WooCommerce verkkokauppa

WooCommerce verkkokauppa on saatavilla ilmaisena lisäosana suosittuun ja myöskin ilmaiseen WordPress julkaisujärjestelmään.

Ensimmäinen WooCommercen versio julkaistiin syyskuussa 2011 ja järjestelmä on sen jälkeen kasvattanut suosiotaan vuosi vuodelta. Tällä hetkellä tutkimuksen mukaan WooCommerce on maailman suosituin verkkokauppa-alusta.

Suomen, ja samalla maailman, suosituin verkkokauppa-alusta

Vuonna 2017 julkaistun PayTrail -maksunvälittäjän alustakyselyn mukaan WooCommercella pyörii 15% suomalaisista verkkokaupoista. WooCommercen oman verkkosivuston mukaan WooCommerce toimii moottorina 28%:ssa kaikista maailman verkkokaupoista. WooCommerce on siis sekä Suomen, että maailman suosituin verkkokauppa-alusta.

Paytrailin alustakyselyn tulokset saat tämän linkin kautta, joskin se vaatii myös oman sähköpostiosoitteen antamisen Paytrailille.

Miksi WooCommerce on niin suosittu verkkokauppa-alusta?

WooCommercen suosion alkuperä johtaa sen ilmaisuuteen, helppoon muokattavuuteen sekä laajennettavuuteen erilaisten lisäosien avulla. Järjestelmään on saatavilla tuhansittain ilmaisia ja maksullisia lisäosia sekä myös valmiita ulkoasuja, joilla alkuperäisen järjestelmän toiminnallisuuksia voidaan lisätä ja ulkoasua muokata halutunlaiseksi. Tällaisia lisäosia, eli plugineita, ovat muun muassa erilaiset maksunvälityspalvelut, toimitustavat sekä markkinointiin tarkoitetut lisäosat, kuten uutiskirjetyökalut.

WooCommerce

Myös maksullisia lisäosia on saatavilla. Niiden avulla voit esimerkiksi luoda ja myydä sivustolla kuukausiveloitteisia tuotteita tai verkkokursseja. WooCommerce mahdollistaa siis perinteisten fyysisten tuotteiden verkkokaupan lisäksi myös digitaliset tuotteet, palvelut, kurssit ja lipunmyynnin.

Täysiverinen ja toimiva WooCommerce verkkokauppa on mahdollista muokata ja pystyttää pienellä opettelulla ilman minkäänlaista ohjelmointikokemusta.

WooCommercen perusasennus

Pelkällä WooCommercen perusasennuksella voit jo suoraan myydä sekä fyysisiä, että digitalisia tuotteita. Lisäksi voit tehdä tuotteista muunnelmatuotteita ja myydä esimerkiksi eri kokoisia / värisiä vaatteita, ilman että sinun tarvitsee tehdä omaa tuotesivua jokaiselle koolle tai värille.

Mukana paketissa tulee myös varastonseuranta, toimitustapojen hinnoittelu, tuki useille verokannoille, alennuskoodit sekä muutamia maksutapoja kuten PayPal sekä nykyään myös Suomessa toimivat Stripe korttimaksut. Suosittelen kuitenkin käyttämään kotimaisia maksutapoja, kuten PayTrailia tai Checkout.fi:ä, jotka mahdollistavat kotimaiset verkkopankkimaksut verkkokaupassa.

Muutamia puutteitakin on. Vaikka järjestelmä tukeekin useiden verokantojen käyttöä kaupassa, on niiden raportointi ilman lisäosia hyvin vaillinaista. Mikäli verkkokauppa myy vain yhdellä verokannalla, riittävät järjestelmän omat / maksunvälittäjän raportit. Useita verokantoja käytettäessä tarvitaan erillinen lisäosa veroerittelyitä varten.

Toinen selkeä puute on pakkauslistan tulostus. Ilman tarkoitukseen laadittua lisäosaa, ei WooCommercesta pysty tulostamaan pakkauslistaa tilaukselle. Tähän löytyy kuitenkin onneksi useita ilmaisia lisäosia.

Tuotteiden lisäämisen helppous

Alkuperäinen WooCommerce teki uraauurtavaa työtä tuotetietojen lisäämisen helpottamiseksi. Helppokäyttöisen tekstieditorin avulla voit muokata tuotetiedot haluamasi näköisiksi sekä lisätä tuotteelle kuvia muutamalla hiiren klikkauksella.

Lisäksi voit myös lisätä tuotteille haluamiasi ominaisuuksia, kuten koko tai väri, ja luoda ominaisuuksien pohjalta erilaisia tuotevariaatioita, joita asiakkaat voivat tilata.

WooCommerce sisältää myös up-sell / cross-sell -ominaisuuden, sen avulla voit määrittää tuotesivulle ko. tuotteen kanssa yhteensopivia tuotteita ja näin nostaa verkkokauppasi keskiostosta.

WooCommerce vs. kuukausiveloitteiset verkkokaupat

Kuten olenkin jo maininnut, WooCommercen suurin ero moneen muuhun verkkokauppa-alustaan on sen ilmaisuus. Tälläkin kolikolla on kuitenkin kääntöpuolensa, niin kiehtovalta, kuin se kuulostaakin.
verkkokauppa woocommerce
WooCommerce verkkokauppaa ylläpidettäessä sinun on, joko itse pidettävä huoli päivitysten asentamisesta, tai ostettava se palveluna. Erilaisissa kuukausiveloitteisissa verkkokaupparatkaisuissa, huolehtii niiden palveluntarjoaja suoraan myös ohjelmiston päivityksistä ja tietoturvasta.

WordPress ja WooCommerce päivitysten asentaminen ei ole sinänsä vaikeaa, mutta välillä uusien päivitysten kanssa voi tulla odottamattomia ongelmia. Ne ovat kuitenkin onneksi harvinaisia.

Jos perinteiset verkkokauppa-alustat ovatkin jossain määrin vaivattomampia, on niiden miinus tietynlaisessa kankeudessa. Tällä tarkoitan sitä, että kun digitaalisessa markkinoinnissa tulee uusia työkaluja käytettäväksi, ovat ne lähes heti käytettävissä WooCommerce -kaupoissa.

Monet, varsinkin kotimaiset verkkokauppa-alustat, eivät aina pysy ajan hermolla. WooCommercea tässä helpottaa myös se, että monet verkkokaupan markkinointityökaluja myyvät yritykset, mukaan lukien Facebook, tarjoavat ilmaiseksi itse tekemänsä WooCommerce lisäosan palveluidensa käyttöön.

Kuukausiveloitteiset verkkokauppa-alustat hinnoittelevat palvelunsa usein mm. verkkokaupan liikenteen, ominaisuuksien ja/tai tuotemäärän mukaan. Tämä saattaa joissain tilanteissa hidastaa liiketoiminnan kehittämistä, jos kulut nousevat huomattavasti muutaman tuotteen tai uuden ominaisuuden takia. WooCommercessa ei tällaisia rajoitteita ole, vaan esimerkiksi tuotteita voit lisätä loputtomasti, kunhan ostamassasi webhotellissa riittää niille tilaa.

Vaikka WooCommerce onkin ilmainen verkkokauppa-alusta, koituu siitäkin aina kiinteitä kuluja vähintään webhotellin muodossa. Hyvän webhotellin vuosihinta alkaa usein noin sadasta eurosta ylöspäin.

Yhteenveto

  • WooCommerce vaatii siis pientä viitseliäisyyttä ja uuden opettelua, mutta pitkässä juoksussa sen avulla saat helpommin kasvatettavan verkkokaupan, kuin kk-maksullisilla alustoilla.
  • WooCommerce verkkokaupan voi itse tehtynä pystyttää hyvinkin pienillä kustannuksilla ja alhaisilla kiinteillä kuluilla. Ulkopuolisen avun käyttäminen nostaa tietenkin aloituskustannuksia jonkin verran, mutta kiinteät kustannukset pysyvät kuitenkin silti alhaisina.
  • WooCommercen etu on ehdottomasti sen muokattavuus. Muokattavuuden ja laajennettavuuden tärkeys tulee mukaan erityisesti siinä vaiheessa, kun kauppa ollaan saatu pystytettyä ja kauppaa aletaan optimoimaan ja kehittämään.

Antero on toiminut vuodesta 2010 verkkokauppiaana, verkkokaupan konsulttina sekä kouluttajana.

Share
Tweet
Share
Pin
+1