Perusta menestyvä Instagram-yritystili

Kaisa Huttunen

Instagram on yksi suosituimmista sosiaalisen median verkostoista, eikä syyttä: sen sisältö on vahvasti visuaalista ja helposti selattavaa. Oman sisällön jakaminen onnistuu myös vaivattomasti oman älypuhelimen kautta.

Yrityksille Instagram on myös erinomainen kanava tavoittaa ihmisiä sekä luoda omaa brändiä. Käytätkö itse jo Instagramia omassa liiketoiminnassasi? Jos et, kannattaa viimeistään nyt perustaa Instagram-yritystili. Löydät tästä kirjoituksesta myös ohjeet, miten luoda Instagram-tili yritykselle.

Instagram yritystili voi olla kannattava monille yrityksille.

Mikä on Instagram-yritys­profiili?

Instagram on ollut viime vuosina yksi suosiotaan eniten kasvattavista sosiaalisen median kanavista. Suomalaisia käyttäjiä Instagramissa on tällä hetkellä noin 2 miljoonaa ja käyttäjämäärä on ollut toistaiseksi koko ajan kasvussa. Instagram tunnetaan erityisesti suosiotaan nuorten naisten keskuudessa, mutta käyttäjäkunta on koko ajan yhä monipuolisempaa.

Mikä on Instagram?

Instagram on sosiaalisen median kanava, joka perustuu erilaisten kuvien ja videoiden jakamiseen. Palvelu julkaistiin lokakuussa 2010, sen perustivat Kevin Systrom ja Mike Krieger. Nykyisin Instagramin omistaa Facebook.  

Instagram nousi nopeasti yhdeksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista. Suomalaisia käyttäjiä Instagramissa on tällä hetkellä noin 2 miljoonaa ja käyttäjämäärä on ollut toistaiseksi koko ajan kasvussa.

Instagramiin voi luoda kahdenlaisia tilejä: tilit voivat olla joko yksityishenkilöiden tai yritysten. Henkilökohtaisen tilin saa helposti myös päivitettyä yritystiliksi. Yritystili eroaa henkilökohtaisesta tilistä yrityksille tarkoitettujen toiminnallisuuksien osalta. Instagram yritystilin ominaisuudet mahdollistavat esimerkiksi mainostamisen, Instagram yritysprofiilin kävijätiedot ja paljon muuta tietoa seuraajista.

Miksi Instagram on yritykselle hyödyllinen?

Yritysten kannattaa ehdottomasti hyödyntää Instagramia, sillä se mahdollistaa kokonaan uusien ihmisten tavoittamisen sekä vanhojen asiakkaiden sitouttamisen. Instagram tarjoaa yritykselle myös mahdollisuuden erottautua muista saman alan brändeistä omalla persoonallisella tyylillä. Se tarjoaa myös asiakkaille matalankynnyksen yhteydenottokanavan ja onhan markkinointi sosiaalisessa mediassa tänä päivänä monille yrityksille lähes välttättömyys.

Instagram voi toimia yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa myös tehokkaana mainoskanavana sellaisille kohderyhmille, joita on haastava tavoittaa esimerkiksi Facebookin kautta. Instagramin käyttäjien keski-ikä on selvästi Facebookia alhaisempi, jos siis kohderyhmänä ovat nuoremmat sosiaalisen median käyttäjät, kannattaa ehdottomasti harkita mainostamista Instagramissa.

Ennen Instagram-yritystilin perustamista

Ennen perustamista kannattaa miettiä selkeä ja tunnistettava tyyli yrityksen profiilille, erityisesti kuville. On hyvä miettiä, esimerkiksi millaisia kuvia käytätte ja miten kuvia käsittelette: ovatko kuvat värikkäitä vai hillityn värisiä. Apuna tyylin määrittelyssä voidaan käyttää esimerkiksi yrityksen visuaalista ohjeistusta.

Kannattaa myös tutustua mahdollisten kilpailijoiden ja muiden yritysten tileihin, sillä niistä voi saada myös ideoita ja ajatuksia omaa tiliä varten. Niiden avulla voi myös hahmottaa sitä, millainen sisältö Instagramissa toimii tehokkaasti.

Ensimmäiset yhdeksän kuvaa tulisi myös julkaista melko nopeasti Instagramiin, jotta yrityksen profiili saadaan näyttämään visuaaliselta vierailijoita varten. Yhdeksän ensimmäistä kuvaa näkyvät heti profiilissa ilman alaspäin selaamista. Ensimmäiset julkaisut voisikin hyvin jo valmistella ennen varsinaisen tilin perustamista.

Suosittuja yritysprofiileja kannattaa seurata Instagram
Suosittuja yritysprofiileja Instagramissa.

Instagramin käyttö yrityksen toiminnassa

  1. Luo Instagram-yritystili yritykselle.
  2. Julkaise säännöllisesti kiinnostavia kuvia, videoita ja tarinoita.
  3. Käytä oikeita hashtageja.
  4. Tykkää myös muiden kuvista.
  5. Kutsu ihmisiä seuraamaan Instagram-tiliäsi.

1. Instagram-yritystilin luominen

Instagram tilin luominen yritykselle on helppoa. Parhaiten se onnistuu, kun asennat älypuhelimeesi Instagram-sovelluksen. Ilmainen Instagram-appi löytyy niin Apple Storesta kuin Androidin Play-kaupasta. Löydät latauslinkin myös vieraillessasi älypuhelimellasi osoitteessa instagram.com.

Luo uusi Instagram tili yritykselle aluksi henkilökohtaisena profiilina. Voit luoda tilin halutessasi myös toiminnan tutummalla markkinointinimellä tai joissain tapauksissa myös verkkotunnuksesi nimellä.

Kaikkia verkkotunnuksia, kuten .com- ja .net-päätteisiä, ei kuitenkaan voi käyttää Instagram-tilin nimenä, mutta esimerkiksi .fi-päätteinen käyttäjätunnus pitäisi onnistua. Mikäli et saa tiliä luotua verkkotunnuksella, ei hätää, kotisivujen osoitteen ja linkin saa lisättyä Instagram-käyttäjäprofiiliin.

Luo henkilökohtainen tili ja tee siitä Instagram-yritysprofiili

Luo alkuun tavallinen Instagram-tili, jonka pystyt päivittämään yritysprofiiliksi seuraavan ohjeen avulla: Oman profiilin Muokaa profiilia -painike -> Vaihda yritystiliksi. Sen jälkeen täytyy vielä valita, onko kyseessä sisällönjulkaisija vai yritys, täyttää yrityksen yhteystiedot ja mahdollinen toimiluokka.

Instagram yritysprofiili voidaan myös kytkeä Facebook-yritysprofiilin, joten sellainen kannattaa luoda ensin, jos sitä ei vielä ole.

Instagram yritystilin perustaminen tapahtuu vaihtamalla henkilökohtainen tili yritystiliksi.

Facebook Business Suite

Facebook Business Suite on mobiilisovellus, joka mahdollistaa yrityksen Facebook- ja Instagram-tilien yhdistämisen sekä molempien hallinnoinnin. Se toi erityisesti kauan odotetun toiminnon, jonka avulla voidaan luonnostella tai ajastaa Instagram-julkaisuja.

Panosta Instagram-yritystili kuvaukseen

Kannattaa panostaa yrityksen kuvaukseen ja yhteystietojen täyttämiseen, jotta yhteydenotto onnistuu mahdollisimman helposti profiilissa vieraileville. Profiilikuvaukseen on käytettävissä 150 merkkiä, joten asia täytyy tiivistää tehokkaasti. Kannattaa hyödyntää mahdollisuuksien mukaan hakusanoja, joilla ihmiset sinua etsivät. Hakusanojen yhteydessä täytyy käyttää risuaitamerkkiä (#), jotta kyseinen hakusana löydetään myös hakutoiminnon avulla.

Instagram tilin poisto

Joskus voi tulla myös Instagram-yritystilin poistaminen kyseeseen. Kannattaa kuitenkin ensin tarkkaan harkita, onko se poisto todella tarpeen vai voisiko tilin muuttaa yksityiseksi.

Instagram-yritysprofiili yksityiseksi muuttaminen kuitenkaan ei valitettavasti onnistu ilman, että yritysprofiili muutetaan ensin takaisin henkilökohtaiseksi eli tavalliseksi profiiliksi. Sen jälkeen profiili voidaan muuttaa yksityiseksi.

Miten saadaan Instagram-yritystili pois, jos siihen on todella tarve? Se onnistuu kirjautumalla yrityksen tunnuksilla tämän linkin kautta:Instagram – pyydä yritystilin poistoa.

2. Julkaise säännöllisesti kiinnostavia kuvia ja videoita

Instagramin perusidea on luonnollisesti kuvien ja videoiden julkaiseminen. Kiinnostavat kuvat keräävät julkaisijalleen seuraajia ja näkyvyyttä. Yritykselle tämä tarkoittaa potentiaalisesti miljoonia ihmisiä, joille esitellä omia tuotteita ja palveluita.

Instagram yritysviestinnässä kannattaa panostaa kuvien laatuun, koska Instagram perustuu täysin visuaalisuudelle. Hyvälaatuisia kuvia on mahdollista saada myös puhelimella, kun muistaa huolehtia valaistuksesta, tarkennuksesta ja kuvan jälkikäsittelystä.

Mitkä sitten ovat hyviä julkaisuja?

Kannattaa heti huomioida, että puhtaiden mainosten julkaiseminen ei ole pitkällä tähtäimellä järkevää, vaan Instagram-yritystili sisällön täytyy olla aidosti mielenkiintoista ja sisältörikasta. Paino on yleensä sanalla sisältö, sillä toimivia julkaisuja voisivat olla vaikkapa tuotteiden käyttöön liittyvät ehdotukset.

Tietysti julkaistavaa materiaalia ohjaa suurelta osin myös yrityksen toiminta-ala ja tarjoamat tuotteet. Mitä konkreettisempia ja visuaalisempia palveluita myyt, sen helpompi niistä on keksiä laadukkaita julkaisuja Instagramiin.

Instagramin algoritmi palkitsee seuraajien sitouttamisesta, joten julkaisuissa kannattaa hyödyntää myös erilaisia toimintakehotuksia, kuten tägää kaveri tai kommentoi oma suosikkiruokasi. Instagram-yritystilien orgaaninen näkyvyys eli ilman mainostamista saatu näkyvyys on ollut heikkenemään päin, ja siksi onkin tärkeää panostaa seuraajia sitouttaviin julkaisuihin.

Hyvät Instagram julkaisut erottuvat persoonallisella tyylillä.

Ei pelkästään kuvia, video kiinnittää huomion tehokkaasti

Voit hyödyntää Instagramissa kuvien sijasta myös lyhyitä videoita, joiden huomioarvo on lähtökohtaisesti suurempi kuin staattisilla kuvilla. Video on myös erinomainen tapa demonstroida tuotteiden tai palveluiden toimintaa, varsinkin, jos kuvattu tuote on täysin uusi innovaatio.

Hyödynnä myös Instagram Stories eli tarina ominaisuutta

Instagram Stories eli tarinat on ominaisuus, jonka avulla voidaan lisätä 24 tunnin sisällä katoavia kuvia ja videoita. Kuvien ja videoin päälle voi lisätä esimerkiksi tekstiä, paikkatunnisteita, hashtageja ja emojeita. Tarinoiden tekemisessä voi hyödyntää myös erilaisia kasvofilttereitä.

Instagram yrityskäytössä tarinoiden avulla seuraajat voi viedä esimerkiksi matkalle kulisseihin, jakaa heille vinkkejä tai vilauttaa vähän uusia tulevia tuotteita. Ihmisiä voidaan aktivoida myös tarinoihin luotavien kyselyjen avulla. Tarinoita voidaan tallentaa myös kohokohdiksi, jolloin ne löytyvät yrityksen profiilista myös tuon 24 tunnin jälkeen.

Instagram-yritystili tarinoihin voidaan lisätä myös linkkejä, jolloin kävijät pääsevät klikkaamaan itsensä tarinasta esimerkiksi suoraan sivustollesi. Tämä on erityisen kätevä ominaisuus siitä syystä, että esimerkiksi Instagram julkaisuihin linkkien lisääminen ei onnistu. Ominaisuuden saa käyttöön vasta sitten, kun yrityksellä on yli 10 000 seuraajaa. Kuka tahansa voi kuitenkin linkittää tarinasta omaan IGTV-videoonsa.

IGTV on videopalvelu Instagramin sisällä

IGTV-ominaisuus julkaistiin kesäkuussa 2018. Se on ikään kuin videopalvelu Instagramin sisällä ja sitä voi käyttää joko suoraan Instagram-sovelluksesta tai erillisestä IGTV-sovelluksesta. Kaikki Instagram-käyttäjät voivat perustaa oman IGTV-kanavan videoiden julkaisua varten.

IGTV mahdollistaa Instagram Storiessia pidempien pystyvideoiden julkaisemisen. Videoiden on oltava pituudeltaan vähintään 15 sekuntia ja pisimmillään ne voivat olla 10 minuuttia. Vahvistetut tilit, joilla on yli 10 000 seuraajaa voivat julkaista jopa tunnin mittaisia videoita.

IGTV mahdollistaa pidempien videoiden julkaisun ilman, että käyttäjiä tarvitsee ohjata toiseen kanavaan, kuten YouTubeen. IGTV:ssä ei voi mainostaa, vaan näkyvyys on saatava aina orgaanisesti.

Instagram Reels

Reels on Instagramin uusin toiminnallisuus, joka muistuttaa paljon etenkin nuorten suosiossa olevaa TikTokia. Reels mahdollistaa useammasta lyhyestä videopätkästä koostettujen 15 sekunnin mittaisten videoiden jakamisen Instagram yritystilillä.

Reelsin voi jakaa joko Stories-osioon tai niille tarkoitettuun Reels-osioon. Merkittävin ero näissä on säilymisajan suhteen. Stories-osiosta videot katoavat 24 tunnin kuluttua, kun taas Reels-osiossa ne säilyvät normaaleiden julkaisuiden tapaan niin kauan kunnes ne poistetaan. Näkyvyyden kannalta Reels-osio onkin pääsääntöisesti parempi valinta.

Instagramin tarjoamaa analytiikkaa kannattaa seurata. Kuvassa kirjaimet analytics.

Katso, mitkä julkaisut toimivat

Instagram kävijätiedot tarjoaa muiden sosiaalisen median kanavien tapaan monenlaista analytiikkaa esimerkiksi julkaisujen menestymisestä ja profiilisi seuraajista. Tietojen avulla voidaan arvioida julkaisujen toimivuutta ja kehittää tilin julkaisuja vastaamaan paremmin seuraajien kiinnostusta. Pääset tarkastelemaan analytiikkaa profiilin Kävijätiedot-painikkeesta.

Sisältö

Voit esimerkiksi tarkastella kuvien ja videoiden näyttökertoja, kattavuutta, tallennuksia, kommentteja sekä reaktiomääriä. Lisäksi voit katsoa, mikä on ollut suosituin julkaisu esimerkiksi viikkotasolla.

Toiminta

Toimintavälilehdeltä saat tietoa aktiivisimmista viikonpäivistä, mikä voi auttaa julkaisujen suunnittelussa merkittävästi. Löydät myös tietoa siitä, kuinka moni on vieraillut profiilissa tai klikannut profiilissa olevaa sivuston linkkiä.

Kohderyhmä

Kohderyhmävälilehti kertoo nimensä mukaisesti tietoa profiilisi seuraajista. Saat sen kautta tietoa esimerkiksi seuraajien sijainnista, iästä ja sukupuolesta.

Huom! Instagram uudistaa tarjoamaansa analytiikkaa loppuvuoden 2020 aikana, joten osalla saattaa olla jo uusi näkymä käytössä.

Käytä hashtageja Instagram-yritystili julkaisuissa.

3. Käytä oikeita hashtageja

Instagramissa julkaisujen jaottelu perustuu hashtageihin eli risuaitamerkkiin(#), jonka perään lisätään haluttu avainsana. Kun julkaisulle merkitään hashtageja, kuten #kalastus tai #suomenlinna, löytyvät julkaisut jatkossa näillä avainsanoilla hakemalla.

Instagram hashtagit mahdollistavat myös kuvien hakemisen ja esittämisen vaikkapa omilla verkkosivuilla automaattisesti.

Saat hashtagin helpoiten lisättyä julkaisun kuvaustekstiin, mutta voit lisätä hashtageja tarvittaessa myös julkaisun kommenttien joukkoon. Hashtageja voi päivittää myös myöhemmin lisää julkaisulle.

Instagram ehdottaa sinulle olemassa olevia tageja, kun aloitat kirjoittamaan ensimmäisiä kirjaimia halutusta sanasta. Näet samalla myös hashtagin käyttökertojen määrän, joka antaa hyvää osviittaa sen suosiosta. Suosituimmilla tageilla on todennäköisesti eniten katsojia, joten sillä voi olla merkitystä valittaviin tageihin. Tarvittaessa voit toki aloittaa myös täysin omien ja yksilöllisten avainsanojen käytön.

4. Tykkää myös muiden kuvista

Sosiaalinen media ei ole vain oman toiminnan hehkuttamista vaan myös aitoa kanssakäymistä ja keskustelua muiden kanssa. Fiksu tapa saavuttaa näkyvyyttä on myös osallistua keskusteluihin ja seurata alan muita vaikuttajia ja toimijoita. Instagram algoritmi myös suosii aktiivisia käyttäjiä eli myös sen takia aktiivinen läsnäolo kannattaa.

Instagramissa tämä tarkoittaa tykkäämistä, kommentointia, seuraamista ja sisältöjen eteenpäin jakamista. Seurattavien ja kommentoitavien tilien ja kuvien on usein kuitenkin syytä liittyä vahvasti omaan toimintaasi, että Instagram osaa paremmin luokitella myös oman tilisi oikeaan aiheryhmään.

Instagram tykkäykset

Helpoin tapa saavuttaa näkyvyyttä Instagramissa on tykätä muiden julkaisuista. Voit käyttää ylempänä käsiteltyjä hashtageja etsiäksesi alkuun toimintaasi sopivia julkaisuja.

Voit tykätä omalla käyttäjätililläsi kenen tahansa julkaisusta joko tuplaklikkaamalla itse julkaisun kuvaa tai klikkaamalla sen yhteydessä olevaan syvänkuvaketta. Alkuperäinen julkaisija saa ilmoituksen uudesta tykkäyksestä sekä myös kaikki kyseisen julkaisua katsovat pystyvät näkemään myös julkaisusta tykkääjät.

Tykkää myös muiden Instagram-julkaisuista.

Instagram kommentointi

Instagramissa voi luonnollisesti myös kommentoida eri julkaisuihin. Kommentointi on hyvä tapa liittyä keskusteluun ja jakaa omia kokemuksia ja vinkkejä. Kommentoijat voivat myös lisätä hashtageja julkaisuun kommenteissaan.

Instagram seuraaminen

Kun Instagramissa seuraa haluttuja profiileja, tulevat niiden julkaisut jatkossa automaattisesti omalle aikajanalle näkyviin. Kuten jo aiemmin todettiin, on Instagram julkaisujen orgaaninen näkyvyys viime aikoina heikentynyt, eli kaikki seuraajasi eivät välttämättä näe kaikkia julkaisujasi.

Halutuin tavoite on kuitenkin yhä edelleen saada Instagramissa omalle profiililleen mahdollisimman paljon seuraajia. Mitä enemmän seuraajia, sitä enemmän näkyvyyttä.

Myös muiden profiileita kannattaa rohkeasti seurata, sillä muiden julkaisuista, silmänilon lisäksi, saa varmasti myös hyviä ideoita omaan markkinointiin.

Repostaaminen eli sisältöjen uudelleen jakaminen

Jos Instagram-yritystili merkitään seuraajien toimesta heidän julkaisuunsa, voidaan kyseinen julkaisu jakaa eteenpäin myös yrityksen tilillä. Tämä on tehokas tapa ikään kuin palkita seuraajia ja samalla kannustaa heitä julkaisemaan lisää sisältöä, joihin he merkitsevät yrityksen.

Ennen kuin jaat jonkin kuvan yrityksen profiilissa tai tarinassa, on tärkeää kysyä lupa alkuperäisen julkaisun tekijältä. Hyvän käytännön mukaista on myös mainita alkuperäisen julkaisun tekijä uudelleen jakamisen eli repostaamisen yhteydessä.

5. Kutsu ihmisiä seuraamaan Instagram-yritystiliä

Instagram-yritystili on valmis, mutta miten saada Instagram seuraajia. Kannattaa kutsua ihmisiä rohkeasti, hyviä tapoja tähän ovat muun muassa:

  • Linkit kotisivuilla – Voit ohjata linkkien avulla kotisivujesi kävijöitä myös seuraamaan toimintaasi Instagramissa. Joillain aloilla Instagram voi hyvin hoitaa myös asiakasreferenssien ja kuvagallerioiden virkaa.
  • Sähköpostin allekirjoitus – Sähköpostiviestin allekirjoitus on myös oiva paikka, jonne lisätä linkit yrityksen sosiaaliseen mediaan.
  • Osoitteet painetuissa materiaaleissa – Yrityksen toiminnassa on varmasti myös paljon painettua materiaalia, johon on fiksua sijoittaa mainintaa yrityksen Instagram ja Facebook sivuista. Esimerkiksi kuitit, tilausvahvistukset, lähetyslistat ja muut tulosteet voi valjastaa myös mainontatarkoituksiin.