WooCommerce-verkkokaupan perustaminen WordPressissä

WooCommerce on suosittu, ilmainen verkkokauppa-alusta. Tässä ohjeessa kerromme, miten voit perustaa WooCommerce-verkkokaupan WordPress-sivuillesi. 

Vaihe 1: Asenna WooCommerce-lisäosa

Asenna WooCommerce-lisäosa WordPress-hallintapaneelissasi näin: 

  1. Siirry vasemmanpuoleisesta valikosta kohtaan Lisäosat (Plugins). Klikkaa Lisää uusi lisäosa (Add New Plugin) 
  2. Kirjoita hakukenttään WooCommerce.

3. Klikkaa WooCommerce-kohdassa Asenna nyt (Install Now). 

4. Kun asennus on valmis, klikkaa samasta kohdasta Ota käyttöön (Activate). Siirryt automaattisesti WooCommercen ohjattuun asennukseen. 

Vaihe 2: Lisää WooCommerce-kauppasi tiedot  

Kun olet asentanut ja aktivoinut lisäosan, ohjattu WooCommerce-asennustoiminto tulee automaattisesti näkyviin.

Noudata sivulle ilmestyviä ohjeita, niin saat lisäosan käyttöösi: 

  1. Täytä Kauppasi tiedot, mukaan lukien maasi, osoitteesi, postinumerosi, kaupunkisi ja sähköpostiosoitteesi. 
  2. Valitse WooCommerce-kaupallesi vähintään yksi Toimiala
  3. Määritä Tuotetyypit-osiossa, mitä fyysisiä ja digitaalisia tuotteita verkkokaupassasi myydään. 
  4. Anna lisätietoja, kuten tuotteiden määrä ja myytkö myös muilla alustoilla. 
  5. Valitse viimeisessä vaiheessa verkkokaupallesi yksi käytettävissä olevista WooCommerce-teemoista. Voit aina vaihtaa teemaa myöhemmin. 

Asennusprosessin jälkeen sinut ohjataan automaattisesti WooCommerce-hallintapaneeliin. 

Vaihe 3: Lisää tuotteita 

WooCommerce verkkokaupan perustaminen kannattaa aloittaa tuotteiden lisäämisellä. Ennen kuin lisäät tuotteita WooCommerce-verkkokauppasi, on tärkeää, että tutustut näihin käsitteisiin: 

  • Tuoteosastot (Product categories): Ryhmä erilaisia tuotteita, jotka kuuluvat samaan kategoriaan. Esimerkiksi tuoteosasto ”Vaatteet” voisi sisältää yläosat, alaosat ja urheiluvarusteet. Tuotteiden luokittelu auttaa ostajia löytämään samankaltaiset tuotteet nopeasti. 
  • Ominaisuudet (Attributes): Tuotteet voidaan suodattaa esimerkiksi koon, värin, kankaan ja muiden ominaisuuksien mukaan, mikä auttaa asiakasta löytämään haluamansa tuotteen. Voit luoda ominaisuuksia yksitellen kullekin tuotteelle tai asettaa yhden tai useamman ominaisuuden koskemaan kaikkia tuotteita. 
  • Tuotelajit (Product types): WooCommercessa tuotteet luokitellaan näihin tyyppeihin:
  • Perustuote (Simple product): Yksittäinen tuote, joka toimitetaan ilman lisävaihtoehtoja. Esimerkiksi yksi fyysinen kirja. 
  • Joukkotuote (Grouped product): Tuotekokoelma, esimerkiksi kuusi kahvikuppia. 
  • Palvelu(tuote) (Virtual product): Aineettomat tuotteet, jotka eivät vaadi toimitusta, kuten ohjelmistot ja palvelut. 
  • Ladattava (Downloadable product): Tuotteet, jotka voidaan ladata, mukaan lukien musiikkikappaleet, kuvat, videot ja e-kirjat.
  • Yhteistyökumppanin tuote (External product): Tavarat, joita mainostetaan WordPress-sivustollasi, mutta myydään muualla. 
  • Muunnelmatuote (Variable product): Näistä tuotteista on erilaisia muunnelmia, kuten kokoja ja värejä. Esimerkiksi vaatteet ja kengät kuuluvat tähän tuotetyyppiin. 

Tuotteiden lisääminen 

Tuotteiden lisääminen verkkokauppaan on yhtä helppoa kuin uusien blogiartikkeleiden luominen. 

Näin voit lisätä WooCommerce-kauppaasi tuotteita WordPress-hallintapaneelissasi: 

  1. Siirry vasemmasta valikosta kohtaan Tuotteet (Products) ja napsauta Lisää uusi (Create Product). Voit tuoda tuotteita myös CSV-tiedostosta. 
  1. Kirjoita tuotteen nimi ja yksityiskohtainen kuvaus:
  1. Valitse tuotetyyppi Tuotetiedot-kohdassa. Rastita ”Palvelu(tuote)”, jos kyse on aineettomasta tuotteesta. Rastita ”Ladattava”, jos tuote on digitaalinen, kuten ohjelma tai tiedosto. 
  1. Täytä vaaditut tiedot, kuten hinta, varastotilanne, ominaisuudet, liitetyt tuotteet ja lyhyt tuotekuvaus:
  1. Valitse tuoteosasto oikeasta valikosta. Jos et ole vielä luonut osastoja, klikkaa Lisää uusi osasto (Add new category). 
  1. Kuvaile tuotettasi Avainsanoilla, jotta asiakkaat löytävät sen helpommin. 
  1. Lataa ensisijainen Tuotekuva. Tiedoston enimmäiskoko on 1 Mt. 
  1. Halutessasi voit ladata tuotteelle lisää kuvia Tuotekuvasto-kohdassa. 
  1. Valitse tuotteesi näkyvyys sivustollasi Julkaise-osiossa – tuote voi olla julkinen, salasanalla suojattu tai yksityinen.
  1. Alempana Julkaise-osion kohdassa Luettelon näkyvyys voit määrittää, millä sivuilla tuotteesi näytetään – vaihtoehtoja ovat ”kaupassa ja hakutuloksissa”, ”vain kaupassa”, ”vain hakutuloksissa” tai ”piilotettu”.
  1. Napsauta Tallenna luonnos (Save draft) -painiketta ja tarkista tuotteen Esikatselu. Jos olet tyytyväinen tulokseen, klikkaa Julkaise.

Tuotesivu voi näyttää esimerkiksi tältä: 

Tuotteiden hallinta 

Kauppasi kasvaessa joudut todennäköisesti hallitsemaan suurempaa määrää tuotteita. Silloin WooCommercen Varastonhallinta-ominaisuudesta on hyötyä. 

Näillä tavoilla voit helposti hallita tuotteitasi WordPress-hallintapaneelin Tuotteet-sivulla:   

  • Monista tuote. Jos sinulla on samankaltaisia tuotteita, tämä ominaisuus on hyödyllinen. Monista tuote viemällä hiiren osoitin sen päälle ja painamalla Monista (Duplicate) sen nimen alapuolelta. 
  • Poista tuote. Paina Roskakori-painiketta, joka näkyy tuotteen nimen alla, kun viet hiiren osoittimen sen päälle. 
  • Valitse tuotteet, joita haluat esitellä. Klikkaa tähtikuvaketta merkitäksesi tuotteen esitellyksi. Näin voit esimerkiksi näyttää myydyimmän tuotteesi etusivullasi:

Vaihe 4: Määritä maksutavat 

Näin voit määrittää verkkokaupassasi tarjottavat maksutavat: 

  1. Siirry WordPress-hallintapaneelissa kohtaan WooCommerce ja klikkaa avautuneelta sivulta Maksutapojen käyttöönotto (Set up payments). 
  1. Jos haluat ottaa käyttöön PayPal-maksutavan WooCommercessa, napsauta Aloita (Get started) -painiketta PayPal-maksut-kohdan vieressä. WordPress asentaa automaattisesti WooCommerce PayPal Payments -lisäosan. 
  1. Määritä PayPal-tilisi ja valitse Aktivoi (Activate) PayPal. 
  1. Anna kirjautumistietosi yhdistääksesi PayPal-tilisi WooCommerce-kauppaasi. 
  1. Palaa Maksutapojen käyttöönotto -kohtaan. Voit halutessasi ottaa käyttöön postiennakon ja tilisiirron. Tilisiirto-maksutapaa varten sinun täytyy antaa pankkitietosi, kuten tilin nimi, tilinumero, pankin nimi ja Sort-koodi. 

Jos haluat lisätä vaihtoehtoja, käy WooCommerce Extensions Storessa. Se tarjoaa yli 80 maksutapavaihtoehtoa ja -työkalua, kuten Stripe, Amazon Pay ja Square. 

Vaihe 5: Määritä verot 

Verolaskelmat voivat tuntua monimutkaisilta, varsinkin, jos sinulla ei ole paljon kokemusta kirjanpidosta. Onneksi WooCommerce antaa sinun sisällyttää verot hintaan automaattisesti kassalla. Näin se käy: 

  1. Siirry WordPress-hallintapaneelissasi kohtaan WooCommerceAsetukset (Settings) → Yleiset (General). 
  1. Valitse Ota käyttöön veroprosentit ja laskeminen -valintaruutu. 
  1. Klikkaa sivun alareunasta Tallenna muutokset
  1. Siirry Verot-välilehdelle saman sivun yläreunassa ja määritä veroasetukset: 
  • Hinnat kirjoitettu verollisina (Prices entered with tax): Valitse, sisältävätkö hinnat verot vai ei. 
  • Veron laskentaperuste (Calculate tax based on): Valitse, minkä osoitteen perusteella verot lasketaan: asiakkaan toimitusosoitteen, laskutusosoitteen vai kauppasi sijainnin. 
  • Näytä hinnat kaupassa (Display prices in the shop): Tämä määrittää, miten kävijät näkevät hinnat selatessaan kauppaasi. Näiden asetusten pitäisi olla yhdenmukaiset ensimmäisen vaihtoehdon kanssa, sillä muuten asiakkaasi saattavat nähdä virheellisiä hintoja. 
  • Lisää verokannat. Anna tiettyjen alueiden vakio-, alennetut ja nollaverokannat. Voit tehdä sen seuraavila Verot-sivun välilehdillä: Perusvero % (Standard rates), Reduced rate veroprosentit (Reduced rate rates) ja Zero rate veroprosentit (Zero rate rates).

Vaihe 6: Määritä toimitustiedot 

Jos myyt fyysisiä tuotteita, määritä seuraavaksi toimitusalueet, jotta voit veloittaa toimituskulut maantieteellisten alueiden perusteella. Näin se käy: 

  1. Sirry WordPress-hallintapaneelissa WooCommercen Asetukset (Settings) -sivulle ja valitse Toimitus (Shipping) -välilehti. 
  1. Valitse Lisää toimitusvyöhyke (Add shipping zone). 
  1. Kirjoita vyöhykkeen nimi, valitse sille alueet ja lisää toimitustavat. 

Toimitusalueet ja -tavat voivat näyttää esimerkiksi tältä: 

Vyöhykkeen nimi (Zone name) Alueet (Regions) Toimitustavat (Shipping methods) 
SuomiKoko SuomiPaikallinen nouto ja ilmainen toimitus 
EUEU-maat Kiinteähintainen toimitus
Muut alueetEU:n ulkopuoliset maatKalliimpi kiinteähintainen toimitus

Määritä seuraavaksi toimitusasetukset saman sivun Shipping settings -välilehdellä. Voit esimerkiksi joko näyttää toimituslaskurin ostoskorisivulla tai piilottaa toimituskulut, kunnes asiakkaat syöttävät osoitteensa, ja valita oletustoimitusosoitteen. 

Lisäksi voit WooCommercessa ryhmitellä samankaltaisia tuotteita käyttämällä Toimitusluokat (Shipping classes) -ominaisuutta. Siirry Toimitus-sivun Classes-välilehdelle, jos haluat määrittää toimitusluokkia. 

Vaihe 7: Muokkaa kauppaasi 

Voit parantaa kauppasi visuaalista ilmettä esimerkiksi asentamalla brändiisi sopivan teeman. Jos haluat muokata sivustoasi vielä enemmän, voit asentaa sitä varten WooCommerce-lisäosia. 

Onneksi monet WooCommerce-teemat ja lisäosat ovat ilmaisia. Löydät ne WordPress-hallintapaneelista tai WooCommerce Extensions Storesta. 

Teemat 

Kuten muillakin WordPress-sivuilla, myös verkkokaupassa sopivan teeman asentaminen on tärkeää sivun ulkoasun kannalta. 

Jos haluat asentaa WordPress-teeman, siirry WordPress-hallintapaneelissasi kohtaan Ulkoasu (Appearance) → Teemat (Themes). Napsauta sitten Lisää uusi teema (Add new) -painiketta. 

Esimerkiksi nämä teemat ovat suosittuja WooCommerce-verkkokaupoissa: 

  • Astra: Erittäin muokattava WordPress-teema, joka sopii mille tahansa verkkosivulle verkkokaupat mukaan lukien. Astra on kevyt ja nopea teema, mikä parantaa sivuston käyttökokemusta ja siten myös konversiota. Astra tarjoaa myös malleja erityyppisille verkkokaupoille: esimerkiksi Fashion Designer -malli sopii erinomaisesti ylellisiin muotituotteisiin. 
  • Superb eCommerce: Tyylikäs, moderni ja minimalistinen verkkokaupan WordPress-teema, joka on yhteensopiva muiden suosittujen lisäosien kanssa. Se sopii monien eri alojen verkkokauppoihin, esimerkiksi muotiin, huonekaluihin ja kosmetiikkaan. 
  • Storefront: WooCommercen kehittämä Storefront on kokoelma WordPress-teemoja. Siihen kuuluu yli 10 lapsiteemaa, joista kukin on suunniteltu tietynlaisille verkkokaupoille. Esimerkiksi Galleria sopii hyvin vaatteita myyvän verkkokaupan aloittamiseen, kun taas Bookshop on tarkoitettu kirjakaupoille. 
  • Threadwears: Kevyt, lohkopohjainen verkkokauppateema erityyppisille verkkokaupoille. Threadwears on erittäin muokattava, ja se tarjoaa yli 16 lohkokuviota ja 17 mallia. 
  • Make: Vedä ja pudota -editorin ja monien muokkausvaihtoehtojen ansiosta Make on yksi WordPressin joustavimmista teemoista. Tämä teema on myös optimoitu erikokoisille näytöille tietokoneista mobiililaitteisiin. 

Vaihe 8: Hallitse WooCommerce-kauppaasi 

Nyt kun WooCommerce-verkkokaupan perustaminen on valmis, on hyvä perehtyä sen hallintaan tarkemmin. Tässä osiossa kerromme, miten voit hallita verkkokauppasi tilauksia, kuponkeja, asiakkaita, analytiikkaa, järjestelmän tilaa ja lisäosia. 

Tilaukset 

WooCommerce luo automaattisesti uuden tilauksen aina, kun joku tekee ostoksen verkkokaupassasi. Pääset tutkimaan tilauksia WordPress-hallintapaneelisi kohdassa WooCommerceTilaukset (Orders). 

Jokaisella tilauksella on yksilöllinen tunnus, maksupäivä, tilauksen tila ja kokonaishinta. 

Napsauta Tilauksen nimeä muuttaaksesi sen tilaa, lisätäksesi kupongin, antaaksesi hyvityksiä tai muokataksesi tilauksen tietoja. Tilauksen tiedot sisältävät luontipäivämäärän, laskutus- ja toimitustiedot sekä asiakkaan sähköpostiosoitteen.

Kupongit 

Kupongeilla voit antaa asiakkaillesi alennuksia ja palkintoja ja lisätä siten asiakasuskollisuutta. Voit luoda uuden kupongin seuraavasti: 

  1. Siirry sivulle Markkinointi (Marketing) → Kupongit (Coupons). Valitse Lisää kuponki (Add coupon). 
  1. Luo kuponkikoodi ja kirjoita lyhyt kuvaus. 
  1. Valitse alennuksen tapa – kiinteä ostoskorin alennus, kiinteä tuotteen alennus tai prosenttialennus. 
  1. Aseta kupongin summa. 
  1. Valitse halutessasi Salli ilmainen toimitus -ruutu. 
  1. Aseta kupongin viimeinen voimassaolopäivä ja klikkaa Julkaise

Jos haluat muokata kuponkia, napsauta sen nimeä Kupongit-sivulla. 

Asiakkaat 

WooCommerce näyttää sinulle asiakkaistasi seuraavat tiedot: 

  • Nimi 
  • Käyttäjänimi 
  • Viimeksi aktiivinen 
  • Rekisteröintipäivä 
  • Sähköpostiosoite 
  • Tilausten määrä 
  • Ostosten kokonaissumma 
  • Tilauksen keskimääräinen arvo (AOV – Average order value) 
  • Maa/alue 

Kaupan analytiikka 

Verkkokaupan menestymisen kannalta on tärkeää ymmärtää, minkälaisista tuotteista asiakkaat pitävät. Voit tarkastella myydyimpiä tuotteitasi ja tuoteluokkiasi siirtymällä Analytiikka (Analytics) -osioon. 

Analytiikka-osiossa voit myös tarkastella kaavioita, joiden avulla voit seurata liikevaihtoasi ja tilauksiasi valitun ajanjakson perusteella: 

Asetukset 

Siirry sivulle WooCommerce Asetukset mukauttaaksesi muita verkkokauppasi asetuksia, kuten oletustoimituskohdetta, valuuttaa ja kolmannen osapuolen integraatioita. 

Vinkki: Ennen kuin teet muutoksia, vie hiiren osoitin kysymysmerkin päälle, niin saat lyhyen kuvauksen kustakin vaihtoehdosta. 

Esimerkiksi näitä asioita voit muuttaa ja asetuksissa: 

  • Yleiset (General): Voit muuttaa kauppasi tietoja, kuten osoitetta, asiakkaan oletussijaintia ja valuuttaa. Yleisissä asetuksissa voit myös ottaa vero- ja kuponkilaskelmat käyttöön kassalla. 
  • Tuotteet (Products): 
  • Yleiset (General): Voit määrittää oletuskauppasivun, valita mittayksiköt ja ottaa tuotearvioinnit käyttöön. 
  • Varasto (Inventory): Paranna varastonhallintaasi aktivoimalla sähköposti-ilmoitukset, kun tuotteesi ovat vähissä. 
  • Ladattavat tuotteet (Downloadable products): Määritä tiedostojen lataustavat ja käyttörajoitukset, jos myyt ladattavia tiedostoja. 
  • Toimitus (Shipping): Lisää eri toimitusalueita määrittääksesi toimituskulut ja -menetelmät asiakkaidesi sijainnin perusteella. Voit myös ryhmitellä samankaltaisia tuotteita käyttämällä toimitusluokat-ominaisuutta. 
  • Maksut (Payments): Määritä kauppasi maksutavoiksi PayPal, suora pankkisiirto, sekit ja/tai postiennakko. 
  • Tilit ja yksityisyys (Accounts & Privacy): Muokkaa asetuksia koskien tilin rekisteröimistä kaupassasi ja ostosten tekemistä ilman tiliä. Voit muokata myös kauppasi tietosuojakäytäntöä ja tietojen säilyttämistä. 
  • Sähköpostit: Luo mukautettu ostoilmoitusviesti asiakkaille. Voit myös määrittää sähköposti-ilmoitusasetukset uusille tileille, salasanan vaihtamiselle, hyvityksille ja odottaville tilauksille. 
  • Palvelusidos (Integration): Voit yhdistää WooCommerce-kauppasi MaxMind Geolocationiin, työkaluun, jota voit käyttää sivuston kävijöiden paikantamiseen ja analysointiin. 
  • Edistyneet (Advanced): Suojaa kassasivut, määritä Webhookit, mukauta kassasivujen URL-osoitteita, luo API-avain ulkoisten käyttöoikeuksien myöntämistä varten ja ota käyttöön käytön seuranta.