Kotisivujen latausnopeus ja sen vaikutukset

Juuso Kataja

Kotisivujen latausnopeudella on suuri merkitys tulosten kannalta. Hitaasti latautuvat nettisivut eivät vain ärsytä, vaan tutkitusti myös karkottavat ostavia asiakkaita sivustolta. Lisäksi sivuston latausnopeus vaikuttaa muun muassa hakukoneiden eli esimerkiksi Googlen hakukonetuloksiin. Nopeat sivustot siis nauttivat sekä tyytyväisemmistä asiakkaista että paremmista hakukonetuloksista.

Miten sivuston lataus­nopeus vaikuttaa kävijöihin?

Sivuston latausnopeus vaikuttaa sekä sivuston käyttökokemukseen, ja sitä kautta suoraan sivuston konversioon, että hakukonesijoituksiin.

Hyvä latautumisnopeus parantaa konversiota

Vuonna 2017 tehty tutkimus antaa tarkempaa tietoa siitä, mikä olisi ihanteellinen latausaika verkkokaupalle eri alustoilla.

Koversion kannalta paras latausaika eri alustoilla:

  • Tietokoneilla sivustojen tulisi latautua 1 sekunnissa.
  • Mobiililaitteilla sivustojen tulisi latautua 1,4 sekunnissa.
  • Tableteilla sivustojen tulisi latautua 1,2 sekunnissa.

Konversioprosentti lähtee nopeaan laskuun sivustojen latausajan kasvaessa.

Lähde: State of Online Retail Performance: 2017 Holiday Retrospective

Kotisivujen latautumisnopeus vaikuttaa myös sijoituksiin Googlen hakutuloksissa

Google haluaa näyttää kävijälle mahdollisimman hyödyllisiä hakutuloksia, ja siksi se käyttääkin hakutulosten arvottamiseen satoja erilaisia osatekijöitä, joiden perusteella hakukonesijoitukset jaetaan. Vuonna 2018 Google ilmoitti, että jatkossa myös sivuston nopeus mobiilissa vaikuttaa sijoitukseen hakutuloksissa. Aluksi nopeus vaikutti vain mobiilitulosten osalta, mutta on sittemmin otettu tekijäksi kaikkien hakukonetulosten osalta.

Sivuston nopeudesta kannattaakin huolehtia sekä käyttökokemuksen että hakukonenäkyvyyden takia!

Alkuperäinen ilmoitus Googlelta.

Sekuntikello kädessä, kotisivujen latausaika vaikuttaa merkittävästi sivuston tuloksiin.

Verkkokaupan latausnopeus

Kotisivujen nopeuden merkitys korostuu erityisesti verkkokaupoissa, joissa tehdään selkeästi mitattavaa tulosta eli myyntiä. Koska verkkokauppabisneksessä liikkuvat isot rahat, löytyy aiheesta myös paljon tutkimustulosta.

Pienikin ero latausnopeudessa näkyy myynnissä

Vuonna 2017 toteutettu tutkimus antaa viitteitä, että jopa hyvin pieniltä tuntuvilla nopeuseroilla on vaikutuksia.

Pienillä eroilla jo iso vaikutus:

  • Latausnopeus hidastui vain 100 millisekuntia 2,7 sekunnista -> 2,8 sekuntiin, konversio laski 2,4%.
  • Latausnopeus hidastui kaksi sekuntia 1,8 sekunnista -> 3,8 sekuntiin, konversio laski lähes 37%.
  • Kahden sekunnin hidastuminen sivustolla tuplasi eli kasvatti välitöntä poistumisprosenttia 103%:lla mobiililaitteilla.

Lähde: Akamai – State of online retail performance report

Myös vanhemman Amazon.comin tutkimusten mukaan 0,1 sekunnin eli 100ms kasvu sivuston latautumisajassa, laski suoraan myyntiä 1%.

Lähde: Online Experiments: Lessons Learned, Ron Kohavi and Roger Longbotham, Microsoft
Stanford – Computer Online Experiments

Mitkä asiat vaikuttavat kotisivujen latausnopeuteen?

Jos omat sivut tai verkkokauppa on hidas, miten sen nopeuteen voisi vaikuttaa? Kotisivujen latausaikoihin vaikuttavat useat tekijät, kuten sivuston käyttämä palvelin, sivuston tekninen toteutus ja optimointi sekä erilaiset mediatiedostot ja liitännäiset.

Sivuston käyttämä palvelin

Sivuston käyttämällä palvelimelle on keskeinen vaikutus kotisivun tai verkkokaupan nopeuteen. Jos palvelin ei ole nopea, ei sivustosta saa kovin nopeaa muillakaan optimointitoimenpiteillä. Palvelimen tulisi myös sijaita mahdollisimman lähellä sivuston käyttäjää parhaan latautumisajan mahdollistamiseksi.

Olemmekin Zonerilla panostaneet erityisesti palvelintemme nopeuteen ja webhotellimme ovat tutkitusti erittäin nopeita.

Jos käytössäsi ovat WordPress-kotisivut, kannattaa tutustua WP.one-palveluun. Keskimäärin WP.one-palveluun siirtyneiden sivustojen latausnopeudet ovat parantuneet 2-3 kertaisesti verrattuna vanhaan palveluntarjoajaan. Katso tutkimus WP.onen vaikutuksesta sivustojen nopeuteen.

WP.one on suositeltava ratkaisu varsinkin verkkokaupoille, blogeille ja muille paljon kävijäliikennettä kerääville sivustoille.

Kysy lisää asiakaspalvelustamme:
myynti@zoner.fi

Sivuston tekninen toteutus vaikuttaa merkittävästi latausaikaan.

Sivuston tekninen toteutus

Käytetyt ohjelmistot ja tekniikat vaikuttavat myös merkittävästi sivuston nopeuteen, sillä niissä voi olla isoja eroja. Lue vinkit, joiden avulla WordPress-sivuston nopeuttaminen onnistuu. Toki monet listassa esitetyt asiat toimivat myös muille kuin WordPressillä rakennetuille sivustoille.

Välimuistitus

Onneksi myös olemassa olevaa sivustoa voi helposti nopeuttaa esimerkiksi toimivan välimuistin avulla.

Jos sivustolla tai verkkokaupassa on paljon kansainvälisiä kävijöitä, kannattaa hyödyntää myös kansainvälistä sisällönjakoverkostoa (engl. Content Delivery Network, CDN).

Mediatiedostot

Isokokoiset kuvat, videot ja muut mediatiedostot vievät kauemmin aikaa latautua. Erityisesti kuvien kokoa on mahdollista optimoida monin tavoin latautumisnopeutta ajatellen. Katso esimerkiksi, miten kuvan pienentäminen onnistuu verkosta löytyvien ilmaisten ohjelmien avulla.

Sivuston ulkopuoliset liitännäiset

Myös erilaiset sivuston ulkopuoliset skriptit ja liitännäiset, kuten Facebook-toiminnot ja mainosbannerit hidastavat aina sivuston latautumisaikaa. Kannattaakin miettiä, tarvitseeko tällaisia todella vai voisiko niistä luopua kokonaan.

Miten nettisivujen latausnopeus mitataan?

Latausnopeuden testaamiseen on olemassa monia ilmaisia ja maksullisia työkaluja, joista monet antavat suoraan myös jonkinlaisia ehdotuksia latausnopeuden parantamiseksi. Google Lighthouse ja Google PageSpeed Insights ovat hyviä työkaluja sivuston nopeuden testaamiseen, molemmat tarjoavat myös parannusehdotuksia, joiden avulla voit nopeuttaa sivustoa.