Campaign URL builder, UTM-koodit | Zoner.fi

Katso myös

Hyödynnä Campaign URL builder -työkalua mainonnan tulosten kohdentamisessa

Haluatko tarkempaa tietoa yksittäisten markkinointitoimiesi vaikutuksista?

Tässä kirjoituksessa käymme läpi, kuinka mainoskampanjoiden tuloksia on mahdollista kohdentaa ja yksilöidä analytiikassa, hyödyntäen UTM koodeja kampanjoiden linkeissä.

Miksi eri kampanjat kannattaa yksilöidä?

kampanjalinkit, utm-koodit
Markkinointikampanjat vievät aina resursseja, kuten aikaa ja rahaa. On siis tärkeää myös mitata kampanjoiden onnistumista selkein tulostavoittein.

Mikäli Google Analytics tulostavoitteet eivät ole entuudestaan tuttuja, suosittelen aluksi tutustumaan seuraavaan kirjoitukseen:
https://www.zoner.fi/google-analytics-tavoiteseurannan-luominen/

Yksinkertainen tulostavoiteseuranta kertoo lähinnä, mistä liikenteen lähteestä kävijä on sivustolle saapunut ja onko hän tehnyt halutun tavoitteen, kuten tilannut verkkokaupasta.

Ongelmaksi muodostuu, kun joltain yhdeltä sivustolta voi samaan aikaan tulla sekä luonnollista että maksettua liikennettä. Meidän tulee siis kyetä erottamaan maksettu liikenne normaalista kävijäliikenteestä, ja tarvittaessa vielä erittelemään eri kampanjat omiksi kokonaisuuksikseen, että pystymme todentamaan kampanjoiden tulokset.

UTM koodit yksilöivät URL linkkejä

Linkkien yksilöintiin on olemassa fiksu tapa: UTM koodit (Urchin Tracking Module), jotka ovat kehitetty Google Analytics seurantaa varten, antamaan lisätietoja linkin osalta. Myös monet muut seurantaohjelmat hyödyntävät sitä.

UTM koodit ovat URL osoitteelle lisättyjä muuttujia, jotka eivät vaikuta itse linkin toimintaan, mutta sisältävät arvokasta lisäinformaatiota. UTM koodeja on viisi erilaista; utm_source, utm_medium, utm_campaign, utm_term ja utm_content, jotka ovat selitettynä alempana.

Yksilöi eri kampanjat Googlen linkkityökalulla

Fiksu tapa UTM koodien luontiin, ja näin kampanjoiden yksilöimiseen, on käyttää Googlen Campaign URL builder -työkalua. Löydät sen osoitteesta:
https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Työkalu kysyy kuusi eri kohtaa, joista kaksi ensimäistä ovat pakollisia. Täytettyjen tietojen pohjalta, antaa lomake valmiin linkin käytettäväksi.

campaign url builder

  • Website URL
    Täydellinen osoite, johon halutaan linkkiä klikkaava käyttäjä ohjata.

    Esimerkiksi Zonerin webhotelleista kertovan sivun osoite olisi silloin: https://www.zoner.fi/webhotellit/

  • Campaign Source (utm_source)
    Kampanjan lähde, eli missä kampanjaa on tarkoitus pitää esillä.

    Esimerkiksi Facebook -mainosta varten annetaan lähteeksi: facebook

  • Campaign Medium (utm_medium)
    Ilmentää kampanjan luonnetta, eli jos maksamme vaikkapa mainoksista klikkauksiin perustuvaa taksaa, valitsen kenttään cpc.

    Sähköpostisuoraan voisin valita vaikapa email ja bannerimainoksiin banner jne.

  • Campaign Name (utm_campaign)
    Kampanjan nimi. Tähän kenttään syötetään vapaasti valittava kampanjan yksilöivä nimi. Kannattaa huomioida, että tämäkin teksti näkyy varsinaisessa linkissä oletuksena kaikille linkkiä klikkaaville.

    Jos haluaisin vaikkapa luoda webhotellien tarjouskampanjan Helatorstaiksi, voisi kampanjan nimeksi antaa myös helatorstai.

  • Campaign Term (utm_term)
    Kampanjan avainsanat. Tätä valintaa käytetään lähinnä maksettujen hakutulosten yhteydessä yksilöimään käytettyjä avainsanoja.

    Tässä esimerkissä jätän kentän tyhjäksi.

  • Campaign Content (utm_content)
    Kampanjan sisältö. Tällä kentällä yksilöidään saman kampanjan mainokset toisistaan. Esimerkiksi samassa kampanjassa voi olla kolme mainosvariaatiota, joille voidaan antaa nimeksi vaikkapa 1, 2 ja 3.

    Muistamisen kannalta tietysti voi olla järkevämpää käyttää nimeämisessä varsinaiseen mainoksen sisältöön liittyviä asioita.

Valmis linkki olisi annetuilla arvoilla seuraavanlainen:

https://www.zoner.fi/webhotellit/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=helatorstai&utm_content=1

Minkälaiset linkit on hyvä merkata?

Lähtökohtaisesti kaikki markkinointitoimien avulla levitetyt linkit on hyvä merkata erikseen. Näin saadaan tarvittaessa mahdollisimman tarkkaa dataa toimien vaikutuksista.

Adwords mainokset merkataan oletuksena automaattisesti
Mikäli käytät Googlen Adwords -mainontaa ja käytössäsi sieltä on automaattinen taggaus, ei Adwords mainoksiin ole tarpeellista luoda omia yksilöllisiä linkkejä Campaign URL builder -työkalun avulla.

Myös monissa muissa ohjelmissa, kuten esimerkiksi erilaisissa uutiskirjeohjelmissa, on mahdollisuus valita linkit yksilöivät merkkaukset päälle suoraan ohjelman tai yksittäisen kampanjan asetuksista, jolloin linkkejä ei tarvitse välttämättä itse käydä luomassa.

, ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.