Google Shopping -mainostaminen

Kaisa Huttunen

Google Shopping -mainokset saapuivat Suomeen vihdoin kesällä 2019, jonka jälkeen ne ovat alkaneet kasvattaa suosiotaan myös Suomessa. Tässä blogissa käsitellään sitä, mitä Google Shopping -mainokset oikein ovat, miksi niitä kannattaisi käyttää ja miten ne voi ottaa käyttöön. Mukana myös kokenut Google Shopping -mainostaja Iiro Turkki.

Iiro Turkki

Iiro Turkki työskentelee Paid Search -spesialistina s360:lla. Iirolla on maisterin tutkinto Digital Marketing & Corporate Communication -ohjelmasta Jyväskylän yliopistosta ja nykyään hän manageroi Suomen merkittävimpiä Google Ads -mainostilejä ja Shopping-hakuspendejä. Iiro käyttää työssään mahdollisimman paljon automaatiota ja koneoppimista, jotta asiakkaiden mainoskampanjoista saadaan mahdollisimman tehokkaita ja tuottavia.

Mikä on Google Shopping?

Google Shopping tarkoittaa Googlen hakutulosten yhteydessä näkyviä mainoksia, käytännössä kyseessä on siis yksi digitaalisen markkinoinnin keinoista. Kyseiset mainokset näkyvät heti ensimmäisenä, eli ennen tekstimuotoisia hakukonemainoksia ja luonnollisia hakutuloksia.

Google Shopping -mainokset näkyvät ennen hakutuloksia kuvina ja tekstinä.

Ne koostuvat tekstistä, kuvasta, hinnasta, mahdollisesta tähtiluokituksesta ja alennuksesta. Klikkaamalla kyseistä mainosta, kuluttaja pääsee suoraan verkkokaupan kyseiselle tuotesivulle.

Google Shopping -mainoksia voi käyttää ainoastaan erilaisten tuotteiden mainostamiseen, ne eivät siis toimi lainkaan palveluiden mainostamiseen. Kyseiset mainokset ovat myös hyvin kohdennettuja, sillä ne tulevat näkyviin vain silloin, kun kävijä tekee tuotehaun.

Shopping-mainokset julkaistiin alun perin Yhdysvalloissa vuonna 2012. Ruotsi, Norja ja Tanska saivat mainokset käyttöönsä jo vuoden 2013 loppupuolella, mutta Suomessa mainosmuotoa saatiin odottaa aina kesään 2019 asti.

Kenelle Google Shopping -mainokset sopivat?

Iiro: ”Google Shopping -mainokset sopivat jälleenmyyjille, jotka haluavat mainostaa verkkokauppansa tai kivijalkamyymälänsä tuotteita. Shopping-mainoksien avulla jälleenmyyjät voivat kasvattaa verkkokauppansa tai kivijalkamyymälänsä kävijäliikennettä sekä tavoittaa potentiaalisia ja ostovalmiita asiakkaita.

Shopping-mainokset voivat näkyä internetissä niin Googlen hakutulossivulla kuin YouTubessa ja Gmailissa. Näiden lisäksi Googlen hakukumppaniverkostoon kuuluu lukemattomia muita verkkosivustoja, joissa Shopping-mainokset voivat näkyä. Shoppingin kasvavasta näkyvyydestä ja asemasta kertoo se, että nykyään jopa 70% Google Adsin kävijäliikenteestä tulee Shopping-mainoksista. Shopping on loistava tapa edistää myyntiä ja tavoittaa uusia asiakkaita.”

Google Shopping -mainokset tuovat jopa 70% kaikesta mainonnan kävijäliikenteestä.

Miksi niitä kannattaa käyttää?

Iiro: ”Shopping-mainokset ovat maailmalla keskeinen osa jälleenmyyjien mainontaa ja Suomessa Shoppingin osuus kasvaa jatkuvasti. Pelkästään alla olevasta kuvasta voi päätellä, että Shopping-mainokset ovat tulleet jäädäkseen. Shoppingin tuotekortit saavat jatkuvasti enemmän tilaa Googlen hakukoneessa.

Shopping-mainokset eri vuosina.

Shoppingin noususta ja tärkeydestä kertoo myös huhtikuussa 2020 julkaistu tieto siitä, että Shopping ei jatkossa ole pelkästään mainostajien oikeus vaan jälleenmyyjät pystyvät tulevaisuudessa hyödyntämään ilmaista Shopping-välilehteä, joka näyttää mainosten ohella myös ilmaisia Shopping-hakutuloksia. Ilmaisten tuotelistauksien lisäksi Google kehittelee jatkuvasti uusia ja parempia ratkaisuja, joiden avulla Shopping-tuotekorteista saadaan parempia ja mainoskampanjoista tehokkaampia.”

Miten otat käyttöön Google Shopping -mainokset?

Google Shopping -mainosten käyttöönottoa varten tarvitset tilit Google Ads -palveluun ja Kauppiasportaaliin.

On hyvä huomata, että laadukkaiden tuotekuvien ja hinnan merkitys korostuu, kun asiakas voi tehdä vertailua jo ennen verkkokauppaan siirtymistä. Toisaalta myös kilpailutilanne on hyvin erilainen, kun eri mainostajien tuotteet tulevat näkyviin rinnakkain eivätkä allekkain, kuten perinteiset hakusanamainokset.

Google Kauppiaskeskus (Merchant Center)

Shopping-mainosten käyttöönotto lähtee Kauppiaskeskuksen perustamisesta: www.google.com/retail/solutions/merchant-center/

Jos sinulla on jo olemassa oleva Ads-tili, on järkevää käyttää samaa Google-tunnusta myös Kauppiasportaaliin rekisteröitymiseen.

Kauppiasportaalin aloitussivu.

Käytännössä Kauppiasportaalin kautta ylläpidetään verkkokaupan ja sen tuotteiden tietoja. Kauppiaskeskukseen ladataan joko käsin tuotesyöte tai vaihtoehtoisesti se ajastetaan automaattisesti ladattavaksi tietyllä syklillä.

Verkkokaupan URL-osoite tulee vielä Kauppiasportaalin käyttöönoton jälkeen vahvistaa esimerkiksi Google Tag Manager, Google Search Consolen tai siihen tarkoitetun lisäosan avulla.

Tuotesyöte

Tuotesyöte (feed) sisältää mainonnan näyttämiseen vaadittavia tietoja muun muassa:

  • tuote id,
  • tuotteen nimi,
  • tuotteen kuvan url-osoite,
  • tuotteen url-osoite verkkokaupassa,
  • tuotteen hinta ja
  • tuotteen mahdollinen alehinta.

Tuotesyötettä voidaan ylläpitää Google Sheetissä, mutta varmempaa aina on, jos tuotetiedot tuodaan automaattisesti Googlen Kauppiaskeskukseen suorana verkkokaupasta. Google luo Shopping-mainokset automaattisesti tuotesyötteiden avulla, joten tietojen tulee olla oikein.

Automaattinen tuotesyöte kannattaa ottaa käyttöön, jos vain mahdollista, sillä käsin päivittämiseen liittyy aina riskejä esimerkiksi tuotetietojen vanhenemisesta. Sen lisäksi automaattisen tuotesyötteen avulla verkkokaupan on mahdollista mainostaa suurtakin tuotevalikoimaa lähes automaattisesti Shopping-mainosten avulla.

Usei ssa avoimen lähdekoodin verkkokaupoissa, kuten WooCommerce– ja Magento-pohjaisissa kaupoissa, on valmiita lisäosia tuotesyötteiden ulos tuomiseen. Lisäksi myös monista maksullisista alustoista löytyy vastaavia.

On tärkeää kuitenkin huomata, että tuotesyötteiden tulee aina noudattaa Googlen antamia ohjeita ja sääntöjä. Jos näitä ei noudateta, voi käydä niin, ettei mainonnan käynnistäminen onnistu lainkaan.

Mainonnan käynnistäminen ja mainosryhmät

Varsinaisen mainonnan käynnistäminen tapahtuu Google Ads -palvelun kautta, kun Kauppiasportaali on otettu onnistuneesti käyttöön, verkkokaupan URL-osoite on vahvistettu ja tuotesyöte lisätty.

Shopping -mainokset eroavat perinteisestä hakusanamainonnasta siten, että mainostaja ei tee itse mainostekstejä tai aseta avainsanoja, vaan ne tiedot haetaan suoraan tuotesyötteestä. Kannattaakin siis huolehtia, että tuotteen nimi, kuvaus ja tuoteryhmä sisältää tarpeeksi kuvaavaa tekstiä, jotta ne tulevat näkyviin oikeiden hakujen yhteydessä.

Iiron vinkit Google Shopping -mainonnan aloittamiseen

Iiro: ”Google Shopping -mainonnan aloittamista varten mainostajan pitää tuottaa tuotevalikoimastaan mahdollisimman laadukkaat ja ajantasaiset tuotetiedot, josta ilmenee muun muassa tuotteiden ID:t, tuotteiden nimet, tuotekuvaukset, tuotteiden laskeutumissivut, tuotteiden kuvat, hinnat sekä saatavuudet.

Shopping-mainokset perustuvat pitkälti tuotesyötteen eli feedin sisältöön, koska mainoksiin ei lisätä erillisiä tietoja, kuten tekstiä, kuvia tai muuta infoa. Google arvioikin Shopping-mainosten laatua tuotesyötteen perusteella ja näyttää mainoksia feedin laadukkuuden pohjalta.

Jos olet kiinnostunut Shopping-mainonnan aloittamisesta, niin tutustu huolellisesti tuotesyötteen vaatimuksiin ja pidä huoli, että saat oman tuotesyötteesi niin laadukkaaksi kuin mahdollista. Vaikka toimenpide on monilta osin hyvin tekninen, niin sitä ei kannata turhaan pelätä. Samalla kun varmistat tuotesyötteen laadun Shopping-mainontaa varten, niin teet itsellesi myös ylimääräisen palveluksen – saat tarkistettua verkkosivustosi tuotetiedot ja huomaat helposti, mikäli verkkosivuston tuotesyöte on puutteellinen tai jos siinä on parannettavan varaa.”