Laskeutumissivustot, ländärit - Zoner.fi

Katso myös

Laskeutumissivustot, eli ländärit, ja niiden käyttö

Laskeutumissivustot, eli tuttavallisemmin ländärit (englanniksi landing page), ovat fiksu ja tehokas tapa kerätä kävijöitä verkkosivuille, sekä ohjata heidät haluttuun lopputulokseen.

Mikä on laskeutumissivusto?

Laskeutumissivusto on erikseen luotu sisältösivu, tai sivustokokonaisuus, jolle ohjataan kävijöitä maksettujen mainosten tai luontaisen sisältömarkkinoinnin, kuten facebook- ja blogipäivitysten kautta. Se voi hyvin olla esimerkiksi kampanjaluonteinen, esimerkiksi tietylle tapahtumalle luotu sivusto, tai pidempi-ikäinenkin verkkosivusto.

Laskeutumissivuston tarkoituksena on kiteyttää oleellinen tarjotusta palvelusta, ja virtaviivaisesti ohjata kävijä suorittamaan haluttu lopputulos, kuten tilata esitelty tuote tai vaikka liittymään uutiskirjeen tilaajaksi.
laskeutumissivustot

Miten laskeutumissivusto eroaa tavallisesta kotisivujen alasivusta?

Haluttu laskeutumissivusto voi toki hyvin toimia myös yrityksen varsinaisen kotisivuston alasivuna.

Usein luotava ländäri kuitenkin piilotetaan sivuston valikkorakenteesta, sillä sen sisältö saattaa olla jo niin tarkkaan kohdennettua tietylle asiakasryhmälle, ettei se toisille asiakasryhmille taas sovi lainkaan. Siksi onkin usein järkevää luoda useita eri laskeutumissivustoja, mahdollisimman kohdennetuin tiedoin.

Laskeutumissivusto omalla verkkotunnuksella

Usein ländäri, kuitenkin luodaan kokonaan uutena, yhden tai kahden sivun sivustonaan, oman verkkotunnuksen alle. Oma verkkotunnus mahdollistaa paremmin muun muassa brändin rakentamista sekä helpottaa hakukoneoptimoinnissa.

Vapaita verkkotunnuksia voit hakea vaikkapa domainhaullamme

Laskeutumissivustot ja hakukoneoptimointi

Yksi suurimmista syistä toteuttaa laskeutumissivusto, on sen mahdollisuudet nostaa yrityksen ja toiminnan näkymistä Googlessa, kun potentiaaliset asiakkaat etsivät aiheesta tietoa.

Usein yrityksen palvelutarjonta, ja varsinainen pääsivusto, käsittävät lukuisia eri aihealueita ja kokonaisuuksia. On hankala optimoida yhtä sivustoa näkymään korkealla Googlessa kaikilla, eri aihealueisiin liittyvillä, avainsanoilla. Siksi monesti onkin fiksu ratkaisu luoda useita erillisiä laskeutumissivustoja omilla verkkotunnuksillaan.

Hyvin toteutettu laskeutumissivusto, tuokin runsaasti luontaisia kävijöitä sivustolle Googlen hakukonetulosten kautta, joiden laskennallinen arvo voi olla moninkertainen maksettujen mainosten kautta tuotuihin kävijöihin verrattuna.

Lue lisää itse sivustojen hakukoneoptimoinnista

Laskeutumissivustot ja konversio

laskeutumissivusto
Laskeutumissivuston tarkoitus on siis tehdä tehokkaasti tulosta. Tulosta mitataan konversiolla, joka kertoo, kuinka moni kävijä saadaan muunnettua halutun tavoitteen toteuttaneeksi käyttäjäksi.
Laskeutumissivusto tulee olla hyvin selkeä, kohdennettu ja ohjata kävijää haluttuun suoritukseen.

Ländäreitä kannattaa seurata esimerkiksi Google Analyticsin tulostavoiteseurannalla aktiivisesti ja testata, minkälaiset muutokset sivustolla tuovat enemmän tavoitetta, eli nostavat konversiota.

Vinkkejä laskeutumissivustojen toteutukseen:

  • Luo useita, hyvin tarkkaan kohdistettuja, asiakasryhmääsi puhuttelevia, laskeutumissivustoja.
  • Pidä sisältö virtaviivaisena, koukuta kävijät otsikoiden avulla.
  • Luo sivustolla tarpeen tunne palvelulle sekä luottamus esimerkiksi asiakaskertomuksen avulla.
  • Ohjaa kävijöitä selkein kehotuksin ja isoin painikkein haluttuun tavoitteeseen.
  • Seuraa tavoitetuloksia, testaa ja optimoi sivustoa jatkuvasti

, ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.