Zonerin laitesali vaihtuu helmikuussa 2021 (päättynyt)

Kaikki palvelut ovat nyt toiminnassa, eikä mitään muuttoon liittyviä häiriöitä pitäisi enää esiintyä.

Päivitys 21.2. kl 13:40

Viimeisetkin webhotellien sähköpostien reititysongelmat on nyt saatu kuntoon ja sähköpostin pitäisi toimia normaalisti sovelluksesta riippumatta.

Päivitys 21.2. kl 10:00

Viimeisetkin palvelut on saatu nostettua ylös eilen illalla kl 22:30 aikoihin.

Webhotellien sähköpostien reitityksessä on vielä ongelmaa, jota korjataan parhaillaan, mutta sähköpostia pääsee käyttämään sillä välin suoraan palvelimen omasta webmail-osoitteesta wwwXX.zoner.fi/webmail  (XX=palvelin, jolla tuo kyseisen webhotelli sijaitsee. Jos tämä ei ole tiedossa, niin apua saa sivustomme chatin kautta).

Tulemme antamaan tarkemman selvityksen palvelinsalin muutossa tapahtuneista haasteista, joiden takia valitettavasti tuo palvelukatkon kesto venyi arvioidusta.

Ensin kumminkin pyrimme vielä tekemään loputkin korjaukset, jotta kaikki palvelut toimivat, kuten niiiden kuuluukin toimia.

Päivitys 20.2. klo 20.21

Palveluiden korjaus jatkuu vielä. Pahoittelemme tilannetta!

Olemme vahvistaneet asiakaspalveluamme myös huomisen osalta, jotta voimme olla heti aamusta vastaamassa asiakkaidemme kysymyksiin chatin kautta.

Päivitys 20.2. klo 17.37

Muut palvelut eli Zoner Sähköposti, Virtuaalipalvelimet (VPS:t) ja Oma Zoner eivät ole vielä toiminnassa. Tiedotamme lisää mahdollisimman pian ja teemme koko ajan toimenpiteitä niiden korjaamiseksi.

Päivitys 20.2. klo 16.21

Muutamia webhotelleja vaivannut yhteysongelma pitäisi olla nyt myös kunnossa, eli webhotellit ovat toiminassa.

Päivitys 20.2. klo 15.38

Suurin osa webhotelleista on nyt toiminnassa. Palveluissa voi esiintyä vielä myöhemmin tänään väliaikaisia häiriöitä.

Päivitys 20.2. klo 14.55

Palvelinlaitteita aletaan nostamaan ylös.

Päivitys 20.2. klo 14.14

Tallennusjärjestelmän aiheuttamien haasteiden ratkaisu alkaa olla loppusuoralla.

Päivitys 20.2. klo 13.11

Tallennusjärjestelmää säädetään vielä. Pahoittelemme yllättävästä viivästyksestä aiheutuvaa haittaa.

Päivitys 20.2. klo 12.13

Tallennusjärjestelmän käyttöönotossa on ilmennyt yllättävä viivästys. Kun tallennusjärjestelmä on toiminnassa,  webhotellipalvelimet alkavat nousemaan ja webhotellissa olevat sivustot palautuvat toimintaan.

Päivitys 20.2. klo 11.35

Arvioitu aikataulu tulee hieman venymään. Tiedotamme tilanteen etenemisestä mahdollisimman tiiviisti.

Päivitys 20.2. klo 10.05

Palvelimet ovat paikallaan ja niiden johdotus on käynnissä.

Päivitys 20.2. klo 7.45

Kaikki palvelinlaitteet siirretty uudelle laitesalille.

Päivitys 4.2.

Katkon tarkempi aikatulu on päivitetty alla olevaan tiedotteeseen, arvioitu kesto klo 04.00-12.00.

Voit seurata myös meitä Twitteristä saadaksesi tietoa siirron etenemisestä ja sen valmistumisesta.

Tiedote julkaistu 21.1.2021

Zonerin laitesali vaihtuu

Siirrämme helmikuun aikana kaikki palvelinlaitteemme uuteen laitesaliin, koska nykyinen sali suljetaan palveluntarjoaja Equinixin toimesta. Uusi laitesali tuo mukanaan monia hyötyjä myös asiakkaillemme. Valitettavasti siirto aiheuttaa katkoksen osaan palveluistamme 20.2.2021 arviolta klo 04-12.00.

Uusi laitesali tuo lisää nopeutta ja toimintavarmuutta

Uusi laitesali Telia Helsinki Data Center sijaitsee Pitäjänmäellä Helsingissä ja se tarjoaa monia parannuksia nykyiseen saliin verrattuna:

• Yhteysnopeus kasvaa kymmenkertaiseksi.
  • Yhteyden palvelutasosopimus (SLA) paranee, mikä parantaa toimintavarmuutta.
  • Palomuurit kaksinkertaistuvat ja palvelunestohyökkäyksiin voidaan varautua paremmin.
  • Kaikki verkkolaitteet on kahdennettu.
  • Haittaliikenne voidaan estää keskitetysti.

Siirrosta aiheutuu katkos Zonerin palveluihin

Laitesalin siirto aiheuttaa palveluihimme katkoksen 20.2.2021 klo 04.00 alkaen ja sen kesto on noin kahdeksan tuntia. Katkoksen tarkempi aikataulu ilmoitetaan helmikuussa tukisivustollamme. Siirto ei edellytä asiakkailtamme toimenpiteitä.

Pyrimme minimoimaan katkoksen aiheuttaman haitan ajoittamalla muuton viikonloppuun, aloittamalla sen aikaisin aamuyöllä ja valmistelemalla siirron mahdollisimman pitkälle etukäteen.

Katkoksen aikana seuraavat palvelut eivät ole käytettävissä:

• Webhotellipalvelimet
  • Zoner Sähköposti
  • Virtuaalipalvelimet (VPS:t)
  • Oma Zoner

Palveluissa voi myös esiintyä myöhemmin samana päivänä väliaikaisia häiriöitä. Katkoksen aikana saapuvat sähköpostit toimitetaan perille sähköpostilaatikoihin katkoksen päätyttyä.

Katkoksen aikana WP-Cloudissa olevat sivustot toimivat normaalisti, mutta sähköpostin kulussa saattaa esiintyä viiveitä. Nimipalvelimet toimivat normaalisti koko siirron ajan. Siirto ei vaikuta myöskään Google G Suite tai Workspace -palveluiden toimintaan.

Tiedotamme mahdollisista aikataulumuutoksista, tarkemmasta aikataulusta ja siirron valmistumisesta päivittämällä tätä tiedotetta.

Mikäli sinulla on kysyttävää, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Pahoittelemme siirrosta aiheutuvaa katkosta palveluissamme!

Mikko Tanner
CIO, Zoner Oy