Sponsoroitu blogiyhteistyö, blogimainonta | Zoner.fi

Katso myös

Sponsoroitu blogiyhteistyö – blogimainonnan hyödyt ja haasteet

Sponsoroidut blogit alkavat olla jo hyvin yleisiä tänä päivänä, ja suosituimmat bloggaajat maailmalla ovat rock-tähtiin verrattuja miljonäärejä.

Mihin bloggauksen ja sponsoroitujen mainosten teho perustuu ja mitä hyötyjä siitä on yritykselle? Ja kuinka siitä saadaan tehoja irti, välttämällä pahimpia sudenkuoppia.

Mitä sponsoroitu blogiyhteistyö on?

Sponsoroitu blogiyhteistyö tarkoittaa mainostuksen muotoa, jossa bloggaaja esittelee jonkin yrityksen tuotteita ja palveluita korvausta vastaan. Korvaukset taas voivat vaihdella huomattavasti, aina yrityksen omien tuotteiden antamisesta, tuhansien eurojen palkkiosummiin asti.
blogimainonta
Sponsoroitua blogiyhteistyötä ja blogimainontaa ei kannata kuitenkaan sekoittaa yritysten omiin blogeihin, joiden käyttöä ja hyötyjä olemme käsitelleet tässä aikaisemmassa kirjoituksessa.

Blogiyhteistyön edut mainostajalle

Luonnollisesti ensimmäinen ja selkein hyöty on näkyvyys – kaikkihan me haluamme tietysti mahdollisimman paljon näkyvyyttä omille palveluille ja tuotteillemme. Pienilläkin blogeilla voi olla satoja yksilöityjä kävijöitä sivustollaan päivittäin. Pelkkä näkyvyys ei kuitenkaan ole fiksusti laaditun blogiyhteistyön pääpointti, vaan suosittelun voima sen takana.

Pelkkä näkyvyys ei kuitenkaan ole fiksusti laaditun blogiyhteistyön pääpointti, vaan suosittelun voima sen takana.

Suosittelut ovat tutkitusti tehokkaimpia tapoja saada uusia asiakkaita. Erityisesti jos suosittelijana on esimerkiksi sukulainen tai hyvä ystävä. Näin kokeilun ja ostopäätöksen kynnys madaltuu huomattavasti. Samankaltainen reaktio saadaan usein aikaan, jos suosittelijana on jokin julkisuuden henkilö, kuten vaikka tässä tapauksessa seurattu bloggaaja.

Linkkivoimaa hakukoneoptimointiin

Näkyvyys ei suinkaan ole ainoa maksamisen arvoinen etu blogiyhteistyössä. Myös blogiin saatavista linkeistä on iso apu hakukoneoptimoinnin suhteen. Linkki on siis Googlen silmissä eräänlainen suosittelu sivustolta toiselle.

Kaikki linkit eivät suinkaan ole samanarvoisia, vaan eniten apua on samaa aihealuetta käsittelevillä blogeilla olevista linkeistä. Myös blogin iällä sekä suosiolla on merkitystä linkin tehoon.

Blogiyhteistyötä aloitellessa kannattaa varmistaa myös, että luotu artikkeli ja sen linkit säilyvät blogissa jatkossakin, tai linkeistä ei juuri ole apua hakukoneoptimoinnin suhteen.

Blogiyhteistyön haasteet

sponsoroitu blogi
Blogiyhteistyössä on paljon potentiaalia ja etuja, mutta myös useita haasteita. Suurimpana ongelmana on sopivan blogikumppanin löytäminen. Monilla bloggaajilla ei esimerkiksi ole edes minkäänlaista halua tuoda tarjoamiasi palveluita esille, edes korvausta vastaan.

Kaikki blogikirjoitukset eivät myöskään tuo tulosta. Vaatii kokemusta niin bloggaajalta kuin mainostajaltakin, saada oikea tuote tuotua, toimivalla tavalla, oikean kohderyhmän eteen. Kuten muussakin mainonnassa, parhaiden tulosten saavuttamiseksi vaaditaan myös paljon testausta.

Tuloksia täytyy myös aktiivisesti seurata, jolloin saadaan konkreettista faktaa, montako tilausta ja yhteydenottoa minkäkin blogikirjoituksen kautta on saavutettu. Tähän vaaditaan esimerkiksi tulostavoitteiden seurantaa Google Analyticsin avulla. Katso ohjeet tästä kirjoituksestamme.

Mitä laki sanoo blogimainonnasta?

Blogimainontaa käsittelevät ja koskevat samat lait, kuin muutakin kuluttajiin suuntautuvaa mainontaa kohtaan. Mainonnasta sanotaan muun muassa: ”Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan.”

Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan

Ymmärrämme helposti, että sivuston sivulaidassa oleva banneri on mainos, joten sitä ei tarvitse erikseen tuoda esiin, mutta esimerkiksi tuotearvostelut sekä omakohtaiset suosittelut ovat jo selkeämmin harmaampaa aluetta. Mikäli bloggaaja saa rahallista hyötyä kirjoituksestaan, on tästä syytä myös selkeästi mainita kirjoituksen yhteydessä.

Yksi selkeimmistä linjauksista on Kuluttaja-asiamiehen linjaus, joka jokaisen bloggaajan ja mainostajan kannattaa lukea läpi:
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/mainonnan-tunnistettavuus-blogeissa/

, ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.