Miten luon sähköpostilaatikon webhotellissa?

Kirjaudu sisään webhotellin DirectAdmin-hallintapaneeliin.

Jos sinulla on kauttamme useampi domain, valitse ensin se domain, johon haluat kohdentaa muokkauksen. Ohje muokattavan domainin valintaan löytyy täältä.

Valitse päävalikosta Sähköpostien hallinta – Sähköpostitilit

Klikkaa avautuvalla Sähköpostitilit-sivulla näkyvää sinistä painiketta Luo tili.

Sivulla näkyvässä listassa näkyvät myös mahdolliset aiemmin luomasi sähköpostitilit. Niitä pääset hallinnoimaan laittamalla valinnan osoitteen edessä olevaan ruutuun. Rivin lopussa olevasta plus-merkistä voit vaihtaa tilin salasanan ja käyttörajoituksia.

Kirjoita haluamasi sähköpostiosoitteen alkuosa ja anna salasana. Voit myös painaa salasanarivin vasemmassa reunassa näkyviä noppia, jolloin ohjelma muodostaa automaattisesti turvallisen salasanan. Saat salasanan näkyviin klikkaamalla rivillä näkyvää silmä-kuvaketta. Salasana näytetään ruudussa tilin luomisen jälkeen, joten ei tarvitse säikähtää, jos se jää tässä kohtaa ottamatta talteen.

Anna vielä sähköpostin kiintiö ja lähetysraja. Oletuksena oleva nolla on rajaton eli ainoa raja on webhotellin oma tilaraja.

Sähköpostin kiintiö on hyvä asettaa tarpeen mukaisesti, mutta kuitenkin reiluksi. Jos sähköpostilaatikko täyttyy, niin se alkaa käyttäytyä omituisesti, mm. sähköpostiviestit eivät tule perille jne.

Klikkaa seuraavaksi Luo tili. Ruutuun aukeaa ponnahdusikkuna, jossa on yhteenveto antamistasi tiedoista. Tästä voit ottaa ylös salasanan, mikäli se unohtui edellisessä kohdassa. Sähköpostilaatikko on nyt valmis käyttöön.

Muista vielä varmistaa että ”Käytä tätä palvelinta sähköpostieni käsittelyyn.” on päällä, jotta viestit saapuvat webhotellin sähköpostilaatikoihin.

Valitse päävalikosta Sähköpostien hallinta – MX-tietueet.

Painike löytyy sivulta menemällä alaspäin Asetukset-kohtaan, tämän alta löytyy ”Käytä tätä palvelinta sähköpostieni käsittelyyn.”. Asetus tulee olla valittuna, jotta viestit saapuvat webhotelliin luotuihin sähköpostilaatikoihin.

Jos asetus ei mene päälle odota että MX-tietueet päivittyvät osoittamaan Zonerille webhotelliin.
MX-tietueiden päivittyminen tulee yleensä voimaan 24 tunnin kuluessa.

Jos sähköpostipalvelut siirretään käyttämään jotain toista palvelua(esim. Google Workspace tai Microsoft 365), tulee asetuksen olla pois päältä.

Kaikkien sähköpostien sieppaus -toiminto (Catch-all)

Toiminnon avulla voit määritellä, mitä tapahtuu niille sähköpostiviesteille, joiden osoite ei aivan täsmää asettamiesi sähköpostitilien kanssa.

Millaisissa tilanteissa sähköpostien sieppaus -toiminto on tarpeen?

Lähettäjä voi tehdä vahingossa pienen kirjoitusvirheen, esim. info@domaintesti.fi -> ifno@domaintesti.fi ja silloin olisi hyvä, että hän saa joko viestinsä perille johonkin määriteltyyn osoitteeseen tai kohteliaan vastausviestin, jossa kerrotaan, että osoitetta ei löydy.

Virheellisen osoitteen takana voi myös olla spambotin yritys löytää jonkinlainen toimiva osoite kokeilemalla kaikkia nettisivustoltasi löytyviä sanoja yhdistettynä domainiisi.

Kaikkien sähköpostien sieppaus -toiminnon asentaminen

Valitse Edistyneet toiminnot – Kaikkien sähköpostien sieppaus

Määrittele, mitä virheellisen osoitteen omaavalle sähköpostiviestille tapahtuu. Tallenna muutokset klikkaamalla Tallenna.