Parhaat SEO-työkalut 2015 - Zoner Web Hosting

Katso myös

Parhaat SEO-työkalut 2015

Hakukoneoptimointi on tehokas keino kasvattaa verkkosivujen orgaanista liikennettä ja hankkia siten enemmän liidejä ja asiakkaita. Olipa kyseessä oma henkilökohtainen verkkosivu, blogi tai vaikkapa verkkokauppa, niin hakukoneoptimoinnin tulisi olla vähintäänkin pienenä osana palvelun tai sivuston kehittämistä. Ilman hakukonenäkyvyyttä verkkosivua tai palvelua ei karkeasti sanottuna ole olemassa.

Hakukoneoptimoinnin suurin ongelma on se, että se vaatii paljon testailua ja siihen vaikuttaa niin moni eri asia, joiden tutkiminen manuaalisesti on todella työlästä ja aikaa vievää. Onneksi eri asioiden vertailuun löytyy monia prosessia helpottavia SEO-työkaluja, joiden ideana on antaa mahdollisimman hyviä ideoita muutoksia varten ja dataa siitä miten erilaiset muutokset ovat vaikuttaneet esimerkiksi hakukonesijoituksiin tai orgaanisen liikenteen määrään.

Näitä työkaluja löytyy käytännössä loputtomasti. Jokin on loistava ratkaisu hakusanatutkimukseen, kun toinen taas on paras valinta linkkien analysointiin tai parhaiden ankkuritekstien tunnistamiseen. Tarjolla on myös muutamia työkaluja, jotka tekevät käytännössä kaiken, mutta niistäkin löytyy lähestulkoon poikkeuksetta jonkinlaisia puutteita. Puutteita voivat olla esimerkiksi työkalun hitaus tietyntyyppisessä tehtävässä tai epätarkkuus silloin, kun kaivattaisiin tarkkoja vastauksia.

Tästä syystä ei ole harvinaista, että erityisesti SEO-ammattilaisille saattaa kertyä kymmeniä tai jopa satoja eri työkaluja, joita kaikkia yritetään käyttää samaan aikaan ja kaivaa siten mahdollisimman todenmukainen tieto esille.

Yhden, tai edes muutaman parhaan SEO-työkalun valitseminen on siis melko haastavaa, mutta yritin tehdä parhaani.

Tähän listasin parhaan työkalun jokaista tehtävää kohden:

Tekniset asiat – Moz

Teknisten ongelmien selvittäminen on yksi tärkeimpiä tehtäviä hakukoneoptimoinnin kannalta ja siihen on myös tarjolla lukuisia työkaluja. Kuitenkaan monet työkalut eivät löydät kaikkia virheitä tai vastaavasti osa voi ehdottaa ongelmakohtia korjattavaksi, joilla ei ole todellista tai merkittävää vaikutusta hakukonenäkyvyyteen. Toisaalta ongelmien selvittäminen manuaalisesti on sekin aivan liian työlästä.

Teknisten asioiden osalta haluat tietää ainakin, että sivusto ei ole suljettu hakukoneilta ja kielikohdistukset ovat asetettu oikeisiin maihin ja oikealla kielellä. Lisäksi hyvän työkalun tulisi näyttää vähintään toimimattomat linkit sekä verkkosivut, joilla on sama sivunotsikko tai joilta se puuttuu kokonaan.
moz seo ongelmakohdat
Tässä tehtävässä loistavasti onnistuu MOZ, joka myös pätevällä tavalla erottelee eri ongelmat vakavuusasteen perusteella (kriittinen/keskiverto/ei niin tärkeä). Sen avulla voit kätevästi seurata kehitystä ja niiden vaikutusta hakukonesijoituksiin. Samalla työkalulla voit lisäksi seurata muun muassa hakusanojen sijoituksia kilpailijoihisi nähden ja kaikista tapahtuneista muutoksista saat tietysti selkeät diagrammit automaattisesti.

Avainsanat – SEMRush

Avainsanojen valitseminen on luonnollisesti sisällön hakukoneoptimointia ajatellen tärkein steppi. Kun valitset oikeat avainsanat, joilla pystyt kilpailemaan ja keräämään relevantin liikenteen sivuillesi, niin olet jo hyvässä vauhdissa kohti menestystä. Vaikka tähän tehtävään löytyy satoja erilaisia työkaluja, niin esimerkiksi avainsanojen hakuvolyymit ovat usein todella epätarkkoja. Esimerkiksi Googlen ilmainen avainsanojen suunnittelija toimii hakusanojen etsimiseen, mutta sen ehdottamiin hakuvolyymien määriin ei kannata luottaa.

SEMRush on mielestäni paras työkalu avainsanojen etsimiseen, analysointiin ja raportointiin. Sen avulla löydät oikeat avainsanat ja niiden variaatiot sekä hakukoneoptimointia että AdWords-mainontaa varten. Saat parilla klikkauksella hyvän yleiskuvan mitä verkossa tapahtuu kyseisellä avainsanalla esimerkiksi hakumäärien, variaatioiden, hakutuloksien sekä AdWords-mainonnan osalta. Työkalulla saat myös helposti selvitettyä avainsanojen vaikeusasteet, kun haluat suunnitella esimerkiksi verkkosivuille lisättävän sisällön määrää.
semrush avainsanat
Vaikka vastaavia ominaisuuksia löytyy kyllä monista muistakin työkaluista, niin on SEMRushin antamat tulokset huomattavasti keskivertoa tarkempia. Lisäksi sen etuihin kuuluu nopeus, eli saat käytännössä kaikki tulokset heti valmiista tietopankista, jota myös päivitetään säännöllisesti. Vastaavasti monien muiden työkalujen tekemät analyysit voivat kestää jopa tunteja tai päiviä, vaikka tulokset eivät olisi edes kovin tarkkoja.

Linkit – Ahrefs

Linkkien rakennus ja off-site optimointi on edelleen osa hyvää hakukonenäkyvyyttä. Siinä missä korkealaatuiset sivuille johtavat linkit kasvattavat sivustosi luotettavuutta, niin huonot linkit roskasivustoilta voivat pilata sen – tai pahimmillaan johtaa sivustosi poistamiseen Google hakutuloksista. Tästä syystä linkkien analysoinnilla on suuri merkitys. Kuten kaikkiin muihinkin tehtäviin, niin myös tähän on saatavilla lukuisia työkaluja, joista osa vain sattuu toimimaan paremmin kuin toiset.

Suurin ongelma linkkien analysoinnissa on, että käytännössä mikään työkalu ei löydä kaikkia linkkejä, eli näiden palveluiden serveriteho ei riitä linkkien läpikäymiseen. Sanotaankin, että suurimmat linkkien analysointiin keskittyneet SEO-työkalut löytävät usein vain noin 40% kaikista linkeistä, mistä syystä tuloksetkin ovat usein melko epätarkkoja ja ainoastaan suuntaa antavia.
ahrefs seo työkalu
Kuitenkin oma mielipiteeni on, että Ahrefs tunnistaa sivuston ulkopuoliset linkit kaikista parhaimmalla prosentilla ja antaa myös niille kaikista realistisimmat arvosanat sekä sivustokohtaisen URL-osoitteen että verkkotunnuksen perusteella. Tämän työkalun avulla saat myös sivuston ulkopuolisen linkkien rakennuksen hyvin käyntiin, kun analysoit kilpailijoiden linkit ja tunnistat niistä parhaat linkkimahdollisuudet myös omalle sivustollesi.

Sisältö – SEMRush

Sisällön optimointi tai hakukoneystävällisen tekstin kirjoitus on taito jo itsessään. Tähän toki löytyy myös käteviä työkaluja, joiden avulla myös kokemattomampi henkilö voi onnistua tehtävässä hyvin. Vastaavasti työkalun avulla kokeneemmat hakukonemarkkinoijat voivat saada lisää ideoita tai nopeuttaa prosessia.
semrush hakukoneoptimointi
Jo aikaisemmassa kohdassa mainittu SEMRush on äskettäin lisännyt loistavan ominaisuuden palveluun (SEO Ideas), joka mahdollistaa sivustokohtaisen sisällön ja avainsanapitoisuuksien vertailun suoraan kilpailijoihin (tämä uusi ominaisuus ei tosin toimi vielä täydellisesti suomenkielellä). Tämä ansiosta näet helposti kuinka monta kertaa avainsana toistuu tekstissä kilpailijoiden sivuilla ja näet myös ehdotuksia muista relevanteista avainsanoista, joita kilpailijat käyttävät, mutta mitkä sinulta puuttuu. Työkalulla näet myös erittelyn kuinka hakusanaa on käytetty eri otsikoissa ja voit vertailla myös sitä kilpailijoihin.
semrush hakusana
Näiden ja lukuisten muiden ominaisuuksien ansiosta SEMRush on sisällön optimointiin mielestäni paras työkalu, jos täytyy valita vain yksi.

Analytiikka – Moz

Tulosten jatkuva analysointi on luonnollisesti elintärkeää, jotta tehokkaista jatkotoimenpiteistä on mahdollista päättää. Lähes kaikki suuremmat SEO-työkalut tarjoavat melko laajoja mahdollisuuksia tulosten tarkkailuun. Kuitenkin, jos näistä tulisi valita vain yksi, niin mielestäni Moz antaa kaikista selkeimmät raportit ja parhaat ideat, joiden avulla sivuston optimointia on hyvä jatkaa eteenpäin.
seo analytiikka moz
Sen avulla seuraat avainsanasijoitusten kehittymistä, kilpailijoiden avainsanoja, näet sivut joille hakusanat osuvat, voit lajitella liikenteen hakukoneiden perusteella ja seuraat kävijämäärän vaihteluita. Tosin puutteena on esimerkiksi avainsana/sivustokohtaisen klikkiprosenttien vertailu, jota sillä ei käsittääkseni ole mahdollista tehdä. Tosin tämä tieto löytyy helposti ilmaisesta Google Analytics –työkalusta.

Teknisten ongelmien ja linkkien seurantaan Moz toimii myös melko hyvin, vaikka esimerkiksi linkkien indeksointi ei aina ihan hetkessä tapahdukaan. Joka tapauksessa yleiskuva projektin etenemisesti on aina hyvä, jonka takia se sopii pitkäaikaiseen sivuston seurantaan mainiosti.

Yhteenveto

Usein suurin ongelma yksittäisessä SEO-työkalun valinnassa on se, että kuinka voisit luottaa yhden työkalun antamaan dataan riittävästi? Loppujenlopuksi näiden työkalujen tarjoajat eivät kuitenkaan tiedä täysin miten hakukoneiden algoritmit toimivat ja esimerkiksi sivuston luotettavuuteen viittaavat numerot ja arvosanat ovat vain parhaita arvauksia, miltä sivusto voisi näyttää Googlen silmissä.

Toinen ongelma etenkin yksityisille ja pienen verkkokaupan omistajille voi olla maksullisten työkalujen hinta, joka lähes poikkeuksetta on minimissään noin 100 dollaria per kuukausi per työkalu. Tästä syystä useamman SEO-työkalun valitseminen ei välttämättä ole realistinen vaihtoehto kaikille. Tällöin lisää dataa täytyy keräillä enemmän erilaisten ilmaistyökalujen avulla, joka luonnollisesti on aikaa vievää tai jopa mahdotonta suurempien sivustojen kohdalla.

Jos kuitenkin haluat valita yhden työkalun projektin edistämiseen, niin oma valintani olisi Moz tai SEMRush, joista molemmat ovat varsin päteviä ja tarjoavat todella laajasti tietoa niin hakusanoista, teknisistä ongelmista, linkeistä kuin myös sisällön toimivuudesta.

Kirjoituksessa esitellyt SEO työkalut

Vieraskirjoittaja

Samuli MäkeläSamuli Mäkelä
Kirjoittaja on yrittäjä ja digimarkkinoija, joka on kiinnostunut nettibisnekseen liittyvistä trendeistä ja ilmiöistä. Lisäksi hän on yksi PPC-mainontaa ja verkkokaupan hakukoneoptimointia tarjoavan SEOSEON LTD:n perustajista, jossa hän vastaa verkkosivujen off-site optimoinnista ja maksetusta hakukonemainonnasta.

,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.