Sivu alhaalla – kävijäpiikki voi kaataa sivuston

Kävijäpiikki vaikuttaa merkittävästi sivuston toimintaa, se voi hidastaa tai pahimmillaan jopa kaataa koko sivuston. Kävijäpiikit tulevat esimerkiksi uuden sisällön tai tuotteen julkistuksen myötä. Lisäliikenne sivustolle on toki toivottua, mutta olisi myös äärimmäisen tärkeää, että sivusto toimii hyvin kasvaneillakin kävijämäärillä.

Tässä kirjoituksessa käsitellään sivuston kävijäpiikkejä sekä sitä, mistä ne johtuvat ja miten niihin voi varautua.

Kävijäpiikki voi kaataa sivuston

Kävijäpiikki voi kaataa sivuston

Olemme varmasti kaikki kokeneet joko itse tai ainakin törmänneet uutisiin, joissa kerrotaan kotisivujen tai palveluiden kaatumisesta liiallisesta kuormituksesta johtuen. Tästä ongelmasta ovat vuosien varrella kärsineet niin yritykset kuin viranomaisorganisaatiotkin.

Mistä kävijäpiikit johtuvat?

  1. Isot alennuskampanjat, kuten Black Friday
  2. Yhtäkkinen mediahuomio
  3. Näkyvyys julkisuuden henkilön kautta

Isot alennuskampanjat, kuten Black Friday

Esimerkiksi Paytrailin asiakasdatasta selviää, että ostosten määrällä mitattuna Black Friday ylittää keskimääräisen perjantain 225 prosentilla. Myös muut erilaiset alennuskampanjat voivat johtaa kävijäliikenteen merkittävään kasvamiseen verkkokaupoissa.

Yhtäkkinen mediahuomio

Huomio joltain isolta kansalliselta tai kansainväliseltä medialta, voi saada kävijäliikenteen kasvamaan räjähdysmäisesti ja johtaa verkkokaupan kaatumiseen. Esimerkiksi vittumitapaskaa.fi-verkkokaupan kauppiaasta Jenni Timoskasta tehty Iltalehden juttu ja siitä johtunut kävijäpiikki kaatoivat yrityksen verkkokaupan. Verkkokauppa siirrettiin tapahtuneen jälkeen Zonerille, koska kävijämäärät kasvoivat liian suuriksi vanhalle palveluntarjoajalle.

Jenni Timoska: “Mähän nyt en taaskaan ollut moiseen valmistautunut, aattelin et voihan sen jutun joku lukea mut en muuta. Ja se tosiaan oli sunnuntai-aamu, yleensäkään silloin ei kukaan ole paikalla missään ja kunnes kauppa saatiin takas ylös niin se oli reippaasti yli puolen päivän. Kiitos siitä kuitenkin entiselle palveluntarjoajalle, he tekivät mitä pystyivät, mutta kauppahan tökki koko päivän kun lisää kaistaa ei vaan saatu kehiteltyä. Nyt mulla on kuitenkin näistä ihan levollinen mieli. Jos ja kun seuraavan kerran moista tapahtuu, niin kauppa pysyy pystyssä.”
Kävijäpiikki kaatoi Jenni Timoskan verkkokaupan
Kuva: Jere Häggman

Näkyvyys julkisuuden henkilön kautta

Jos tunnettu somepersoona tai julkisuuden henkilö suosittelee tai käyttää jotain tiettyä tuotetta, saattaa yrityksen sivuille kohdistua kävijäryntäys. Esimerkiksi Cambridgen herttuattaren Catherinen käyttämät mekot on toistuvasti myyty hetkessä loppuun verkkokaupoista.

Miksi kävijäpiikki kaataa sivuston?

Käytännössä suuri kävijämäärä kuormittaa sivustoa, jonka takia sivuston taustalla toimiva palvelin hidastuu ja saattaa jopa kaatua kokonaan. Kun sivuston kaatuu kävijäpiikin seurauksena, saavat käyttäjät tyypillisesti näkyviin vain jonkin näistä virheilmoituksista:

  • “502 Bad Gateway”
  • ”Error 503: service unavailable”
  • “504 Gateway Timeout”
  • “ERR_CONNECTION_TIMED_OUT”
  • “ERR_TIMED_OUT”
  • “Error 523: origin is unreachable”
  • “Error 524: a timeout occurred”

Virheviesti voi tulla myös tilanteessa, jossa sivuston koodi toimii väärin ja käyttää sen takia kaiken palvelinresurssin.

Yleinen syy sivuston kaatumiseen on se, ettei sen taustajärjestelmä kestä yllättävää kuormitusta. Käytönnössä valittu hostingpalvelu ei siis kykene skaalautumaan tarvittaessa.

Esimerkiksi webhotelleissa on useimmiten määritetty jo ennalta rajoituksia palvelimen resurssien suhteen. Jos sivusto ylittää sille varatut resurssit kävijäpiikin sattuessa, sivuston resursseja rajoitetaan vahvasti tai sivusto suljetaan kokonaan, jottei se vaikuta muiden samalla palvelimella olevien sivustojen toimintaan.

Miksi kävijäpiikit pitää pystyä hoitamaan hyvin?

Kävijäpiikit ovat lähes poikkeuksetta sivustoille todella tärkeitä esimerkiksi suuren myyntipotentiaalin tai näkyvyyden takia. Sivuston kaatuminen kävijäpiikin hetkellä voikin olla kohtalokasta ja tarkoittaa jopa rahallista menetystä.

Jos asiakkaat tulevat sivulle ensimmäistä kertaa ja sivusto toimii todella hitaasti tai ei toimi lainkaan, antaa se todella huonon ensivaikutelman yrityksestä. Toisaalta myös palaavien kävijöiden kohdalla sivuston hitaus voi vaikuttaa sivustolta poistumiseen. Pahimmassa tapauksessa sivustolta poistuvat kävijät klikkaavat itsensä seuraavaksi kilpailijan sivuille ja hankkivat tuotteen tai palvelun sitä kautta.

Error 503 service unavailable -ilmoitus voi tulla, kun sivusto on kaatunut kävijäpiikin takia

Monet sivustot tekevät myös suoraan rahallista tulosta, tällaisia ovat esimerkiksi verkkokaupat. Verkkokaupalle hidastuminen tai käyttökatko voi tarkoittaa myynnin menetystä. Pahimmillaan kävijäpiikki voi sattua tärkeään myyntipäivään, kun kävijöitä on tavallista enemmän. Useat verkkokaupat tekevät ison myynnin Black Fridayn aikaan marraskuussa ja jos sivusto kaatuu juuri silloin, menettää verkkokauppa varmasti myyntiä kilpailijalle.

Sivuston hitaus vaikuttaa tutkitusti myös hakukonenäkyvyyteen, sillä esimerkiksi hakukonejätti Google on kertonut suosivansa nopeasti latautuvia sivustoja. Tietenkään yksittäinen sivuston kaatuminen tai hidastuminen ei ole vielä ongelma, mutta jos sitä tapahtuu vaikkapa toistuvasti uusien sisältöjen julkaisun yhteydessä, voi se vaikuttaa jo hakukonenäkyvyyteen.

Miten varaudut kävijäpiikkeihin?

Onneksi on olemassa muutamia keinoja, joiden avulla sivustoa voi auttaa kestämään myös yllättävät kävijäpiikit. Kaikista tärkeintä on valita laadukas hosting ja liikennemääriltään riittävän iso palvelupaketti.

Muita keinoja ovat myös välimuistin hyödyntäminen, sisällönjakoverkoston käyttö sekä sivuston nopeusoptimointi. Lisäksi kannattaa aina seurata sivuston kävijämääriä ja huolehtia varmuuskopioista.

Välimuisti

Cache eli välimuisti voi tallentaa tilapäisesti sivuston sivuja, tiedostoja tai muita tietoja valmiiksi kävijöitä varten, kyseiset tiedot voidaan tarjota sivuston kävijälle ilman niiden hakemista palvelimelta.

Sivuston HTML-tiedostoja ei välimuistiteta asiakkaan selaimeen, vaan ne haetaan palvelimen välimuistista. Oikein toimiessaan palvelintason välimuisti ei kuormita palvelinta käytännössä lainkaan. Lähes kaikki muu esimerkiksi media-, tyyli- ja skriptitiedostot voidaan säilyttää selaimen välimuistissa. Erillisenä lisäosana asennettava välimuisti häviää selvästi palvelintason välimuistille, mutta on kuitenkin parempi kuin ei välimuistia lainkaan.

Kannattaa hyödyntää myös sisällönjakoverkoston eli CDN:n välimuistia. Esimerkiksi Zonerin WP-Cloud-palvelussa olevilla sivustoilla on käytössään Cloudflaren CDN ja keskimäärin yli 75 % sivustojen liikenteestä voidaan tarjoa suoraan sen välimuistista. CDN:n välimuistia käytetään staattisten tiedostojen eli esimerkiksi media-, tyyli- ja skriptitiedostojen tarjoamiseen.

Muista myös aina tarkistaa, että välimuisti todella toimii!

Nopeusoptimointi

Sivustoa kannattaa aina optimoida, sillä mitä nopeammin sivusto latautuu, sitä vähemmän se yleensä kuormittaa palvelinta. Raskaat lisäosat ja tarpeettoman PHP-koodin suorittaminen palvelimella aiheuttaa sivustolla varmasti ongelmia jo vähänkään suuremmilla kävijämäärillä.

Kannattaa myös optimoida kuvat, graafiset elementit ja muut tiedostot. Kuvien pienentäminen onnistuu helposti verkosta löytyvien ilmaisohjelmien avulla. Lisäksi on hyvä harkita tarkkaan, tarvitaanko sivustolla esimerkiksi sosiaalisen median uutissyötettä, joka lataa tietoja kolmannen osapuolen palvelimelta, mikä hidastaa sivuston kokonaislatausaikaa.

Joonas Vanhatapio

Seuraa kävijämääriä ja huolehdi varmuuskopiot

Kävijäpiikkeihin kannattaa varautua myös seuraamalla oman sivuston liikennemääriä. Jos sivuston liikenne alkaa kasvamaan jatkuvasti, ei se välttämättä enää kestä samalla tavalla uusia kävijäpiikkejä, jolloin suuremman liikennemäärän sisältävän paketin hankkiminen ennakolta voi olla järkevää.

Sivustosta kannattaa myös aina olla ajantasaiset varmuuskopiot, jotta sivusto voidaan palauttaa nopeasti toimintaan tilanteessa, jossa kävijäpiikki on kaatanut sivuston.

WP-Cloud auttaa sivustoa kestämään kävijäpiikit

Zonerin WP-Cloud on WordPress-sivustoille kehitetty ylläpitopalvelu, jota on kehitetty skaalautuvuutta ajatellen ja se kestääkin myös yllättäviä kävijäpiikkejä.

Oma virtuaalipalvelin

Jokainen WP-Cloudia käyttävä sivusto saa täysin oman virtuaalipalvelimen, jonka tehot on lähtökohtaisesti määritetty suurien kävijäpiikkien hoitamiseksi muun muassa maailman nopeimpien palvelimien sekä palvelintason välimuistin avulla.

Käytössä on esimerkiksi Enterprise-tason erillisillä palvelimilla sijaitseva tietokantaklusterointijärjestelmä, joka mahdollistaa sivuston toiminnan hidastumatta suurienkin kävijäpiikkien aikana. Kuitenkin ajoittain tiettyjen sivuston osien välimuistitus ei ole mahdollista ja palvelin voi tästä syystä kuormittua.

WP-Cloud onkin rakennettu alusta asti skaalautuvuutta ajatellen ja palvelupaketista toiseen siirtyminen onnistuu helposti. Kun sivuston kävijämäärä ylittää kyseiselle palvelupaketille suositellun määrän, kannattaa pakettia päivittää ylöspäin.

Starter-pakettia isommista paketeista löytyy myös muita käteviä ominaisuuksia, joiden avulla sivusto saadaan kestämään myös kävijäpiikit paremmin. Yksi tällainen on esimerkiksi Boost-lisäpalvelu, joka mahdollistaa sivuston nopean toiminnan myös kävijäpiikkien aikana.

Boost-lisäpalvelu

Boost-lisäpalvelu tuo sivuston oman palvelimen rinnalle jopa yhdeksän lisäpalvelinta. Sivusto saa siis käyttöönsä jopa kymmenen palvelimen yhtä aikaisen tehon. Boostista on hyötyä esimerkiksi erilaisten kampanjoiden tai vilkkaiden myyntipäivien aikaan. Sitä kannattaa hyödyntää myös uuden tuotteen tai sisällön julkistuksen aikaan, jotta sivusto varmasti kestää kävijäpiikin.

Boost-lisäpalvelu ei ole oletuksena WP-Cloud asiakkailla käytössä. Sen voi halutessaan aktivoida joko tietylle ajanjaksolle esimerkiksi viikon ajaksi tai jatkuvaan valmiustilaan, jolloin Boost-aktivoituu tarvittaessa.

Jotta Boost-ominaisuus toimii, on kaikilla palvelimilla oltava samat tiedot. Sivusto voikin tuntua hetkellisesti hieman normaalia hitaammalta, kun ominaisuutta aktivoidaan. Tämä johtuu siitä, että palvelimet vaihtavat keskenään tietoja. Hitaus on kuitenkin tilapäistä ja menee ohi, kun Boost on toiminnassa. Tästä johtuen Boost kannattaakin aktivoida jo etukäteen, jos kävijäpiikki on odotettavissa.

Jos asiakas on valinnut, että Boost aktivoituu tarvittaessa, käytössä on WP-Cloudin oma valvontaohjelma, joka seuraa jatkuvasti sivuston kävijämääriä. Jos ohjelma huomaa selvästi kasvavat liikennemäärät, se lähettää automaattisen pyynnön Boostin aktivoimisesta. Näin voidaan varmistaa, että sivusto toimii myös yllättävien kävijäpiikkien aikana nopeasti.

Boost-lisäpalvelun avulla sivusto pystyy käsittelemään kävijäpiikit

Käytännön esimerkki: Svart Records

Svart Records järjesti verkkokaupassaan svartrecords.com kansainvälisen alennusmyynnin kesäkuussa. Tieto alennuskampanjasta lähti useammalle kymmenelle tuhannelle seuraajalle ja sivuston normaalit päivittäiset kävijämäärät ylittyivät merkittävästi.

Tavallisesti palvelin voi käsitellä tällaiset kävijämäärät välimuistituksen avulla, mutta sivuston osoiterakenne oli sellainen, että kyseisen kampanjasivun latauspyynnöt ohittivat välimuistin. Tämä aiheutti palvelimelle suuren kuormituksen, jonka takia sivusto lakkasi toimimasta hetkellisesti.

Kampanja alkoi ilta-aikaan Zonerin asiakaspalvelun ollessa jo suljettuna, mutta aktiivisen sivustojen toimivuusvalvonnan ansiosta tilanne saatiin nopeasti hallintaan Boostin aktivoinnin avulla. Boostin avulla sivustolle saatiin lisää tehoja kaikkien kävijöiden käsittelemiseksi koko loppukampanjan ajaksi.

Kävijäpiikit hallintaan WP-Cloudilla ja Boost-ominaisuudella

Suosittelemme WordPress-sivuston tai WooCommerce-verkkokaupan käyttäjille WP-Cloud-palvelua, jotta sivusto toimii nopeasti kävijäpiikkien aikana ja tarvittaessa voidaan hyödyntää myös Boost-lisäominaisuutta. Jos sinulla on jo WP-Cloud-palvelu käytössä, voit aktivoida Boost-ominaisuuden tilaamalla sen asiakaspalvelusta.

Palveluumme sisältyy aina ilmainen siirto ja 30 päivän tyytyväisyystakuu, joten voit testata sitä riskittä. Kysy lisää asiakaspalvelustamme: 010 235 6688 (ark. 8 – 18, la-su 10 – 16) tai myynti@zoner.fi.

Oliko kirjoitus hyödyllinen? Jaa se eteenpäin: