Miksi ilmaiset kotisivut eivät ole hyvä vaihtoehto?

Kaisa Huttunen

Uudella yrityksellä on usein rajallisesti rahaa käytettävissä, ja siksi edullisesti tai jopa kotisivut ilmaiseksi tarjoavat palvelut ovat kysyttyjä. Kotisivut ovat kuitenkin yleensä väärä paikka säästää, sillä se voi vaikuttaa negatiivisesti yrityksen brändiin ja asiakkaiden tavoittamiseen.  

Tässä kirjoituksessa käydään läpi syitä, miksi ilmaiset kotisivut eivät useinkaan ole hyvä vaihtoehto edes aloittavalle yritykselle. Lisäksi esittelen lopussa edullisen vaihtoehdon omien kotisivujen perustamiseen.

Kotisivut edullisesti

Ilmaiset kotisivut eivät anna ammattimaista kuvaa

Ilmaiset kotisivut voivat sopia esimerkiksi harrastuskäyttöön, mutta ne eivät ole ikinä uskottavat yrityksen kotisivuina. Kun toteuttaa kotisivut ilmaiseksi, ne sisältävät käytännössä aina vähintäänkin jonkinlaisia mainoksia ja niiden kehitysmahdollisuudet ovat usein todella rajalliset.

On myös hyvä pitää mielessä, että tässäkään asiassa ei ole olemassa niin kutsuttuja ilmaisia lounaita. Ilmaisia kotisivuja tarjoavat palvelut pyrkivät siis aina kääntämään kaikki asiakkaansa maksaviksi asiakkaiksi. Ilmainen kokeilu on lähinnä kätevä sisäänheittotuote.

Kotisivuja hankittaessa kannattaa myös muistaa kotisivujen tavoite. Jos tavoitteena on esimerkiksi brändin vahvistaminen, ei rajoittunut peruskotisivupohja yleensä tarjoa kovinkaan hyviä mahdollisuuksia siihen. Toisaalta jos tavoitteena on uusien asiakkaiden hankinta, ei ilmainen kotisivu ole yleensä myöskään siinä tilanteessa paras valinta.

Mainokset

Ilmaiset kotisivut käytännössä aina sisältävät vähintään palveluntarjoajan omia mainoksia, eli ilmainen kotisivu ilman mainoksia ei ole yleensä mahdollinen. Mainokset näkyvät tyypillisesti jokaisen sivun alareunassa tai sivupalkissa, riippuen palvelusta.

Osa palveluntarjoajista myy myös asiakkaidensa kotisivujen mainospaikkoja eteenpäin muille yrityksille. Pahimmillaan tämä voisi johtaa tilanteeseen, jossa yrityksen ilmaisilla kotisivuilla näkyy kilpailijan mainos. 

Ei omaa verkkotunnusta

Ilmaiset kotisivut toimivat yleensä niin kutsutussa aliverkkotunnuksessa, eli verkkotunnus on muotoa www.yrityksen-nimi.palvelun-nimi.com. Oman verkkotunnuksen käyttäminen ei ole yleensä mahdollista ilman lisämaksua.

Alkuun tämä ei välttämättä tunnu ongelmalliselta, mutta on hyvä huomioida, että verkkotunnuksen vaihtaminen myöhemmässä vaiheessa vaikuttaa negatiivisesti jo hankittuun hakukonenäkyvyyteen. Toki verkkotunnuksen uudelleenohjauksilla voidaan siirtää osa hankitusta liikenteestä, mutta kaikkea jo hankittua hakukonenäkyvyyttä ei yleensä saada siirrettyä.

Ilmaiset kotisivut rajoittavat kehitystä

Jos kotisivut toteuttaa ilmaiseksi, joutuu yleensä tekemään kompromisseja toiminnallisuuksien ja ulkoasun suhteen. Lisäksi valittu kotisivualusta voi vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen ja jatkokehitysmahdollisuuksiin, sillä yleensä kotisivuja rakentavat web-ammattilaiset eivät halua työskennellä ilmaisia kotisivuja tarjoavien palveluntarjoajien kanssa.  

Hakukonenäkyvyys

Erilaisten kotisivukoneiden valmispohjat ovat harvoin hakukoneoptimoinnin kannalta parhaita mahdollisia. Ne saattavat olla esimerkiksi jo valmiiksi hitaita, mikä vaikuttaa negatiivisesti hakukonesijoituksiin.

Toki sivuston sisältö on aina tärkein hakukonenäkyvyyden kannalta, mutta jos tekninen toteutus taustalla on todella huono, on hyvien sijoitusten saaminen paljon vaikeampaa kuin sellaisella sivustolla, jolla on otettu huomioon hakukoneoptimointi alusta asti. Useimmat kotisivuja toteuttavat ammattilaiset osaavat auttaa myös hakukonenäkyvyyden kannalta paremman sisällön tuottamisessa.

Sidottu yhteen palveluntarjoajaan

Kun kotisivut rakentaa ilmaiseksi, päätyy yleensä tilanteeseen, jossa on sidottu yhteen palveluntarjoajaan, kuten Wixiin tai Webnodeen. Erilaisten kotisivukoneiden avulla luotuja sivustoja on usein lähes mahdotonta siirtää sellaisenaan uuteen palveluun.

Tällöin olet täysin kyseisen palveluntarjoajan armoilla, eli jos palveluntarjoaja korottaa hintoja, vaihtoehtona on maksaa tai menettää oma sivusto.

Valitsemalla ilmaiset kotisivut olet usein sidottu yhteen palveluntarjoajaan.

Rajoitetut toiminnallisuudet

Tämä on varmasti monelle jo entuudestaan selvää, eli ilmaiset kotisivut ovat yleensä huomattavasti rajoitetumpia toiminnallisuuksiltaan. Niihin ei ole yleensä mahdollista lisätä esimerkiksi verkkokauppaa tai muita edistyneempiä toiminnallisuuksia.

Tiettyjen toiminnallisuuksien toteuttaminen voi toki onnistua maksamalla hieman ekstraa, mutta yleensä erilaisissa kotisivupalveluissa tämä tarkoittaa jatkuvaan kuukausimaksuun sitoutumista. Toiminnallisuutta ei siis yleensä saa pelkällä kerta maksulla.

Rajoitettu ulkoasu

Ilmaisten kotisivujen ulkoasuvaihtoehdot ovat usein myös hyvin rajalliset. Tyypillistä on tarjota joitain kymmeniä ulkoasupohjia, joista käyttäjä voi valita. Tällöin kotisivujen ulkoasun suhteen joutuu väkisinkin tekemään kompromisseja, eivätkä ne välttämättä täysin vastaa yrityksen graafista ilmettä. 

Joskus valmisteemat voivat myös asettaa yrityksen ikävään tilanteeseen, jos kovin moni muu yritys esimerkiksi samalta alueelta tai alalta on päättänyt käyttää samaa palveluntarjoajaa ja valinnut vieläpä saman ulkoasuteeman.

Samoin kuin toiminnallisuuksia ulkoasun kustomointimahdollisuuksia voi usein lisätä maksamalla jonkinlaista kuukausimaksua, mutta tällöinhän ei ole kyse enää ilmaisista kotisivuista.

Et voi hyödyntää ammattilaisia myöhemmin

Suurin osa kotisivuja rakentavista ammattilaisista ei suosittele näitä ilmaisia kotisivuja tarjoavia kotisivueditoreja, vaan suosivat avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmiä, kuten WordPressiä.


Harvat ammattilaiset suostuvat tekemään myöskään muutoksia tai kustomointeja näillä työkaluilla rakennettuihin sivustoihin, sillä niiden kustomointi mahdollisuudet ovat niin rajoittuneet. Tämän takia voikin helposti käydä niin, että vaikka ammattilaista haluaisi myöhemmin käyttää se ei olekaan enää mahdollista.

Ilmaiset kotisivut eivät yleensä riitä yritystoiminnan kasvaessa

Usein ilmaiset nettisivut eivät riitä yritystoiminnan kasvaessa. Ilmaisissa kotisivuissa on usein rajoitettu kotisivujen käytössä olevaa levytilaa ja liikennöintiä, mikä tarkoittaa sitä, että isommat tai enemmän kävijöitä keräävät sivustot eivät enää toimikkaan ilmaiseksi.

Tällöin vaihtoehtona on toki kuukausimaksulliseen palveluun siirtyminen, mikä on kuitenkin usein kalliimpi ratkaisu kuin webhotelli ja esimerkiksi WordPressillä toteutettu sivusto.

Edulliset kotisivut

Yrityksen kotisivut voi onneksi perustaa myös edullisesti esimerkiksi WordPressin avulla. WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä, ja mikä parasta, se on myös ilmainen. Kuluja WordPress-sivustojen kohdalla syntyy käytettävästä kotisivutilasta ja verkkotunnuksesta. Edullinen webhotelli takaa kuitenkin sen, etteivät nämä maksa omaisuutta, vaan ainoastaan muutaman euron kuussa. Valitse alta sopiva paketti ja aloita kotisivujen rakentaminen jo tänään!

  • Mini Webhotelli
    Mini Webhotelli
    Webhotelli pienen
    sivuston rakentamiseen.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ 0,5 Gt levytilaa
    ✓ 2 sähköpostia
    ✓ DirectAdmin
    ✓ WordPress


    1,95 € / kk + alv.
    norm. 3,90 € / kk + alv.
  • Startti Webhotelli
    Startti Webhotelli
    Hyvä peruswebhotelli
    aloittavalle yritykselle.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ 10 Gt levytilaa
    ✓ 10 sähköpostia
    ✓ DirectAdmin
    ✓ WordPress
    ✓ Kotisivukone

    4,45 € / kk + alv.
    norm. 8,90 € / kk + alv.