Subscription boxes, kuukausilaatikot - Zoner.fi

Katso myös

Subscription boxes – Kuukausilaatikot ja niiden myynti verkossa

Ovatko kuukausilaatikot jo tuttu käsite? Tämä suomalaisessa verkkomyynnissä vielä hieman harvinaisempi ilmiö, on maailmalla ollut iso juttu jo useamman vuoden ajan. Kuukausilaatikoiden myynti verkossa voikin olla erittäin kannattavaa yrittäjälle.

Tässä kirjoituksessa tutustumme kuukausilaatikoiden myynnin hyötyihin, haasteisiin ja alustaratkaisuihin.

Kuukausilaatikon hyödyt kauppiaalle

Kuukausilaatikoilla tarkoitetaan siis lähtökohtaisesti palvelua, joka toimitetaan asiakkaalle säännöllisesti joka kuukausi. Itse toimitettava tuote voi olla lähes mitä tahansa, kuten vaatteita, koruja, karkkia tai leluja. Laatikossa on usein myös yllätyselementti, jolloin asiakas ei etukäteen välttämättä tiedä, mitä milloinkin on luvassa.

subscription boxes - kuukausilaatikot

Kuukausilaatikoiden myynnissä on useampiakin hyödyllisiä piirteitä perinteiseen verkkokauppamyyntiin verrattuna. Näistä erottuu erityisesti kaksi hyötyä.

Tasainen tulovirta

Subscription boxes -liiketoimintamallissa on suurena etuna jatkuva, eli tasainen tulovirta. Vanhojen asiakkaiden uudelleen aktivoimisen sijaan, voidaan keskittyä enemmissä määrin uusasiakashankintaan ja asiakastyytyväisyyden ylläpitoon.

Kun toiminnalle on alkuun saatu riittävää tilaajapohjaa, on toimintaa helpompi kehittää ilman yksittäisten huonojen tilauskuukausien tuomia riskejä.

Ennustettavat kulut

Koska asiakasmäärät ja tarvittavien tuotteiden määrät ovat hyvin pitkälti tiedossa / ennustettavissa, tekee tämä myös kulujen ennakoimisesta helpompaa. Ideaalitilanteessa tavaraa ei tarvitse ottaa varastoon yhtään enempää, kuin sitä lähetetään asiakkaille.

Kuukausilaatikon haasteita

Minkälaisia haasteita kyseinen liiketoimintamalli sitten tuo kauppiaalle? Ohessa ainakin muutama mietittävä asia.
kuukausilaatikot, maksutavat

Maksutavat sivustolla

Jatkuvien kuukausimaksujen tarjoaminen edellyttää usein luottokortin käyttöä tai esimerkiksi PayPalia maksutapana. Kotimaisia verkkopankkimaksuja ei siis pysty hyödyntämään, joita suurin osa suomalaisista verkkokauppa-asiakkaista ensisijaisesti suosii.

Sisäänosto ja logistiikka

Kuukausilaatikoiden myynnissä on tärkeää hallita tuotteiden sisäänostoprosessi kunnolla. Tuotteiden täytyy olla pakattuna ja lähetettyinä aina tiettyyn määräaikaan mennessä, jolloin tavaraa täytyy myös saada riittävästi hankittua varastoon ajoissa. Tavarantoimituksen epäonnistuminen voisi pahimmillaan aiheuttaa suurta asiakaskatoa.

Kun tavara luvataan toimittaa säännöllisesti aina kuukausittain, voivat asiakkaat helposti närkästyä mahdollisista poikkeustilanteista toimitusten suhteen. Logistiikka tuleekin olla hyvin mietittynä.

Verkkokauppa-alusta avainasemassa

Yksi kuukausilaatikoiden suurimmista eduista liittyy jatkuvaan tuloon. Asiakkaan ei tulisi koskaan joutua täyttämään tilausta useampaan kertaan. Kuukausilaatikon tilaus jatkuukin aina automaattisesti, kunnes se erikseen irtisanotaan.

Asiakkaan ei tulisi koskaan joutua täyttämään tilausta useampaan kertaan.

On siis äärimmäisen tärkeää, että käytetty verkkokaupparatkaisu osaa hoitaa myös automaattisen veloituksen kuukausittain ja asiakkuuksien hallinnan. Usein alustaratkaisu löytyykin avoimen lähdekoodin verkkokauppaohjelmista.

Yleisimpiin avoimen lähdekoodin verkkokauppoihin löytyy useita erilaisia lisäosia, joilla myynnin saa laajennettua tavallisten verkkokauppatuotteiden lisäksi myös kuukausiluonteisiin tilauksiin. Ne löytyvät yleensä termeillä, kuten Subscriptions, Members tai Recurring payment. Usein pystyt myymään halutessasi samanaikaisesti myös tavanomaisia verkkokauppatuotteita.
verkkokauppa-alusta

Hyvä tiedostaa, ennen lisäosan ostamista!

Varmista aina ennen lisäosan ostamista, että se toimii käyttämälläsi verkkokaupan ohjelmistoversiolla. Osa maksumoduuleista voi olla myös spesifioitu vain jollekin tietylle maksupalveluntarjoajalle, kuten PayPal tai Stripe. Kannattaakin ennen moduulin ostamista miettiä, koko toimintamalli läpi maksupalveluntarjoajaa myöten.

, , , , , ,

Zoner Oy on osa Zoner Group -konsernia.