Video on myös erinomainen tapa demonstroida tuotteiden tai palveluiden toimintaa, varsinkin, jos kuvattu tuote on täysin uusi innovaatio.

Hyödynnä myös Instagram Stories eli tarina ominaisuutta

Instagram Stories eli tarinat on ominaisuus, jonka avulla voidaan lisätä 24 tunnin sisällä katoavia kuvia ja videoita. Kuvien ja videoin päälle voi lisätä esimerkiksi tekstiä, paikkatunnisteita, hashtageja ja emojeita. Tarinoiden tekemisessä voi hyödyntää myös erilaisia kasvofilttereitä.

Tarinoiden avulla seuraajat voi viedä esimerkiksi matkalle kulisseihin, jakaa heille vinkkejä tai vilauttaa vähän uusia tulevia tuotteita. Ihmisiä voidaan aktivoida myös tarinoihin luotavien kyselyjen avulla. Tarinoita voidaan tallentaa myös kohokohdiksi, jolloin ne löytyvät yrityksen profiilista myös tuon 24 tunnin jälkeen.

Instagram-yritystili tarinoihin voidaan lisätä myös linkkejä, jolloin kävijät pääsevät klikkaamaan itsensä tarinasta esimerkiksi suoraan sivustollesi. Tämä on erityisen kätevä ominaisuus siitä syystä, että esimerkiksi Instagram julkaisuihin linkkien lisääminen ei onnistu. Ominaisuuden saa käyttöön vasta sitten, kun yrityksellä on yli 10 000 seuraajaa. Kuka tahansa voi kuitenkin linkittää tarinasta omaan IGTV-videoonsa.

IGTV on videopalvelu Instagramin sisällä

IGTV-ominaisuus julkaistiin kesäkuussa 2018. Se on ikään kuin videopalvelu Instagramin sisällä ja sitä voi käyttää joko suoraan Instagram-sovelluksesta tai erillisestä IGTV-sovelluksesta. Kaikki Instagram-käyttäjät voivat perustaa oman IGTV-kanavan videoiden julkaisua varten.

IGTV mahdollistaa Instagram Storiessia pidempien pystyvideoiden julkaisemisen. Videoiden on oltava pituudeltaan vähintään 15 sekuntia ja pisimmillään ne voivat olla 10 minuuttia. Vahvistetut tilit, joilla on yli 10 000 seuraajaa voivat julkaista jopa tunnin mittaisia videoita.

IGTV mahdollistaa pidempien videoiden julkaisun ilman, että käyttäjiä tarvitsee ohjata toiseen kanavaan, kuten YouTubeen. IGTV:ssä ei voi mainostaa, vaan näkyvyys on saatava aina orgaanisesti.

Käytä hashtageja Instagram-yritystili julkaisuissa

3. Käytä oikeita hashtageja

Instagramissa julkaisujen jaottelu perustuu hashtageihin eli risuaitamerkkiin(#), jonka perään lisätään haluttu avainsana. Kun julkaisulle merkitään hashtageja, kuten #kalastus tai #suomenlinna, löytyvät julkaisut jatkossa näillä avainsanoilla hakemalla.

Instagram hashtagit mahdollistavat myös kuvien hakemisen ja esittämisen vaikkapa omilla verkkosivuilla automaattisesti.

Saat hashtagin helpoiten lisättyä julkaisun kuvaustekstiin, mutta voit lisätä hashtageja tarvittaessa myös julkaisun kommenttien joukkoon. Hashtageja voi päivittää myös myöhemmin lisää julkaisulle.

Instagram ehdottaa sinulle olemassa olevia tageja, kun aloitat kirjoittamaan ensimmäisiä kirjaimia halutusta sanasta. Näet samalla myös hashtagin käyttökertojen määrän, joka antaa hyvää osviittaa sen suosiosta. Suosituimmilla tageilla on todennäköisesti eniten katsojia, joten sillä voi olla merkitystä valittaviin tageihin. Tarvittaessa voit toki aloittaa myös täysin omien ja yksilöllisten avainsanojen käytön.

4. Tykkää myös muiden kuvista

Sosiaalinen media ei ole vain oman toiminnan hehkuttamista vaan myös aitoa kanssakäymistä ja keskustelua muiden kanssa. Fiksu tapa saavuttaa näkyvyyttä on myös osallistua keskusteluihin ja seurata alan muita vaikuttajia ja toimijoita. Instagram algoritmi myös suosii aktiivisia käyttäjiä eli myös sen takia aktiivinen läsnäolo kannattaa.

Instagramissa tämä tarkoittaa tykkäämistä, kommentointia, seuraamista ja sisältöjen eteenpäin jakamista. Seurattavien ja kommentoitavien tilien ja kuvien on usein kuitenkin syytä liittyä vahvasti omaan toimintaasi, että Instagram osaa paremmin luokitella myös oman tilisi oikeaan aiheryhmään.

Instagram tykkäykset

Helpoin tapa Instagramissa saavuttaa näkyvyyttä on tykätä muiden julkaisuista. Voit käyttää ylempänä käsiteltyjä hashtageja etsiäksesi alkuun toimintaasi sopivia julkaisuja.

Voit tykätä omalla käyttäjätililläsi kenen tahansa julkaisusta joko tuplaklikkaamalla itse julkaisun kuvaa tai klikkaamalla sen yhteydessä olevaan syvänkuvaketta. Alkuperäinen julkaisija saa ilmoituksen uudesta tykkäyksestä sekä myös kaikki kyseisen julkaisua katsovat pystyvät näkemään myös julkaisusta tykkääjät.

Tykkää myös muiden Instagram-julkaisuista

Instagram kommentointi

Instagramissa voi luonnollisesti myös kommentoida eri julkaisuihin. Kommentointi on hyvä tapa liittyä keskusteluun ja jakaa omia kokemuksia ja vinkkejä. Kommentoijat voivat myös lisätä hashtageja julkaisuun kommenteissaan.

Instagram seuraaminen

Kun Instagramissa seuraa haluttuja profiileja, tulevat niiden julkaisut jatkossa automaattisesti omalle aikajanalle näkyviin. Kuten jo aiemmin todettiin, on Instagram julkaisujen orgaaninen näkyvyys viime aikoina heikentynyt, eli kaikki seuraajasi eivät välttämättä näe kaikkia julkaisujasi.

Halutuin tavoite on kuitenkin yhä edelleen saada Instagramissa omalle profiililleen mahdollisimman paljon seuraajia. Mitä enemmän seuraajia, sitä enemmän näkyvyyttä.

Myös muiden profiileita kannattaa rohkeasti seurata, sillä muiden julkaisuista, silmänilon lisäksi, saa varmasti myös hyviä ideoita omaan markkinointiin.

Repostaaminen eli sisältöjen uudelleen jakaminen

Jos Instagram-yritystili merkitään seuraajien toimesta heidän julkaisuunsa, voidaan kyseinen julkaisu jakaa eteenpäin myös yrityksen tilillä. Tämä on tehokas tapa ikään kuin palkita seuraajia ja samalla kannustaa heitä julkaisemaan lisää sisältöä, joihin he merkitsevät yrityksen.

Ennen kuin jaat jonkin kuvan yrityksen profiilissa tai tarinassa, on tärkeää kysyä lupa alkuperäisen julkaisun tekijältä. Hyvän käytännön mukaista on myös mainita alkuperäisen julkaisun tekijä uudelleen jakamisen eli repostaamisen yhteydessä.

5. Kutsu ihmisiä seuraamaan Instagram-yritystiliä

Instagram-yritystili on valmis, mutta muista myös kutsua ihmisiä seuraamaan sitä! Hyviä tapoja tähän ovat muun muassa:

  • Linkit kotisivuilla – Voit ohjata linkkien avulla kotisivujesi kävijöitä myös seuraamaan toimintaasi Instagramissa. Joillain aloilla Instagram voi hyvin hoitaa myös asiakasreferenssien ja kuvagallerioiden virkaa.
  • Sähköpostien allekirjoitukset – Sähköpostiviestin allekirjoitus on myös oiva paikka, jonne lisätä linkit yrityksen sosiaaliseen mediaan.
  • Osoitteet painetuissa materiaaleissa – Yrityksen toiminnassa on varmasti myös paljon painettua materiaalia, johon on fiksua sijoittaa mainintaa yrityksen Instagram ja Facebook sivuista. Esimerkiksi kuitit, tilausvahvistukset, lähetyslistat ja muut tulosteet voi valjastaa myös mainontatarkoituksiin.

Oliko kirjoitus hyödyllinen? Jaa se eteenpäin: