Pienyrittäjän kotisivut

Jokaisella pienyrittäjällä tulisi olla kotisivut, jotta yritys on potentiaalisten asiakkaiden löydettävissä. Pienyrittäjän kotisivut mahdollistavat esimerkiksi tuotteiden tai palveluiden esittelemisen, kävijöiden vakuuttamisen ja liidien keräämisen.

Kirjoituksessa käsitellään, miksi pienyrittäjän kotisivut ovat tarpeelliset, miten nettisivujen teko onnistuu ja mitä ne maksavat. Kirjoituksessa on mukana myös kolme kotisivujen rakentamisen ammattilaista kertomassa omia näkemyksiään aiheesta.

Eero Lehtola

Eero Lehtolalla on yli 15 vuoden kokemus nettisivustojen ja verkkokauppojen rakentamisesta sekä niihin liittyvistä optimointi- ja kehitystöistä. Tyytyväisiä asiakkaita on eri puolilla maailmaa, yksityishenkilöistä eri kokoisiin yrityksiin ja yhteisöihin. Eero on yrittäjänä Artistbase Oy:ssä ja on hyvin kiinnostunut kuulemaan yrityksestäsi ja siitä, mitä sinulla on suunnitteilla, tai mahdollisista ongelmista, jotka pitäisi ratkaista.

Niko Pispala

Niko Pispala on toiminut vuodesta 2007 järjestelmäasiantuntijana sekä myöhemmin IT-päällikkönä. Tällä hetkellä hän on CTO ja yksi omistaja mendIT Oy yrityksessä. Nikolla on vahva kokemus IT-infrasta sekä online-ratkaisuista (mm. kotisivut ja verkkokaupat) ja löytyy myös oma SaaS -palvelu: billtodo.com sekä omia sivustoja, kuten progencosmetics.com, techworld.news ja flightdealscentral.com.

Olli Kousa

Olli Kousa on Parvus Vulpes Oy perustaja ja toimitusjohtaja. Taustatiimi on muutamassa vuodessa kasvanut reilusti, mutta Olli toimii edelleen WordPress-projekteissa teknisenä asiantuntijana. Parvus on toteuttanut lukuisia sivustoja ja verkkokauppoja erityisesti pienyrittäjien tarpeisiin ja keskittyy nykyään erityisesti teknisempiin toteutuksiin. Parvus tekeekin yhteistyötä monien graafikoiden, mainostoimistojen ja freelancereiden kanssa. Yrittäjälähtöisyys on aina näkynyt toiminnassa joustavuutena.

Miksi pienyrittäjäkin tarvitsee kotisivut?

Kotisivut ovat nykyaikana todella tärkeät pienyrittäjille, koska niiden avulla voidaan hankkia muun muassa näkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Kotisivut ovat myös täysin pienyrittäjän hallinnassa, toisin kuin esimerkiksi sosiaalisen median kanavat.

Kuka on pienyrittäjä?

Pienyrittäjällä viitataan yleensä joko yksinyrittäjiin tai korkeintaan muutaman henkilön työllistäviin yrityksiin. Joskus pienyrittäjä-sana viittaa myös kevytyrittäjiin tai freelancereihin. Tyypillinen yritysmuoto on toiminimiyrittäjyys tai osakeyhtiö, lue tarkemmin yritysmuodoista.

Kotisivut ovat pienyrityksen myyntiedustaja

Eero: ”Hyvä kotisivu luo asiakkaalle oikeanlaisen fiiliksen yrityksestä ja antaa kaiken tarpeellisen tiedon ilman, että sivun reunat ovat sosiaalisen median tapaan täynnä kaikkea muuta kiinnostavaa klikattavaa.

Yrityksen kotisivulla kävijä ohjataan tekemään niitä asioita, mitä yrittäjä haluaa, kun taas sosiaalisen median intressi on pitää kävijät omassa palvelussaan mahdollisimman kauan.”

Olli: ”Verkkosivut ovat ensisijainen lähde kaikille yrityksestä tietoa etsiville. Sieltä löytyy tyypillisesti aukioloajat, palvelut, hinnat ja yhteystiedot, kaikki samasta paikasta. Jos palveluilleen haluaa lisää asiakkaita, kannattaa miettiä, mitä kautta itse lähtisi etsimään tietoa alan toimijoista asiakkaan roolissa.”

Niko: ”Kotisivut ovat ikkuna yrityksen tuotteisiin ja/tai palveluihin, ja luovat asiantuntevaa uskottavuutta. Ne ovat nykypäivänä myös paljon enemmän, koska alustat ovat kehittyneet kovaa vauhtia ja kotisivuille voi lisätä runsaasti erilaisia toimintoja, osan jopa ilmaiseksi ilman koodaus osaamista.

Kotisivut toimivat sinun 24/7 myyntiedustajana ja voit jakaa siellä haluamasi tiedot tuotteista ja/tai palveluista.”

Täysin yrittäjän hallinnassa ja muokattavissa

Eero: ”Oman kotisivun auki pitämisestä ei päätä kukaan muu kuin yrittäjä itse, ja hyvä kotisivujen tekijä sekä hosting-firman asiakaspalvelu ovat helposti tavoitettavissa, mikäli ongelmia tulee.”

Niko: ”Kotisivujen ansiosta pystyy esim. keräämään sähköpostiosoitteita ja lähettämään heille kohdennettua mainontaa. Ja tämänkin osuuden voi automatisoida, jotta yrittäjällä jää aikaa kasvattaa liiketoimintaa omilla vahvuuksillaan.

Kotisivuja voi myös kehittää hyvin monelle eri tavalla verrattuna Facebookiin tai vastaavaan somealustaan, jossa et itse omista ja kokonaan hallitse sivustoa. Kehitys voi olla mm. asiakkaille oma kirjautumisalue yksilöidyllä sisällöllä (laskutus, projektointi, digituotteita jne.), tai vaikkapa yrityksen oma blogi, joka on nyt ja tulevaisuudessa tehokas markkinointiväline. Kotisivuille on myös erittäin helppo liittää verkkokauppa.”

Kotisivut pienyrittäjälle ovat todella tärkeät.

Riittääkö pelkkä sosiaalinen media?

Olli: ”Joskus pelkkä FB-sivukin voi toimia, kysehän on lopulta siitä, minkälaista verkkonäkyvyyttä tavoittelee. FB-sivun ongelma on kuitenkin se, että silloin on täysin yhdestä alustasta riippuvainen ja jos esimerkiksi FB-sivulle käy jotain, niin verkkonäkyvyys katoaa täysin. Verkkosivun omistajuus on yrittäjällä itsellään.”

Eero: ”On harvoja tilanteita, missä sivu sosiaalisessa mediassa riittää. Erityisesti nykyään, kun näkyvyyden saaminen on työn, tuskan ja ison budjetin takana. Sivu Facebookissa ei ole myöskään kovin uniikki tapa tuoda esille yrityksen tuotteita ja brändiä. Siellä vaan yksinkertaisesti näyttää liian samanlaiselta kuin muut.

Alasta ja yrittäjästä riippuen on nykyään myös olemassa todellinen riski, että Facebook-sivu suljetaan väliaikaisesti tai lopullisesti vain siksi, että joku ei pidä siitä, mitä yrittäjällä on tarjolla tai miten hän asiansa esittää. Facebook-sivu ei ole koskaan yrittäjän oma, vaan lainatontti sosiaalisesta median yritykseltä, jonka asiakaspalvelua on lähes mahdotonta tavoittaa. Kuka haluaa olla sellaisen armoilla?”

Pienyrittäjän kotisivut ja sosiaalinen media – molempia tarvitaan

Sosiaalinen media on monelle yritykselle tärkeä markkinointikanava, mutta sen suhteen on hyvä pitää varansa, sillä kanavien algoritmit muuttuvat jatkuvasti ja eri kanavien suosio voi muuttua nopeastikin. Pienyrittäjän kotisivut takaavatkin sen, ettei markkinointi ole pelkän sosiaalisen median varassa.

Niko: ”Internet-näkyvyys on nykypäivänä tärkeä asia, ja tätä lisää huomattavasti somessa läsnäolo, sekä omat kotisivut. Molemmat tuovat toisilleen lisää kävijöitä, jotka kaikki ovat potentiaalisia asiakkaitasi.”

Miten pienyrittäjän kotisivut hankitaan?

Pienyrittäjän kotisivujen hankinta alkaa yleensä verkkotunnuksen varaamisesta. Sen jälkeen määritellään tavoite ja mietitään, millaiset sivut itselle haluaisi. Lopuksi täytyy vielä päättää lähteekö sivuja rakentamaan itse vai ulkoistaako sen ammattilaiselle. 

Palikat muodostavat rappuset, kuten pienyrittäjän kotisivut hankitaan.

Valitse verkkotunnus

Verkkotunnuksen eli domainin valintaan kannattaa panostaa, sillä sen vaihtaminen ei ole enää myöhemmässä vaiheessa suositeltavaa esimerkiksi hakukonenäkyvyyden takia. Tyypillinen valinta kotisivujen verkkotunnukseksi on yrityksen nimen mukainen verkkotunnus, jos se vain on vapaana.

Toisinaan verkkotunnukseksi voidaan valita myös yrityksen tärkeimmän palvelun tai tuotteen brändinimi. Yrityksen verkkotunnus auttaa parhaassa tapauksessa erottumaan muista alan toimijoista. Katso, kuinka valita hyvä verkkotunnus.

Valitse kotisivujen tavoite

Olli: ”Verkkosivuihin kannattaa suhtautua kuin mihin tahansa muuhun investointiin ja suhteuttaa tavoitteet käytössä oleviin resursseihin. Onko tavoite kasvattaa myyntiä, luoda uusi asiakaspalvelukanava, helpottaa asiakkaan tiedonhakua vai toimia puhtaasti käyntikorttina? Jokaisella toiminnallisuudella on paikkansa, mutta kaikki eivät välttämättä tarvitse kaikkea.

Tavoitteen selkeä määrittely auttaa hankinnassa, sillä silloin myös sivujen toteuttajan on helppo antaa tarjous tavoitteet täyttävästä sivustosta. Monesti onkin järkevämpää antaa sivustoja työkseen tekevän ammattilaisen määritellä sisältö ja rakenne annetun tavoitteen perusteella.”

Etsi esimerkkejä ja muista asiakasnäkökulma

Olli: ”Kannattaa myös tarkastella muiden vastaavien toimijoiden sivuja. Mitä ne sisältävät, mikä on mielestäsi hyvää ja mikä huonoa? Muista tarkastella sivuja nimenomaan asiakkaan näkökulmasta, usein yrittäjä sortuu ajattelemaan omasta näkökulmastaan sen sijaan että palvelisi potentiaalista asiakasta.

Sivustojen suunnittelijat käyttävät asiakasymmärryksen luonnissa avuksi erilaisia työkaluja, kuten ostajapersoonia ja käyttäjäpolkuja. Valmiiksi tehty ns. benchmarkkaus helpottaa ja nopeuttaa sivuston suunnittelua.”

Yksinkertaiset Kotisivut voi toteuttaa myös itse

Niko: ”Jokainen pystyy asiaan perehtymällä rakentamaan omalle yritykselle informatiiviset kotisivut nykytyökaluilla. Ensimmäisillä kerroilla se toki ottaa aikaa, ja jos aikaa ei ole, on kotisivutekijöitä onneksi useita. Kaikista parhaiten kotisivuista saa irti, kun sen tekee ammattilainen, joka osaa lähestyä tekemistä asiakkaan liiketoiminnan näkökulmasta. Myös Google hakukonenäkyvyys tulee osata, jotta saadaan kävijöitä katsomaan uusia hienoja kotisivuja.”

Eero: ”Sivuston voi rakentaa itsekin. Netissä on jonkin verran jo ihan järkevästi toimivia sovelluksia sitä varten. Nämä sovellukset sisältävät myös valmiita ulkoasuja, jotka on melko yksinkertaista ottaa käyttöön. Tällaisten palveluiden suhteen kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että lopputulos ei todennäköisesti ole optimaalisin.

Muutamankin hyvän kaupan menetys omin kätösin tehdyn nettisivuston takia aiheuttaa suuremmat rahalliset menetykset kuin nettisivuston teettäminen ammattilaisella. Sama pätee veljen lapsen kaverin tekemiin harjoitusprojekteihin, jossa yritys saa sivuston ilmaiseksi tai halvalla. Mikäli aikaa on, itse rakentelu voi tuoda kuitenkin paljon hyödyllistä ymmärrystä siitä, mitä sivustolta oikeastaan haluaa ja mitkä mahdolliset ongelmakohdat ovat. Moni päätyy käyttämään aikansa mieluummin siihen, mitä itse osaa parhaiten.”

Pienyrittäjän kotisivut toteutetaan itse esimerkiksi Kotisivukoneen avulla.

Olli: ”Jos itseltä löytyy aikaa mutta ei rahaa ja tietotekniikan kanssa tulee jotenkuten toimeen, voi yksinkertaisen sivuston toteutusta harkita myös itse. WordPress tarjoaa paljon valmisteemoja ja sivuston rakennustyökalujen ja valmispohjien käyttö helpottuu jatkuvasti. WordPressin lisäksi on tarjolla toki myös paljon muita työkaluja sivuston toteuttamiseksi, kuten Zonerin Kotisivukone, Webflow tai Squarespace. Nämä voivat olla yksinkertaisten sivuston toteuttamiseen helpompi vaihtoehto, kunhan varmistuu että työkalulla tehty rakenne toimii myös mobiililaitteilla.

Lähtökohtaisesti tämän tulisi kuitenkin olla väliaikainen ratkaisu, sillä sivuston toimivuuteen liittyy paljon asioita, joiden huomiointi kannattaa jättää ammattilaisen huoleksi. Kaikkien relevanttien asioiden huomioimiseen voi kulua vuosia.”

Sivujen tilaaminen ammattilaiselta

Niko: ”Vinkkinä voin sanoa, että on tärkeää kysyä ammattilaiselta ainakin nämä kysymykset:

  • Referenssit?
  • Miten uusi sivustoni parantaa hakukonenäkyvyyttä (jos saat vastaukseksi vain yhden lauseen, on syytä kysyä tarkennusta tai valita toinen toimija)?
  • Laittaisitteko tarjoukseen kaikki kerta- ja kuukausikustannukset, sekä mitkä ovat mahdollisia lisätöitä/lisäkustannuksia?
  • Mikä on projektin aikataulu?

Parhaimman lopputuloksen saat, kun kerrot minkälaista toteutusta olet hakemassa. Tähän kannattaakin varata hieman aikaa. Voit esimerkiksi Googlettaa mieluisia olemassa olevia kotisivuja ja näyttää, minkä tyylistä lopputulosta olen etsimässä. Tekstisisältö kannattaa lähtökohtaisesti tehdä itse, sinähän olet oman yrityksesi ammattilainen ja täsmälleen oikea henkilö kertomaan yrityksesi toiminnasta. Toki ammattilainen tarkistaa oikeinkirjoituksen, myös hakukonetta silmällä pitäen.”

Mistä löytää hyvän tekijän?

Eero: ”Projektin aloitus onnistuu helpoimmin kysymällä suosituksia hyvistä kotisivun rakentajista. Jos tutuilla ei ole mielessä sopivia tekijöitä, vinkkiä voi kysyä hosting-palvelun tarjoajalta. Kotisivuja rakentavien yritysten ja niitä provisiopalkalla suosittelevien välittäjien omiin myyntipuheisiin kannattaa suhtautua pienellä varauksella.

Hyvä tekijä neuvoo ja auttaa yrittäjää valitsemaan yritykselle oikean teknisen ratkaisun, eikä myy liian kevyitä tai raskaita ratkaisuja. Toiminnallisuuksien lisäksi tärkeää on myös yrityksen imagoon sopiva ulkoasu, mutta hyvin toimiva sivusto ei ole pelkkä käyntikortti netissä, vaan markkinointikone joka myy yrityksen tuotteita tai palveluita ja toteuttaa sille suunniteltuja tehtäviä.”

Varmista sivuston muokattavuus

Eero: ”Kun keskustelet toteutuksesta tekijöiden kanssa, kysy minkälaisia toteutuksia he suosittelisivat ja miksi. Varmista, että ostamasi sivusto on sellainen jota voi muokata myös muut mikäli sukset menevät ristiin alkuperäisen tekijän kanssa. Vältä siksi yrityksiä, jotka rakentavat sivustoja oman järjestelmänsä päälle. Suosi sen sijaan yleisesti käytössä olevia julkaisujärjestelmiä hyödyntäviä tekijöitä.”

Mitä pienyrittäjän kotisivut maksavat?

Pienyrittäjän kotisivujen hinta luonnollisesti kiinnostaa monia. Valitettavasti absoluuttista hintaa kotisivuille on käytännössä mahdotonta sanoa, sillä se riippuu monesta eri tekijästä. Pyysimme mukana olevia asiantuntijoita kuitenkin hieman arvioimaan, mitä pienyrittäjän kotisivut tyypillisesti maksavat ja millaiset asiat vaikuttavat hintaan.

Pienyrittäjä laskee kotisivujen kustannuksia.

Laadusta ei kannata tinkiä

Olli: ”Lähtökohtaisesti laajuus, toiminnallisuudet, persoonallisuus ja laatu määräävät hinnan. Jos budjetti on tiukka, laatu on viimeinen, josta kannattaa tinkiä. Yksi vaihtoehto on myös lähteä pienestä liikkeelle ja laajentaa sivustoa myöhemmin. Tämä kannattaa tuoda selkeästi ilmi sivuston tekijälle, sillä se voi hieman vaikuttaa työkaluvalintoihin.

Yksinkertaiset sivut voi saada jopa alle tonnilla ja jos tekijällä on selkeä rutiini sivuston tekoon jälkikin voi olla ihan hyvää, mutta kovin persoonallista toteutusta ei siihen hintaan voi odottaa. Parin kolmen tonnin budjettiin voi mahtua jo hieman suunnitteluakin. Jos sivuilla on keskeinen rooli yrityksen myynnissä, kannattaa sivustoprojektiin varata 5-10k€.

Lisäksi mitä isompi projekti, sen enemmän on syytä varata myös omaa työaikaa. Tilanteesta riippuen yrittäjällä itsellään on kuitenkin yleensä paras ymmärrys asiakkaiden tarpeista ja lähtökohtaisesti myös sisällön tuottaminen sivuille on asiakkaan vastuulla.”

Kustannuksiin voi itse vaikuttaa

Niko: ”Normaalit informatiiviset (ei esim. integraatioita tai muita teknisempiä toteutuksia vaativat) kotisivut kustantavat Suomessa pienyrittäjälle n. 500€ – 2500€ kertakustannuksena. Palvelimesta, verkkotunnuksesta ja kotisivujen ylläpidosta muodostuu 3,90€-50€ kuukausikustannus.

Nämä vaihtelevat toimijan ja kotisivujen koon mukaan. Mikäli yrittäjällä on aikaa ja/tai kokemusta, voi rakentaa ja ylläpitää itse kotisivuja. Jolloin kustannus tulee ainoastaan palvelimen ja verkkotunnuksen ylläpidosta 3,90€-10,90€/kk, riippuen kuinka paljon haluaa levytilaa ja sähköpostitilejä.”

Selvitä mistä maksat

Eero: ”Sivuston hinta riippuu täysin siitä, mitä ollaan tekemässä ja mistä lähtökohdista. Halvin tekemäni taisi olla 300€ ja kallein yli 6000€, mutta olen nähnyt isojen digitoimistojen tarjouksia joissa hintalappu on ollut moninkertainen.

Suurin osa pienyrittäjien sivustoista on kuitenkin todennäköisimmin hintahaitarin alapäässä. Monimutkaiset tekniset toteutukset vievät enemmän työaikaa, mutta älä maksa liikaa vaan selvitä aina etukäteen, mistä maksat ja miksi.”

Anna meidän auttaa sinut alkuun

Aloita omien kotisivujen rakentaminen jo tänään varaamalla oma verkkotunnus. Katso alla olevalla domainhaulla, onko haluamasi verkkotunnus vielä vapaana. Saat meiltä tarvittaessa apua myös palveluiden valintaan joko alareunasta löytyvän chatin tai myynti@zoner.fi sähköpostin kautta. Jos haluat lue tarkemmin aiheesta, katso myös laajempi kotisivut yritykselle kirjoituksemme.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest