Kotisivujen nopeuden merkitys - Zoner Web Hosting

Katso myös

Kotisivujen nopeuden merkitys

Kotisivujen latautumisnopeudella on suurta merkitystä. Emme usein jaksaisi jonottaa kauppojen jonoillakaan, joten vielä vähemmän siedämme odottelua, selatessa sivustoja omalla päätelaitteella.

Korkea latautumisnopeus ei vain ärsytä, vaan myös tutkitusti karkoittaa kävijöitä kotisivuilta. Sivuston latautumisnopeus vaikuttaa myös muun muassa hakukoneiden, eli Googlen, tuloksiin, joten nopeammat sivustot nauttivat sekä tyytyväisemmistä kävijöistä että paremmista hakukonetuloksista.

Puolen sekunnin latausero on jo merkittävä

Muun muassa Google havaitsi tämän itse aikoinaan kantapään kautta. Asiakaskyselyn tulosten vuoksi, Googlen hakutulossivu vaihdettiin näyttämään 10 tuloksen sijasta 30 tulosta. Seurauksena, hakutulossivun latautumisnopeus hidastui 0,4 sekunnista → 0,9 sekuntiin ja samalla kävijäliikenne ja mainosrahoitteiset klikkaukset putosivat 20%.

Google toisti samankaltaisen kokeen myöhemmin ja hyvänä johtopäätöksenä voidaankin pitää, että puolen sekunnin hidastus voi karkoittaa jopa viidenneksen, minkä tahansa sivuston kävijämääristä.

Verkkokaupan latautumisnopeus

Kotisivujen nopeuden merkitys korostuu erityisesti verkkokaupoissa, joissa tehdään selkeästi mitattavaa tulosta, eli myyntiä. Koska verkkokauppabisneksessä liikkuvat isot rahat, löytyy aiheesta myös merkittävästi tutkimustulosta.
verkkokaupan latautumisnopeus

Kahden sekunnin sääntö

Jo vuonna 2009 tehdyn, tutkimuksen mukaan:

  • Noin puolet (47%) selaajista, odottaa sivuston latautuvan täysin kahdessa sekunnissa. Vuonna 2006 vastaava aika oli 4 sekuntia, joten voimme odottaa odotusten ja vaatimusten olevan nykypäivänä vieläkin tiukempia.
  • 40% vastaajista ilmoitti keskeyttävänsä asioinnin verkkokaupassa, mikäli sivulataus kesti yli kolme sekuntia.
  • 79% kävijöistä, jotka kokivat epämukavuutta asioinnissa, olivat vähemmän halukkaita asioimaan verkkokaupassa uudestaan ja 27% kävijöistä kokivat kokemuksen vaikuttavan negatiivisesti myös asiointiin, kyseisen yrityksen, kivijalkamyymälässä.

Lähde:
http://uk.akamai.com/html/about/press/releases/2009/press_091409.html

Pienikin ero latautumisnopeudessa näkyy myynnissä

Amazon.comin tutkimusten mukaan 0,1 sekunnin eli 100ms kasvu sivuston latautumisajassa, laski suoraan myyntiä 1%.

Lähde:
Online Experiments: Lessons Learned, Ron Kohavi and Roger Longbotham, Microsoft
http://robotics.stanford.edu/~ronnyk/2007IEEEComputerOnlineExperiments.pdf

Verkkokaupan hitaus on suurimpia syitä ostosten kesken jättämiseen

Kaksi kolmasosaa (67%) Iso-Britanniassa ja yli puolet (51%) Yhdysvaltalaisista verkkokauppa-asiakkaista ilmoitti, sivuston hitauden olevan suurin syy, ostoksen kesken jättämiseen verkkokaupassa.

Lähde:
Adventures in Retail: The other line is faster, Brand Perfect
http://brandperfect.org/online-retail-research-report-november-2012.pdf

Kuinka kotisivuja saa nopeammaksi?

Latausaikoihin vaikuttavat useat tekijät, kuten:
kotisivujen latautumisaika

  • Kotisivujen hosting-palvelu. Mikäli olet jo asiakkaamme, onneksi olkoon. Olemme panostaneet ahkerasti erityisesti palvelintemme nopeuteen ja webhotellimme ovat tutkitusti erittäin nopeita.

    Varsinkin verkkokaupoissa, webhotellia nopeampi ja varmempi ratkaisu on mm. Virtuaalipalvelin, joten palvelua parantamalla on mahdollista nopeuttaa sivuston toimintaa.

    Kysy lisää asiakaspalvelustamme
    010 235 6688 (ark. 8.00-16.00) tai myynti@zoner.fi

  • Sivuston tekninen toteutus ja optimointi. Käytetyissä ohjelmistoissa ja tekniikoissa on isoja eroja nopeuden suhteen. Myös jo olemassaolevia on mahdollista optimoida monin tavoin nopeammiksi mm. erilaisten cache, eli välimuistitoimintojen avulla.

    Katso esimerkiksi blogistamme esimerkki, kuinka WordPress sivustoa voi nopeuttaa cache-lisäosan avulla:
    Nopeuta kotisivuja cache -toimintojen avulla

  • Mediatiedostot ja liitännäiset. Isokokoiset kuvat, videot ja muut mediatiedostot vievät kauemmin aikaa latautua. Erityisesti kuvien kokoa on mahdollista optimoida monin tavoin latautumisaikaa ajatellen.

    Myös erilaiset sivuston ulkopuoliset skriptit ja liitännäiset, kuten Facebook -toiminnot ja mainosbannerit ovat esimerkkejä sivuston latautumisaikaa hidastavista toiminnoista.

, , , , , ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.