Call to Action, toimintakehote lisää tuloksia | Zoner.fi

Katso myös

Call to Action – Lisää tuloksia kotisivuilla selkein kehotuksin

Kotisivut usein pystytetään selkeän tarkoituksen vuoksi. Haluamme saada näkyvyyttä verkossa, lisää asiakkaita verkkokauppaan, uusia jäseniä urheiluseuraan tai saavuttaa muita vastaavia tavoitteita.

Tavoitteiden saavuttamiseksi voidaan tehdä paljon erilaisia asioita, mutta yksi perusasia kannattaa ottaa hyvin haltuun – kävijöitä tulee ohjata tavoitteisiin selkeiden kehotteiden avulla.

Call to Action – kehote toimintaan

Call to Action on suoraan käännettynä kutsu toimintaan, joka kuvaa toimintoa hyvin – Haluamme saada sivuston kävijät toimimaan juuri tietyllä tavalla.

Kehote voi olla hienovarainen teksti, kuten Soita tai lähetä sähköpostia. Se voi olla myös selkeä iso painike, josta päästään yhteydenottolomakkeelle. Myös verkkokaupan Lisää ostoskoriin -painike on hyvä esimerkki toimintakutsusta. Pääasia on, että kerromme tietylle sivulle eksyneelle kävijälle, mitä hänen tulisi seuraavaksi tehdä.
call to action

Isot erottuvat painikkeet

Toimintakehotteet toimivat yleensä parhaiten selkeän painikkeen muodossa. Iso värikäs painike erottuu selkeästi tekstimassan seasta ja tuo sivuille myös lisää visuaalisuutta.

Usein samalla sivulla voi olla myös lukuisia erilaisia kehotteita. Tämä tilanne esiintyy usein verkkokauppojen tuotesivuilla, jossa kävijälle tarjotaan useita erilaisia toimintoja; vertaa, lue arvosteluja, katso tuotekuvat yms. Tällöin on tärkeää, että kaikista tärkein kehote, eli tässä tapauksessa Lisää ostoskoriin -painike, erottuu selkeästi muusta massasta.

Sijoita toimintakehote näkyvälle paikalle

Kehote tulee myös sijoittaa niin, että se näkyisi jo ennen sivun vieritystä alaspäin. Tämä siksi, että suurin osa kävijöistä katsoo vain ensiksi silmille aukeavan näkymän, eikä välttämättä jatka penkomaan näkyvän taitoksen alapuolelle.

Mikäli samalla sivulla on huomattavasti sisältöä ja paljon alaspäin scrollausta, kannattaa lisätä kehote vielä uudemman kerran, kaiken muun sisällön alapuolelle.

Imperatiivin käyttö – kehotus käskymuodossa

Call to Action kehotteiden tehoon vaikuttavat suurelta osalta myös käytetyt sanavalinnat. Sivuston kävijää tulee ohjata selkeästi eteenpäin kohti haluttua tavoitetta, ilman, että tämä joutuu itse pähkäilemään asiaa.

Usein parhaiten toimivat ytimekkäät käskymuodot, kuten Siirry tilaamaan tai Ota yhteyttä, sen sijaan, että sivuston painikkeissa lukisi Tilauslomake tai Yhteydenotto.

Tavoitteiden seuranta ja testaus

Monelle edellä mainittu informaatio on hyvinkin perushuttua, mutta hyvin harva kotisivujen omistaja kuitenkaan seuraa ja testaa kehotteiden tehoa. Kuten kaikkea muutakin sivustolla, erilaisten Call to Action painikkeiden tehoa on mahdollista seurata analytiikkatietojen avulla.

On varsin fiksua kokeilla ja seurata erilaisten sijaintien, sanavalintojen, sekä painikkeiden värien, eroja. Tähän tarkoitukseen soveltuu erinomaisesti vaikkapa A/B testaus, jossa puolelle kävijöitä esitetään vihreää painiketta ja puolelle kävijöistä oranssia painiketta. Saatat yllättyä, kuinka suuriakin eroja, hyvin pieneltä tuntuvilla, muutoksilla on sivuston tuloksiin.

, ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.