Sähköpostilistat – 5 tapaa kerätä sähköpostiosoitteita tehokkaasti - Zoner Web Hosting

Katso myös

Sähköpostilistat – 5 tapaa kerätä sähköpostiosoitteita tehokkaasti

On mielenkiintoista huomata, kuinka hurjasta digitaalisesta kehityksestä ja mobiilimarkkinoinnin kukoistuksesta huolimatta, on sähköposti edelleen yksi tehokkaimmista markkinointikeinoista.

Tässä kirjoituksessa käsittelemme, kuinka omaa sähköpostilistaa, eli sähköpostirekisteriä saa kerättyä tehokkaasti markkinointikäyttöön.

Tehokkaita tapoja kerätä sähköpostiosoitteita

sähköpostilistat
Listaan oheen viisi fiksua ja tehokasta tapaa kerätä sähköpostiosoitteita markkinointia varten. Monet keruutavoista ovat suunnattu sähköisiin kanaviin, mutta osoitteita kannattaa kerätä aktiivisesti myös verkon ulkopuolella normaalin kanssakäymisen ohessa.

Kannattaa myös huomioida, että erilaista sähköpostimarkkinointia on monenlaista, samoin myös useita eri tyyppisiä osoitelistoja. On fiksua erotella toisistaan ainakin potentiaaliset asiakkaat, eli prospektit, sekä nykyinen, jo maksava, asiakaskunta.

Arvonnat

Helppo ja hyvin yleisesti käytetty keino; Jätä yhteystietosi ja osallistut arvontaan. Mitä hauskempi kilpailu ja parempi palkinto, sen enemmän yhteystietoja sataa.

Arvontoja on helppo soveltaa niin yrityksen Facebook sivuilla, kuin messuilla ja muissa yleisötapahtumissa. Miksi ei myös suoraan kivijalkamyymälässäkin.

Kannattaa myös muistaa, että arvonnan markkinointiin kannattaa satsata usein enemmän kuin itse palkintoon. On turha jakaa tuhannen euron matkalahjakorttia sadan ihmisen kesken, kun voi samoin kokonaiskustannuksin jakaa 200 euron tabletin kymmenen tuhannen ihmisen kesken. Palkinnon hinnasta säästyvä raha kannattaa siis käyttää puhtaasti arvonnan mainostamiseen.

Arvonnoilla saatujen yhteystietojen laatu vaihtelee hurjasti ja on tärkeää myös huomioida tarkasti erilaiset arvontoihin ja yhteystietojen keruun liittyvä lait.

E-kirja ja ladattavat esitykset ja ohjeet

Suosittu tapa saada kontakteja markkinointia varten, on tarjota sivuston kävijöille ilmaista ladattavaa sisältöä. Latauksen vaatimuksena on yhteystietojen täyttäminen, jolloin saadaan samalla hyvä liidi, joka voidaan kontaktoida tarvittaessa myös puhelimitse.

Ladattavat materiaalit ovat samalla erinomainen tilaisuus esitellä omaa osaamista ja asiantuntevuutta. Huolehdi vain, että materiaali liittyy oleellisesti tarjoamiisi palveluihin ja sisältö on potentiaaliselle asiakkaalle hyödyllistä.

Sisällön avulla saadut kontakti ovat usein huomattavasti arvokkaampia ja parempia liidejä, kuin arvontojen kautta tulleet osoitetiedot, koska sisällön lataaja on selvästi kiinnostunut sen sisällöstä ja aihealueesta, mahdollisen palkinnon sijaan.

Pop up -laatikot kotisivuilla

popup email
Pop up sana saa monella karvat pystyyn. Harva tykkää ajatuksen tasolla erillisistä popup ikkunoista, joissa mainostetaan, jos jotakin. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että popup on erinomainen työkalu oikein käytettynä.

Erityisesti sähköpostiosoitteiden keruu onnistuu fiksusti kohdistettujen pop up -ikkunoiden avulla. Avainsanana onkin fiksu kohdistus, sillä popuppia ei kannata tarjota kaikille kävijöille eikä missään nimessä, heti kävijän tultua sivustolle. Usein tehokkain tapa onkin kohdistaa popup sivulta juuri poistuviin kävijöihin niin sanotun exit intent periaatteen mukaan.

Esimerkiksi kävijöille, jotka ovat lukeneet sivuston blogikirjoituksia, voisi kohdistaa ilmoituksen, jossa ehdotetaan blogin / uutiskirjeen tilaamista, jolloin he saavat aina uusimman kirjoituksen suoraan sähköpostiinsa. Esimerkkikuvan mukaisesti, popupilla voidaan tehostaa myös muita tapoja kerätä sähköpostiosoitteita, kuten ohjata kävijöitä lataamaan e-kirja.

Linkki / lomake uutiskirjeen tilaamiseen

Muista myös liittää kotisivuillesi valmis lomake, joka lisää kävijöiden täyttämät tiedot automaattisesti uutiskirjeohjelmaasi. Huomiona tosin, että pelkkä linkki tai lomake sivuston alapalkissa ei usein vielä riitä, vaan sen toimintaa täytyy tehostaa eri tavoin.

Ohessa tähän muutamia vinkkejä:

  • Tarjoa jokin täky uutiskirjeen tilaajalle, esimerkiksi alennuskoodi verkkokauppaan.
  • Liitä linkki uutiskirjeen tilaamiseksi kaikkiin lähteviin sähköposteihin.
  • Liitä linkki tai lomake jokaisen kirjoittamasi blogiartikkelin yhteyteen.

Verkkokaupan tarjoustuotteet

Erityisesti verkkokauppiaalle, on sähköpostimarkkinointi kullanarvoista. Siksi osoitetietojen keräämiseen kannattaa käyttää rahaa mainonnan ja tarjoushintaisten tuotteiden avulla.

Ihmettelet mahdollisesti, miten tarjoustuotteet liittyvät sähköpostien keräämiseen, mutta avaan kuviota hieman tarkemmin.

Verkkokauppa kerää asiakasrekisteriä jokaisen uuden tilauksen ja asiakkaan myötä. Samalla kertyy myös erittäin kuumia sähköpostiosoitteita, joihin voidaan keskittää ja kohdentaa markkinointia jatkossakin. Juuri nämä, jo ostaneet asiakkaat, ovat kaikkein arvokkaimpia sähköpostiosoitteita markkinointia ajatellen.

Tästä syystä verkkokaupan kannattaa myydä myös jotain hyvin edullista ja suosittua tuotetta, usein jopa nollakatteella, että kauppa saa mahdollisimman laajalti asiakasrekisteriä jatkomarkkinointiin.

Huolehdi myös, että kaupan markkinointirekisterin keruu tapahtuu lain ja hyvän tavan mukaisesti.

Älä käytä ostettuja sähköpostilistoja!

ostetut sähköpostilistat
Ostetut sähköpostilistat pannaan. Suurin virhe sähköpostimarkkinoinnissa onkin käyttää valmiita niin sanottuja ostolistoja.

On kieltämättä houkuttava ajatus saada 100 000 sähköpostiosoitetta muutamien satojen eurojen hintaan ja lähettää heille mainosta menemään.

Ostolistoissa piilee kuitenkin kaksi suurta ongelmaa:

  • Kontaktit ovat kylmääkin kylmempiä. Markkinointiviestin vastaanottaja ei mahdollisesti ole koskaan kuullutkaan toiminnastasi, jolloin viesti koetaan suoraan roskapostina. Suuri osa ostetuista osoitteista on usein myös vanhoja ja toimimattomia.
  • Osoitelista sisältää niin sanottuja honeypot -osoitteita. Honeypot tai spamtrap, on osoite, jonka tarkoituksena on kerätä roskapostittajien tietoja ja listata niitä mustille listoille. Eli honeypot osoitteeseen viestejä lähettävän osoite merkitään jatkossa herkästi roskapostiksi vastaanottajille.

    Juuri tästä syystä, lähes kaikki uutiskirjeohjelmat kieltävät ostettujen listojen käytön palveluissaan.

Kerää siis aina kaikki sähköpostiosoitteesi itse. Tulokset palkitsevat vaivannäön kyllä.

, ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.