Tehokas vaikuttajamarkkinointi – haastattelussa Vaikuttajamedia

Kaisa Huttunen

Vaikuttajamarkkinointi on yksi tehokkaimmista tavoista saada näkyvyyttä juuri oikean kohderyhmän silmissä. Onko teidän yrityksenne jo tutustunut vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksiin?

Vaikuttajamedia kokoaa yhteen jopa satoja vaikuttajia ja bloggaajia. Vaikuttajamedia.fi-sivusto pyörii WP.one-palvelussa. Haastattelussa Vaikuttajamedian perustaja Johanna Tolppola, jonka kanssa puhuimme niin vaikuttajamarkkinoinnista kuin Vaikuttajamediastakin.

Johanna Tolppola Vaikuttajamedia perustaja

Vaikuttaja­markkinointi

Puhuimme Johannan kanssa vaikuttajamarkkinoinnista ja siitä, kuinka sitä kannattaisi tehdä. Vaikuttajamarkkinointi voi toimia tehokkaana tapana tavoittaa yrityksen kannalta tärkeitä kohderyhmiä ja vaikuttaa heidän ostokäyttäytymiseen.

Vaikuttajamarkkinointi voi olla jopa perinteistä markkinointia tehokkaampaa, sillä suositus tulee ikään kuin tutulta ja luotettavaksi koetulta henkilöltä. Etenkin nuorempien ikäryhmien kohdalla vaikuttajamarkkinointi on tärkeää.

Mitä on vaikuttaja­markkinointi?

Johanna: ”Vaikuttajamarkkinointi on yksi digimarkkinointi muodoista. Hyvin yksinkertaistettuna se on nykypäivän puskaradio. Vaikuttajamarkkinoinnissa paras lähtökohta on yrityksen ja vaikuttajan välinen ”Brand Match”, jossa niin yrityksen kuin vaikuttajan arvot, persoona ja kohderyhmä kohtaavat. Yritys voi tavotteista ja budjetista riippuen käyttää isoja vaikuttajia tai pienempiä mikrovaikuttajia, joiden kautta puhua vaikuttajien kohderyhmille.”

Vaikuttajamarkkinointi mahdollistaa näkymisen oikealle kohderyhmälle.

Miksi vaikuttaja­markkinointia kannattaa tehdä?

Johanna: ”Vaikuttajamarkkinoinnin kautta yritys voi tehdä markkinointia ketterästi ja luovasti. Yhteistyössä vaikuttajat antavat omat kasvonsa suositellakseen tuotetta tai palvelua, joka herättää kohderyhmässä luottamusta. Vaikuttajien sisältöjen parissa vietetään aikaa ja niihin sitoudutaan.

Jos mietitään perinteisempiä mainonnan kanavia, niin harvassa paikassa kohderyhmä on aktiivisessa vuorovaikutuksessa mainostajan sisältöjen kanssa. Vaikuttajamarkkinointi mahdollistaa markkinoinnin myös niille kenellä on käytössä adblockerit. ”

Miten löytää juuri omalle yritykselle sopiva vaikuttaja?

Johanna: ”Juuri omalle yritykselle sopivan vaikuttajan löytäminen voi joskus tuntua haastavalta. Kannattaa aluksi katsoa onko jo vaikuttajia, jotka olisivat jakaneet sisältöä yrityksestäsi spontaanisti. Jos on, niin yhteistyön voi aloittaa alkuun heidän kanssaan. Voit myös pyytää apua oikean vaikuttajan löytämisestä vaikuttajamarkkinointitoimistolta.”

Vaikuttaja kannattaa valita huolellisesti, jotta se sopii yritykselle.

Miten aloittaa vaikuttajamarkkinointi?

Johanna: ”Määrittele tavoite, kohderyhmä ja pääviesti. Etsi vaikuttajia, joiden kohderyhmä sopii yrityksesi kohderyhmään ja jonka julkaisut viestivät samaa arvomaailmaa, kuin yrityksesi. Kun oikeat vaikuttajat ovat löytyneet, pyydä nähtäville heidän mediakorttinsa.

Mediakortista näet tarkemmin vaikuttajan kohderyhmän, julkaisujen kattavuuden ja näyttökerrat sekä hinnaston. Sovi julkaisujen tavoite, viesti, aikataulu ja hinta, mutta anna tilaa vaikuttajan luovuudelle.”

Mikä on Vaikuttaja­media.fi?

Johanna: ”Vaikuttajamedia on Suomen yhteisöllisin blogiportaali ja vaikuttajien koulutuksiin erikoistunut mediatalo. Blogiportaalissa kirjoittaa yli 50 bloggaajaa ja laajaan vaikuttajaverkostoon kuuluu satoja suomalaisia vaikuttajia. Vaikuttajamedia järjestää kuukausittain somekoulutuksia kaiken kokoisille vaikuttajille ja pienyrittäjille.”

Mikä merkitys verkkosivuilla on Vaikuttajamedialle?

Johanna: ”Verkkosivuston rooli koko yritystoiminnalle on merkittävä. Sivustolla vierailee satojatuhansia lukijoita viikossa ja tavoitteena on jatkuva kasvu. Ilman luotettavaa ja nopeaa verkkosivustoa koko blogiportaalin ylläpitäminen olisi mahdotonta.”

Vaikuttajamedia vaatii hostingilta paljon.

Sivustonne ei ole perinteinen kotisivu, asettaako tämä jotain erityisiä vaatimuksia hostingille?

Johanna: ”Vaatimustaso on korkea. Sivustoa tulee pystyä päivittämään useampi henkilö samaan aikaan ja varmuuskopiot on lähdettävä joka päivä. Jos yhden päivän varmuuskopio puuttuu, niin pahimmassa tapauksessa se voi tarkoittaa kymmenien kirjoitusten katoamista. Sivuston tulee olla myös nopea. Nykypäivän mediankäyttäjät eivät jaksa odottaa, jos sivusto on liian hidas.”

Kuinka yhteistyö on sujunut Zonerin kanssa?

Johanna: ”Hyvässä yhteistyössä on tärkeää, että palvelun tarjoaja ymmärtää asiakkaan tarpeet nyt ja tulevaisuudessa. Vaikka yhteistyössä tulisi kompastuskiviä on avainasemassa yhteinen ymmärrys tavoitteesta. Zonerin kanssa teemme kaikki töitä yhteisen tavoitteen puolesta.”

Kiitos Vaikuttajamedia ja Johanna. Heidän sivustoonsa pääset tutustumaan tästä: www.vaikuttajamedia.fi