Verkkokaupan maksutavat

Verkkokaupan maksutavat ovat tulleet paljon eteenpäin niistä ajoista, jolloin verkkokauppiaan täytyi itse tehdä sopimuksia jokaisen yksittäisen pankin kanssa ja koodata nämä pankkien maksupainikkeet erillisesti verkkokauppaansa. Nykyään lähes kaikki verkkomaksuliikenne kulkeekin erillisten maksupalveluiden tarjoajien kautta, jotka tarjoavat usein valmiit maksumoduulit yleisimpiin verkkokauppa-alustoihin, kuten Magentoon, PrestaShopiin ja WooCommerceen.

Tässä artikkelissa esitellään kahdeksan erilaista palveluntarjoajaa sähköisten maksujen käyttöön verkkokaupassa. Esittelyssä on niin kokonaisvaltaisia ratkaisuja tarjoavia kuin yksittäisempiin maksutapoihin keskittyviä palveluita.

Verkkokaupan maksutavat

Tarjoa useita maksutapoja verkkokaupassa

Verkkokauppojen maksutavoilla ja koko maksuprosessilla on merkitystä verkkokaupan myynnin kannalta. Verkkokauppaa koskevaa tutkimusta löytyy paljon ja niistä saa hyvän käsityksen, mitkä verkkokaupan maksutavat ovat asiakkaiden suosiossa ja mitkä voivat olla suurimmat kompastuskivet itse maksuprosessissa.

Mitä maksutapoja suomalaiset suosivat?

Vuonna 2018 on tehty kaksi erillistä tutkimusta suomalaisten verkko-ostoksista, tutkimukset ovat toteuttaneet PostNord ja Paytrail.

PostNordin tekemän tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista maksaa verkko-ostoksensa:
• pankki- tai luottokortilla 30%
• verkkopankilla 27%
• laskulla 25%
• PayPalilla, Paysonilla tai vastaavalla 12%
• käteismaksulla 2%

Lähde:
https://www.postnord.fi/siteassets/raportit/verkkokauppa-pohjoismaissa/verkkokauppa-pohjoismaissa-2019.pdf

Paytrailin tutkimuksessa kysymyksen asettelu oli hieman toisenlainen, sillä siinä kysyttiin mieluisinta maksutapaa, joka oli:
• verkkopankki 39 %
• pankki- tai luottokortti 24%
• lasku 16%
• PayPal 13%
• osamaksu 4%

Lähde: https://www.paytrail.com/hubfs/Paytrail_Verkkokauppa_Suomessa_2018.pdf

Verkkokauppiaan onkin varmasti järkevää tarjota asiakkaalle ainakin suosituimmat verkkokauppan maksutavat eli korttimaksut, verkkopankkimaksut ja lasku. Asiakkaan kannalta on varmasti paras, että maksuvaihtoehtoja on useita, joista voi valita itselleen sopivimman. Kannattaa kuitenkin huomioida myös eri maksuvaihtoehdoista verkkokauppiaalle mahdollisesti syntyvät kulut.

Miksi maksuprosessi jää kesken?

Paytrailin tutkimuksen mukaan ostosten keskeyttämisen syynä olivat seuraavat:
• 20% ei löytänyt mielestä maksutapaa
• 18% koki teknisiä ongelmia sivustolla
• 13% ei saanut maksuprosessia toimimaan
• 9% ei luottanut sivustoon tarpeeksi
• 9% koki henkilötietojen rekisteröinnin liian vaivalloiseksi

Asiakkaat ovat yleensä verkkokaupoissa kärsimättömiä, joten maksutapahtuma kannattaa tehdä heille mahdollisimman helpoksi ja sujuvaksi. Verkkokauppiaan kannattaa miettiä myös luotettavuutta ja toimintavarmuutta maksupalveluntarjoajaa valitessa. Esimerkiksi asiakkaalle ennestään tuttu ja luotettava maksupalveluntarjoaja voi tuoda selvästi paremman tuloksen kuin pieni ja tuntematon toimija, vaikka varsinainen maksujen välitys onnistuisi molemmilla palveluilla verkkokauppiaan näkökulmasta yhtä hyvin.

Verkkokaupan maksutavat vertailussa

Esittelemme tässä blogitekstissä kaikkiaan kahdeksan palveluntarjoajaa. Esitellyssä Bambora, BlueCommerce, Checkout Finland, Mash, Klarna, PayPal, Paytrail ja Stripe. Alla olevasta taulukosta näet helposti, mitkä verkkokaupan maksutavat kukin palveluntarjoaja mahdollistaa. Verkkokaupan maksutavat vertailussa

Kuukausimaksuttomat ratkaisut

Palveluntarjoajat vaihtelevat paitsi sen suhteen, mitä eri maksutapoja he tarjoavat, mutta myös sen suhteen maksavatko heidän palvelunsa verkkokauppiaalle. Tarjolla on myös useita kuukausimaksuttomia paketteja, jotka voivat olla hyödyllisiä, jos verkkokaupan myynti on vasta alussa, pientä tai kausittaista. Samalla palveluntarjoajalla voi olla useita erilaisia palvelupaketteja, joista verkkokauppias voi valita itselleen parhaiten sopivan. Alta olevasta taulukosta löydät tiedon siitä, tarjoaako kyseinen palveluntarjoaja kuukausimaksuttoman palvelupaketin.Verkkokaupan maksutavat - kuukausimaksuttomat palveluntarjoajat

Pohtiessaan palveluntarjoajan valintaa kannattaa kuitenkin huomioida, että usein kuukausimaksuttomissa paketeissa on korkeammat transaktiokohtaiset kulut tai ne saattavat ottaa erillisen prosentuaalisen komission myynnistä. Puolestaan kuukausimaksullisissa versioissa transaktiokohtaiset maksut ovat yleensä selvästi pienempiä, eivätkä ne sisällä enää prosentuaalista komissiota.

Halusimme päästää ääneen myös jokaisen verkkokaupan maksutapoja tarjoavan yrityksen edustajat. Seuraavaksi esittelyssä onkin jokainen palveluntarjoaja erikseen, esittelyt ovat aakkosjärjestyksessä.

Bambora PayForm

Bambora monia maksutapoja verkkokauppaan

Bambora PayForm on Bamboran tarjoama verkkokaupoille suunniteltu maksutaparatkaisu, joka sopii niin pienille kuin suurillekin yrityksille. Bambora tunnettiin aiemmin nimellä Maksukaista.

Bambora PayForm tarjoaa monipuoliset verkkokaupan maksutavat ja mahdollistaa asiakkaalle korttimaksut, verkkopankkimaksut, laskut, osamaksut ja mobiilimaksamisen, kuten MobilePaylla tai Pivolla maksamisen.

Miksi Bambora Payform on hyvä valinta verkkokaupan maksutavaksi?

Ville Vähä-Nuuja, kehitysjohtaja Bambora PayForm:Ville Vähä-Nuuja, Bambora PayForm
”Bamboran ajatuksena alusta asti on ollut helpottaa kauppiaiden arkea ja auttaa keskittymään liiketoimintansa kehittämiseen. Bambora PayForm tarjoaa kaikki tarvittavat maksutavat mihin tahansa verkkokauppaan tai -sovellukseen. Tiedämme, että käyttöönotot ovat joskus kiireisiä. Sähköisellä sopimuksella palvelun saakin avattua yleensä 1-2 arkipäivässä. Yleisimpiin verkkokauppa-alustoihin tarjoamme käyttövalmiit ja maksuttomat liitännät.

Sähköisen liiketoiminnan kehittämisessä vain mielikuvitus on rajana – me tarjoamme maksamisen työkalut toteuttamiseen. Tallentamalla maksukortin, toistuvat veloitukset (esim. kuukausittain) ja pikaostaminen tekevät ostamisesta todella vaivatonta. Käytettävyys on parempi sekä entistä useampi kävijä tulee maksavaksi asiakkaaksi. Tarjoamme myös kauppapaikoille monikauppiaspalvelun, jolla yhden ostoskorin maksun voi jakaa usean eri kauppiaan kesken.

Sujuva taloushallinto on yrittäjälle tärkeää. Kirjanpitoa varten lähetämme selkeän raportin maksetuista tilityksistä sekä tarjoamme rajapinnan kokonaan automatisoitua kirjanpitoa varten.”

Bambora sopii erityisen hyvin sellaisille kauppiaille, jotka myyvät sekä verkossa että fyysisessä liikkeessä, sillä heiltä löytyy maksuratkaisut myös fyysisiin myymälöihin. Aloittavalle verkkokauppiaalle Bambora PayForm tarjoaa hyvän vaihtoehdon, sillä sen saa myös ilman kuukausi- tai aloitusmaksuja.

Bambora PayForm -maksumoduulit

Bambora tarjoaa maksumoduulit muun muassa seuraaviin verkkokauppa-alustoihin veloituksetta: Magento, PrestaShop, WooCommerce, Johku, Campwire ja DigitalBooker.

Bambora PayFormin hinnoittelu

Bambora tarjoaa kaksi erilaista hintavaihtoehtoa: PayForm Express ja PayForm Power.

PayForm Express ei sisällä kiinteää kuukausihintaa tai avausmaksua, joten se on edullinen ratkaisu aloittavalle verkkokauppiaalle tai sellaiselle verkkokauppiaalle, jolla myynti on esimerkiksi kausittaista. Se sisältää sekä kiinteän että prosentteihin sidotun transaktiomaksun.

PayForm Power on puolestaan kuukausimaksullinen palvelu 39€/kk, mutta sen transaktiomaksut ovat selvästi pienemmät kuin PayForm Expressissä.

Bambora PayFormista löytyy lisätietoja täältä.

BlueCommerce

BlueCommerce tarjoaa kattavat verkkokaupan maksutavatBlueCommerce on verkkomaksujen osalta suhteellisen uusi palvelu. Sen taustalta löytyy kuitenkin erittäin varteenotettava maailmanlaajuinen tekijä Verifone, jonka palvelut tunnettiin aiemmin Suomessa nimellä Point.

BlueCommerce tarjoaa verkkokaupan asiakkaalle useita erilaisia maksutapavaihtoehtoja, kuten korttimaksut, verkkopankkimaksut, laskut ja osamaksut.

Kuinka BlueCommerce eroaa edukseen?

Henrik Henriksson, BlueCommerceHenrik Henriksson, markkinointijohtaja Verifone Finland:
”Maksuratkaisumme sopii kaikille kauppiaille toiminnan laajuudesta riippumatta. Se käy loistavasti pelkästään verkkokauppiaille ja sen lisäksi maksamisen kokonaisratkaisumme tuo ainutlaatuista etua myös kivijalkamyymälän ja verkkokaupan maksuliikenteen yhdistämiseen.

Yhdellä selkeällä raportointityökalulla kauppias seuraa sekä hallinnoi kätevästi kaikkien myyntikanavien maksutapahtumia. Meillä maksamisen ratkaisu ei rajoitu ainoastaan verkkokauppaan, vaan kauppiaat yhdistävät myymälän ja verkkokaupan yhdellä ja samalla ratkaisulla.

Maksuratkaisumme myös tunnistaa palaavan asiakkaan. Asiakas voi turvallisesti tallentaa maksukorttinsa tiedot palveluumme. Tämä helpottaa asiakkaan maksusuoritusta, kun tietoja ei tarvitse syöttää kuin yhden kerran. Mobiilimaksaminen helpottuu ja asiakkaan on helppo palata uudestaan ostoksille.

Maksusivumme on mobiilioptimoitu eli se toimii selkeästi myös matkapuhelimella ja tabletilla. Maksusivu tunnistaa käytettävän laitteen ja skaalautuu sen mukaan. Ominaisuus parantaa konversioastetta yhteydenottoon ja tilauksen tekemiseen.”

Aloittavalle verkkokauppiaalle BlueCommerce voi olla erinomainen ratkaisu, sillä sen saa myös ilman kuukausimaksua ja maksumoduuli on ilmainen. Näin verkkokaupan aloituskustannukset voivat pienentyä oleellisesti ja sähköinen kaupankäynti on mahdollista aloittaa pienimuotoisesti.

BlueCommerce-maksumoduulit

BlueCommerce kehittää myös aktiivisesti itse maksumoduuleita yleisimpiin avoimen lähdekoodin verkkokauppaohjelmistoihin, jolloin maksutavan käyttöönoton kustannukset pienenevät oleellisesti.

Valmiita ja ilmaisia maksumoduuleja löytyy muun muassa seuraaviin verkkokauppaohjelmistoihin Magento, PrestaShop, OpenCart, WooCommerce, osCommerce ja Zen Cart.

BlueCommercen hinnoittelu

BlueCommercessa on mahdollisuus valita kolme eri hinnoittelumallia eli palvelutasoa: Basic, Premium ja Premium +.

Basic taso on kuukausimaksuton maksupalvelu, jossa palveluntarjoaja veloittaa kuukausimaksun sijasta pienen transaktiomaksun sekä prosentteihin sidotun komission tilausten kokonaisarvoista.

Premium ja Premium + -tasot ovat kuukausimaksullisia ja sisältävät myös enemmän ominaisuuksia verkkokauppiaalle.

BlueCommerce maksupalvelusta löytyy tarkempia lisätietoja täältä.

Checkout Finland

Checkout Finland monipuoliset verkkokaupan maksutavatCheckout on yksi Suomen suurimmista maksunvälityspalveluista ja kuuluu osaksi OP-ryhmää.

Checkout Finland tarjoaa yhden sopimuksen avulla kattavasti kaikki tarpeelliset verkkokaupan maksutavat: korttimaksut, verkkopankkimaksut, laskut, osamaksut ja mobiilimaksamisen.

Minkä takia Checkout Finland on hyvä vaihtoehto?

Joni Rautanen, Checkout FinlandJoni Rautanen, Business Owner OP Financial Group:
”Checkout Finland on markkinoiden ainoa suomalaisomisteinen maksunvälittäjä. Checkoutin käyttöönotto on helppoa ja nopeaa. Palvelu on valmis käytettäväksi 1-2 arkipäivässä ja kauppiaan apuna on suomalainen asiakaspalvelu, joka palvelee kattavalla aukioloajalla ma-su klo 6-23.

Checkout tarjoaa markkinoiden laajimman maksutapavalikoiman, joka mahdollistaa kauppiaalle juuri niiden maksutapojen hyödyntämisen ja optimoinnin, joita kuluttajat verkkokaupassa mieluiten käyttävät. Moderneissa maksurajapinnoissa on panostettu suorituskykyyn ja toimintavarmuuteen, joten suuret asiakasmäärät, vaihteleva maksuliikenne tai skaalautuvuus ei tuota ongelmia. Laadukas tekninen toteutus takaa myös hyvin kehittäjäystävälliset ohjelmointirajapinnat.

Checkout tarjoaa myös laadukkaan ja toimivan shop-in-shop-kauppapaikkaratkaisun. Pääkauppiaalle on hyödyllistä, että hän saa kuluttajille tarjolle laajan valikoiman tuotteita ilman omaa tuotantoa tai maahantuontia. Alakauppiaille se on kannattava lisääntyneen näkyvyyden takia. Kun yksi merkki houkuttelee kuluttajan verkkokauppaan, saavat myös muut merkit näkyvyyttä. Shop-in-shop tarjoaa alakauppiaalle parhaimmillaan selkeästi kohdennetun kauppapaikan, jonka ylläpidosta ei tarvitse itse huolehtia”

Checkout Finlandin voi sopia esimerkiksi sellaisille verkkokauppiaille, joiden myynti on kausittaista, sillä palvelu ei vaadi määräaikaista sitoutumista, eikä siinä ole irtisanomisaikaa. Lisäksi sen voi laittaa myös tauolle ilman lisäkuluja.

Checkout Finland -maksumoduulit

Checkout Finland tarjoaa ilmaiseksi maksumoduulit yleisimpiin verkkokauppa-alustoihin ja tarvittaessa myös tekniset ohjeet maksumoduulien asentamiseen.

Maksumoduulit löytyvät muun muassa seuraaviin verkkokauppa-alustoihin: Shopify, Vilkas, WooCommerce, MyCashflow ja Magento.

Chechout Finlandin hinnoittelu

Checkoutissa voi valita kolmesta eri hinnoitteluvaihtoehdosta: Starttipaketti, Laajapaketti ja Shop-in-Shop.

Pakettien hinnat vaihtelevat niin kuukausimaksun kuin erilaisten maksutapahtuma kohtaisten kiinteiden ja prosentuaalisten maksujen osalta.

Checkout Finland -maksutapapalvelusta löydät lisätietoja täältä.

Mash

Mash tarjoaa joustoa verkkokaupan maksuihinMash-maksutapa tarjoaa verkkokaupan asiakkaille mahdollisuuden vähintään kahden viikon korottomaan maksuaikaan laskulla sekä mahdollisuuden maksaa ostoksensa osamaksulla.

Mash-maksutapa löytyy useimmista erilaisia maksutapoja tarjoavista palveluista tai sen voi lisätä verkkokauppaan Mashin oman maksumoduulin avulla.

Milloin Mash on hyvä verkkokaupan maksutapa?

Risto Hassinen, MashRisto Hassinen, Head of eCommerce Sales Finland Mash:
”Suomessa kehitetty mutta nyt jo eripuolella Eurooppaa toimiva Mash on loistava maksutapa verkkokauppaasi, sillä asiakkaasi saa aina vähintään kaksi viikkoa korotonta ja kulutonta maksuaikaa Mash-laskulle. Asiakkaalla on myös mahdollisuus halutessaan maksaa ostoksensa osamaksulla. Asiakkaiden on helpompi tehdä myös suurempia ostoksia, sillä Mashilla ostoksia voi tehdä verkkokaupoissa aina 10 eurosta jopa 10.000 € asti.

Joustavat maksutavat auttavat kasvattamaan verkkokaupan ostosten kokoa ja parantamaan asiakastyytyväisyyttä. Tämä tietää sinulle mahdollisuutta lisämyyntiin. Kun verkkokaupan maksutavat ovat vertailussa, Mash on kauppiaalle helppo, turvallinen ja edullinen valinta. Mashin käyttöönotto on todella helppoa. Voit aktivoida Mashin maksunvälittäjien, kuten Bamboran PayFormin tai Checkoutin kautta tai hyödyntää useisiin verkkokauppa alustoihin löytyviä valmiita maksumoduuleitamme.

Mashin mielestä maksujen vastaanotto ei saisi tuoda turhia kuluja myöskään kauppiaalle. Kehittämämme teknologia myöntää laskun tai osamaksun nopeasti kuluttajalle ja Mash kantaa mahdollisen luottoriskin. Silti Mashillä maksujen vastaanotto on kauppiaalle kuluton!”

Mash on tosiaan verkkokauppiaalle aina täysin ilmainen, eli sen tarjoaminen maksuvaihtoehtona ei vaadi rahallista panostusta. Tämän voikin olla loistava etu etenkin pienille tai aloitteleville verkkokaupoille, koska myös luottoriskin kantaminen jää Mashin vastuulle.

Mash-maksumoduulit

Mash-maksutavan saa verkkokaupan käyttöön joko muiden palveluntarjoajien kautta tai sitten Mashin omalla maksumoduulilla. Mashilta löytyy tuki muun muassa seuraaville verkkokauppa-alustoille: Finqu, Magento, MyCashflow ja Shopify.

Mash-maksutavan hinnoittelu

Mash on verkkokauppiaalle aina täysin ilmainen, mutta jos palvelu otetaan jonkin muun palveluntarjoajan kautta, tulee maksettavaksi tietenkin kyseisen palveluntarjoajan kuukausittaiset ja/tai transaktiokohtaiset maksut.

Mash-maksutavasta löydät lisätietoja täältä.

Klarna Checkout

Klarna tarjoaa maksuratkaisut verkkokauppaanKlarna Checkout sisältää erittäin hyviä ja tehokkaita ominaisuuksia verkkokauppiaalle.

Klarna tarjoaa monipuoliset verkkokaupan maksutavat, kuten lasku- ja osamaksutavat, mutta myös perinteiset pankki- ja luottokorttimaksut.

Mikä tekee Klarna Checkoutista hyvän valinnan?

Jani Tyyni, KlarnaJani Tyyni, pääjohtaja Klarna Finland:
“Klarna on perustamisvuodestaan 2005 lähtien pyrkinyt jatkuvasti kehittämään verkkokauppaostoksia: päivittämällä ja parantamalla ihmisten ostoskokemuksia. Nykyään kuluttajat odottavat saavansa paljon enemmän kuin pelkästään eri maksuvaihtoehtoja. He odottavat saavansa smoothin ostokokemuksen. Ostokokemus sisältää kaiken sen, mitä tapahtuu ennen maksutapahtumaa, sen aikana ja sen jälkeen.

Meidän helpot ja monipuoliset maksuvaihtoehdot ovat vain osa tätä kokonaisuutta. Meidän maksa myöhemmin mahdollisuus on hyvä esimerkki kuluttajaystävällisistä vaihtoehdoista ja se onkin kasvanut todella suosituksi maksutavaksi ympäri Eurooppaa. Tarjoamalla ylivoimaisen kokemuksen kuluttajalle, me autamme varmistamaan, että kauppiaat voivat kasvattaa konversiolukuja ja saada sekä tyytyväisiä että uskollisia asiakkaita.”

Klarna Checkout toimiikin virtaviivaisuutensa ansiosta erittäin hyvin etenkin volyymia eli yksinkertaisia tuotteita myyvissä verkkokaupoissa, joiden myynnissä kappale- ja kertaostosten lukumäärät ovat etusijalla. Klarna Checkoutin virtaviivaisuutta auttaa, jos kaupassa ei käytetä erillisiä, asiakkaan mukaan tapahtuvia muuttujia, kuten toimitustapavalintoja.

Klarna Checkout ei välttämättä ole paras valinta aloittavalle verkkokauppiaalle, mutta harkinnan arvoinen vaihtoehto, kun verkkokauppaa aletaan optimoimaan myyntien maksimoimiseksi.

Klarna Checkout -maksumoduulit

Useimpiin verkkokauppa-alustoihin on saatavilla Klarna Chekoutin maksumoduuli erikseen asennettavana lisäosana. Tällaisia ovat esimerkiksi Shopify, Magento ja WooCommerce. Klarna on oletuksena asennettu puolestaan esimerkiksi MyCashflow- ja Vilkas-verkkokauppaohjelmistoihin.

Klarna Checkout -maksupalvelun hinnoittelu

Klarnan hinnoittelu koostuu prosentuaalisesta ja kiinteästä transaktiokohtaisesta maksusta. Kuukausimaksua palvelussa ei ole lainkaan.

Klarnan palveluista löydät lisätietoja täältä.

PayPal

PayPal-maksutapa verkkokauppaanPayPal on kansainvälisesti suosittu maksunvälityspalvelu, joka toimii yli 200 eri maassa ja valittavissa on jopa 25 eri valuuttaa.

PayPal tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden maksaa oman PayPal-tilinsä tai PayPaliin liitetyn luottokortin avulla. PayPal toimii ikään kuin välikätenä verkkokaupan ja asiakkaan välissä. Verkkokauppa ei siis saa esimerkiksi asiakkaan luottokorttitietoja vaan PayPal hoitaa kaiken rahaliikenteen.

Miksi PayPal on hyvän vaihtoehto?

Jonas Breding, PayPalJonas Breding, johtaja PayPal Nordics:
“PayPalilla on ainutlaatuinen asema maailmanlaajuisella maksualalla ja meillä on yli 277 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Olemme siis luonteva osa ihmisten taloutta ja kumppani yli 200 myyjälle ympäri maailmaa, myös Suomessa. PayPal onkin yksi luotetuimmista tuotemerkeistä, joten sen näkeminen maksuvaihtoehtona tekee verkkokaupan asiakkaista vähemmän epäröiviä. Tämä on tärkeä tekijä jokaiselle verkkokauppiaalle, etenkin kansainvälisessä myynnissä.

ComScorein äskettäin tekemän tutkimuksen mukaan konversio PayPalin kanssa on noin 30-50% korkeampi (verrattuna muihin maksutapoihin) PayPal One Touchin kaltaisen ratkaisujen ansiosta PayPal onnistuu laukaisemaan jopa 30% enemmän spontaaneja ostoksia kuin muut maksutavat, mikä käytännössä johtaa ostosten kesken jättämisen vähenemiseen.

Kaikki ominaisuudet yhdistettynä olemme äärimmäisen vahva: tutkimme uusia kanavia, laajennamme rahoituspalveluidemme tarjontaa, lisäämme kuluttajien sitoutumista sekä kauppiaiden osuutta maksutapahtumista.”

PayPalissa on myös toistuvan laskutuksen mahdollistava ominaisuus, joten PayPal siis sopii hyvin myös sellaisille verkkokauppiaille, jotka tarvitsevat toistuvaa laskutusta.

PayPalissa ei ole kiinteää kuukausimaksua, joten sen tarjoaminen voikin olla järkevää myös kotimaisissa verkkokaupoissa, vaikka palvelun suosio ei ole vielä kovinkaan suuri Suomessa.

PayPal-maksumoduulit

PayPal tarjoaa mahdollisuuden asentaa maksupainikkeet HTML-koodin avulla omaan verkkokauppaan. PayPalin sivuilta löytyy myös kattavat tukiohjeet maksupainikkeiden lisäämiseen itse.

PayPal-pikakassan saa puolestaan käyttöönsä joko hyödyntämällä PayPalin kumppaneita tai sitten integroimalla sen itse, tosin se vaatii hieman edistyneempää osaamista.

PayPal-maksuratkaisun hinnoittelu

PayPalissa ei ole kiinteää kuukausihintaa, vaan hinnoittelu perustuu prosentuaalisiin ja kiinteisiin transaktiokohtaisiin maksuihin. Hintoihin vaikuttaa myös se, ovatko maksut rajat ylittäviä tai tarvitaanko valuutan muuntoa.

PayPalin palveluista löytyy lisätietoja täältä.

Paytrail

Paytrail mahdollistaa monipuoliset maksutavat verkkokauppaanPaytrail (entinen Suomen Verkkomaksut) on yksi Suomen suosituimmista maksupalveluista verkkokaupoille. Paytrail on osa pohjoismaista Nets-perhettä, joka tarjoaa maksuratkaisuja, tietopalveluja ja digitaalisia turvaratkaisuja.

Paytrail tarjoaa monipuoliset verkkokaupan maksutavat, kuten korttimaksut, verkkopankkimaksut, laskut, osamaksut ja mobiilimaksamisen.

Miten Paytrail erottuu edukseen muista maksutaparatkaisuista?

Johannes Kumpukoski, PaytrailJohannes Kumpukoski, myyntijohtaja Paytrail:
”Palvelumme kattavat korttimaksutavat ja erinomainen kirjanpitoraportointi ovat kauppiaalle suoraan näkyviä ja meidät kilpailijoista erottavia tekijöitä.

Näiden lisäksi asiakaspalvelumme on erittäin kiitetty sekä kauppiaiden että kuluttajien toimesta. Lisäksi teemme tilitykset kauppiaalle nopeasti ja palvelumme saatavuus on markkinan korkein. Palvelun saatavuus on tutkitusti tärkein verkkomaksupalvelun valintaan vaikuttava tekijä.”

Paytrail sisältää käytännössä kaikki kotimaiset verkkopankit sekä yleisimmät luottokorttimaksut. Siihen on mahdollista kytkeä myös runsaasti erilaisia lisämaksutapoja, kuten lasku- ja osamaksutavat, PayPal ja mobiilimaksaminen. Paytrailissa verkkokauppias voi siis itse helposti vaikuttaa siihen, mitä maksutapoja hän haluaa tarjoa asiakkailleen. Paytrail sopiikin sellaisille verkkokauppiaalle, joka haluaa helposti monipuoliset maksutavat omaan verkkokauppaansa.

Kauppiaspaneeli mahdollista maksuliikenteen hallitsemisen, myynnin seuraamisen ja kirjanpitoon raportoinnin helposti samasta näkymästä. Palvelu mahdollistaa myös keskeytyneiden tai muuten epäonnistuneiden maksusuoritusten seurannan.

Paytrail-maksumoduulit

Paytrail ei itse kehitä maksumoduuleita verkkokauppoihin, joten se on jäänyt kolmansien osapuolien tehtäväksi. Suurimpaan osaan yleisimmistä verkkokauppa-alustoista löytyy kuitenkin ilmainen maksumoduuli tai ohjeet maksutapojen käyttöönottoon. Tiedot molemmista löytyvät parhaiten Paytrailin omilta sivuilta.

Paytrail-maksupalvelun hinnoittelu

Paytrail on myös hinnoittelultaan hyvin selkeä. Kuukausihinta 59€ sisältää hyvin pitkälti kaiken. Yllättäviä kuluja ei siis pitäisi syntyä. Tosin yksittäisistä transaktioista veloitetaan pieni erillinen kulu, kuten muissakin palveluissa. Varsinaisia yllätyskuluja ei kuitenkaan kerry, koska erilaisista palautuksista ja maksutapahtumien tilityksistä ei veloiteta erikseen.

Paytrail-maksutavoista löydät lisätietoja täältä.

Stripe

Stripe tarjoaa monipuoliset verkkokaupan maksutavatStripe on maksunvälittäjä, joka hoitaa kaiken maksuliikenteen verkkokaupan ja asiakkaan välillä.

Stripen kautta maksut onnistuvat luotto- ja pankkikorteilla, myös ilman kirjautumista tai tunnusten luomista.

Miksi Stripe voisi olla hyvä maksutapa verkkokauppaan?

Erik Olofsson, StripeErik Olofsson, pohjoismaiden johtaja Stripe:
“ Stripe rakentaa kaikista tehokkaimmat ja joustavimmat työkalut kaupan käyntiin verkossa. Olitpa luomassa jatkuvaa tilauspalvelua, verkkopohjaista markkinapaikkaa tai perinteistä verkkokauppaa, Stripen kehittäjä ystävälliset sovellusliitännät ja laaja toiminnallisuus auttavat sinua luomaan loistavan verkkomaksukokemuksen asiakkaillesi. Jo miljoonat yritykset käyttävät Stripeä, mukaan lukien tuhannet Pohjoismaissa.”

Yksi Stripen vahvuuksista on se, ettei asiakkaalta vaadita kirjautumista, vaan korttinsa tiedot voi näppäillä myös ilman Stripe-tiliä. Rekisteröitymisen vaatiminen asiakkaalta voisi pahimmillaan johtaa ostosten keskeyttämiseen. Stirpen mahdollistaa maksusivu kustomoinnin yrityksen omaan ulkoasuun sopivaksi. Tosin se vaatii jo jonkin verran teknistä osaamista.

Stripestä löytyy myös jatkuvan laskutuksen mahdollistava toistuvat maksut -ominaisuus. Se sopii siis hyvin sellaisille verkkokauppiaille, joilla tarve toistuvaan laskutukseen.

Stripessä ei ole kiinteää kuukausimaksua, vaan ainoastaan transaktiokohtaiset maksut. Stripen voi siis hyvin ottaa käyttöön pienemmätkin verkkokaupat ilman huolta suurista kuukausittaisista maksuista.

Stripe-maksumoduulit

Stripe on helppo lisätä moniin verkkokauppa-alustoihin itse ilmaisen lisäosan avulla. Se on saatavilla esimerkiksi WooCommerceen, PrestaShopiin ja Magentoon.

Stripe-maksupalvelun hinnoittelu

Stripe ei sisällä kiinteitä kuukausimaksuja, vaan se perustuu prosentuaalisiin ja kiinteisiin transaktiokohtaisiin maksuihin. Prosenttiosuuden suuruuteen vaikuttaa olennaisesti se, käytetään maksuun eurooppalaista vai ei-eurooppalaista korttia.

Stripen tarjoamista maksupalveluista löydät lisätietoja täältä.

Oliko kirjoitus hyödyllinen? Jaa se eteenpäin: