3 syytä aloittaa yritysblogi

Yritysblogi voi olla erittäin palkitseva työkalu yrityksen markkinointipakissa. Yrityksen oma blogi tuo muun muassa lisää kävijöitä ja potentiaalisia asiakkaita sivustolle, mutta mahdollistaa myös lisämyyntiä nykyisille asiakkaille.

Listasimmekin kolme tärkeää syytä, miksi jokaisella yrityksellä kannattaisi olla oma blogi.

Miksi yritysblogi on kova juttu

Yritysblogin perustamiseen on monia hyviä syitä ja se kannattaa ennen kaikkea nähdä tehokkaana markkinointitoimena, joka tuottaa euromääräisesti todennettavia tuloksia.

1. Yritysblogi tuo uusia kävijöitä sivustolle

Yritysblogi lisää kävijäliikennettä sivustolla
Hyvän hakukonenäkyvyyden menestyskaava on pohjimmiltaan melko yksinkertainen: Mitä enemmän, hyvää ja merkitsevää, sisältöä sivustolla, sen parempi. Yritysblogin perustaminen tarjoaakin tähän erinomaisen työkalun ja yrityksen oma blogi mahdollistaa sisällön tuottamisen ja esittämisen luonnollisella tavalla.

Blogikirjoitukset tuovat myös usein laadukkaampaa kävijäliikennettä, kuin muut markkinointikeinot. Luonnollinen hakukoneliikenne konvertoituu maksaviksi asiakkaiksi huomattavasti tehokkaammin, kuin vaikkapa display-mainonta.

Blogia lukeneille kävijöille on mahdollista kohdentaa myös tehokasta retargeting-mainontaa

Yritysblogi on siis erinomainen tapa saada uusia kävijöitä kotisivuille. Kannattaa toki muistaa, että blogin olemassaolo ei itsessään tuo vielä yhtään kävijää, vaan on tärkeää myös panostaa sisältörikkaisiin kirjoituksiin ja julkaista niitä blogissa säännöllisesti.

Blogia lukeneille kävijöille on mahdollista kohdentaa myös tehokasta retargeting-mainontaa, joka usein muuntaa sivustolla käyneet prospektit myös maksaviksi asiakkaiksi.

2. Yritysblogi rakentaa luotettavuutta

kyltti: people buy from people they trust

Blogilla on toki paljon muitakin tarkoituksia, kuin vain tapa kerätä kävijöitä hakukoneista kotisivuille. Kävijäliikenne täytyy osata myös muuttaa maksaviksi asiakkaiksi, jossa blogilla on oma roolinsa.

Usein riittää, kun saat potentiaalisen asiakkaan vakuutettua omasta osaamisestasi.

Yritysblogi tarjoaa hyvät puitteet esitellä omaa osaamista, niin asiantuntevien artikkeleiden kuin referenssikertomustenkin muodossa. Kun tuotteet ja palvelut ovat muuten kunnossa, voidaan pienellä lisävakuuttelulla kasvattaa tuloksia merkittävästi. Usein riittää, kun saat potentiaalisen asiakkaan vakuutettua omasta osaamisestasi.

3. Blogi mahdollistaa lisämyyntiä nykyisille asiakkaille

blogi mahdollistaa lisämyyntiä

Yrityksen blogi on oiva keino rakentaa asiakassuhdetta, mutta sillä voi tehdä myös suoraa myyntiä, erityisesti jo olemassa olevalle asiakaskunnalle. Fiksusti kirjoitetut artikkelit, innostavat kokeilemaan uusia palveluita sekä myös opastavat asiakkaita tilaamaan heille parhaiten sopivia tuotteita.

Sisältömarkkinointi ei tietysti ole mikään uusi juttu ja erilaisia ohjeita ja ruokareseptejä on käytetty markkinoinnissa jo satoja vuosia. Hakukoneiden aikakaudella, sisältömarkkinoinnin merkitys kuitenkin on kasvanut entisestään ja yrityksen oma blogi voi hyvin olla ratkaisevassa roolissa liiketoiminnan kasvattamiseksi.

Yritysblogi toimii erittäin hyvin, toisen äärimmäisen tehokkaan markkinointikeinon, sähköpostin kanssa.

Yritysblogit toimivat erittäin hyvin, toisen äärimmäisen tehokkaan markkinointikeinon, sähköpostin kanssa. Sähköpostimarkkinointi vaatiikin toimiakseen juuri hyvää sisältöä, joka luonnollisesti sijaitsisi yrityksen blogissa. Voit siis kertaalleen tuotettua sisältöä hyödyntää myös muissa kanavissa, kuten vaikkapa myös Facebook -sivuilla!

Blogin perustaminen vaikeaa? Vinkkejä blogin aloittamiseksi!

Blogin aloitus, ja menestyksekäs kirjoittelu, voi toki olla vaikeaa ja työlästä. Jo kirjoitusten aiheiden keksiminen voi olla haastavaa, eivätkä kaikki ole syntyneet kirjoittajiksi. Listasimmekin lopuksi vielä muutamia vinkkejä helpottamaan oman blogin aloittamista.

  • Kirjoita läheisesti yrityksesi toimintaan liittyvistä aiheista. Kirjoitusten tyyli voi vaihdella ja virallisen mainostekstin sijaan olla sopiva sekoitus asiantuntevuutta ja henkilökohtaisia mielipiteitä. Blogikirjoituksissa voi hyvin olla myös huumoria ja persoonallisuutta mukana.
  • Mieti alkuun, mikä on oma demografinen asiakaskuntasi ja kuinka kirjoituksesi voisi hyödyttää lukijoitasi.
  • Aloita pienestä, äläkä ahnehdi liikaa aluksi. Panosta esimerkiksi mieluummin yhteen hyvään kirjoitukseen kuukaudessa, kuin useampaan heikompilaatuiseen.
  • Hyödynnä myös yhteistyöverkostoasi. Blogin kirjoittamiseen voi valjastaa myös apuvoimia. Kirjoittajina voivat toimia myös vaikkapa asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi.
  • Katso myös ammattibloggaaja Marianna Mäkelän vinkit blogin aloittamiseen.

Oliko kirjoitus hyödyllinen? Jaa se eteenpäin: