Verkkokaupan perustaminen

Verkkokaupan perustaminen tarjoaa loistavan mahdollisuuden laajentaa jo olemassa olevaa toimintaa verkkoon tai testata kokonaan uutta ideaa pienillä kuluilla. Tässä blogitekstissä käsitellään verkkokaupan perustamista ja käydään sitä läpi vaiheittain.

  1. Miksi perustaa verkkokauppa?
  2. Ennen verkkokaupan perustamista
  3. Verkkokaupan toteutus
  4. Verkkokauppaan liittyvä lainsäädäntö
  5. Verkkokaupan markkinointi
  6. Verkkokaupan kehittäminen

Miksi perustaa verkkokauppa?

Verkkokauppa mahdollistaa kokonaan uuden liiketoiminnan aloittamisen tai olemassa olevan liiketoiminnan laajentamisen. Toisaalta se voi tarjota yrittäjälle myös vakaamman kassavirran, jos tulot ovat muuten hyvin kausittaisia tai tapahtumista riippuvaisia. Verkkokaupoissa voidaan myydä esimerkiksi palveluita, tuotteita tai koulutuksia.

Perustettavat verkkokaupat voidaan jakaa karkeasti kahteen eri tyyppiin. Osa verkkokaupoista lähtee rakentamaan myyntiä tuotteille tai palveluille nollasta, toiset puolestaan rakentavat verkkokaupan jo olemassa olevan liiketoiminnan, kuten kivijalkamyymälän lisäksi.

Verkkokauppa voi myös mahdollistaa toiminnan kokeilemisen uudella markkina-alueella suhteellisen pienillä kustannuksilla. Pienimuotoinen elinkeinon harjoittaminen verkkokauppalla voi joissain tilanteissa onnistua myös ilman yritystä, mutta tyypillisesti verkkokauppoja pyörittävät kuitenkin yritykset.

Verkkokaupan suosio on huikeassa kasvussa. Esimerkiksi vuonna 2019 verkkokauppa kasvoi 11% vuoteen 2018 verrattuna ja kaikkiaan yli 85% suomalaisista tekee ostoksia verkossa. Liikevaihdoltaan suurin verkkokauppan toimi-ala on matkailu, toisena tulee tavarat, mutta erilaisten palveluiden ostaminen verkosta on kasvanut vuosien 2018 ja 2019 välisenä aikana eniten.

Lähde Paytrail Verkkokauppa Suomessa 2019 -raportti: https://www.paytrail.com/hubfs/Verkkokauppa-Suomessa-2019.pdf

Verkkokaupan perustaminen vaatii aikaa ja osaamista.

Ennen verkkokaupan perustamista

Verkkokaupan perustaminen voi parhaassa tapauksessa olla nopeaa ja edullista, alkuun voi siis päästä myös pienellä budjetilla. Verkkokauppa vaatii kuitenkin aina myös jatkuvaa kehitystyötä ja markkinointia, joten pelkästä kertaluontoisesta kulusta ei voida puhua.

Ennen verkkokaupan perustamista kannattaa hankkia mahdollisimman paljon tietoa aiheesta, etenkin, jos aiempaa osaamista verkkokaupan tai yrityksen pyörittämisestä ei ole. Aiheesta löytyy paljon esimerkiksi kirjallisuutta, erilaisia koulutuksia ja kursseja.

Kannattaa myös tutustua jo olemassa oleviin verkkokauppoihin, niin suomalaisiin kuin ulkomaisiinkin, ja tehdä muistiinpanoja esimerkiksi siitä, mitä omaan kauppaan haluaisi. On tärkeää tehdä myös kannattavuuslaskelma ja liiketoimintasuunnitelma, jotta voidaan kriittisesti arvioida sitä, onko toiminta ylipäätänsä mahdollista saada kannattavaksi.

Verkkokaupan tuotteet ja kohderyhmä

Ennen verkkokaupan perustamista on tärkeää päättää myytävät tuotteet ja kohderyhmä. Verkkokauppiaiden kannattaa yleensä erikoistua, koska silloin esimerkiksi markkinointia voi kohdentaa paremmin.

Kilpailuetu ja erikoistuminen

Verkkokauppiaan on tärkeä sisäistää oma kilpailuetunsa – Miksi asiakas tilaisi juuri sinun verkkokaupastasi? Kilpailuetuna voi olla esimerkiksi hinnan sijasta myös palvelu tai tuotevalikoima.

Erikoistuminen kannattaa jo ihan senkin takia, ettei pienten verkkokauppojen kannata lähteä kilpailemaan isojen kaikkea myyvien verkkokauppajättien kanssa. Voit miettiä tuotteiden lisäksi muitakin erottautumistekijöitä, kuten hyvä asiakaspalvelu. Ennen kaupan avaamista tulee myös ehdottomasti tutustua omiin kilpailijoihin, jotka myyvät joko samoja tai samankaltaisia tuotteita.

Mieti tarkkaan, millaista valikoimaa olet valmis pitämään ja huomioi, että varaston pitäminen sitoo myös rahaa. Toisaalta, jos joudut tilaamaan tuotteen aina valmistajalta, kun joku sen verkkokaupasta ostaa, voi toimitusajat venyä todella pitkiksi.

Verkkokaupan tuotteen kannattaa harkita tarkkaan ja keskittyä tarkkaan rajattuun ryhmään, esimerkiksi kauluspaitoihin.

Verkkokaupan toteutus

Liikeidean valmistuttua on aika siirtyä verkkokaupan toteutukseen. Kannattaa ensimmäiseksi miettiä, mitä tekee itse ja mitä täytyy ulkoistaa. Osaatko esimerkiksi rakentaa verkkokaupan vai tarvitsetko siihen ammattilaisen apua?

Erilaisten ostettujen verkkokauppa toteutusten hinnat ja laatu vaihtelevat todella paljon, eikä korkea hintakaan takaa laatua. Jos päätät ulkoistaa verkkokaupan toteutuksen, on hyvä käyttää rauhassa aikaa sopivan ammattilaisen etsimiseen ja pyytää häneltä myös aiempia töitä nähtäväksi.

Kannattaa myös tiedostaa, ettei verkkokauppaa käytännössä koskaan saada täysin valmiiksi ennen julkaisua, sillä sitä tulisi kehittää jatkuvasti saadun palautteen ja analytiikan pohjalta.

Verkkotunnuksen valinta

Verkkotunnus on yksi näkyvimmistä verkkokaupan elementeistä. Hyvä domain auttaa myös hakukonenäkyvyyden saamisessa. Verkkotunnus kannattaakin valita ja varata ajoissa, jotta se ei mene kilpailijalle. Varauksen voi tehdä myös yksityishenkilönä ja siirtää verkkotunnuksen myöhemmin yrityksen nimiin. Katso vinkit, kuinka valita hyvä verkkotunnus.

Verkkokauppa-alustan valinta

Laadukkaan verkkokauppa-alustan avulla perusprosesseja on yleensä mahdollista automatisoida, ja näin säästää aikaa muille toimenpiteille, kuten verkkokaupan kehittämiselle sekä markkinoinnille. Alustan lisäksi verkkokauppaa varten tarvitsee alustata riippuen myös erillisen ulkoasuteeman ja lisäosia, joiden avulla erilaisia toiminnallisuuksia voi toteuttaa.

Kannattaakin varmistaa, että valittu alusta joko sisältää tarvittavat toiminnot tai ne voi asentaa siihen helposti valmiilla lisäosilla. Jos näin ei ole, voi erilaisten toiminnallisuuksien toteutukset joutua ostamaan palveluna, joka nostaa nopeasti valitun alusta kustannuksia.

Huolehdi myös verkkokauppa-alustan turvallisuudesta, koska verkkokaupassa käsitellään sekä henkilötietoja että maksuliikennettä. Verkkokaupan turvallisuuteen vaikuttaa toki käytetyn alustan lisäksi myös hosting ja erilaisten päivitysten ajan tasaisuus.

Suosittuja verkkokauppaohjemistoja ovat esimerkiksi WooCommerce ja Magento.

Verkkokaupan hosting

Verkkokauppaohjelmistot, kuten WooCommerce ja Magento, tarvitsevat erillisen hostingratkaisun toimiakseen. Laadukkaan hostingin valintaa kannattaa panostaa, sillä esimerkiksi palvelimen nopeus ja sijainti vaikuttavat suoraan myös verkkokaupan latausnopeuteen. Laadukas hosting vaikuttaa positiivisesti myös sivuston turvallisuuteen.

WP-Cloud Verkkokauppa

WP-Cloud Verkkokauppa tekee oman WooCommerce-kaupan perustamisesta ja ylläpidosta helppoa. WooCommerce asennetaan lisäosineen jo valmiiksi. Huolehdimme myös WordPress, teema ja lisäosapäivitykset kauppiaan puolesta.

Maksutavat

Verkkokaupassa täytyy olla tarjolla myös erilaisia maksutapoja, joista asiakas voi valita mieleisensä. Jokainen verkkokauppias voi päättää itse, mitä maksuvaihtoehtoja hän asiakkailleen tarjoaa.

Erilaisten maksutapojen tarjoamiseen vaikuttaa esimerkiksi se, minne kaikkialle myyt. Verkkokaupassa on tietenkin järkevää tarjota juuri ne maksutavat, joita asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi käyttävät. Perinteisesti esimerkiksi suomalaiset ovat suosineet huomattavan paljon suoria verkkopankkimaksuja, kun taas ulkomailla PayPalin ja luottokortin käyttö on selvästi yleisempää.

Tietoa asiakkaiden käyttämistä tai toivomista maksutavoista voi saada esimerkiksi erilaisten tutkimusten avulla, joita löytyy verkkokaupoista ja niiden maksutavoista melko mukavasti. Tietenkin asiaa voi ja kannattaa kysyä myös suoraan verkkokaupan todellisilta asiakkailta.

Maksupalveluntarjoajat

Erilaisten maksutapojen tarjoaminen hoidetaan yleensä jonkin maksupalveluntarjoajan kautta. Tyypillisesti verkkokauppias maksaa tällaisesta palvelusta joko kuukausittaista kiinteää summaa ja pientä provisiota maksutapahtumista tai sitten isompaa provisiota yksittäisistä maksutapahtumista.

Eri palveluntarjoajien hinnat ja maksutapavaihtoehdot vaihtelevat suuresti. Niiden välillä kannattaakin tehdä rauhassa vertailua ja ottaa selvää myös käyttökokemuksista. Lue tarkemmin palveluntarjoajista, jotka mahdollistavat verkkokaupan maksutavat.

Toimitustavat

Verkkokaupan perustamisen yhteydessä tulee miettiä myös toimitustapoja, jos kyseessä on fyysinen tuote. Pakettien toimittajia on olemassa monia, joista tunnetuimpia Suomessa ovat Posti, Matkahuolto ja PostNord.

Jos verkkokaupan toiminta on pienimuotoista, on mahdollista, että kauppias itse pakkaa tuotteet, laittaa pakettiin osoitteen ja vie sen lähimpään toimipisteeseen lähetystä varten. Tilausmäärien kasvaessa kannattaa kuitenkin harkita valmiin palvelun ja verkkokauppaintegraation hankkimista.

Parhaassa tapauksessa toiminta on automatisoitu niin, että kun tilaus tehdään, luodaan sille jo automaattisesti pakkauslista ja toimitusosoitetarra. Verkkokauppias voi tehdä myös noutosopimuksen jonkin pakettitoimittajan kanssa, jolloin paketit haetaan suoraan häneltä tai esimerkiksi verkkokaupan varastolta.

Verkkokaupan varaston voi ulkoistaa kokonaan toisen yrityksen hoidettavaksi.

Varastointi

Verkkokaupan varastot sitovat lähes poikkeuksetta jonkin verran rahaa. Toisaalta, jos tuotteita ei säilytettäisi varastossa, voisivat toimitusajat venyä liian pitkiksi.

On tärkeää huolehtia, että verkkokaupan ja varaston saldot saadaan synkronoitumaan automaattisesti. Tällöin verkkokauppias näkee suoraan, milloin mikäkin tuote on loppumassa.

Verkkokaupan varastointiin on olemassa useita ratkaisuja. Jos tuotteet ovat pieniä, voidaan tuotteet ottaa säilytykseen vaikkapa omaan kotiin tai kivijalkaliikkeen varastoon. Jos taas tuotteita on paljon tai ne ovat isoja, tarvitaan yleensä jo erillinen varastotila.

Varastoinnin ulkoistaminen

On olemassa useita palveluntarjoajia, joille voi ulkoistaa varaston hallinnan, tuotteiden keräilyn ja lähetysprosessin, eli he hoitavat tuotteiden säilytyksen, pakkauksen sekä postituksen verkkokauppiaan puolesta. 

Toimitus suoraan valmistajalta

Monissa tapauksissa on myös mahdollista ja kannattavaa toimittaa tilattu tuote suoraan valmistajalta loppuasiakkaalle. Tästä toimituksen muodosta käytetään yleisemmin termiä dropshipping.

Tuotetiedot ja -kuvat

Tuotetietojen syöttämiseen kannattaa panostaa, sillä hyvät tuotekuvaukset voivat antaa asiakkaalle positiivisen kuvan yrityksestä ja auttaa myös hakukonenäkyvyyden saamisessa. Tuotekuvauksia ei kannata kopioida suoraan mahdollisen tuotteen valmistajan sivulta tai katalogista, vaan mieluummin kirjoittaa omat kattavat tuotekuvaukset.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Tuotekuvien tulisi olla riittävän laadukkaita ja ne kannattaa aina optimoida verkkokauppaan sopivaksi. Liian suuret tuotekuvat voivat hidastaa verkkokaupan latautumista. Lue lisää kuvan pienentämisestä.

Hyvin tuotetut tuotetiedot ja -kuvat auttavat myös vähentämään asiakkaiden tekemiä tuotepalautuksia ja -vaihtoja.

Harkitse myös tuotevideon käyttöä

Staattisten kuvien lisäksi tuotteiden esittelyssä on yleistynyt videon käyttö. Video mahdollistaa monipuolisemman esittelyn tuotteen ominaisuuksista ja realistisista käyttötilanteista.

Verkkokauppaan liittyvä lainsäädäntö

Verkkokaupan pyörittämiseen liittyy myös paljon lainsäädäntöä, joka tulee ottaa huomioon. Lainsäädäntö vaihtelee eri maiden välillä, joten ennen kuin perustat verkkokaupan tiettyyn maahan, kannattaa paikalliseen lainsäädäntöön tutustua.

Kuluttajansuojalaki

Kuluttajansuojalaki katsoo verkkokauppamyynnin etämyynniksi, vaikka verkkokaupan tuotteen noudettaisiinkin ihan kivijalkamyymälästä. Laki edellyttää esimerkiksi verkkokauppoja antamaan tietyt tiedot ennen tilauksen tekemistä ja toisaalta määrää siitä, että valtaosaa tuotteista koskee kaupan peruuttamisoikeus.

Tutustu lakiin ja sen edellyttämiin tietoihin tarkemmin täällä:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/verkkokauppa-posti-ja-puhelinmyynti-etamyynti/

EU:n yleinen tietosuoja-asetus eli GDPR

Euroopan Unionin yleinen tietosuoja-asetus eli GDPR, joka koskee kaikkia EU:n alueen asukkaiden henkilötietoja käsitteleviä, eli myös verkkokauppoja.

Verkkokaupoissa käsitellään käytännössä aina henkilötietoja, sillä muuten tilauksen tekijää ei olisi mahdollista tunnistaa, eikä esimerkiksi tuotetta voitaisi toimittaa.

Verkkokaupan perustaminen vaatii aina lainsäädännön tuntemista tai siihen tutustumista.

Ulkomaanmyynti ja arvonlisävero

Jos verkkokaupan tuotteita myy myös ulkomaille, tulee huomioida arvonlisäveroon liittyvä lainsäädäntö. Mahdolliseen maksettavaan veroon vaikuttaa esimerkiksi mitä myyt, kenelle myyt, minne myyt ja kuinka paljon myyntiä vuodessa tulee. Lue ulkomaanmyynti ja arvonlisäveron laskeminen verkkokaupassa.

Verkkokaupan markkinointi

Yksi tärkeimmistä toimenpiteistä verkkokaupan perustamisessa on markkinointi. On siis tärkeää budjetoida rahaa varsinaisen verkkokaupan rakentamisen lisäksi myös markkinointiin.

Hakukonenäkyvyys

Hakukoneoptimointi eli seo on todella tärkeää kaikille verkkokaupoille, eikä sen merkitystä voi liika korostaa. Tästä syystä kannattakin harkita myös yritysblogin perustamista verkkokaupan yhteyteen. Toisaalta Google Ads -mainonta on hakukoneoptimointia nopeampi keino saada näkyvyyttä hakutuloksien joukossa.

Yhdessä käytettynä yllä mainitut keinot voivat mahdollistaa merkittävän näkyvyyden myös pienemmille verkkokaupoille. Hakukoneissa näkyminen on erityisen hyödyllistä siksi, että yleensä ihminen hakee asiaa siinä tilanteessa, kun hän on jo kiinnostunut ostamaan tuotteet tai on ainakin jo valmiiksi kiinnostunut asiasta.

Erilaiset tarjouskampanjat

Erilaisten myyntiä edistävien kampanjoiden ja houkuttimien käyttö verkkokaupan markkinoinnissa kannattaa. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi ilmaiset toimitukset yli 50 euron tilauksiin tai kerro kaupasta kaverille, jolloin saatte molemmat -50% alennusta seuraavasta tilauksesta.

Tarjouksien kannattaa olla voimassa aina vain rajoitetun ajan, jotta asiakkaille saadaan kiireen tunne. Tällöin he eivät jää niin helposti epäröimään päätöksenteon kanssa, vaan tilaavat tuotteen välittömästi.

Jälkimarkkinointi

Jokaisen verkkokaupan tulisi tehdä myös jälkimarkkinointia jo kaupassa asioineille. Kokonaan uuden asiakkaan hankkiminen tulee usein jopa kalliimmaksi kuin se, että saisi jo kaupassa käyneen asiakkaan asioimaan uudestaan.

Olemassa oleville asiakkaille voidaan lähettää esimerkiksi uutiskirjeitä, jotka sisältävät erikoistarjouksia tai kertovat kauppaan tulleista uutuuksista. Uutiskirjeisiin kannattaa laittaa myös muuta sisältöä, vaikkapa vinkkejä tuotteiden käyttöön. Muuten uutiskirjeet ovat helposti pelkkää mainosta, ja silloin ihmiset usein peruttavat ne tai jättävät kokonaan avaamatta.

Asiakaspalvelu on tärkeä osa jälkimarkkinointia

Verkkokaupan asiakaspalveluun kannattaa myös panostaa, jotta asiakas ei jätä ongelmatilanteessa ostosten tekemistä kesken. Muista aina kuunnella asiakaspalautteita, sillä niiden avulla saat arvokasta tietoa verkkokaupan toimivuudesta ja tuotevalikoiman riittävyydestä.

Kannusta jättämään tuotearvosteluita

Ostaneita asiakkaita kannattaa houkutella myös jättämään arvosteluja ostamista tuotteistaan. Tuotearvostelut antavat arvokasta lisätietoa muille verkkokaupan kävijöille, jotka harkitsevat tuotteen tilaamista.

Tuotearvostelun jättämisestä voi puolestaan palkita asiakasta esimerkiksi ilmaisella toimituksella tai alennuksella seuraavaan tilaukseen, jolloin hän aktivoituu myös tilaamaan uudemman kerran kaupasta.

Verkkokaupan kehittäminen

Verkkokauppa ei ole ikinä valmis, vaan toimintaa kannattaa kehittää jatkuvasti. Verkkokaupan toimivuutta voidaan kehittää esimerkiksi saadun palautteen ja kerätyn analytiikan pohjalta.

Perustettua verkkokauppaa tulee jatkossakin kehittää esimerkiksi testauksen avulla.

Verkkokaupan käytettävyys

Verkkokaupan ja sen hakutoimintojen tulisi olla sellaisia, että asiakas löytää vaivatta etsimänsä tuotteet. Toisaalta myös itse ostaminen tulee tehdä mahdollisimman sujuvaksi, eli esimerkiksi maksuprosessin kehittämiseen kannattaa panostaa.

Verkkokaupan nopeutta olisi hyvä myös seurata, sillä vaikka verkkokauppa olisi aluksi nopea, voi se tuotemäärien ja erilaisten toiminnallisuuksien lisääntyessä hidastua merkittävästi. Lue lisää kotisivujen latausnopeudesta.

Optimoi sivusto mobiililaitteille

Nykyaikaisen verkkokaupan tulee olla aina mobiiliresponsiivinen, sillä yhä useammat käyttäjät selaavat kotisivuja ja verkkokauppoja nimenomaan mobiililaitteilla.

Analytiikkaa

Verkkokaupan analytiikka tulisi aina seurata, esimerkiksi Google Analytics -ohjelman avulla. Seuraamalla analytiikka voidaan nähdä, esimerkiksi mitä kautta kävijät tulevat sivuille, mitä he tekevät sivulla  ja mihin heidän ostosten tekeminen pysähtyy. Analytiikalla tulisikin olla tärkeä rooli verkkokaupan kehittämisessä.

Kannattaa myös seurata erilaisten tarjouskampanjoiden vaikutusta  verkkokaupan konversioon ja tilausten keskimääräiseen arvoon. A/B-testauksen ja analytiikan avulla voidaan myös saada tietoa erilaisten painikkeiden, värivalintojen ja toimintojen tehokkuudesta juuri kyseisessä verkkokaupassa.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest