OpenCart verkkokauppa-alusta

Kaisa Huttunen

Verkkokaupat rakennetaan yleensä jonkin valmiin verkkokauppa-alustan päälle. Tällaisia ovat esimerkiksi WooCommerce, Magento ja tässä blogitekstissä käsiteltävä OpenCart.

Tässä kirjoituksessa tutustutaan tarkemmin kyseiseen verkkokauppa-alustaan ja sen uusimpiin 3.x-versioihin. Lisäksi kysyimme OpenCartin päälle yrityksensä verkkokaupan rakentaneelta Marko Häiväläiseltä kokemuksia sen käytöstä, parhaista puolista ja mahdollisista puutteista.

OpenCart verkkokauppa-alusta logo

Mikä on OpenCart?

OpenCart on avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alusta. Sen tavoitteena on olla helposti asennettava alusta, jonka jokainen verkkokauppias osaisi ottaa itsenäisesti käyttöön. Käytännössä verkkokauppiaan tarvitsee vain valita itselleen sopiva ulkoasuteema ja lisätä tuotteet, sen jälkeen verkkokauppa perustaminen onkin jo tehty. Tietenkään aina verkkokaupan rakentaminen ei ole ihan näin yksinkertaista, etenkään, jos verkkokauppaan haluaa tehdä omia kustomointeja.

OpenCartin historia on varsin mielenkiintoinen. Alun perin se kehitettiin jo vuonna 1998 Christopher G. Mannin toimesta ja sen ensimmäinen versio julkaistiinkin jo toukokuussa 1999. Se oli ohjelmoitu käyttäen Perl-ohjelmointikieleltä. Vuonna 2000 Mann kuitenkin ilmoitti, ettei hänellä ole enää aikaa ohjelmiston kehittämiseen.

Vuonna 2005 vanhentuneen OpenCart-domainin uusi Daniel Kerr. Hän lähtikin kehittämään nykyistä ohjelmistoa yhdessä pienen tiimin kanssa. Ensimmäinen uudenlainen versio julkaistiin helmikuussa 2009 ja se oli ohjelmoitu käyttäen PHP-ohjelmointikieltä, jota käytetään yhä nykyisessäkin versiossa. Tietojen tallentamiseen käytetään MySQL-tietokantaa.

OpenCartin suosio

OpenCart ei ole tällä hetkellä mitenkään erityisen suosittu, sillä Paytrailin tekemän verkkokauppa-alusta tutkimuksen mukaan sitä käytti vain 1,5 % verkkokauppiaista vuonna 2019. Kysely antaa varmasti suuntaa, mutta on hyvä huomioida, että kyselyyn vastasi vain 660 henkilöä, joista 85 %:lla oli käytössä jokin verkkokauppa-alusta ja 15 % vasta harkitsi alustan valintaa.

OpenCartissa on helppokäyttöinen hallintapaneeli, josta näkee esimerkiksi verkkokaupassa olevat tuotteet, myynnit ja asennetut lisäosat. Siihen onkin saatavilla kaikkiaan yli 13 000 erilaista lisäosaa, kuten ulkoasuteemoja ja erilaisia raportointityökaluja. Lisäosien hinnat vaihtelevat paljon ja tarjolla on sekä ilmaisia että maksullisia lisäosia.

Ohjelmisto on myös kehittäjäystävällinen ja sitä voikin kustomoida muutenkin kuin vain lisäosien avulla. Tosin se vaatii jo hieman edistyneempää teknistä osaamista.

OpenCartista löytyy myös kätevä ominaisuus, joka mahdollistaa useamman kaupan hallinnoinnin yhden hallintapaneelin kautta. Kaupoilla voi olla eri ulkoasu, tuotteet, asiakkaat ja jopa kieli. Se tukeekin myös useita eri kieliä ja valuuttoja.

OpenCart 3

Kesäkuussa 2017 julkaistu OpenCart 3.0.0.0 on viimeisin julkaistu niin sanottu pääversio. Versio 3 mahdollisti muun muassa Crowdin-alustalta käännösten etsimisen ja asentamisen suoraan hallintanäkymästä. Siihen on lisätty myös monia hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeitä toiminnallisuuksia, kuten hakusanaeditori.

Versio 3 mahdollistaa myös teemojen ja kielitiedostojen muokkaamisen suoraan teema- ja kielieditoreista. Tämän ansiosta verkkokauppiaiden on helpompi muokata omaa kauppaansa juuri toiveidensa mukaiseksi. Tosin editorin käyttö vaatii edelleen teknistä osaamista ja osaamattoman henkilön tekemät muokkaukset voivat pahimmillaan johtaa kaupan toimimattomuuteen.

OpenCartin nykyinen 3.0.3.2-versio on julkaistu huhtikuussa 2019. Se ei sisältänyt mitään merkittäviä uudistuksia, vaan lähinnä erilaisten pienten vikojen korjauksia. Uusin versio sisälsi kuitenkin yhden mielenkiintoisen uuden ominaisuuden, nimittäin Google Shopping -mahdollisuuden hyödyntämisen. Shopping-mainosten avulla verkkokauppias voi esitellä tuotetta asiakkaalleen jo Googlen hakutulosten yhteydessä, ennen kuin asiakas siirtyy varsinaiseen verkkokauppaan.

OpenCart kokemuksia

Kysyimme Marko Häiväläiseltä kokemuksia OpenCartin käytöstä sekä siitä, miten he ovat alun perin päätyneet valitsemaan sen verkkokauppansa ohjelmistoksi.

Marko Häiväläinen toiminut yrittäjänä yli 10 vuotta. Yrityksenä on Scemo Oy, joka on erikoistunut pääosin teollisuusautomaatiolaitteiden ja komponenttien myymiseen scemosystems.fi-verkkokaupan kautta.

Marko Häiväläinen

Miksi olette valinneet verkkokauppanne alustaksi OpenCartin?

Marko: OpenCart valittiin aikoinaan noin 7-8 vuotta sitten sen hetkisistä tiedossa olleista verkkokauppa-alustoista. Siihen aikaan kokemusta oli osCommercesta ja Magentosta. OsCommercessa oli muun muassa käytettävyyteen liittyviä ongelmia, ulkoasu oli aika geneerinen ja siihen aikaan tunnisti heti, jos joku on osCommercella sattunut tekemään verkkokauppansa. Magentosta oli sen verran kokemusta, että tuttavan läppäreitä myynyt kauppa oli aivan jäätävän hidas. OpenCart taasen vaikutti siihen aikaan parhaimmalta vaihtoehdolta.

Nykyinen kauppa saa (toivon mukaan pian) uudistetun version, joka on myös saman ohjelmiston päälle rakennettu. Tässä kohtaa alustan vaihtaminen ei ole enää helppo juttu, kun on yli 3000 tuotteen arsenaali ja tietyt asiat rutiinia.

Mitkä ovat mielestäsi OpenCartin vahvuudet verrattuna muihin verkkokauppa-alustoihin?

Marko: OpenCartin vahvuus on avoin lähdekoodi, melkoisen laaja yhteisö sekä softakauppa, jossa on paljon ilmaisia ja maksullisia moduuleita. Nämä kaikki vaikuttivat meidän valintaamme, kun vaihtoehtoja puntaroitiin. Yksi suuri arvo oli myös sillä, että emme olleet halukkaita virittämään verkkokaupasta monumenttia, joka maksaa päättymättömästi. Tämä poissulki aika lailla kaikki kaupalliset tarjoajat.

Monessa hinnoittelu näyttää erittäin houkuttelevalta, mutta sitten tulee ne pari juttua, mitä sattuu välttämättä tarvitsemaan ja hinta räjähtää käsiin. Taasen prosenttikomissiossa mielestäni alkaa menemään kohtuuttomaksi, kun joutuu maksamaan jotakin kiinteää prosenttia isoa liikevaihtoa tekevästä kaupasta taholle, joka ei aktiivisesti tee mitään (ja silti laskuttaa extrat kaikesta, mitä joutuu lisätöinä tekemään). Siitä kertyy vuositasolla kohtuuttoman paljon kuluja.

Maksullisen alustan ottaminen myös asettaa verkkokauppiaan eräänlaiseen hirttosilmukkaan, josta on vaikea päästä pois, jos palveluntarjoaja päättää vaikka ruveta nostelemaan hintojaan. Tästä syystä ensimmäinen prioriteetti oli laatia kauppa, joka pyörii meidän omalla palvelimella. Harkinnan ja kokeilujen jälkeen päädyttiin OpenCarttiin.

Se ei ole nykyisen tietämyksen ja teknologian mukaan parasta mitä saa, johtuen muun muassa MySQL-tietokannan ja PHP-ohjelmointikielen ominaisuuksista/puutteista. Toisaalta näiden kahden osaajia on maailma väärällään, ja esimerkiksi suorituskykyisemmän tietokannan ja turvallisemman ohjelmointikoodin osaa jia on maailmassa huomattavasti vähemmän.

OpenCart on helppokäyttöinen verkkokauppa-alustana

Kenelle tai millaiseen tarkoitukseen OpenCart erityisesti sopii?

Marko: Meidän mielestä se taipuu aikalailla mihin hyvänsä verkkokauppakäyttöön. Käyttökuntoon laitto ja kaikkien mahdollisten ominaisuuksien asennus ja toimintakuntoon saatto vaatii toki toisinaan ohjelmoinnin osaamista. Tämän voi tehdä käyttäjä itse tai hankkia osaamisen joltakin, joka osaa.

Kokoluokkana omasta mielestä OpenCart sopii pienestä yrittäjästä jonkin verran isompaankin. Sitten kun mennään konsernikokoluokkaan ja pelibudjetti alkaa olemaan sadoissa tuhansissa euroissa tai enemmän niin maailmalta löytyy varmaan parempiakin vaihtoehtoja, jos raha ei ole ongelma. Tässäkin näkisin vielä vaatimuksena sen, että halutaan saada aikaan jotakin sellaista, mihin tuo ohjelmisto ei helpolla taivu.

Scemosystems.fi:tä vertaisin tällä hetkellä pieneksi yritykseksi, jolla on myyntiä pääosin Suomessa, mutta aika lailla ympäri maapallon olemme tähän päivään asti saaneet lähettää tavaraa, pois lukien Kiinan suunta.

Mitkä ovat OpenCartin huonot puolet?

Marko: OpenCartin huonoina puolina pidän toteutusta PHP:llä ja MySQL:llä. Nykyään näille on olemassa turvallisempia, parempia ja tehokkaampia tapoja.

Oma päänvaiva on osa laajennusmoduuleista, jotka eivät välttämättä toimi oikein, eivät tue monikielisyyttä, konfliktoivat toisten moduulien tai jonkun/joidenkin teemojen kanssa. Näiden ongelmien kanssa painiessa menee jonkin verran aikaa tai rahaa. Hyvä puoli tietenkin on, että rahanmeno loppuu, kun homma on valmis ja enempää muutoksia ei tarvita.

OpenCart-asiantuntijoita tuntuu olevan Suomessa vähän ja on jokseenkin ongelmallista löytää pätevää osaamista kyseiseen verkkokauppa-alustaan.

OpenCart palvelin vaatimukset

3.x-versioiden palvelin suositukset:

  • webserverisiksi suositellaan Apachea
  • PHP version tulisi olla 5.4 tai uudempi
  • tietokannoista suositellaan käytettäväksi MySQL:ää

OpenCart-webhotelli

OpenCart löytyy suoraan Zonerin webhotellien Installatron-työkalusta, joka tekee ohjelmiston asentamisesta ja päivittämisestä helppoa. Suosittelemme suorituskykyä vaativille verkkokaupoille Teho-webhotellia.