Asiakastarina: BIRO multistore – monta verkkokauppaa yhtenä multiasennuksena

Juuso Kataja

Maaliskuun asiakastarinassa tutustumme mielenkiintoiseen verkkokauppapalveluun, jossa usea eri verkkokauppa yhdistyy yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi saman hallintapaneelin alle.

Verkkokauppiaan arjesta ja multistore -alustasta on meille kertomassa Jouko Kauppi.

Multistore – monta verkkokauppaa yhdessä asennuksessa

Kerrotko Jouko hieman alkuun mikä on BIRO ja hieman ajatuksesta toiminnan takana?

”Luin kirjan ”Autokauppias” aikoinani, kirjan henkilö Lee IaCocca (mm Chrysler TJ – GM) toteaa fiksusti: ”ainoa oikea totuus on asiakkaan mielikuva”.

Kun laajensimme kauppoja halusin eri aihealueille oman maailman, eli visuaalisen ympäristön joka puhuttelee ostajaa, asiakasta. Tämä voi olla hankalempi ja työläämpi tie tilausten saamiseen, mutta kohdentaminen on mielekkäämpää. Teimme ensin 4 kauppaa lisää ja nyt kauppoja on yhteensä 9. Ilman oikeaa, neuvovaa ja strategista kumppanuutta Zonerin ja verkkokauppatoimittajan kanssa, ei multikauppa olisi ollut mahdollinen.”

Miksi useita eri kauppoja eikä yksi iso tavaratalo?

”Kukaan ei jaksa kahlata tuhansia tuotteita läpi, vaan haluaa löytää etsimänsä mahdollisimman vaivatta. Siksi oli parempi ratkaisu luoda selkeille yksittäisille aihekokonaisuuksille omat kauppansa. Tämä mahdollistaa myös monien asetusten, kuten toimitus- ja maksutapojen räätälöimisen kauppakohtaisesti.”

Prestashop Multistore verkkokaupan alustana

Kuvakaappaus Biro-verkkokaupasta.

Verkkokauppa käyttää avoimen lähdekoodin Prestashop ohjelmistoa? Miksi juuri Prestashop?

”Verkkokaupan alustaratkaisuksi valikoitui Prestashop verkkokaupan toimittajan suosituksesta. Myös omat aiemmat kokemukseni Prestashopista olivat myönteisiä, joten valintaan oli helppo päätyä.

Prestashopin hyviä puolia ovat ainakin, erittäin monipuoliset ominaisuudet ja laajennettavuus lisäosien avulla. Myös hallinta on suhteellisen helppoa, joskin erilaisia mahdollisuuksia tuntuu joskus olevan hieman liikaakin.”

Kuinka multistore toiminnallisuus näkyy ja helpottaa verkkokauppiaan arkea?

”Ajattele tilannetta, jossa yhden hallinnan sijasta täytyisi hallita jokaista verkkokauppaa erikseen. Nyt kaikki yhdeksän kauppaa on hallittavissa yhdestä ja samasta paikasta. Myös asiakkaat hyötyvät, kun yksillä ja samoilla käyttäjätunnuksilla voi kirjautua ostoksille kaikkiin verkkokauppoihin.

Laajentaminen, eli uusien kauppojen perustaminen, onnistuu myös nopeammin ja pienemmin kustannuksin, kun suuri osa tekniikasta on jo valmiina pohjalla.”

Kiitos Jouko, Biron verkkokauppoihin voi tutustua osoitteissa: