Google Analytics -käyttöönotto WordPress-sivustolla

Kaisa Huttunen

Google Analytics on kätevä työkalu verkkosivujen kävijäseurantaan. Kävijämäärien tilastoinnin lisäksi se mahdollistaa myös monia muita hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten kävijöiden segmentoinnin ja tulostavoitteiden seuraamisen, jolloin kävijöiden teot syy-seuraussuhteineen saadaan paremmin ymmärrettyä. Google Analyticsistä saatavan tiedon avulla WordPress-julkaisujärjestelmällä rakennettuja kotisivuja voidaan kehittää ja optimoida paremmin haluttuun suuntaan.

Google Analyticsiä käytetään aktiivisesti niin pienissä kuin isoissakin yrityksissä, myös analytiikkapalveluita tarjoavat ammattilaiset ympäri maailmaa käyttävät sitä. Sen käyttö on myös täysin maksutonta. Tämä Google Analytics -ohje auttaa sinut alkuun, ohjeessa käydään läpi seurantatilin ja yksinkertaisen tulostavoitteen luominen.

Mikä on Google Analytics?

Google Analytics on Googlen kehittämä verkkosivujen kävijäseurantaan tarkoitettu työkalu, josta joskus puhutaan myös nimellä Google Statistics. Google Analyticsin käyttö on täysin maksutonta.

Kävijämäärien tilastoinnin lisäksi se mahdollistaa myös monia muita hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten kävijöiden segmentoinnin ja tulostavoitteiden seuraamisen, jolloin kävijöiden teot syys-seuraussuhteineen saadaan paremmin ymmärrettyä. Analytics-työkalusta saatavan tiedon avulla yrityksen kotisivuja voidaan kehittää ja optimoida paremmin haluttuun suuntaan.

Monenlaiset analytiikkaraportit

Analytics-työkalu tarjoaa oletuksena monenlaisia analytiikka raportteja, joiden kautta saadaan monenlaista tietoa esimerkiksi sivuston kävijöistä ja konversioista. Erilaisia raportteja voidaan myös tallentaa, ladata omalle koneelle tai jakaa muille sähköpostin avulla.

Yleisö (engl. audience)

Yleisöraporttien avulla saat tarkkaa tietoa sivuston käyttäjistä. Saat tietoa esimerkiksi käyttäjien iästä ja sukupuolesta demografiset tiedot -osion alta. Halutessasi voit tarkastella myös heidän kiinnostuksen kohteitaan kiinnostukset-kohdan alta.

Lisäksi yleisöraporteista selviää, missä kävijät sijaitsevat fyysisesti (geo-kohta) ja miten usein he sivustolla käyvät (käyttäytyminen-kohta). Kannattaa myös tarkastaa, millä laitteella käyttäjät sivustolla useimmin vierailevat. Nämä tiedot löydät kohtien teknologia ja mobiili alta. Jos sivustolla on paljon mobiilikäyttäjiä, kannattaa huomioida mobiiliystävällisyys(linkki) erityisen hyvin.

Hankinta (engl. acquisition)

Hankinta-osio tarjoaa arvokasta tietoa siitä, miten käyttäjät löytävät sivustolle. Tulevatko he esimerkiksi Google-hakujen vai sosiaalisen median kanavien kautta.

Google Analytics on mahdollista integroida esimerkiksi Google Ads ja Google Search Console -palveluiden kanssa, jolloin voidaan seurata myös tarkemmin niihin liittyvää liikennettä. Hankinnat-osiosta näkee myös erilaisten kampanjoiden vaikutuksen sivustolla vierailuun.

Käyttäytyminen (engl. Behavior)

Käyttäytymisraporttien kautta saat tietoa sivuston sisällön toimivuudesta. Osion alta löytyy tietoa esimerkiksi siitä, mitkä sivuston alasivut ovat kaikista suosituimpia, löydät tiedon sivuston sisältö -> kaikki sivut. Voit katsoa myös sitä, mille sivulle ihmiset yleensä saapuvat ensimmäisenä eli mitkä ovat niin kutsuttuja laskeutumissivuja (linkki), löydät tiedot sivuston sisältö -> laskeutumissivut.

Lisäksi käyttäytyminen-kohdalta alta saa tietoa sivuston latausajoista ja keinoista sivuston nopeuden parantamiseen. Kannattaa kuitenkin suhtautua tietoihin varauksella ja hyödyntää sivuston nopeuden mittaamiseen esimerkiksi Goolge Lighthouse -työkalua.

Konversiot (engl. conversions)

Jos olet asettanut tavoitteita, voit nähdä niiden konversioprosentin konversiot-kohdan alta. Sen alta saa myös helposti erilliset raportit asetettujen tavoitteiden seurannalle ja verkkokauppakonversioiden seurannalle. Lisäksi voidaan tarkastella esimerkiksi sitä, mitä kautta konversiot yleensä tulevat, kohdasta suosituimmat konversioreitit.

Google Analytics -seurantatilin luominen

Google Analytics -seurantatilin luominen ja käyttöönotto on ilmaista ja suhteellisen helppoa. Tämä Google Analytics -ohje näyttää vaiheittain seurantatilin luomisen.

Aloita tilin luominen Google Analyticsin sivuilta

Seurantatilin perustaminen onnistuu osoitteesta: https://marketingplatform.google.com/about/analytics/ Valitse aluksi sinisellä korostettu painike: Start for free.

Google Analytics -seurantatilin luominen

Kirjaudu sisään Google-tiliisi

Google Analytics -tilin luontia varten tarvitset aluksi Google-tilin. Jos käytät Gmailia, YouTubea tai muuta Googlen tarjoamaa palvelua, on sinulla jo tarvittavat tunnukset. Voit hyvin käyttää samaa Google-tiliä myös Google Analytics Suomi -seurantatilin luomiseen.

Jos sinulla ei vielä ole Google-tunnuksia, voit luoda ne maksutta, Google-kirjautumissivun vasemmasta alanurkasta löytyvästä Luo tili -painikkeesta.

Google-tilille kirjautuminen tai tilin luominen

Kirjaudu Google Analytics -tilille

Jos Google-tiliisi ei ole jo valmiiksi kytketty Google Analytics -tiliä, pyytää ohjelma seuraavaksi rekisteröitymään palveluun. Se onnistuu painamalla sivun oikeasta laidasta löytyvää Rekisteröidy-painiketta.

Google Analytics -kirjautuminen

Määritä Google Analytics -seurantatilin asetukset

Määritä seuraavaksi tiedot ensimmäistä seurantatiliäsi ja sivustoasi varten. Voit myöhemmin määrittää Google Analytics -ohjelman hallintapaneelista myös useampia tilejä ja sivustoja, hallitaksesi näin useampia seurantakokonaisuuksia yksien tunnusten alta.

  • Mitä haluat seurata: Valitse verkkosivusto.
  • Tilin nimi: Yksi tili voi sisältää useamman sivuston seurannan, ja yhden tilin käyttö- ja seurantaoikeuksia voi myös jakaa useammille henkilöille. Tili voisi siis olla vaikkapa yhden tietyn yrityksen, osaston tai henkilön omia sivustoja varten luotu kokonaisuus.
  • Verkkosivuston nimi: Yksilöivä nimi seurattavalle verkkosivustolle. Tämä nimi on lähinnä kuvaus sivustosta sisäiseen käyttöön.
  • Verkkosivuston URL-osoite: Seurattavan sivuston tarkka osoite.
  • Alakohtainen luokka: Määritä kyseisen sivuston ala tai aihealue, jota sivusto käsittelee.
  • Raportoinnin aikavyöhyke: Voit valita aikavyöhykkeen, jonka perusteella ohjelma esittää tilastointia seuratun sivuston kävijöistä.
Seurantatilin asetusten määrittäminen

Määritä Google Analytics -tilin tietojen jakoasetukset

Määritä tilisi luonnin yhteydessä myös, minkälaisia tietoja oman tilisi tiedoista ja käytöstä haluat jakaa eri osapuolien kanssa, lähinnä Googlen ja sen yhteistyökumppaneiden. Paina lopuksi Hanki seurantatunnus -painiketta.

Google Analytics -tilin tietojen jakoasetusten määritys

Hyväksy palvelun käyttöehdot

Sinun tulee vielä hyväksyä palvelun käyttöehdot, ennen seurantakoodin saamista. Voit vaihtaa käyttöehdot haluamallesi kielelle vasemmasta yläkulmasta. Siirry eteenpäin rastittamalla ensin molemmat laatikot ja painamalla sen jälkeen Hyväksyn.

Google-käyttöehdot

Google Analytics -koodin lisääminen WordPress-sivustolle

Kun Google Analytics Suomi -tili on luotu onnistuneesti, saat seurantakoodin ja -tunnuksen sivustoasi varten. Seuraavaksi tämä sivustokohtainen seurantakoodi pitää vielä lisätä sivustollesi siten, että se löytyy varmasti jokaiselta yksittäiseltä sivulta sivuston koodipuolella.Useimmat sivustot on nykyään toteutettu jonkin julkaisujärjestelmän, kuten WordPressin päälle. Julkaisujärjestelmissä koodin lisääminen tapahtuu usein vain kerran, tiettyyn kohtaa sivuston tiedostorakennetta, joka tulee aina automaattisesti osaksi jokaista sivuston sisältösivua.

Julkaisujärjestelmiin löytyy yleensä myös ilmaisia lisäosia, jotka mahdollistavat seurantakoodin lisäyksen yllämainitulla tavalla. Kaupalliset ulkoasuteemat saattavat myös sisältää erillisen valmiin kentän, johon joko seurantatunnus tai koko -koodi lisätään. Esittelemme tässä kolme erilaista tapaa, joiden avulla Google Analytics -seurantakoodin lisääminen WordPress-kotisivuille onnistuu.

Google Analytics -lisäosan avulla

Helpoin tapa lisätä Google Analytics -seurantakoodi WordPress-kotisivuille on hyödyntää sitä varten kehitettyä lisäosaa. Lisäosavaihtoehtoja on useita, mutta suosittelen vahvasti Googlen omaan Site Kit -lisäosaa. Löydät sen täältä: wordpress.org/plugins/google-site-kit/Goolge Site Kit on täysin ilmainen lisäosa, jonka avulla Google Analytics saadaan lisättyä helposti omalle sivulle. Sen lisäksi kyseinen lisäosaa hakee tietoa myös muista Googlen palveluista, kuten Google Search Consolesta ja PageSpeed Insights -nopeustestityökalusta.

Seuraa alla olevia ohjeita ja otat käyttöön Google Site Kit -lisäosan omalle WordPress-sivustollesi.

1. Etsi ja asenna lisäosa.

Google Analytics käyttöön WordPress-sivustolle Google Site Kit -lisäosan avulla.

2. Seuraavaksi on aika yhdistää Google Analytics -tunnukset Google Site Kit -lisäosaan ja lisäksi täytyy vahvistaa, että olet kyseisen verkkotunnuksen omistaja. Seuraamalla Googlen ohjeita etenet helposti tämän prosessin läpi.

Yhdistä Site Kit Google Analytics -tiliin

3. Seuraavaksi on aika yhdistää Google Analytics -tunnukset Google Site Kit -lisäosaan ja lisäksi täytyy vahvistaa, että olet kyseisen verkkotunnuksen omistaja. Seuraamalla Googlen ohjeita etenet helposti tämän prosessin läpi.

Todista, että omistat domainin.

4. Kun olet onnistuneesti yhdistänyt tilisi, näet Google Analytics -tilastot suoraan WordPress-hallintanäkymän kautta.

Site Kit hallintanäkymä

Google Analyticsin lisääminen suoraan koodina

Google Analyticsin koodi voidaan lisätä sivustolle myös käsin, jos sen lisäämiseen ei halua käyttää erillistä lisäosaa. Tällöin seurantakoodi tulee lisätä WordPress-teeman functions.php-tiedostoon.

Tässä tilanteessa on tärkeää käyttää niin kutsuttua lapsiteemaa, jotta koodia ei yliajeta jokaisella kerralla, kun päivität kyseisen ulkoasuteeman. Ennen muutosten tekemistä kannattaa kuitenkin aina tarkistaa, että sivustosta on olemassa ajantasaiset varmuuskopiot.

Kun kaikki on valmista, voit kopioida koodin Google Analyticsin puolelta. Saat koodin helposti Analytisc-tilin luomisen yhteydessä tai löydät sen tarvittaessa myös myöhemmin seuraavan polun avulla: Järjestelmävalvoja > Seurantatiedot > Seurantakoodi.

Google Analytics -seurantakoodi

Koodi lisätään ennen header-osion loppua eli  ennen </head> -tagia header.php-tiedostoon. Muista painaa lopuksi päivitä tiedosto -nappia, jotta muutokset tallentuvat.

Google Analytics -koodin asentaminen Google Tag Managerin avulla

Analyticsin seurantakoodi voidaan lisätä sivustolle myös Google Tag Managerin avulla. Tämä tosin edellyttää yleensä hieman edistyneempää osaamista.

Suurin hyöty on  se, että jatkossakin kaikki muutokset voidaan tehdä suoraan Tag Mangerin kautta, eikä sivuston koodin tarvitse koskea tai ylimääräisiä lisäosia asentaa. Tällä tavalla voidaan yleensä ehkäistä mahdollisia virhetilanteita.

Google Tag Manger voidaan Analyticsin tapaan lisätä sivustolle joko lisäosan kautta tai suoraan koodina functions.php-tiedostoon.

Tuntuuko vaikealta?

Jos Google Analytics -seurantakoodin lisääminen sivustolle tuntuu liian hankalalta tai olet epävarma, onko se tehty oikein, voit olla yhteydessä meihin. Meillä Zonerilla on laaja kumppaniverkosto, josta löytyy kokeneita WordPress-osaajia, jotka auttavat asiakkaitamme mielellään. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme chatin, sähköpostin tuki@zoner.fi tai puhelimen (puh. 010 235 6688 ) kautta.

Google Analytics -tavoiteseuranta

Erilaisia Google Analytics -tulostavoitteita voi olla paljon, riippuen toiminnasta ja sivustosta. Jos sivusto on esimerkiksi verkkokauppa, on tavoitteena yleisimmin tilaukset, niiden määrät ja mahdollisesti myös niiden euromääräiset arvot.Muunlaiset tilauslomakkeet ovat myös luonnollisia tulostavoiteseurannan kohteita, koska yleensä yrittäjää kiinnostaa kaikista eniten kaksi asiaa: paljonko kauppaa saadaan ja mistä kauppaan johtaneet kävijät sivustolle tulevat. Tämän tiedon avulla on huomattavasti helpompaa kokeilla ja kohdistaa mainontaa sekä yhteistyötä oikeisiin suuntiin.Analytics Google -tulostavoite voi tietenkin olla myös muutakin kuin selkeä tilaus. Useilla sivustoilla on käytössä esimerkiksi yhteydenotto- tai tarjouspyyntölomake, joka kerää liidejä myyntiä varten. Yleensä mitä enemmän liidejä, sitä enemmän kauppaa.

Seurantaa voidaan lomakkeiden lisäksi kohdistaa vaikkapa latauspainikkeisiin, jos sivustolla jaetaan tiedostomuotoista materiaalia kävijöille.

Google Analytics -tulostavoitteiden käyttöönotto

Google Analytics -tulostavoitteet voi ottaa käyttöön osiosta Järjestelmänvalvoja -> Tavoitteet.

Google Analytics -tavoiteseuranta

Google Analytics -tavoitteen luominen

Tavoitteet-osiosta löydät kaikki luomasi tavoitteet. Voit luoda korkeintaan 20 tulostavoitetta.

Google Analyticsissä on mahdollisuus luoda erilaista tavoitteita:

  • Kohde: Käyttäjä päätyy tietylle sivulle, kuten vaikkapa tilauksen jälkeiselle kiitossivulle.
  • Kesto: Kävijä viettää sivustollasi määritetyn ajan, esimerkiksi viisi minuuttia.
  • Sivuja/näyttöjä istuntoa kohden: Kävijä katsoo läpi vähintään määritetyn määrän verran yksittäisiä sivuja, esimerkiksi käy kolmella eri sivulla.
  • Tapahtuma: Kävijä suorittaa määritetyn toiminnon, kuten videon katselun tai painaa jotain haluttua painiketta.

Aloita Google Analytics -tavoitteen luominen painikkeesta Uusi tavoite.

Tavoiteseurannan käyttöönotto

Google Analytics -tulostavoitteen määrittäminen

Aloitetaan tavoitteen luominen valitsemalla haluttu tavoitetyyppi. Helpoiten tämä onnistuu valitsemalla valmis malli ehdotuksista.

Jatka seuraavaksi tavoitteen kuvaukseen ja tyyppiin valitsemalla Jatka.

Luo tulostavoite

Google Analytics -tavoitteen kuvaus

Määritä seuraavaksi tavoitteelle nimi ja tyyppi. Kohde on yksi helpoimmista seurannan muodoista, sillä seurataan lähtökohtaisesti yhdelle tietylle maalisivulle päätyneitä kävijöitä. Määritä seuraavaksi tavoitetiedot valitsemalla Jatka.

Google Analytics -tavoitteen kuvaus

Tavoitetietojen määritys

Tavoiteseurannalle määritetään lopuksi vielä tieto siitä, mikä lasketaan tavoitteen täyttymiseksi. Valitsimme edellisessä vaiheessa tavoitetyypiksi Kohde, joten saamme eteemme mahdollisuudet syöttää tarvittavat tiedot maalikohdetta varten.

Kiitossivu

Luomme tässä esimerkissä tavoitteen, joka täyttyy, kun kävijä päätyy /kiitos-osoitteella toimivalle sivulle. Seurannan onnistumiseksi tämänkaltainen sivu täytyy tietenkin myös luoda varsinaiselle sivustolle. On tärkeää määrittää myös yhteydenottolomakkeen asetuksista, että jokaisen täytetyn lomakkeen jälkeen kävijä ohjataan kyseiselle kiitossivulle. Koska valitsimme asetuksista kohteelle yhtä kuin -muodon, ei ohjelma huomioi esimerkiksi /kiitos-tilauksesta-sivulle ohjautuneita kävijöitä.

Monissa sivustoissa ei ole kuitenkaan mahdollisuutta vaikuttaa suoraan tilauksen jälkeiseen sivustoon. Esimerkiksi verkkokaupoissa ohjelma saattaa generoida kävijälle dynaamisen loppunäkymän, jonka osoite muuttuu automaattisesti. Tällöin on tärkeää valita Google Analyticsin asetuksista kohteelle määritys Alkaa tekstillä. Näin Analytics Google huomioi tavoitteen täyttyneen, kun sivun osoitteen alusta löytyy jokin asetettu vakiomuotoinen määritys, kuten /order-confirmation, eikä väliä sen jälkeen tulevista muuttuvista merkeistä.

Euromääräinen arvo

Seurannalle voi määrittää myös euromääräisen arvon. Jos sivustolta löytyy esimerkiksi tilauslomake, jonka rahallinen hyöty toiminnalle on 100€, se voidaan määrittää tähän. Näin euromääräiset summat huomioidaan automaattisesti myös Google Analyticsin raportoinnissa. Mahdollisuutena onkin luoda useita eri tavoiteseurantoja eri arvoilla, jolloin raporteista nähdään, millaiset kävijät tuovat toiminnalle euromääräisesti arvokkaimpia tilauksia.

Myyntisuppilo

Tavoiteseurannalle on mahdollista määrittää myös myyntisuppilo. Myyntisuppilon avulla voidaan tilastoida ja seurata kaikki tilauksen vaiheet, jolloin on helppo havaita, missä kohdassa kävijät lopettavat tilauksen täyttämisen. Näin voidaankin tarvittaessa puuttua vaikkapa tilausjärjestelmän vaiheisiin ja optimoida järjestelmää entistäkin tehokkaammaksi.

Määritä tavoitetiedot

Tavoitteen luonti valmis

Kun tavoite on luotu onnistuneesti, se näkyy Tavoitteet-sivun listauksessa määrittämälläsi nimellä.