Kotisivut yritykselle –  kattava opas yrityksen kotisivuista

Kaisa Huttunen

Kotisivut voivat olla keskeisessä roolissa yrityksen asiakashankinnassa. Tämän takia jokaisen kannattaa hankkia yritykselle kotisivut mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Tässä kirjotuksessa käydään kattavasti läpi seuraavat asiat:

  • Miksi jokaisella yrityksellä kannattaa olla kotisivut?
  • Mistä yrityksen kotisivut hankintaan?
  • Miten kotisivujen hankintaprosessi yleensä etenee?
  • Mitä yrityksen kotisivut voivat maksaa?
  • Mistä yrityksen kotisivuille saadaan kävijöitä?
  • Miten yrityksen kotisivuja jatkokehitetään?

Kirjoitus tarjoaakin varmasti hyvän pohjan sekä uusille yrittäjille että yrityksen nettisivuja uudistaville.

Toteuta yritykselle kotisivut

Miksi kotisivut yritykselle tarvitaan?

Yrityksen kotisivuilla on todella tärkeä rooli sekä kiinnostuksen herättämisessä että luottamuksen rakentamisessa. Lisäksi ne voivat vahvistaa yrityksen brändiä, auttaa keräämään liidejä ja säästämään aikaa.

Hakukonenäkyvyys

Ihmiset etsivät koko ajan enenevässä määrin tietoa palveluista ja erilaisista tuotteista netistä. Tilastojen mukaan maailmassa tehdäänkin jo 3,5 miljardia Google-hakua päivässä (lähde: Internetlivestats.com). Olet todennäköisesti itsekin esimerkiksi hakenut tietoa paikallisesta ravintolasta tai etsinyt tiettyä tuotetta Googlen avulla. Olet ehkä jopa selaillut ravintolan sivuilta löytyvää ruokalistaa tai ostanut tuotteen haun perusteella löytyvästä verkkokaupasta.

Jos yritykselläsi ei ole kotisivuja tai ne eivät löydy potentiaalisten asiakkaiden hakiessa jotakin tuotetta, palvelua tai ratkaisua heidän ongelmaansa, menettää yrityksesi varmasti asiakkaita. Hakukonenäkyvyydessä on vieläpä se hyvä puoli, että kun sitä onnistuu kasvattamaan, saa yrityksesi yhä enemmän kävijöitä sivulleen ja voi onnistua sitä kautta laajentamaan asiakaskuntaansa. Tämän takia kotisivut yritykselle ovat nykyaikana lähes välttämättömyys.

Luotettavuus

Useimmat ihmiset olettavat nykyaikana, että yrityksillä on kotisivut. Jos kotisivuja ei omalta yritykseltä löydy ja kilpailijalta löytyy, hyvin todennäköisesti potentiaaliset asiakkaat kääntyvät kilpailijan puoleen, koska kilpaileva yritys tuntui luotettavammalta. Ostaisitko itsekkään siltä yritykseltä, jolta ei löydy sivustoa?

Sivuston tulisi myös vakuuttaa kävijät, jotta he luottaisivat, että yrityksen tuote tai palvelu voi todella auttaa heitä. Sivuilla voidaan kertoa tarkemmin yrityksen tuotteista tai palveluista ja niiden hyvistä puolista. Kannattaa keskittyä siihen, miten tuote voi auttaa kävijää, pelkkien tuoteominaisuuksien luottelemisen sijaan.

Sivuille kannattaa myös lisätä asiakasreferenssejä, jotka yleensä auttavat vakuuttamaan epäröivän kävijän. Ne kertovat osaltaan tarinaa siitä, miten kyseinen yritys on jo aiemmin auttanut asiakkaitaan.

Brändi

Kotisivut yritykselle kannattaisi hankkia jo ihan brändi rakentamisen takia. Sivujen ulkoasu ja sanavalinnat voidaan toteuttaa täysin brändin ehdoilla. Esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa on tämän suhteen huomattavasti enemmän rajoituksia.

Lisäksi sivuilla voidaan kertoa tarkemmin yrityksestä, sen arvioista ja tarinasta. Lyhyesti sanottuna hyvin toteutetut yrityksen kotisivut auttavat brändiäsi erottumaan kilpailijoista.

Liidit

Yksi tärkeimmistä kotisivujen tehtävistä on yleensä liidien kerääminen, ja kotisivut todennäköisesti nostavatkin yrityksen mahdollisuutta liidin saamiseen. Kun ihmiset löytävät yrityksesi kotisivuille, he saattavat kiinnostua tuotteestasi ja ottavat parhaassa tapauksessa yhteyttä sinuun.

Tämä toki edellyttää, että yrityksen nettisivut on toteutettu hyvin ja siellä on aidosti mahdollisuus olla yhteydessä yritykseen. Liidien hankkimiseksi kannattaakin harkita joko chatin tai yhteydenottolomakkeen lisäämistä sivuille. 

Auttaa säästämään aikaa

Parhaassa tapauksessa kotisivut auttavat yritystä säästämään aikaa. Verkkosivut voivat toimia ”verkkomyyjänä” vuorokauden ympäri, eikä sinun tarvitse itse päivystää kaikkina vuorokauden aikoina. Sivustolla vieraileva asiakas voi hyvin jättää yhteydenottonsa vaikkapa keskellä yötä ja voit palata siihen tarvittaessa heti aamulla.

Lisäksi kotisivuille voidaan lisätä usein kysyttyjä asioita esimerkiksi tuotteista, toimituksista tai tuotteen käytöstä, jolloin asiakaspalvelun yhteydenotot usein vähenevät merkittävästi. Tämä vaikuttaa positiivisesti myös asiakaskokemukseen.

Älä laske pelkän sosiaalisen median varaan!

Pelkän Facebook-sivun varaan ei kannata laskea, sillä esimerkiksi nuoret käyttävät jo selvästi enemmän muita sosiaalisen median kanavia ja käyvät korkeintaan hyvin harvoin Facebookissa. Onhan myös aina mahdollista, että Facebook jossain vaiheessa lopetetaan tai yrityksen sivut poistetaan, jos sen katsotaan rikkovan yhteisönormeja.

Sama riski koskee tietenkin myös muita sosiaalisen median kanavia, eli ennemmin tai myöhemmin käyttäjämäärät kääntyvät laskuun ja kyseisen kanavan kautta ei enää tavoitakaan samalla tavalla ihmisiä. Tämän takia kannattaa tehdä yritykselle myös ihan perinteiset kotisivut.

Millaiset kotisivut ovat yritykselle riittävät?

Yleensä yrityksen kotisivuilla kannattaa olla etusivun lisäksi vähintään muutama alasivu. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että jokaiselle tuotteelle tai palvelulle tulisi luoda oma alasivu.

Jos yrityksellä on esimerkiksi myynnissä neljä tuotetta, alasivuja voisi olla yhteensä kuusi. Tämä koostuisi etusivusta, jossa yritys ja sen palvelut esitellään lyhyesti. Neljästä tuotesivusta, joilla kuvataan tuotteen tuomaa hyötyä asiakkaalle ja tätä täydennetään asiakasreferensseillä. Jonkinlaisesta yhteystieto tai yritysesittely sivusta, jolla kerrotaan lyhyesti yrityksen tarina.

Ideaalitilanteessa sivustolla on tietenkin myös blogi tai muuta tuotteisiin liittyvää sisältöä, joka auttaa nousemaan hakukonetuloksissa paremmille sijoille.

Voiko yhden sivun kotisivut riittää yritykselle?

Yhdelle sivulle koottu niin kutsuttu käyntikortti sivu on harvoin riittävä, vaikka näitä näkeekin jonkin verran yrityksillä. Tällaiset sivut eivät kuitenkaan yleensä kerää kovinkaan hyvin liikennettä brändihakujen ulkopuolelta, eli ne löytyvät kyllä, jos yritystä haetaan netistä, mutta muuten ne eivät kerää liikennettä.

Yhden sivun kotisivut voisivat tulla kyseen esimerkiksi silloin, kun yritys on juuri aloittanut ja alkaa vasta rakentaa omaa sivustoaan, mutta on jo rekisteröinyt oman verkkotunnuksen, eikä halua pitää sitä domainparkissa. Toisaalta tällaiset sivut toimivat myös silloin, kun yrityksellä ei ole syystä tai toisesta tarvetta kerätä liikennettä verkosta nyt tai tulevaisuudessa.

Yrityksen kotisivut voivat olla yrityksen tehokkain myyjä. Kuvassa kotisivut näkyvät eri laitteilla.

Mitä hyvät yrityksen kotisivut sisältävät?

Hyvät kotisivut ovat selkeät ja nopeasti latautuvat, niin mobiilissa kuin tietokoneellakin. Hyvien kotisivujen avulla saadaan ohjattua kävijöitä toimimaan halutulla tavalla, olkoon se sitten potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen tai suoraan ostotapahtuma.

Mitattava tavoite

Ihan aluksi olisi tärkeää miettiä, miksi kotisivut yritykselle perustetaan. Kotisivuja ei kannata perustaa vain sen takia, että kaikki muutkin tekevät niin, vaan sille kannattaa miettiä mahdollisimman konkreettinen ja mitattava tavoite.

Tyypillisiä kotisivujen tavoitteita ovat esimerkiksi:

  • Liidien hankkiminen, käytännössä usein yhteystietojen kerääminen potentiaalisilta asiakkailta.
  • Uusien kohderyhmien tavoittaminen esimerkiksi hakukoneoptimoinnin avulla.
  • Potentiaalisen asiakkaan vakuuttaminen, esimerkiksi yrityksen tuotteita tai palveluita esittelemällä.
  • Suoran myynnin tekeminen, tällöin kyseessä on yleensä verkkokauppa. 

Yrityksen kotisivuille asetetun tavoitteen tulisi aina ohjata myös itse sivuston rakentamista. Muista myös määritellä ihanteellinen kohdeyleisö ja huomioida heidät sivuston toteutuksen yhteydessä.

Yrityksen ilmeen mukainen ulkoasu

Kotisivujen ulkoasulla on todella suuri merkitys ensivaikutelman kannalta. Jos yrityksen kotisivut ovat huonolla tavalla itsetehdynnäköiset, ei se todennäköisesti luo kovinkaan hyvää ensivaikutelmaa.

Ulkoasun tulisi olla yrityksen graafisen ilmeen mukainen ja selkeä, jotta kävijä löytää helposti haluamansa ja sivusto antaa yrityksestä ammattimaisen kuvan. Visuaalisilla elementeillä ja värien käytöllä voidaan myös ohjata kävijöitä toimimaan toivotulla tavalla.

Laadukas sisältö

Kotisivujen sisältö on yksi tärkeimmistä asioista, sillä se herättää kävijän mielenkiinnon ja saa hänet parhaassa tapauksessa tekemään ostopäätöksen. Hyvä sisältö palvelee aina ensisijaisesti sivuston kävijöitä, eli se esimerkiksi ratkaisee jonkin käyttäjän kokeman ongelman tai haasteen.

Toisaalta hyvä sisältö tukee myös hakukoneoptimointia ja auttaa sijoittumaan hyvin hakutuloksissa. Sisällön tuottamisessa kannattaakin huomioida hakusanat ja ennen sisällöntuotannon aloittamista on suositeltavaa tehdä ainakin jonkin tasoinen avainsanatutkimus.

Kotisivujen sisällössä kannattaa hyödyntää väliotsikoita ja kappalejakoa sekä suosia lyhyitä virkkeitä, jotta teksti on helposti silmäiltävää. Jos sisällöntuottaminen tuntuu haastavalta, kannattaa siihen rohkeasti pyytää ammattilaisen apua.

Selkeä sivustorakenne

Sivuston rakenne vaikuttaa sekä käytettävyyteen että hakukonenäkyvyyteen. Sivustorakenne kannattaa suunnitella vasta siinä kohtaa, kun sivustolle tulevista sisällöistä on jonkinlainen käsitys. Tyypillinen rakenne koostuu muutamasta pääsivusta ja niiden alle tulevista alasivuista.

Sivustorakennetta suunniteltaessa kannattaa miettiä myös kävijäpolkuja:

1) mille sivuille kävijät saapuvat,

2) mihin kävijä ohjataan ensimmäiseltä sivulta,

3) miten kävijä saadaan suorittamaan haluttu toimenpide (esimerkiksi yhteydenottolomakkeen täyttäminen).

Toimii kaikilla laitteilla

Nykyaikaisten kotisivujen tulee ehdottomasti olla responsiiviset ja mobiiliystävälliset. Kotisivuja selataan koko ajan kasvavassa määrin nimenomaan mobiililaitteilta ja tälläkin hetkellä keskimäärin puolet sivustojen liikenteestä tulee nimenomaan mobiililaitteilta (tämä toki vaihtelee paljonkin alasta riippuen).

Responsiivisuus vaikuttaa jonkin verran myös hakutuloksissa sijoittumiseen, sillä Google on kertonut, että se suosii hyvin mobiilissa hyvin toimivia sivustoja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos sivustosi ei ole responsiivinen, ei se välttämättä tule ikinä saamaan yhtä hyviä sijoituksia kuin kilpailijan responsiivinen sivusto. Toki tämä on vain yksi osa hakualgoritmia.

Yrityksen kotisivut ja niiden ulkoasuun kannattaa panostaa, jotta se on yrityksen ilmeen mukainen.

Nopeasti latautuvat

Yrityksen kotisivujen tulee latautua nopeasti, sillä ihmiset ovat usein verkossa todella kärsimättömiä. Hitaat sivustot voivat karkottaa sekä asiakkaat että heikentää hakukonetuloksia.

Mikä sitten on hyvä kotisivujen latausnopeus? Voidaan karkeasti sanoa, että hyvät sivustot latautuvat alle kahdessa sekunnissa kokonaan, sillä sen jälkeen välitön poistumisprosentti alkaa kasvaa merkittävästi.

Tietoturva on kunnossa

Kotisivujen turvallisuus vaikuttaa sekä kävijäkokemukseen että hakukonenäkyvyyteen. Pahimmillaan asiakkaiden tietojen vuotaminen ulkopuolisille voi aiheuttaa vakavaa vahinkoa niin yritykselle kuin asiakkaillekin. Tämän takia sivuston tietoturva kannattaa laittaa kuntoon.

Yksi tärkeimmistä asioista on SSL-salauksen käyttöönotto. SSL suojaa palvelimen ja kävijän selaimen välisen liikenteen, eli esimerkiksi lomakkeilla lähetetyt henkilötiedot pysyvät turvassa. SSL-suojauksen saa käyttöön SSL-sertifikaatin avulla. Ilmainen SSL-sertifikaatti sisältyy nykyaikana useimpiin webhotellipaketteihin.

Toinen tärkeä asia sivuston turvallisuuden kannalta on päivitysten ajantasaisuudesta huolehtiminen. Tämä asia on hyvä ottaa huomioon jo sivuston rakennusvaiheessa, jotta päivitysten tekeminen ei unohdu sivuston julkaisun jälkeen. Päivityksiä voidaan usein automatisoida esimerkiksi webhotellin asennusohjelman avulla. Toisaalta esimerkiksi WP.one-palveluun sisältyy automaattiset päivitykset vakiona.

Hakukoneoptimointi huomioitu

Yrityksen kotisivuilla tulee aina huomioida hakukoneoptimointi, jotta niille saadaan kävijöitä. Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa moniasia, esimerkiksi sivuston latausnopeus, sisältö ja toteutus.

Hyvillä kotisivuilla hakukonenäkyvyyteen on kiinnitetty huomiota jo sivuston toteutusvaiheessa. On kuitenkin tärkeää muistaa, että hakukoneoptimoinnista tulee huolehtia myös kotisivujen rakentamisen jälkeen.

Ohjaavat kävijää toimimaan

Yrityksen kotisivut palvelevat aina jotain tavoitetta, jonka takia niiden tulee myös ohjata kävijää toimimaan halutulla tavalla. Ohjaaminen voi tapahtua esimerkiksi niin kutsuttujen Call to Action eli toimintakehoitteiden avulla. Tärkeintä on, ettei asiakkaalle anneta liian monia vaihtoehtoja ja häntä ohjataan jokaiselta sivulta eteenpäin.

Jos selkeää ohjausta ei ole tai kävijä joutuu tekemään useita valintoja, sitä todennäköisemmin hän poistuu jossain kohtaa sivulta. Sivuja rakentaessa olisikin hyvä pitää koko ajan mielessä, mitä kävijän juuri tällä sivulla halutaan tekevän tai mihin hänen halutaan tämän alasivun jälkeen siirtyvän.

Tätä voidaan toki kehittää myös myöhemmin, kun yrityksen nettisivut ovat jo valmiit. Tällöin kannattaa hyödyntää esimerkiksi A/B-testausta ja erilaisia heatmap-työkaluja. Ne näyttävät, miten kävijät käyttäytyvät yksittäisellä alasivulla. 

Mistä kotisivut yritykselle?

Yrityksen kotisivut voi rakentaa joko itse tai hankkia ammattilaisen tekemänä. Kumpikaan tavoista ei ole suoraan oikea, vaan se riippuu esimerkiksi yrityksen tarpeista, osaamisesta ja käytettävissä olevasta budjetista. Vertailemme alla hieman molempia vaihtoehtoja ja lisäksi annamme vinkkejä hyvän tekijän valintaan, jos päädyt teettämään sivuston ammattilaisella.

Nettisivut yritykselle itse tekemällä

Kotisivut yritykselle voi kyllä tehdä itse edullisestikin, mutta ammattimaisten sivujen tekeminen vie yleensä paljon aikaa ja vaatii osaamista tai vähintäänkin halua perehtyä asioihin.

Tekemällä sivuston itse voi yleensä säästää kustannuksissa, mikä on tarpeen, jos budjetti on erityisen tiukka. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi silloin, jos yritystoiminta on sivutoimista, eikä siihen haluta laittaa liikaa rahaa.

Yleensä etenkin yksinkertaisten muutaman alasivun sisältävien sivustojen rakentaminen onnistuu vielä suhteellisen helposti, mutta jos kyseessä on yhtään laajempi tai vaativampi sivuston, on usein viisasta kääntyä ammattilaisten puoleen.

Kotisivujen rakentamiseen on tarjolla monia erilaisia valmistalustoja, esimerkiksi Zonerin Kotisivukone mahdollistaa yksinkertaisten sivujen rakentamisen ilman koodaustaitoja. Löydät täältä nettisivujen tekoa käsittelevän blogikirjoituksen.

Kotisivut yritykselle ammattilaisen tekemänä

Ammattilaisia hyödyntämällä säästät usein aikaa ja vaivaa, parhaassa tapauksessa saat myös kotisivuihin sijoitetun rahan moninkertaisesti takaisin, jos sivustot tuovat uusia asiakkaita yrityksellesi. Sivusto kannattaa teettää ammattilaisella etenkin silloin, jos verkkosivusto on yrityksen liiketoiminnan kannalta kriittisessä roolissa tai aiot perustaa verkkokaupan.

Ammattilaisilla on usein myös paljon osaamista esimerkiksi hakukoneoptimoitujen sisältöjen tuottamisesta ja liikenteen hankkimisesta uusille kotisivuille. Voit siis parhaassa tapauksessa saada huomattavasti paremman aloituksen omille kotisivuillesi, kun toteutat ne yhdessä ammattilaisen kanssa.

Toki kotisivuja rakentavia tahojakin on monenlaisia, eli sopivan ammattilaisen etsimiseen kannattaa ehdottomasti käyttää tarpeeksi aikaa.

Miten löytää yrityksen kotisivuille hyvän tekijän?

Kotisivujen tekijöitä on todella monenlaisia: on yhden hengen yrityksiä, isoja mainostoimistoja ja kaikkea tältä väliltä. Voikin olla vaikeaa päättää, keneltä sivut kannattaisi tilata tai keneltä edes tarjouspyyntöä lähtisi kysymään.

Kannattaa käyttää rauhassa aikaa itselleen sopivan tekijän löytämiseen, jotta yhteistyö sujuu ja kotisivuista saadaan rakennettua yritykselle sopivat. Tekijältä voi pyytää referenssejä tai työnäytteitä, jos sellaisia ei suoraan hänen sivuiltaan löydy. Niiden kautta voi saada paremman kuvan tekijän osaamisesta.

On hyvä tarkistaa, että kotisivuja pääsee tarvittaessa itse muokkaamaan ja päivittämään, sillä muuten myöhemmät ylläpitokustannukset voivat nousta korkeiksi.

  • Mieti pidätkö hänen tyylistään
  • Katso, mitä tekijä kertoo palveluista ja osaamisesta
  • Lue asiakkaiden kokemuksia tekijästä, jos mahdollista
  • Hyödynnä kumppanuushakemistoamme
  • Kun löydät potentiaalisen tekijän, lähesty reilusti viestillä, keskustelun avaaminen ei vielä sido mihinkään

Tutustu kumppanihakemistoomme!

Kotisivut yritykselle ammattilaisen tekemänä - säästät vaivaa ja aikaa.

Mille alustalle yrityksen kotisivut tehdään?

Kotisivut rakennetaan tyypillisesti jotain julkaisujärjestelmää hyödyntäen. On olemassa niin kutsuttuja avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmiä, kuten WordPress, Drupal ja Joomla sekä suljetun lähdekoodin julkaisujärjestelmiä, kuten Kotisivukone, Wix ja Squarespace.

Avoimen lähdekoodin alustat ovat tyypillisesti itsessään maksuttomia, vaikka niitä voi toki täydentää maksullisilla lisäosilla ja ulkoasuteemoilla. Niillä rakennetut sivustot voidaan yleensä siirtää hosting-palveluntarjoajlta toiselle suhteellisen helposti. Ne mahdollistavat todella monipuolisten ja yrityksen näköisten sivujen rakentamisen, mutta vaativat jokin verran osaamista tai vähintään halua opetella.

Suljetun lähdekoodin alustat ovat puolestaan yleensä maksullisia ja sidottuja tiettyyn hosting-palveluntarjoajaan. Näin ollen niillä rakennettuja sivustoja ei usein voida siirtää palveluntarjoajalta toiselle. Toisaalta ne ovat usein verrattain helppokäyttöisiä, mutta niillä rakennetut sivustot voivat helposti muistuttaa toisiaan.

Mitä kotisivut yritykselle maksavat?

Kotisivujen teettämisen hinnat vaihtelevat todella laajasti, ne voivat maksaa käytännössä mitä tahansa 500 eurosta useisiin tuhansiin euroihin. Voikin helposti tulla sellainen olo, ettei hinnoissa ole mitään järkeä. Todellisuudessa hintoihin kuitenkin aina vaikuttaa tietyt asiat, joiden pohjalta hinta määräytyy.

Kotisivujen toteutuksen hintaa vaikuttaa esimerkiksi:

  • Sivuston laajuus ja toiminnallisuus,
  • ulkoasun kustomointi,
  • sisällön tuottaminen,
  • mahdolliset ylläpitokustannukset ja
  • kuka sivuston toteuttaa.

Kun hintoja vertailee, on hyvä kiinnittää varsinaisen hinnan lisäksi huomiota siihen, mitä sillä hinnalla saa. Saathan vähintään ne ominaisuudet, jotka ovat sinulle kaikkein tärkeimmät?

Voiko kotisivut yritykselle saada ilmaiseksi?

Täysin ilmaisia kotisivuratkaisuja ei oikeastaan ole olemassa, koska yleensä yrityksen kotisivuille tarvitaan vähintäänkin oma verkkotunnus.

On myös olemassa palveluita, jotka mahdollistavat oman sivuston rakentamisen ja käyttämisen niin kutsutussa alidomainissa, eli esimerkiksi oma-verkkotunnus.palvelun-nimi.com. Tämä ei ole kuitenkaan kovin uskottava vaihtoehto yrityksen kotisivuille.

Vaikka kotisivuja ei saisi ihan ilmaiseksi yritykselle, niin edullisimmillaan esimerkiksi webhotellin saa vain muutamalla eurolla kuukaudessa. Webhotelli sisältää yleensä periaatteessa kaiken tarvittavan yrityksen kotisivujen perustamiseen, eli verkkotunnuksen, kotisivutilan ja sähköpostin.

Sivuston laajuus ja toiminnallisuus

On varmasti sanomattakin selvää, että haluttun sivuston laajuus vaikuttaa suoraan toteutuksen hintaan. On täysin eri asia rakentaa yritykselle kotisivut, joilla on viisi erilaista sivua kuin sellainen sivusto, jolla on jopa yli sata yksittäistä sivua.

Sivuston toiminnallisuus vaikuttaa merkittävästi, sillä esimerkiksi yksinkertaisen yrityssivun tekeminen on huomattavasti helpompi projekti kuin sivuston, joka sisältää verkkokaupan tai blogin. Yleensä monikielisyys myös nostaa merkittävästi sivusto- tai verkkokauppatoteutuksen hintaa.

Ulkoasun kustomointi

Jos ulkoasun toteutukseen voidaan käyttää jotain jo olemassa olevaa pohjaa, sujuu sen rakentaminen huomattavasti nopeammin kuin silloin, kun sivuston ulkoasu joudutaan rakentamaan täysin alusta. Monet kotisivuja toteuttavat yritykset myös tarjoavat esimerkiksi yrityksen logon suunnittelupalveluita, ja jos tällainen otetaan, vaikuttaa se todennäköisesti hintaa nostavasti.

Sisällön tuottaminen

Joutuuko kotisivujen rakentaja tuottamaan myös sivustojen tekstit vai saako hän ne valmiina? Onko yrityksellä jo olemassa olevia kuvia, joita voidaan sivustolla käyttää vai täytyykö järjestää erillinen kuvaushetki sivustoa varten. Nämä kaikki vaikuttavat tietenkin sivustoprojektin hintaan. Toisaalta kaikki kotisivuja rakentavat tahot eivät edes tällaisia palveluita tarjoa, vaan ne saatetaan joutua ostamaan myös muualta.

Sisältöön kannattaa kuitenkin panostaa, sillä se on yksi kaikkein tärkeimmistä asioista hakukoneoptimoinnin kannalta. Jos et siis osaa itse tuottaa sisältöä, jossa huomioidaan hakukoneoptimointi, kannattaa sisällöntuottaminen ulkoistaa ammattilaiselle.

Kuka sivuston toteuttaa

Hintaan vaikuttaa tietenkin myös se, tehdäänkö sivusto itse vai ostetaanko se joltain siihen erikoistuneelta tekijältä.

Tekijän kokemus vaikuttaa usein hintaa, esimerkiksi aloittelevat tekijät saattavat myydä sivustototeutuksia alkuun hyvinkin edullisesti kokemuksen kerryttämiseksi. Jos taas tekijällä on jo paljon kokemusta ja osaamista erilaisten kotisivujen toteutuksista, on hinta todennäköisesti hieman korkeampi.

Korkea hinta ei kuitenkaan ole automaattisesti tae laadusta tai edes tekijän kokemuksesta, joten hintaa ei kannata yksistään tuijottaa, vaan etsiä mieluummin juuri omalle sivustoprojektille sopiva toteuttaja.

Mitä muuta huomioida ennen kuin hankin yrityksen verkkosivut?

Sivuston ulkoasun, sisältöjen ja latausnopeuden lisäksi on tärkeä huomioida GDPR:n asettamat vaatimukset ja sivuston käyttämät evästeet.

GDPR

Euroopan Unionin yleinen tietosuoja-asetus (engl. General Data Protection Regulation, GDPR) tuli voimaan vuonna 2018. Kyseinen asetus säätelee henkilötietojen käsittelyä. Käytännössä jokainen yritys käsittelee henkilötietoja jollain tavalla, joten sivustolta tulisi löytyä myös tietosuojaseloste.

Hyvä tietosuojaseloste ei ole suoraan kopioitu kilpailijalta tai joltain muulta yritykseltä, vaan se on itse laadittu ja siihen on käytetty riittävästi aikaa. Sen avulla sivuston vierailijalle kerrotaan muun muassa, mitä tietoja hänestä kerätään, miten niitä käsitellään ja käytetään sekä miten kauan tietoja säilytetään. Jos tietosuojaselosteen laatiminen tuntuu hankalalta, kannattaa sen tekemiseen pyytää apua ammattilaiselta.

Evästeet ja evästebanneri

Evästeet (engl. cookies) ovat käytössä lähes kaikilla sivustoilla ainakin jossain muodossa. Niitä käytetään esimerkiksi kävijäseurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja verkkokaupan ostoskorin tallentamiseen.

Jos sivusto käyttää niin kutsuttuja välttämättömiä evästeitä, ei erillistä evästebanneria tarvita. Suurin osa sivustoista kuitenkin käyttää myös muita kuin välttämättömiä evästeitä, esimerkiksi juuri kävijäseurantaa varten, jolloin evästebanneri tarvitaan.

Evästebannerista tulee käydä ilmi, miksi evästeitä kerätään ja kävijällä tulee olla mahdollisuus valita, hyväksyykö hän evästeiden keräämisen vai ei. Esimerkiksi tietoja kävijäseurantaa varten ei saa kerätä ennen kuin kävijä on tehnyt valinnan evästebannerista.

Evästebannerin toteuttaminen vaatii usein hieman teknistä osaamista tai vähintään halua perehtyä. Toki tätä varten on olemassa myös useita käteviä lisäosia, joiden avulla sen käyttöönotto on helpompaa. Evästebannerin toteuttamiseen saa kuitenkin apua useimmilta kotisivuja toteuttavilta ammattilaisilta.

Kotisivut yritykselle ovat valmiit, mutta jostain pitäisi saada myös liikennettä.

Mistä saadaan liikenne yrityksen kotisivuille?

Yrityksen nettisivuista ei ole mitään iloa ilman kävijöitä, joten jo kotisivuja toteutettaessa on hyvä miettiä, mistä saadaan liikennettä. Tyypillisesti digitaalinen markkinointi on tässä keskeisessä roolissa. Toisaalta perinteisellä mainonnallakin voi olla oma rooli, etenkin paikallisyritysten kohdalla.

Hakukonenäkyvyys

Hakukonenäkyvyys joko maksetulla mainonnalla tai orgaanisissa hakutuloksissa on yksi tyypillisimmistä keinoista hankkia liikennettä kotisivuille. Molemmat hyötyvät hyvin mietitystä sivustorakenteesta ja laadukkaasta sisällöstä.

Hakukoneoptimointi

Orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen voidaan vaikuttaa hakukoneoptimoinnilla (engl. Search Engine Optimisation, SEO). Käytännössä hakukoneoptimointi tulee ottaa huomioon lähes jokaisessa sivuston suunnitteluvaiheessa, sillä siihen vaikuttaa esimerkiksi sisältö, latausnopeus, erilaiset metatiedot ja sisäiset linkitykset.

Parhaassa tapauksessa orgaaninen hakukonenäkyvyys voi olla jatkuva ja todella tehokas tapa uusien kävijöiden hankkimiseen kotisivuille.  

Hakukonemainonta

Hakutulosten yhteydessä näkyy myös hakutuloksia muistuttavia mainoksia. Yleensä nämä ovat orgaanisten hakutulosten ylä- ja alapuolella. Tyypillisesti hakukonemainontaa tehdään Google Ads ja Microsoft Ads -alustoilla.

Hakukonemainonta on usein hyvin kustannustehokasta, jonka takia jokaisen yrityksen kannattaisi hyödyntää sitä. Etenkin uusilla sivustoilla voi mennä aikaa ennen kuin saadaan orgaanisesti hyviä sijoituksia, jolloin hakukonemainonnan rooli korostuu. Toisaalta hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta tukevat usein toisiaan.

Sosiaalinen media

Nykyaikana sosiaalisen median markkinointi on useilla yrityksillä tärkeässä roolissa etenkin bränditunnettuuden kasvattamiseksi. Sosiaalisessa mediassa voidaan tehdä myös niin sanottua orgaanista sisältöä, mutta etenkin Metan alustoilla, eli Facebookissa ja Instagramissa, näkyvyys on usein heikkoa ilman maksettua mainontaa.

Sosiaalisen median mainonnassa on tärkeää tehdä potentiaalisia asiakkaita aidosti hyödyttävää sisältöä, eli esimerkiksi jakaa vinkkejä ja yrityksen osaamista. Tällä tavalla ihmiset alkavat sitoutua yrityksen tekemään sisältöön paremmin ja alkavat ehkä myös seuraamaan yritystä sosiaalisen median kanavissa.

Perinteinen mainonta

Perinteisellä mainonnalla tarkoitetaan usein esimerkiksi lehti-, radio- tai tv-mainontaa. Nämä ovat usein digitaalista markkinointia kalliimpia kanavia, mutta niilläkin voi olla oma roolinsa yrityksen nettisivujen kävijäliikenteen hankinnassa. Etenkin paikallisesti toimiville yrityksille, mainos vaikkapa paikallislehdessä voi olla järkevä investointi, joka maksaa itsensä takaisin.

Kotisivujen kustannuksiin vaikuttaa esimerkiksi se, kuka tuottaa sisällön. Kuvassa kamera henkilön käsissä.

Yrityksen kotisivujen ylläpito ja jatkokehitys

Kun kotisivut on hankittu yritykselle, ei homma yleensä valitettavasti täysin lopu siihen, vaan kotisivuja tulisi jatkossakin ylläpitää ja ideaalitilanteessa myös jatkokehittää.

Verkkosivut vaativat ylläpitoa

Ylläpitotehtävät riippuvat paljon esimerkiksi valitusta kotisivualustasta, sivuston toteutustavasta ja kotisivujen hostingratkaisusta. Yksinkertaisimmillaan kotisivujen ylläpito voi tarkoittaa sisältöjen päivittämistä ja uuden sisällön luomista. Toisinaan siihen voi myös liittyä esimerkiksi julkaisujärjestelmän ja sen lisäosien päivitys.

Ylläpitotoimenpiteet kannattaakin tiedostaa jo kotisivujen rakentamisen vaiheessa, jotta voidaan sopia, kuka huolehtii mistäkin tehtävästä kotisivujen julkaisun jälkeen.

Yrityksen nettisivuja kannattaa jatkokehittää

Yrityksen nettisivuja kannattaa aina jatkokehittää esimerkiksi tuottamalla lisää sisältöä ja tekemällä konversio-optimointia, eli testaamalla eri vaihtoehtoja ja seuraamalla, mikä toimii parhaiten. Tätä varten tarvitaan vähintään jonkinlainen analytiikka työkalu sivustolle, jotta voidaan arvioida tulosten kehitystä. Suosittuja vaihtoehtoja ovat Google Analytics, Piwik Pro ja Matomo.

Jatkokehittämistä ajatellen kannattaakin jo kotisivujen rakennusvaiheessa miettiä, miten jatkokehitys käytännössä toteutetaan. Löytyykö itseltä siihen riittävästi osaamista vai tehdäänkö sitä yhdessä ammattilaisen kanssa.

Miten saan verkkosivut yritykselle?

Yrityksen kotisivujen tekeminen kannattaa aloittaa seuraavassa järjestyksessä:

  1. Varaa verkkotunnus
  2. Tavoite ja Kartoita tarve eli mieti, mitä kaikkea sivustolta vaaditaan.
  3. Päätä toteutatko sivuston itse vai ostatko toteutuksen ammattilaisen tekemänä.
  4.  Valitse käytettävä julkaisujärjestelmä.
  5. Toteuta kotisivut ja julkaise ne

Aloita yrityksen kotisivujen rakentaminen tutstumalla Zonerin webhotelliin, joka sisältää myös kätevän kotisivukoneen. Riskitön tilaus 30 päivän tyytyväisyystakuulla!

  • Mini Webhotelli
    Mini Webhotelli
    Webhotelli pienen
    sivuston rakentamiseen.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ 0,5 Gt levytilaa
    ✓ 2 sähköpostia
    ✓ DirectAdmin
    ✓ WordPress


    1,95 € / kk + alv.
    norm. 3,90 € / kk + alv.
  • Startti Webhotelli
    Startti Webhotelli
    Hyvä peruswebhotelli
    aloittavalle yritykselle.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ 10 Gt levytilaa
    ✓ 10 sähköpostia
    ✓ DirectAdmin
    ✓ WordPress
    ✓ Kotisivukone

    4,45 € / kk + alv.
    norm. 8,90 € / kk + alv.
  • Sopiva Webhotelli
    Sopiva Webhotelli
    Webhotelli kasvavan
    yrityksen tarpeisiin.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ 20 Gt levytilaa
    ✓ 20 sähköpostia
    ✓ DirectAdmin
    ✓ WordPress
    ✓ Kotisivukone

    6,95 € / kk + alv.
    norm. 13,90 € / kk + alv.