Retargeting mainonta, remarketing | Zoner.fi

Katso myös

Retargeting mainonta tuo kävijät uudelleen sivustollesi

Sähköinen mainonta sisältää runsaasti mahdollisuuksia erilaisen asiakasdatan hyödyntämiseen. Yksinkertainen kohdistamisen keino on käyttää retargeting mainontaa, eli kohdistaa mainontaa sivustolla jo käyneille vierailijoille.

Mitä on retargeting mainonta?

retargeting
Retargeting (toisinaan myös remarketing) tarkoittaa sananmukaisesti uudelleenkohdistusta, eli jo kerran tavoitetun kävijän uudelleentavoittamista. Useimmiten tämä tarkoittaa mainonnan kohdistusta omalla kotisivustolla käyneelle kävijälle, että hän palaisi uudestaan sivustolle ja suorittaisi halutun tavoitteen, kuten tilauksen, loppuun asti.

Olet varmasti itsekin törmännyt tilanteeseen, jossa pian vierailtuasi jollain verkkosivustolla, alkavat kyseisen yrityksen mainokset seurata sinua ahkerasti joka paikkaan.

Miksi retargeting mainontaa käytetään?

Uudelleenkohdistus on fiksua ja tehokasta monestakin syystä. On usein huomattavasti kustannustehokkaampaa houkutella jo kerran palveluun tutustunut kävijä tilaamaan, verrattuna täysin uuteen vierailijaan. Uudelleenkohdistuksella saadaan myös puhuteltua mainoksen näkijää eri tavoin sekä tarjottua alennusta tai muuta etua, joita tavalliset kävijät eivät näe.

Kuinka retargeting mahdollistetaan?

Teknisesti ajatellen, uudelleenkohdistaminen vaatii ainoastaan pienen, käytetyn mainospalvelun tarjoaman, javascript -koodinpätkän lisäyksen sivustolle. Tämä seurantakoodi mahdollistaa kävijöiden tunnistamisen ja mainosten esityksen myös muualla verkossa. Sivustojen kävijöille myös tulee usein ilmaista tietojen keruu sekä tietojen käytöstä mainostarkoitukseen.

Mitä on hyvä huomioida retargeting mainonnassa?

Koko lähtökohta tämänkaltaiselle kohdistetulle mainonnalle on tavoittaa jo sivustolla vierailleet kävijä uudemman kerran. Siksi on hyvä alkuun miettiä, miksi sivustolla kävijä on jättänyt tilauksen kesken. Mitä tuotteita ja palveluita kävijä on tarkastellut ja missä vaiheessa tilausputkea kävijä on poistunut sivustolta?

Ohessa on muutamia hyviä perusohjeita toimivan retargeting mainonnan tekemiseen:

  • Kohdista mainonta mahdollisimman tarkasti
    Uudelleenkohdistettu mainonta on tehokkainta, kun se kohdennetaan oikein ja mahdollisimman tarkasti. Esimerkiksi mainoksessa näytettäisiin juuri niitä palveluita, joiden omilla sivuilla kävijä on vieraillut.

  • Poissulje jo tilauksen tehneet kävijät pois kohdennuksesta
    Aggressiivinen mainonta, jo ostetusta tuotteesta, ärsyttää herkästi. Onkin suositeltavaa poissulkea, esimerkiksi tilausvahvistus -sivulle päätyneet kävijät pois mainonnan kohdennuksen piiristä.

  • Kokeile uudelleenkohdennetussa mainoksessa eri myyntikulmia
    Kannattaa muistaa, että kohdennetun mainoksen näkijä on jo vieraillut sivustolla ja tutustunut tuotteeseen. Keskity mainoksessa tuotteen esittelyn sijasta kaupan varmistamiseen tarkoitettuihin argumentteihin tai palvelulupauksiin, kuten tyytyväisyystakuuseen.

  • Tarjoa alennuskoodia tai muuta etua
    Usein pieni tarjottu etu, kuten alennuskoodi uudelleenkohdennetussa mainonnassa, laukaisee ostotapahtuman. Kokeile useita vaihtoehtoja, kuten ilmaista toimitusta tai alennusprosenttia ja seuraa analytiikasta, mikä etu toimii parhaiten.

Missä re-targeting mainontaa voi toteuttaa?

Suosituimpia mainosalustoja uudelleenkohdistetulle mainonnalle ovat mm. Google Adwords sekä Facebook mainostyökalut, joissa molemmissa on omat hyvät puolensa.

Google Adwords ja retargeting

Google mahdollistaa uudelleenkohdistamisen oman Adwords mainostilinsä kautta. Mainokset näkyvät näin Googlen hakutulossivujen lisäksi myös halutessasi Googlen kumppanuusverkostossa, eli lukuisilla muilla verkkosivustoilla, jotka näyttävät Googlen mainoksia.

Facebook ja remarketing

Facebookin, samalla ideologialla varustettuja, ominaisuuksia kutsutaan useimmiten remarketing nimellä. Facebookin etuna on mainonnan kohdistamisen yhdistäminen Facebookin omien mainoskohdennusten kanssa, jolloin mainonnasta saadaan entistäkin kohdistetumpaa ja eri mainoskuvia ja tekstejä, voidaan helposti näyttää vaikkapa iän, sukupuolen tai siviilisäädyn mukaisesti.

, , ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.