Tuotekuvaus – miten saadaan onnistuneet tuotekuvat?

Kaisa Huttunen

Tuotekuvat ovat yksi tärkeimmistä asioista verkkokaupassa, kun asiakas tekee ostopäätöstään. Hyvä kuva voi ratkaista ostopäätöksen yrityksen eduksi, kun taas huono tai epäselvä kuva voi pahimmillaan karkottaa asiakkaan kilpailijan kauppaan.

Tässä kirjoituksessa käsitellään tuotekuvausta ja sitä, millaisia ovat hyvät tuotekuvat. Mukana myös valokuvaaja Nelli Kivinen.

Perusta verkkokauppa helposti

Nelli Kiviniemi
Nellin kuvat on ottanut Viivi N. Media.

Nelli on Suomen positiivisin valokuvaaja ja erikoistunut ihmisten kuvaamiseen yrityksille. Kuvaukset ovat yleensä asiakkaan luona tai Nellin studiolla Kalliossa. Ensimmäiset 4,5 vuotta hän teki töitä toiminimellä ja kesällä 2020 muutti yrityksen Oy:ksi. Koronan myötä Nelli on vienyt bisnestä myös digiin verkkokurssien muodossa. Suosituin verkkokurssi on Pienyrittäjän tuotekuvauskurssi.

Mitä on tuotekuvaus?

Tuotekuvaus tähtää aina laadukkaiden tuotekuvien ottamiseen. Verkkokaupan perustaminen ei kannata ilman tuotekuvia, sillä tuotekuvat ovat olennainen osa verkkokaupan ilmettä.

Tuotekuvauksessa on tarkoitus tehdä tuotteesta haluttava, jotta se auttaa tuotteen myynnissä. Toisaalta tulee antaa myös realistinen kuva tuotteesta, jonka pohjalta asiakas voi tehdä ostopäätöksensä.

On hyvä muistaa, että tuote voi olla monenlainen, esimerkiksi tavara, palvelu tai vuokrattava tila. Tuotekuvat ovat erityisen tärkeitä verkkokaupoille, mutta niiden on tärkeää olla kunnossa myös silloin, kun tuotteita ei myydä verkossa. Toisaalta tuotekuvia voidaan antaa myös mahdollisten jälleenmyyjien käyttöön.

Miksi hyvät tuotekuvat ovat tärkeitä?

Nelli: ”Tuotekuvia on kahdenlaisia; kuva, joka kertoo tuotteen materiaalin, värin, koon ja muut tärkeät seikat mahdollisimman selkeästi. Hyvin usein nämä kuvat ovat valkotaustaisia ja niissä ei ole mitään muuta kuin itse tuote. Kun nämä tuotekuvat on tehty mahdollisimman hyvin, on asiakkaalle selvä kuva siitä, mitä sieltä nettikaupasta ollaan tilaamassa. Kun tuote saapuu, se vastaa asiakkaan ajatuksia ja näin ollen asiakaspalautusten määrä vähentyy.

Toinen kuvatyyppi on fiiliskuva – sen on tarkoitus puhutella oikeaa kohderyhmää ja luoda tunnelmaa, jotta asiakas samaistuisi tuotteeseen ja kokisi sen omakseen. Fiiliskuvilla myydään tuotteet, koska osto tehdään tunteella.”

Hyvät tuotekuvat ovat äärimmäisen tärkeitä, sillä ne saavat asiakkaan parhaassa tapauksessa pysähtymään ja ihastumaan tuotteeseen. Tuotekuvat luovat aina mielikuvia tuotteesta asiakkaalle ja niillä voi olla yllättävän suuri merkitys ostopäätöstä tehtäessä. Hyvillä tuotekuvilla varmistetaan, että nämä mielikuvat ovat positiivisia ja realistisia.

Hyvillä tuotekuvilla voi myös erottua edukseen kilpailijoista. Toisaalta epäonnistunut kuva voi antaa väärän kuvan tuotteesta ja pahimmassa tapauksessa jopa karkottaa asiakkaan kilpailijan verkkokauppaan.

Kuvia katsotaan yleensä vain muutamia sekunteja, joten on tärkeää, että ne ovat vakuuttavia. Laadukkaat kuvat vahvistavat myös verkkokaupan tai yrityksen uskottavuutta. Huonolaatuiset tai suttuiset kuvat sopivat kyllä nettikirpputoreille, mutta eivät ole uskottavia vakavasti otettaville verkkokaupoille.

Henkilö ottaa tuotekuvia puhelimella. Tuotekuvaus tähtää siihen, että saadaan laadukkaat tuotekuvat.

Tuotekuvat jälleenmyyjien käyttöön

Tavarantoimittajien ja tuotteiden valmistajien edellytetään yleensä toimittavan valmiit laadukkaat tuotekuvat jälleenmyyjien käyttöön. Jälleenmyyjille tarkoitettujen kuvien tulisi olla mahdollisimman neutraaleja, jotta ne sopivat monenlaisten yritysten käyttöön.

Toisaalta perustuotekuvien lisäksi valmistaja voi toimittaa jälleenmyyjälle myös persoonallisempia tuotekuvia, jotka voivat parhaassa tapauksessa auttaa erottumaan muista kyseisen liikkeen tuotteista.

Miten tuotekuvaus kannattaa tehdä?

Tuotekuvaus voidaan tehdä joko itse tai siihen voidaan pyytää ammattilaista avuksi. Muutamilla perusasioiden huomioimisella pääsee kuitenkin melko pitkälle. Tuotekuvat tulisi aina ottaa niin, että ne sopivat verkkokaupan muuhun ulkoasuun ja ylipäätänsä yrityksen ilmeeseen. Tuotekuvissa kannattaa olla myös mahdollisimman johdonmukaisia.

Voiko tuotekuvat ottaa itse?

Tuotekuvat voi ottaa myös itse, kun huomioi muutamia perusasioista. Usein itse kuvien ottaminen on erityisen hyvä vaihtoehto silloin, kun tuotteita tulee usein lisää tai tuotekuvia on tarpeen jostain muusta syystä päivittää usein.

Etenkin keskikokoisten tuotteiden kuvaus on yllättävä helppo. Erityisen isojen tai pienten tuotteiden kuvaukseen liittyy usein haasteita esimerkiksi kuvan laadun tai taustan osalta, jonka takia niiden kanssa kannattaa harkita ammattilaisen käyttöä.

Nelli: ”Ammattikuvaajaa kannattaa käyttää erityisesti silloin, kun myyt paljon samaa tuotetta tai kuvattavia tuotteita on paljon. Hyvä valokuvaaja on vähän kuin hyvä kirjanpitäjä – sen sijaan että itse opettelisit ja käyttäisit aikaa uuden oppimiseen, voit tehdä tuottavaa työtä ja saada kuvat valmiina.

Uniikkeja tuotteita kannattaa kuvauttaa, jos tuote on sen verran arvokas, ettei kuvaajan palkkio vie koko katetta. Yksittäiset, edulliset, uniikit tuotteet ovat helpompi ja nopeampi kuvata itse.”

Vinkit tuotekuvaukseen

Tuotekuvaukseen tarvitaan yhtenäinen tausta, hyvä valaistus ja joko puhelin tai kamera, jolla tuotekuvat otetaan. Lisäksi kuvien jälkikäsittelyyn tulee varata riittävästi aikaa ja sopivat ohjelmat, jotta kuvista saadaan ammattimaisen näköisiä.

Nelli: ”Tuotekuvausta voi hyvin tehdä myös kännykällä. Varsinkin pienyrittäjät tekevät tuotekuvia puhelimella, koska se on nopeaa ja kuvat saa helposti someen. Pääasia onnistuneessa tuotekuvassa on aina valo – ilman hyvää valoa ei saa onnistunutta kuvaa kännykällä etkä järjestelmäkameralla.

Kuvauspaikan ja valon suunnitteluun kannattaa siis panostaa. Järjestelmäkameralla saat helpommin hienon sumean taustan kuin puhelimella ja tietenkin isomman kuvakoon, jolloin voit teettää kuvistasi vaikka julisteita tai mainoksia.”

Tausta

Yleensä tuotekuvissa suositaan yksiväristä taustaa. Tausta voi yksinkertaisimmillaan olla vain valkoinen iso kartonki, mutta esimerkiksi yksinkertainen puutausta voi myös sopia, riippuen tietenkin verkkokaupan ilmeestä.

Yksinkertainen ja yksivärinen tausta tuo itse tuotteen parhaalla tavalla esiin. Toisaalta se on myös osaltaan luomassa ammattimaista kuvaa, kun kaikilla tuotteilla on samankaltainen tausta. Taustaksi sopivaa valkoista tai muun väristä kartonkia voi helposti ostaa esimerkiksi askarteluliikkeistä. Niiden hinnatkin ovat todella edullisia, joten siitä hyvän taustan saaminen ei jää ainakaan kiinni.

Tuotekuvat voivat olla myös tunnelmallisia. Puuesineet kuvassa.
Tuotekuvat Nelli Kivinen asiakkaalleen Asemakylän verstas.

Valaistus

Tasainen valaistus on äärimmäisen tärkeä, sillä huonossa valossa otettuja kuvia voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta korjata edes jälkikäsittelyssä. Ihanteellinen valo on pehmeä, esimerkiksi pilvisenä päivänä ulkona oleva valo. Kirkas auringonvalo puolestaan luo helposti turhan teräviä varjoja ja vahvat kontrastit.

Valaistusta voi parantaa esimerkiksi folion tai muun heijastavan pinnan avulla. Yksinkertaiset ammattivalokuvaukseen käytettävät heijastavat alustatkaan eivät ole kalliita. Jos käytössä on kamera ja erillinen salama, kannattaa se suunnata esimerkiksi ylöspäin, jotta varjoista ei tule liian jyrkkiä. Ylipäätänsä salamankäyttöä kannattaa harkita ja testailla erilaisia vaihtoehtoja.

Jälkikäsittely

Kuvien jälkikäsittely on yksi tärkeimmistä ja aikaa vievimmistä vaiheista. Kun tuotekuvat on otettu hyvässä valaistuksessa, onnistuu niiden jälkikäsittelykin huomattavasti paremmin. Toisinaan kuvista halutaan poistaa esimerkiksi tausta ja usein vähintäänkin valotusta on tarpeen säätää. Tätä varten tarvitaan jokin ilmainen tai maksullinen kuvankäsittelyohjelma.

Erilaiset tuotekuvat toimivat eri tarkoituksissa.
Tuotekuvat Nelli Kivinen asiakkaalleen Asemakylän verstas.

Jälkikäsittelyssä kannattaa huomioida myös kuvan ja itse tiedoston koko. Verkkokauppaan tai verkkosivulle ei kannata koskaan ladata liian suuria kuvia, sillä ne kuormittavat palvelinta turhaan ja hidastavat myös sivustoa. Lue täältä, kuinka kuvan pienentäminen onnistuu ihan ilmaisillakin ohjelmilla.

Muista nimetä kuvat myös fiksusti ja hyödynnä mahdollisuuksien mukaan ALT-tekstejä (engl. Alternative text), jotka näkyvät kuvan tilalla tai luetaan ääneen, jos kuvaa ei voi syystä tai toisesta nähdä.

Nellin pikavinkit tuotekuvien ottamiseen

  • Rakenna kuvauspaikka ikkunan ääreen tai ulos varjoiselle paikalle, jos sinulla ei ole lisävaloja. Valitse kuvauspaikka niin, että saat mahdollisimman tasaisen valon.
  • Jos ostat lisävaloja, osta niitä kaksi. Jos kuvaat koruja tai muuta pientä, pienemmät valot riittävät. Vaatteille ja isoille tuotteille tarvitset isommat, mieluiten softboksilla varustetut valot.
  • Kännykällä kuvatessa eniten haasteita aiheuttaa kuvan värit – usein kuvat sinertävät tai kellertävät. Hanki siis jokin kuvankäsittelyohjelma, jolla voit korjata kuvan valkotasapainoa. Kännykälle hyvä maksuton kuvankäsittelyappi on Snapseed.
  • Mieti etukäteen, mitä kuvia tarvitset: valkotaustaisia tuotekuvia vai fiiliskuvia?
  • Verkkokaupassa olisi hyvä olla ainakin viisi kuvaa jokaisesta tuotteesta – osa selkeitä tuotekuvia ja osa fiiliskuvia.
  • Fiiliskuvia voi rakentaa eri teemojen ympärille – huomioi siis vuodenaika, tulevat juhlapäivät, kohderyhmäsi harrastukset ja vapaa-ajan viettotavat jne. Onnistunut fiiliskuva vaatii aina vähän suunnittelua värien, materiaalien ja teeman suhteen.
  • Kannattaa hankkia jalusta kuvaat sitten puhelimella tai järkkärillä – jalustan avulla teet työskentelystäsi nopeampaa ja kuvista tulee helpommin samanlaisia.

Oma verkkokauppa pystyyn helposti

Oman verkkokaupan voi perustaa helposti WP.one-palvelun avulla. WP.onessa huolehdimme WordPressin, WooCommercen ja erilaisten lisäosien päivitykset puolestasi.

  • WP.one Starter
    WP.one Starter
    Hyvä aloituspaketti yrittäjän kotisivuja varten.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ WordPress-asennus
    ✓ 10 Gt levytilaa
    ✓ 1 Gt tietokanta
    ✓ 10 sähköpostia (1 Gt/kpl)

    24 € / kk + alv.
  • WP.one Business
    WP.one Business
    Tehokas peruspaketti verkkokauppiaalle.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ WordPress-asennus
    ✓ 20 Gt levytilaa
    ✓ 2 Gt tietokanta
    ✓ 10 sähköpostia (1 Gt/kpl)

    49 € / kk + alv.
  • WP.one Business Premium
    WP.one Business Premium
    Kasvavan sivuston tai verkkokaupan tarpeisiin.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ WordPress-asennus
    ✓ 40 Gt levytilaa
    ✓ 3 Gt tietokanta
    ✓ 10 sähköpostia (1 Gt/kpl)

    99 € / kk + alv.