Palvelunestohyökkäys 11.-12.1. aiheuttanut häiriöitä Zonerin palveluissa

Zonerin palvelimiin on 11.1. klo 10.22 alkaen kohdistunut palvelunestohyökkäys, joka vaikutti useiden sivustojen sekä sähköpostipalveluiden toimintaan webhotelli- ja virtuaalipalvelimilla. Tilanne ei vaikuttanut WP.one-palvelun toimintaan. Häiriö on tällä hetkellä ohi, mutta seuraamme tilannetta edelleen aktiivisesti.

Miten palvelunestohyökkäys vaikutti?

Palvelunestohyökkäys on aiheuttanut hitautta ja tilapäisiä katkoksia eilisestä lähtien, erityisesti sivustojen toiminnassa on ollut ongelmia. Hyökkäys on voinut näkyä myös sähköpostiyhteyksien hidasteluna ruuhkautuneiden tietoliikenneväylien vuoksi. Kaikki viestit on kuitenkin toimitettu perille takautuvasti.

Tapahtumien kulku pääpiirteittäin:

11.1.2024
Klo 10.22: Palvelunestohyökkäys alkoi.
Klo 10.51: Ongelmien syy paikannettiin, korjaukset aloitettiin.
Klo 11.45–18.48: Teimme aktiivisesti korjauksia sitä mukaa, kun hyökkääjä muutti toimintaansa. Palveluissa on ollut tilapäisiä hyökkäyksestä johtuvia häiriöitä aina silloin, kun haitallisen liikenteen määrä pääsi kasvamaan suuremmaksi ennen korjaustoimenpiteitä.
Klo 20.24: Eräs hyökkääjän käyttämä työkalu tunnistettiin ja sen yhteydet estettiin kokonaan.

12.1.2024
Klo 02.03: Palomuurisääntöjä kiristettiin ennakkoon.
Klo 07.50: Hyökkäys alkoi uudelleen suuremmalla kapasiteetilla.
Klo 08.31: Uudet vastatoimet aloitettiin.
Klo 09.30: Hyökkäys saatiin hallintaan.

Mikä palvelunestohyökkäys on?

Palvelunestohyökkäyksessä palvelimia rasitetaan tahallisesti ulkopuolisella liikenteellä, mikä ruuhkauttaa esimerkiksi palveluiden käyttämien tietoliikenneväylät ja palomuurit, jolloin palveluun aiheutuu katkoksia. Asiakkaidemme tietoturva ei ole kuitenkaan vaarantunut, eikä hyökkääjillä ole ollut pääsyä palvelimille.

Jatkamme edelleen tilanteen monitorointia ja tiedotamme mahdollisista muutoksista tukisivuillamme: www.zoner.fi/tuki/ongelmia-webhotellipalvelimilla/

Pahoittelemme hyökkäyksestä aiheutunutta haittaa palveluissa ja työskentelemme jatkossakin aktiivisesti palvelujen toimivuuden varmistamiseksi.

Terveisin,

Toni Claren
Toimitusjohtaja
Zoner Oy

Tämä tiedote on lähetetty myös sähköpostitse asiakkaillemme.