Kotisivujen kuvakaruselli – hyvä vai huono asia

Juuso Kataja

Vaihtuva kuvakaruselli on kuulunut pitkään websuunnittelijoiden perustyökaluihin ja on vallitseva normi, kun puhutaan kotisivujen etusivun elementtien asettelusta.

Viime aikoina, ja erityisesti sivustojen kävijädatan hyödyntämisen yleistyttyä, niiden suosio on kuitenkin alkanut murentua.

Miksi sliderit eli kuvakarusellit ovat niin suosittuja?

Sivuston suunnittelijan näkökulmasta vaihtuva kuvakaruselli on loistava asia. Ne tarjoavat mahdollisuuden sijoittaa useita, vaihtoehtoisia, sisältöjä samaan rajoitettuun tilaan kotisivuilla. Usein kuvakaruselli on myös kompromissi, jonka avulla vältytään tekemästä kipeitä ratkaisuja, useiden eri markkinointiviestien priorisoinnista.

Kuvakaruselli tarjoaa myös helpon ratkaisun sivuston ylläpitäjälle, päivittää jatkuvasti erilaisia kampanjoita ja näkyviä muutoksia sivustolle. Hieman vähemmilläkin teknisillä taidoilla, sivuston ylläpitäjä osaa itse laittaa uusimman tarjouksen näkyviin etusivun paraatipaikalle. Juuri nämä jatkuvat, ja selkeästi näkyvät, muutokset sivustolla ovat osaltaan tärkeä luotettavuustekijä ja kertovat potentiaaliselle asiakkaalle, että sivusto elää ja voi hyvin.

Miksi kuvakarusellia ei enää tulisi käyttää kotisivuilla?

Useat tutkimukset ovat päätyneet siihen lopputulokseen, että vaihtuvien kuvien karusellit ovat viime kädessä kovin tehottomia. Ne eivät useinkaan konversoi, eli muunna kävijöitä maksaviksi asiakkaiksi toivotulla tavalla.

Ylivoimaisesti suurin osa kävijöistä ei vaivaudu koskaan klikkaamaan bannereita, ei vaikka ne liikkuisivat kuinka näyttävästi. Usein samassa yhteydessä, vaihtuvien kuvien sarjojen kanssa, puhutaan jopa bannerisokeudesta, eli ihmisen oppineesta kyvystä sivuuttaa liialti mainokselta näyttävät osat sivustoilla. Näin ollen, kuvakarusellit usein vain vievät tilaa varsinaiselta sisällöltä ja sanomalta, joka ohjaisi kävijöitä eteenpäin aina tavoitteeseen, kuten ostokseen tai yhteydenottoon asti.

Kuvakarusellit ja hakukoneoptimointi

Isoista kuvista koostuvat sliderit, myös kasvattavat sivuston latautumisaikaa reippaasti, eli hidastavat sivujen aukeamista kävijälle. Lyhyemmät latausajat puolestaan kasvattavat tutkitusti konversiota sekä sivuston kävijätyytyväisyyttä monilla eri mittareilla. Sivuston latautumisaika on myös yksi hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä. Lue lisää kotisivujen latausnopeuden merkityksestä.

Miten kuvakarusellin sijasta mainostila tulisi paremmin hyödyntää?

Vaihtuvien diojen sijasta, tulisi kävijälle ensisijaisesti esittää aina merkitsevintä sisältöä ja markkinointisanomaa. Ihanteellisesti tämä rakentuisi HTML-kielellä, yhdistäen laadukasta kuvaa, koukuttavaan tekstiin ja selkeään Call to Action -painikkeeseen, joka ohjaa kävijän syventymään aiheeseen.

Mikäli resursseja sivuston muokkaamiseen ja ylläpitämiseen ei kummemmin liikene, on yksi staattinen, hyvin laadittu, kuvakin usein tehokkaampi, kuin useiden vaihtuvien kuvien kollaasi.

Kannattaako minun heti luopua slideristani?

Tähän kysymykseen vastaus löytyy vain oman sivuston analytiikastasi. Nykyaikana, voidaan kaikkia kävijöiden toimia seurata aina hiiren liikkeitä ja klikkauksia myöten. Kaikkien päätösten pohjana kannattaa ja tulee siis käyttää testausta, ja seurata minkälaiset toimenpiteet sivustolla tuottavat parhaita tuloksia, juuri omassa tapauksessasi.

Kuvakarusellien käytöstä kannattaa luopua ainakin, jos ne eivät todistettavasti ohjaa kävijöitä eteenpäin ja auta tekemään tulosta kotisivuilla.