Webhotellin uptime -ajat | Zoner.fi

Katso myös

Webhotellin Uptime ajat

Kuinka webhotellin uptime ajat lasketaan?

Mikä ihmeen uptime? Uptimella tarkoitetaan aikaa, jonka palvelu on ollut pystyssä eli toiminnassa. Downtimella tarkoitetaan puolestaan aikaa, jonka palvelu on alhaalla eli tavoittamattomissa.

Uptime ajan laskentakaava on sinänsä hyvin selkeä ja perustuu yleiseen saatavuuskyselyn laskentakaavaan. Uptime % = palveluiden downtime jaettuna palvelun luvatulla toiminta-ajalla kertaa 100

Webhotellipalveluissa sivuston tulee luonnollisesti toimia vuoden jokaisena päivänä ja kellon ympäri, eli luvattu ja oletettu toiminta-aika on 24/7 ja lukuarvona näin täydet 100.

Mittaaminen puolestaan suoritetaan lähettämällä valvontakoneelta palvelinlaitteelle kysely tasaisin väliajoin, johon palvelin toimiessaan välittömästi lähettää vastauksen. Mikäli palvelinlaite ei vastaa kyselyyn, olettaa seuranta palvelimen olevan tilapäisesti saavuttamattomissa ja tämä merkitään alhaalla oloaikaan eli downtimeksi.

Palveluntarjoajien välisten uptime lukemien vertailu hankalaa

Uptime -aikojen vertailu hosting-palveluntarjoajien välillä voi ontua tai olla jopa mahdotonta, koska eri palveluntarjoajilla on erilaiset käytännöt uptime-aikojen laskentaan.

Käytäntö normaalien suunniteltujen huoltokatkojen ilmoittamisesta luvussa vaihtelee palveluntarjoajasta riippuen. Osa palveluntarjoajista ei huomioi luvuissaan lainkaan tavallisista huoltotöistä, kuten laitteiden uusimisesta, aiheutuneita katkoja palveluiden käytössä. Tämä käytäntö vääristää vertailua ja saattaa myös houkutella määrittämään myös osan todellisista häiriötilanteista ja laiterikoista suunnitelluiksi huoltokatkoiksi, lukujen keinotekoisesti kaunistelemiseksi.

Tuloksissa aiheuttaa usein eroja huoltokatkosten sivuuttamisen lisäksi myös palvelun vastauksen kyselyväli, joka vaihtelee palveluntarjoajittain.

Zoner ilmoittaa aina todellisen Uptime ajan, jossa ovat mukana KAIKKI katkokset, niin häiriötilanteet kuin suunnitellutkin huoltokatkot.

Zoner webhotellien keskimääräinen uptime on: 99,838%

Zoner on mitannut palveluidensa uptime aikoja aina palveluiden perustamisesta lähtien, eli vuodesta 2005.

Kuinka usein Zonerin Uptime tarkistetaan?

Zoner tarkistaa palvelinten vastauskyvyn kerran kymmenessä minuutissa.

Mittausväli auttaa meitä myös havaitsemaan nopeasti palvelinten ongelmatilanteet, viimeistään kymmenen minuutin sisällä ongelmasta. Näin toimenpiteisiin ja mahdollisiin korjauksiin päästään nopeasti. Tämä tarkoittaa yleensä myös vähemmän ja lyhyempiä käyttökatkoksia asiakkaillemme.

Mitä muuta on syytä huomioida uptimesta?

Webhotellin Uptime tarkoittaa ainoastaan sitä, että palvelinkone vastaa valvontakoneelle ja on tarkoitettu palvelinten toimintakyvyn mittaamiseen. Uptime ei tarkoita sitä, että yksittäisen asiakkaan kotisivusto toimii tänä aikana täysin moitteetta, koska se ei huomioi erilaisia asiakkaiden kotisivujen omia virhetilanteita tai sitä, jos asiakkaan sivusto olisi suljettu väärinkäytösten, hakkerointien tai vaikkapa maksamattomien laskujen takia.

Uptimessa ei myöskään huomioida erilaisia asiakkaiden tai operaattorien yhteysongelmia tai -katkoksia.

, ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.