Hyödynnätkö kiitos -sivuasi tehokkaasti? - Zoner Web Hosting

Katso myös

Hyödynnätkö kiitos -sivuasi tehokkaasti?

Useimpien verkkosivustojen tavoite on tuottaa mahdollisimman paljon tulosta, eli saavuttaa sille määritettyjä tavoitteita, kuten vastaanottaa tilauksia tai kerätä liidejä.

Näitä tavoitteita varten, sivustoja optimoidaan usein loputtomiin ja lopuksi tavoitteen suorittanut käyttäjä ohjataan vielä Kiitos -sivulle, johon matka usein päättyy, vaikka sitä olisi mahdollista vielä jatkaa.

Ota kaikki irti momentumista

Valitettavan usein Kiitos -sivuilla näkee koostettuna vain lyhen tekstikappaleen: Kiitos tilauksesta, olemme sinuun pian yhteydessä.

Aivan aluksi, tästä lauseesta kannattaa rakentaa jo mahdollisimman informatiivinen. Näin asiakas tietää täsmälleen mitä tulee tapahtumaan seuraavaksi ja millä aikataululla. Tämä vähentää selkeästi myös asiakaspalveluun saapuvia kyselyitä tilauksen käsittelyvaiheista.

Sivun sisältöä ei kuitenkaan kannata jättää tähän, koska kun olet kerran saanut asiakkaan konvertoitumaan, on hän huomattavasti alttiimmassa tilassa tehdä seuraava haluamasi tulostavoite, kuten vaikkapa tilata uutiskirje, tykätä Facebook-sivuistasi tai vaikkapa ostaa lisää.

Mahdollisia tapoja hyödyntää Kiitos -sivua

On runsaasti erilaisia tapoja hyödyntää kiitos -sivua ja toteutus on vain mielikuvituksesta kiinni. Ohessa esitän kuitenkin muutamia konkreettisia ehdotuksia:
Mikäli sinulla on verkkokauppa, on tilausvahvistus -sivu erinomainen paikka tehdä lisämyyntiä. Myös muunlaisessa toiminnassa on usein tavoitteita, joihin kävijät halutaan seuraavaksi ohjata.
kiitos sivun hyödyntäminen

  • Näytä tuotteita, jotka liittyvät oleellisesti jo tilattuihin tuotteisiin
    Voit esimerkiksi esittää lopuksi vielä tuotteita, jotka sopisivat hyvin jo tilattujen tuotteiden kanssa. Vaatteiden ostajille voitaisiin näyttää valittuja asusteita, tai taskulampun ostajalle vielä tuotteeseen sopivia paristoja.

    Asiakasta voi aktivoida vielä selkeillä toimintakehotuksilla, kuten: ”Lisää tämä tuote samalle tilauksellesi ja säästät postikulujen osuuden”.

  • Pyydä asiakasta jakamaan ostoskokemus myös kavereilleen
    Mikset tarjoaisi myös toiminnallisuuksia ostoksen ja tuotteen vinkkaamiseksi ja jakamiseksi sosiaaliseen mediaan tai vaikkapa suoraan kavereille sähköpostitse.

    Kävijöitä voi myös motivoida jakamiseen, tarjoamalla esimerkiksi ilmaisen toimituksen, kun ostoksen jakaa omalla Facebook -seinällään kiitos-sivun painikkeen kautta.

  • Pyydä asiakasta tilaamaan uutiskirjeesi
    Sähköpostimarkkinointi on ylivoimaisesti tehokkain markkinoinnin muoto, varsinkin, kun sitä kohdennetaan jo olemassa olevalle asiakaskunnalle oikein.

    Mikäli sivusto ei automaattisesti kerää sähköpostiosoitteita (ja pyydä lupaa markkinointiin) jo tilausvaiheessa, kannattaa asiakkaita pyytää liittymään uutiskirjelistallesi viimeistään kiitos -sivulla.

  • Tarjoa etu seuraavaan tilaukseen
    Verkkokauppa voisi myös generoida asiakkaalle alennuskoodin, jolla hän saa konkreettisen hyödyn seuraavasta tilauksestaan.

Yllämainitut esimerkit voivat vaatia jo melkoisesti koodausta, joten myös yksinkertaisempia mahdollisuuksia on toki olemassa. Esimerkiksi ”Tykkää meistä Facebookissa” tai ”Seuraa meitä Instagramissa” tyylisen linkkipainikkeen teko ei juuri paljoa vaadi.

Kiitos -sivu ja tulostavoiteseuranta

Kiitos -sivu on myös luonnollinen maali, eli tulostavoiteseurannan kohde. Lue lisää yksinkertaisen tulostavoiteseurannan luomisesta täältä:
Google Analytics tavoiteseurannan luominen

, ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.