Ota Google My Business käyttöön

Kaisa Huttunen

Onko Google My Business jo tuttu? Tässä kirjoituksessa käsitellään Google My Business -palvelua ja annetaan ohjeet sen käyttöönottoon.

Mikä on Google My Business?

Google My Business mahdollistaa yrityksesi tietojen lisäämisen suoraan Google-haun yhteyteen. Sen avulla voidaan lisätä esimerkiksi yrityksen osoitetiedot, kuvia yrityksestä sekä aukioloajat. Palvelu on täysin suomenkielinen.

Google My Business -tiedot tulevat näkyviin hakutulosten oikeaan reunaan laatikon muodossa silloin, kun joku hakee yritystä nimeltä. Se on siis ikään kuin Google-yritystili. Tiedot näkyvät myös Google Maps -palvelun puolella. Karttapalvelua mobiililaitteella käytettäessä onnistuu myös esimerkiksi soittamisen helposti yhden klikkauksen avulla, ilman puhelinnumeron kopioimista ja liittämistä.

Google My Business tarjoaa mahdollisuuden näkyä hakutulosten yhteydessä.

Miksi Google My Business kannattaa ottaa käyttöön?

Jokaisen yrityksen tulisi ehdottomasti ottaa Google My Business käyttöön, koska se mahdollistaa yrityksen paremman löytymisen niin hakutuloksista kuin Googlen karttapalvelustakin vieläpä maksutta. Palvelun käyttöönotto on yksi ensimmäisistä asioista, joita yrityksen kannattaa digimarkkinoinnissa tehdä.

Palvelun käyttöönotto voi vaikuttaa positiivisesti asiakaskokemukseen ja lisätä yrityksen tunnettuutta. Parhaassa tapauksessa asiakas löytää esimerkiksi ajo-ohjeet helposti palvelun avulla ja saa positiivisen kokemuksen jo ennen itse liikkeeseen saapumista.

My Business -tilin avulla voit myös erottua positiivisesti kilpailijoista, tarjoamalla tietoa potentiaaliselle asiakkaalle yrityksestä sekä sen tarjoamista tuotteista ja palveluista. Ajatellaanpa esimerkiksi sellaista tilannetta, että asiakas tekee vertailua kahden kilpailevan yrityksen välillä. Toinen tarjoaa kattavasti tietoa My Business -palvelun kautta, kun taas toisesta ei löydy oikein mitään. On varmasti aika selvää, että asiakkaan valinta kohdistuu enemmän tietoa itsestään tarjoavaan yritykseen.

Google My Business logo

My Business -ominaisuudet

Google My Business Suomi sisältää monenlaisia hyödyllisiä ominaisuuksia, joita yrityksen kannattaa hyödyntää ottaakseen kaiken mahdollisen tehon siitä irti. Kannattaa myös tilin perustamisen jälkeen säännöllisesti tarkistaa yrityksen tiedot.

Postaukset eli julkaisut

Postaukset kohdasta voit tehdä julkaisuja, jotka näkyvät yrityksesi tietojen alla hakutuloksien yhteydessä. Julkaisut voivat sisältää tekstiä, kuvan ja linkin esimerkiksi kotisivusi tiettyyn osioon. Yksi postaus pysyy näkyvissä kuukauden kerrallaan, joten niitä kannattaa tehdä säännöllisesti. Kerralla postauksia voi olla näkyvissä useampia.

Yrityksen tiedot Google-haun yhteydessä

Tiedot-kohta kannattaa täyttää mahdollisimman huolellisesti, sillä siitä tulevat yrityksen tiedot myös Google-haun yhteyteen. Siellä pääsee lisäämään esimerkiksi tietoja yrityksen aukioloajoista. Google saa yrityksen aukioloajat nimenomaan My Business -tilin kautta ja ne on tärkeää pitää ajan tasalla sekä ilmoittaa mahdollisista poikkeuksista, koska monet etsivät verkosta nimenomaan yritysten aukioloaikoja. Asiakkaan pettymys voi olla todella suuri, jos hän saapuu paikalle ja yritys onkin kiinni, eli Google aukioloajat eivät pitäneetkään paikkaansa.

Tiedot-osiosta voidaan lisätä myös yrityskuvaus. Yrityskuvauksen pitäisi kertoa mahdollisimman tarkasti, mitä yrityksesi asiakkaille tarjoaa. Hyvä yrityskuvaus on selkeä ja napakka, eli turhan pitkää kuvausta ei kannata kirjoittaa.

My Business -profiilin tietoja voi muokata hallintanäkymästä.

Kysymykset ja vastaukset

Google mahdollistaa myös kysymysten lähettämisen palvelun kautta. Kysymyksiin voivat vastata sekä yrityksen edustajat että muut palvelun käyttäjät. Kannattaakin ehdottomasti panostaa mahdollisiin asiakaskysymyksiin vastaamisiin, sillä se antaa hyvän kuvan yrityksestä ja estää myös mahdollisesti virheellisen tiedon leviämisen tehokkaasti.

Viestit

Viestit-toiminnon käyttöönotto on vapaaehtoista, mutta sitä kannattaa ehdottomasti harkita. Jos viestit otetaan käyttöön, voivat yritystietoja katsovat lähettää helposti viestejä kyseiselle yritykselle.

Parhaassa tapauksessa viestit voivat helpottaa asiakkaiden asiointia ja saavat aikaa positiivisen kokemuksen. Yrityksen puolelta se vaatii kuitenkin mobiilisovelluksen lataamisen. Jos viesteihin ei ole resurssia vasta, ei toimintoa tietenkään kannata ottaa käyttöön.

Kuvat

My Business -tilille voidaan lisätä myös kuvia ja videoita. Kuvat näkyvät niin hakutuloksissa kuin karttapalvelussakin yrityksen tiedoissa. Kannattaa ehdottomasti lisätä kuvia vähintäänkin yrityksen toimitiloista ja mahdollisuuksien mukaan myös tuotteista tai palveluista.

Kuvat tarjoavat loistavan mahdollisuuden tuoda yritystä esiin positiivisella tavalla. Esimerkiksi ravintolat voivat lisätä kuvia annoksistaan, jolloin asiakas näkee heti, millaisia annoksia ravintolassa voi saada.

Palvelut

Palvelut-kohdasta pääsee muokkaamaan tarvittaessa tilin perustamisvaiheessa valittua toimialaa. Toisaalta toimialoja voidaan myös lisätä, jos yrityksellä on useampi kuin yksi toimiala.

Yrityksen tiedot Google Maps -palvelussa

Sijaintien hallinta mahdollistaa olemassa olevan sijainnin muuttamisen tai uusien sijaintien lisäämisen yritykselle, nämä yrityksen tiedot näkyvät myös Google Maps -palvelussa. Monet asiakkaat hakevat esimerkiksi lähellä olevia tietyn alan yrityksiä Google-karttapalvelusta, joten pitämällä sijainnin ajan tasalla, yritys varmistaa näkyvänsä hakutuloksissa. Väärä sijainti Google Maps -palvelussa voi myös aiheuttaa ikäviä tilanteita, jos asiakas päätyy väärään paikkaan tai ei löydä yrityksen toimipistettä.

Arvostelut ja tähtiluokitus

Yritys ei voi itse tietenkään vaikuttaa arvosteluihin tai yrityksen tähtiluokitukseen, vaan ne perustuvat käyttäjien arvioihin. Googlessa jätettyjen arvostelujen lisäksi, tuloksissa näkyy myös muilta sivustoilta kerättyjä arvosteluja, kuten esimerkiksi Facebookista. Perusta Facebook-yritystili tämän ohjeen avulla.

Hyvät arvostelut antavat yrityksestä tietenkin positiivisen kuvan ja herättävät yleensä myös luottamusta asiakkaissa. Kannattaakin mahdollisuuksien mukaan kannustaa asiakkaita arvostelun tekemiseen. Liian aggressiivinen asian suhteen ei kuitenkaan kannata olla, sillä se voi kääntyä helposti itseään vastaan

Suositut ajat

Suosittuihin aikoihin ei myöskään yritys itse voi lainkaan vaikuttaa. Käytännössä kyse on siitä, että Google näyttää yrityksessä vierailevien asiakkaiden käyntiajat kuvaajana. Käyttäjät voivat hyödyntää tätä esimerkiksi silloin, kun he haluavat tehdä vierailunsa ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Google My Business -käyttöönotto

1. Aloita kirjautumalla sivustolla:
https://www.google.com/business/

Voit käyttää kirjautumiseen jo olemassa olevaa Google-yritystiliä tai luoda uuden tilin tarkoitusta varten. Google My Business mahdollistaa käyttöoikeuksien jakamisen tarpeen mukaan myös muille yrityksessä työskenteleville, mutta rekisteröinti pitäisi tehdä yrityksen omistajan toimesta.

Google My Business -käyttöönotto on helppoa ja onnistuu joko olemassa olevalla tilillä tai uudella Google-tilillä.

2. Voit aluksi koittaa etsiä yrityksesi Googlesta. Jos yritystäsi ei vielä löydy voit valita Lisää yrityksesi Googleen.

Lisää yrityksesi Googleen My Business -profiilin avulla.

3. Seuraavaksi täytyy valita yritystä parhaiten kuvaava luokka. Jos yritys toimii useammalla toimialalla, kannattaa tähän valita ensisijainen toimiala ja lisätä muut toimialat myöhemmin.

Google yritystili tarvitsee myös toimiluokan.

4. Jos yritykselläsi on myös kivijalkaliike, toimisto tai jokin muu paikka, jossa asiakkaat voivat vierailla, kannattaa se ehdottomasti lisätä. Ainoastaan lisäämällä fyysisen sijainnin yritys voi löytyä Googlen karttapalveluista, sen lisääminen siis ehdottomasti kannattaa.

Yritystilin avulla voit näkyä myös Google Maps -sovelluksessa.

5. Seuraavaksi kirjoitat osoitteen, jonka perusteella Google tarjoaa sinulle samassa osoitteessa sijaitsevia yrityksiä. Jos yrityksesi näkyy listalla, valitaan silloin se. Jos yritys ei ole listalla, valitaan silloin mikään näistä ei ole yritykseni.

Google tunnistaa jo olemassa olevia yrityksiä, jolloin voit valita omasi luettelosta, jos se siitä jo löytyy.

6. Oikean sijainnin varmistamiseksi, Google pyytää sinua vielä merkitsemään yrityksesi kartalle.

Sijainti kannattaa valita mahdollisimman tarkasti kartalta, jotta asiakkaat löytävät perille.

7. Jos palvelet asiakkaitasi myös tämän sijainnin ulkopuolella, kannattaa siitä ehdottomasti lisätä tietoja seuraavassa vaiheessa.

Vaihtoehtoiset palvelualueet kannattaa ehdottomasti lisätä, sillä ne parantavat yrityksen löydettävyyttä.

8. Kun sijaintiin liittyvät tiedot on lisätty, on aika lisätä yrityksen yhteystiedot, jotka näkyvät asiakkaallesi.

Lisää yrityksen yhteystiedot, jotta asiakas voi ottaa helposti yhteyttä.

9. Sen jälkeen voit vielä valita, haluatko saada Googlelta yritystäsi koskevia päivityksiä ja suosituksia.

Google My Business voi antaa yrittäjälle vinkkejä ja ohjeita, joilla parantaa omaa näkyvyyttä.

10. Paina seuraavassa näkymässä valmis-painiketta, jonka jälkeen siirryt vahvistustavan valintaan.

Google My Business -tilin vahvistus

Google My Business edellyttää kaikilta käyttäjiltä vahvistusta ennen kuin yrityksen tietoja voi hallinnoida kokonaisvaltaisesti. Vahvistamisen tarkoituksena on suojata yritysten tietoja, ettei kuka tahansa pysty esiintymään yrityksen edustajana. Useimmilla yrityksillä vahvistus tapahtuu postikortin avulla.

Google My Business -tilin vahvistus täytyy tehdä yleensä postikortilla.

Vahvistus kannattaa tehdä heti tilin luomisen yhteydessä. Jos et jostain syystä voi tehdä vahvistusta heti, voit tehdä sen myös myöhemmin. Käytännössä vahvistus tapahtuu siten, että Google lähettää sinulle postikortin, joka saapuu 14 vuorokauden kuluessa. Kun saat kortin, kirjaudut uudelleen sisään ja valitset: vahvista sijainti. Lopuksi syötät postikortissa olevan vahvistuskoodin annettujen ohjeiden avulla.

Vahvistuksen jälkeen tilillä on käytössä kaikki My Business -ominaisuudet.