Verkkokaupan toimitustavat

Verkkokaupan toimitustavat kannattaa valita huolellisesti, jotta jokainen asiakas löytää itselleen mieluisan toimitustavan. Parhaassa tapauksessa erilaiset toimitustavat ja niiden hinnoittelu voivat vaikuttaa positiivisesti verkkokaupan konversioon sekä tarjota hyvän asiakaskokemuksen.

Tässä kirjoituksessa käydään läpi, miten valitaan omaan verkkokauppaan sopivat toimitustavat, miten toimituksia voidaan hinnoitella ja mitä muuta kannattaa huomioida verkkokaupan toimituksiin liittyen.

Jos verkkokaupan perustaminen kiinnostaa, kannattaa tutustua aiempaan kirjoitukseemme.

Millaiset toimitus­tavat kannat­taa valita?

Verkkokaupan kannattaa tarjota mahdollisimman monipuoliset toimitustavat, jotta jokainen asiakas löytää itselleen sopivan vaihtoehdon.

Toimitustapojen valinnan kannalta on oleellista: 1) millaisia tuotteita toimitetaan (esimerkiksi paino, koko ja särkymisherkkyys vaikuttavat) sekä 2) mistä ja minne tuotteet toimitetaan? Käytännössä kaikkien kuljetuspalveluita tarjoavien yritysten hinnoittelu perustuu yleensä näihin kahteen tekijään.

Monille suomalaisille verkkokaupoille riittää hyvin toimitustavoiksi Posti, Matkahuolto ja/tai PostNord, joilla kaikilla on melko kattava jakeluverkosto Suomessa. Parhaassa tapauksessa verkkokauppa tarjoaa kaikki kolme, joista asiakas voi sitten valita hänelle parhaiten toimivan kuljetustavan.

Jos toimituksia tekee usein ulkomaille, kannattaa harkita myös toimitussopimusta kansainvälisten logistiikkayhtiöiden kanssa. Tällaisia ovat esimerkiksi DB Schenker, DHL ja UPS. On myös hyvä huomata, että monille ulkomaisille asiakkaille nämä voivat olla tutumpia kuin Posti tai Matkahuolto.

Toimitustavat ja toimitusten hinnat vaikuttavat konversioon

Monipuoliset toimitustava, toimitusten ilmaisuus ja selkeä hinnoittelu vaikuttavat positiivisesti verkkokaupan konversioon. Erilaiset tutkimukset osoittavat, että asiakas saattaa helposti jättää ostokset tekemättä, jos ilmenee yllättäviä kuluja tai mieleistä toimitustapaa ei löydy.

Baymard Instituten tutkimuksessa havaittiin, että jopa 60 % vastaajista oli jättänyt verkkokauppaosotokset kesken nimenomaan ylimääräisten kulujen takia, näitä olivat esimerkiksi kuljetusmaksut ja verot. Samassa tutkimuksessa myös havaittiin, että 23 % oli jättänyt ostokset kesken, koska kaikkia kuluja ei voinut laskea etukäteen ja 18 % vastaajista ei ollut löytänyt mieleistä toimitustapaa.

IMGR:n tutkimuksessa puolestaan kartoitettiin tarkemmin verkkokauppojen asiakkaiden toiveita toimituksiin liittyen. Tutkimuksen mukaan toimitusten maksullisuus sai jopa 68,2 % vastaajista jättämään ostokset tekemättä. Vastaajista 32,9 % oli puolestaan jättänyt ostokset kesken mieleisen toimitustavan puuttumisen takia.

Lähteet:
https://cdn.baymard.com/research/media_files/attachments/27392/original/research-media-file-b0d017937dab4a41f880fa30f27f2653.png

https://www.imrg.org/data-and-reports/imrg-reports/imrg-uk-consumer-home-delivery-review-2017/

Toimitustapojen integrointi verkkokauppaan

Erilaiset toimitustavat kannattaa yleensä lisätä verkkokauppaan jonkinlaisen integraation avulla. Yleisimpiin verkkokauppa-alustoihin on tätä tarkoitusta varten saatavilla erilaisia lisäosia. Lisäosa esimerkiksi tulostaa valmiit pakettikortit, tekee tarvittavat ilmoitukset kuljetusyritykselle ja lähettää linkin kuljetuksen seurantaan asiakkaalle, mikä vähentää merkittävästi verkkokauppiaan työtä.

Tällaisia lisäosia ovat tehneet niin itse kuljetusyritykset kuin erilaisten lisäosien kehittämiseen erikoistuneet yrityksetkin. Esimerkiksi suomalainen Markup.fi on tehnyt useita lisäosia verkkokauppojen toimitustapoja varten. Niiden avulla saa helposti vaikkapa WooCommerce-kaupan toimitustavat kuntoon. Zonerin WP-Cloud Verkkokauppa -palvelussa Markup.fi:n lisäosat sisältyvät jo kuukausimaksuun.

On hyvä myös muistaa, että tällaiset lisäosat eivät usein ole ilmaisia, eli niistä saattaa joutua maksamaan esimerkiksi kertaluontoisesti verkkokaupan perustamisvaiheessa. Toisaalta osan käyttöönotto voi edellyttää myös jonkinlaista maksullista sopimusta kuljetusyrityksen kanssa.

Toimitusten hinnoittelu

Toimitusten hinnoittelu kannattaa miettiä tarkkaan, ja siitä tulee kertoa myös mahdollisimman selkeästi asiakkaalle. Yllättävät kulut vasta kassalla voivat johtaa siihen, että asiakas jättää ostokset kesken.

Verkkokaupan toimituksia voi hinnoitella monella eri tavalla: kaikki toimitukset voivat olla ilmaisia, toimitushinta voi olla sama kaikille, hinta voi myös vaihdella paketin painon tai todellisten kulujen mukaan. Tarvittaessa hinnoittelua voi tietenkin myös muuttaa myöhemmin.

Ilmainen toimitus

Ilmainen toimitus on usein yksi tehokkaimmista tavoista verkkokaupan konversion kasvattamiseen. Toisaalta se edellyttää, että toimitusten kulut katetaan jollain muulla tavalla. Kuluja voi kattaa esimerkiksi tuotteiden katetta kasvattamalla.

Toisaalta yleinen ja hyväksi havaittu tapa on tarjota ilmainen toimitus vasta tietystä summasta ylöspäin. Tällä tavalla saadaan usein kasvatettua konversion lisäksi asiakkaiden keskiostojen suuruutta.

Kiinteä toimitushinta

Kiinteä toimitushinta on asiakkaille selkeä ja auttaa myös verkkokauppiasta toimitusten kulujen kattamisessa. Ennen sopivan hinnan valintaa, kannattaa selvittää paljonko toimitukset keskimäärin tulisivat maksamaan ja valita toimitushinta sen perusteella.

Kiinteää hintaa voi olla vaikea määritellä silloin, jos verkkokaupan myymät tuotteet ovat kovin eri kokoisia tai painoisia. Tällöin on todennäköisesti viisaampaa käyttää jotain toista hinnoittelumallia.

Toimitushinta painon tai koon mukaan

Joskus toimitukset hinnoitellaan joko tuotteen painon tai koon mukaan. Tällöin verkkokaupassa voidaan esimerkiksi esittää selkeä taulukko, josta eri toimitusvaihtoehtojen maksimi painot tai koot ja hinnat ilmenevät.

Tämän tavan käyttö edellyttää toki sitä, että myös tuotteiden painot ja koot on oltava selkeästi näkyvillä asiakkaille, jotta toimituskuluja on helppo arvioida. Parhaassa tapauksessa verkkokauppassa on jonkinlainen laskuri, jolla asiakas voi arvioida ostostensa toimituskuluja etukäteen.

Toimitushinta todellisten kulujen mukaan

Toimitusten hinnoittelu todellisten kulujen mukaan vaatii hyvin tarkat kokotiedot tuotteista ja reaaliaikaisesti toimivan integraation jonkin kuljetusyrityksen järjestelmään. Kaikki kuljetusyritykset eivät tällaista kuitenkaan mahdollista.

Tavassa on kuitenkin se etu, että asiakas voi valita juuri sen toimitustavan, jonka kokee hinta-laatusuhteeltaan parhaimmaksi. Toisaalta myöskään verkkokauppiaalle ei tule tällöin toimituksesta kuluja.

Huomioi myös muut toimitukseen liittyvät kulut

Verkkokaupan toimitukset aiheuttavat aina verkkokauppiaalle myös muita kuluja varsinaisten kuljetuskustannusten lisäksi. Kuluja voivat aiheuttaa esimerkiksi pakkaustarvikkeista ja mahdollisista toimitustapoihin liittyvistä verkkokauppaintegraatioista syntyvät kulut.

Verkkokauppiaan kannattaakin huomioida mahdolliset lisäkulut ennen kuin päättää lopullisesti verkkokauppansa toimitusten hinnoittelusta. Muuten toiminnasta voi tulla helposti kannattamatonta – etenkin, jos myytävillä tuotteilla on matala kate jo valmiiksi.

Tuotteiden palautus

Kun mietitään verkkokaupan toimitushintoja, kannattaa huomioida palautusten hinnoittelu. Etämyynnissä valtaosalla tuotteista on 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana asiakkaalla on oikeus perua kauppa ilman mitään erityistä syytä. Asiakkaalle tulee myös selkeästi kertoa etukäteen mahdollisista palautuskustannuksista ja tavoista.

Tarkempaa tietoa aiheesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/verkkokauppa-posti-ja-puhelinmyynti-etamyynti/

Tuotteen palautus voi olla asiakkaalle maksullinen tai ilmainen. Ilmaiset palautukset voivat madaltaa asiakkaan ostokynnystä, mutta toisaalta niistä syntyy verkkokauppiaalle aina kuluja. Kannattaakin jo hyvissä ajoin selvittää käytettävältä kuljetusyritykseltä, millaiset kulut niistä tulee ja arvioida palautusten kustannuksia sen perusteella.

Toimitusten ulkoistaminen

Aluksi monet verkkokauppiaat hoitavat tuotteiden pakkaamisen ja lähettämisen kokonaan itse. Kun toiminta kasvaa on kuitenkin usein viisasta siirtyä malliin, jossa kuljetusyritys noutaa paketin suoraan verkkokauppiaalta. Tämä voi säästää verkkokauppiaan aikaa merkittävästi.

Verkkokaupan on toki mahdollista myös ulkoistaa kokonaan varastointi ja toimitus. Tällaisia palveluita tarjoavia yrityksiä on olemassa markkinoilla useita. Lisäksi kannattaa tutustua myös dropshipping-vaihtoehtoon, jossa tuote toimitetaan suoraan valmistajalta loppuasiakkaalle.

Tuotteiden pakkaus

Toimitusta varten tuotteet kannattaa aina pakata brändin tyyliin sopivasti, sillä saapuva paketti voi olla konkreettinen ensi kosketus yritykseesi. Huoliteltu ja yrityksen tyyliin sopiva pakkaus voi erottua positiivisesti edukseen ja parhaassa tapauksessa oivaltavasta pakkauksesta jaetaan kuva jopa sosiaaliseen mediaan.

Etenkin isompia tilauksia tekeville asiakkaille voi harkinnan mukaan myös pakat jonkin ylimääräisen lahjatuotteen, uutuustuotteen testattavaksi tai tarjota alennuskupongin seuraavaa ostosta varten. Tälläkin tavalla voidaan todennäköisesti vaikuttaa positiivisesti asiakkaan kokemukseen.

Tuotteiden pakkauksessa tulee tietenkin ulkonäön lisäksi huomioida myös se, että tuotteet säilyvät vahingotta kuljetuksessa. Tähän löytyy nykyään useita erilaisia pakkausmateriaaleja ja toisaalta tarvittaessa helposti särkyville tuotteille voidaan valita erityistoimitus.

WP-Cloud Verkkokauppa

WP-Cloud Verkkokauppa tekee oman WooCommerce-kaupan perustamisesta ja ylläpidosta helppoa. WooCommerce asennetaan lisäosineen jo valmiiksi. Huolehdimme myös WordPress, teema ja lisäosapäivitykset kauppiaan puolesta.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest