Mariannan blogikoulu osa 2 – Löydä oma tyylisi blogata | Zoner.fi

Katso myös

Mariannan blogikoulu osa 2 – Löydä oma tyylisi blogata

Mariannan blogikoulussa käydään läpi vinkkejä bloggaamiseen, ammattibloggaaja Marianna Mäkelän johdolla. Kirjoituksissa keskitytään blogin teknisen toteutuksen sijasta löytämään omaa tapaa blogata sekä tuodaan esiin vinkkejä ja erilaisia huomionarvoisia kohtia liittyen bloggaamisen.

Kirjoitus on jatkoa aiempaan; Mariannan blogikoulu osa 1 – vinkkejä bloggaamisen aloittamiseen -kirjoitukseen.

Mariannan blogikoulu osa 2 – vinkkejä bloggaamiseen

6. Löydä itsellesi sopivat sosiaalisen median kanavat

Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, Pinterest – somekanavia löytyy nykyään monia ja niitä syntyy edelleen lisää. Nämä kaikki antavat uutta ulottuvuutta bloggaamiseen, tarjoavat lukijalle ekstrasisältöä ja bloggaajalle hyviä alustoja verkostoitumiseen. Kaikkeen ei tarvitse lähteä mukaan, tärkeintä on löytää ne itseä innostavat. On myös hyvä miettiä omaa tunnusmaista tyyliä, Instagram-kuvien värimaailmasta Facebook-päivityksiin. Muihin bloggaajiin tutustuminen on helppoa somessa, kommenttispämmäystä kaikille eri tileille kannattaa kuitenkin välttää. Bränditkin saattavat helposti löytää tilisi esim. Instagramista, kunhan muistat täggäillä kuviin liittyviä brändejä, ja käyttää välillä sopivia hashtageja. Useasti esimerkiksi vaatemerkin tägättyä omaan kuvaan saattaa vaatebrändi pyytää lupaa kuvan jakamiseen omalla tilillään sinut siihen merkiten. Pienempien tilien on mahdollista lähteä näin aivan uuteen kasvuun.

Bränditkin saattavat helposti löytää tilisi esim. Instagramista, kunhan muistat täggäillä kuviin liittyviä brändejä, ja käyttää välillä sopivia hashtageja.

Bloggaaja Marianna Mäkelä

7. Löydä oma tunnusmainen tyylisi

Kirjoittaminen ja kuvat – mieti vahvuuksiasi ja tuo niitä esiin. Mieti minkälaisista kuvista itse tykkäät, muokkaustyylejä on niin monia, ja tietynlainen yhtenäinen fiilis blogissa ja somessa olisi hyvä olla. Jos kirjoittaminen tökkii, mitä jos kokeilisit videosisältöä? Vlogit ja Youtube ovat kovassa kasvussa, ja videot voi hyvin yhdistää blogisisältöön. Sisältöä ideoidessasi kannattaa miettiä, mikä itseäsi blogeissa kiinnostaa, mitkä jutut klikkaat yleensä auki? Luo juuri sellaista sisältöä, usein se oma tyyli tulee matkan varrella luonnostaan, siitä ei kannata turhaan ottaa stressiäkään.

8. Kaupallisia yhteistöitä sopiessa ole kriittinen

Mieti bloggaamista pitkällä tähtäimellä, jos olet kahden vaiheilla kannattaako johonkin yhteistyöhön lähteä mukaan, ei todennäköisesti kannata. Omaan sisältöön ei-sopivat mainokset vievät uskottavuutta, ja mahdollisesti estävät oikeanlaisten brändien yhteydenotot jatkossa. Yhteistöitä varten on hyvä olla olemassa myös mediakortti, jos haluaa kaupallisia yhteistöitä itsekin ehdottaa asiakkaille. Mediakortissa on tiivistetysti blogin tiedot: kuka olet, mistä kirjoitat, kävijämääristä infoa, kenties esimerkkejä menneistä kampanjoista.

9. Negatiiviset kommentit

Ei kannata lannistua kritiikistä, asiaton kommentointi saa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Asiallinen kritiikki taas voi parhaimmillaan vain haastaa ja kehittää. Muista kuitenkin, ettei blogin tarkoitus ole miellyttää kaikkia, se on mahdotonta. Lähestulkoon jokainen bloggaaja saa myös negatiivista palautetta, siihen on opittava suhtautumaan oikein.

10. Postausajankohdat ja otsikointi

Analytiikoista voi seurata miten eri julkaisuajankohdat toimivat. Kuulen monilta bloggaajakollegoilta, että paras julkaisuajankohta olisi aikaisin aamulla, monet lukevat blogeja ennen töihin lähtöä aamiaisella lehden selailun sijasta. Omalla blogillani kuitenkin ilta toimii aamuakin paremmin. Ja tämähän ei tarkoita että töitä tarvitsisi tehdä illalla, postauksen voi aina ajastaa haluttuun kellonaikaan. Otsikoinnilla kikkailut ovat toinen pieni mutta tärkeä juttu. Koita miettiä postaukselle tarpeeksi mielenkiintoinen otsikko, joka tiivistäisi postauksen sanomaa. ”Clickbait” -otsikoita kannattaa välttää, harhaanjohtava klikkejä kalasteleva otsikko enimmäkseen ärsyttää lukijaa.

+ Pitkäjänteisyys

Kun keskittyy nauttimaan tekemisestä, ei tuijota liikaa kävijälukuja tai odota suurta läpimurtoa tapahtuvan yhdessä yössä, on bloggaaminen varmasti hauskempaa ja sisältökin parempaa. Tärkein vinkkini siis blogia aloittavalle on olla pitkäjänteinen, nähdä bloggaaminen enemmänkin matkana kuin päämääränä.

Marianna Mäkelä

Kirjoittaja on 26-vuotias helsinkiläinen ammattibloggaaja, joka suhtautuu intohimoisesti muun muassa muotiin, sisustussuunnitteluun ja matkustamiseen, kuten myös kirjoittamiseen ja valokuvaamiseen. Mariannan blogiin pääset tutustumaan osoitteessa mariannan.com.

, , ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.